Energieleveranciers

Wat hebben de BG'ers hier met Optifix AUG uiteindelijk gedaan?

Een de vergelijking gemaakt voor mij, en ben toch aan 't twijfelen om af te stappen.

Gas (c/kWh)Elektriciteit (dag, c/kWh)Elektriciteit (nacht, c/kWh)
Optifix27.76 (+ 17.09 EUR/j)58.9045.60
Engie Direct10.49 (+ 17.49 EUR/j)
15.27 (geschatte jaarprijs)
29.16
49,60 (geschatte jaarprijs)
19.10
31.75 (geschatte jaarprijs)

Enige reden dat ik twijfel is dat het volgende winter wel hoger zou kunnen liggen. Niemand heeft een glazen bol.
Maar dan moet de gas wel al bijna dubbel zo duur zijn als het geval is bij Optifix augustus.
Gezien de berichten over volgende winter èn dat je een maand op voorhand moet opzeggen: vasthouden!
 
Wat hebben de BG'ers hier met Optifix AUG uiteindelijk gedaan?

Een de vergelijking gemaakt voor mij, en ben toch aan 't twijfelen om af te stappen.

Gas (c/kWh)Elektriciteit (dag, c/kWh)Elektriciteit (nacht, c/kWh)
Optifix27.76 (+ 17.09 EUR/j)58.9045.60
Engie Direct10.49 (+ 17.49 EUR/j)
15.27 (geschatte jaarprijs)
29.16
49,60 (geschatte jaarprijs)
19.10
31.75 (geschatte jaarprijs)

Enige reden dat ik twijfel is dat het volgende winter wel hoger zou kunnen liggen. Niemand heeft een glazen bol.
Maar dan moet de gas wel al bijna dubbel zo duur zijn als het geval is bij Optifix augustus.
Ik heb eind vorige week ingetekend op Engie Direct maar ook nog steeds aan het twijfelen om het toch nog af te zeggen. Zoals je zegt kunnen we idd niet in een glazen bol kijken... Dus sowieso een keuze maken & afwachten zeker.
 
ik had optifix augustus en heb dit een maand gehad, nl. november. EIgenlijk begin november terug Engie direct aangevraagd en is sinds 2/12 weer actief.

ZELFS als het volgende winter duurder wordt dan in augustus (maar lijkt me al gek, maar goed alles kan) dan zal het al veel duurder moeten zijn om hetgeen je deze maanden te veel betaalt aan optifix goed te maken.
 
Is de prijs van die engie direct bepaald op voorhand of pas op einde van het kwartaal?
Als dat op voorhand is kan ik ook beter omschakelen aangezien we deze winter nog zoveel verbuiken als de 2 volgense winters samen.
Zelfs als de prijs daarna naar 4€ per kuub gaat maken we winst…
 
Wij wonen op een appartement maar zijn ook een nieuwbouw aan het zetten. Ik heb dus twee verschillende energiecontracten. Ziet de overheid dit dan als tweede verblijf en krijg ik de premie niet, of hoe werkt dat? Bij Luminus zie ik de premie alvast niet staan...
 
Ik ga optifix vasthouden tot maart en dan her-evalueren... Blijft moeilijk.

Andere optie is intekenen op een variabel contract met vastegelegde trimestriële prijs na 17 december, om dan begin januari te kijken wat de prijs is voor jan - feb - maart. Indien niet voordelig kan je dan nog steeds gebruik maken van 14 dagen opzegrecht en zo bij Optifix blijven.
 
Is de prijs van die engie direct bepaald op voorhand of pas op einde van het kwartaal?
Als dat op voorhand is kan ik ook beter omschakelen aangezien we deze winter nog zoveel verbuiken als de 2 volgense winters samen.
Zelfs als de prijs daarna naar 4€ per kuub gaat maken we winst…

Engie direct is maandelijks herzienbaar en de prijs van een maand is telkens pas gekend op de eerste dag NA die maand.
 
Is de maandelijkse facturatie gratis of mogen energieleveranciers daar een vergoeding voor vragen (en doen ze dat)?
Ik zie op mijn luminus afrekening enkel tarief databeheer fluvius 12 euro/jaar en dan pro rata aangerekend. De jaarlijkse vaste vergoeding van luminus wordt ook prorata aangerekend. Ik zie voor de rest geen specifieke kosten voor de maandelijkse afrekening.
 
Wat hebben de BG'ers hier met Optifix AUG uiteindelijk gedaan?
Ik blijf en bekijk volgend jaar nog eens.
Ik weet nu wat ik ongeveer zal moeten bekijken bij hetzelfde gebruik en met de bijdrage van de overheid de komende maanden zal ik niet meer betalen dan met de oude voordelige prijzen uiteindelijk.
 
Wat hebben de BG'ers hier met Optifix AUG uiteindelijk gedaan?

Een de vergelijking gemaakt voor mij, en ben toch aan 't twijfelen om af te stappen.

Gas (c/kWh)Elektriciteit (dag, c/kWh)Elektriciteit (nacht, c/kWh)
Optifix27.76 (+ 17.09 EUR/j)58.9045.60
Engie Direct10.49 (+ 17.49 EUR/j)
15.27 (geschatte jaarprijs)
29.16
49,60 (geschatte jaarprijs)
19.10
31.75 (geschatte jaarprijs)

Enige reden dat ik twijfel is dat het volgende winter wel hoger zou kunnen liggen. Niemand heeft een glazen bol.
Maar dan moet de gas wel al bijna dubbel zo duur zijn als het geval is bij Optifix augustus.
Ik vind dat enorm duur. Die voorspellingen nu al over volgende winter vind ik IMHO onzin.
 
Ik blijf en bekijk volgend jaar nog eens.
Ik weet nu wat ik ongeveer zal moeten bekijken bij hetzelfde gebruik en met de bijdrage van de overheid de komende maanden zal ik niet meer betalen dan met de oude voordelige prijzen uiteindelijk.

Je vergeet dat je links- of rechtsom die bijdrage moet terugbetalen… al is het in mindere gezondheidszorg of onderwijs voor de kinderen.
 
Krijg niet meteen iemand te pakken bij Luminus, dus even hier vragen. Wij hebben in augustus optifix aangevraagd, die start half februari 2023. Maar denk er sterk aan deze toch niet te laten ingaan, en gewoon bij Engie te blijven (met variabel contract dan). Zou gewoon moeten weten of ik dat contract dat eigenlijk dus nog moet ingaan alsnog kan opzeggen, of dat ik het toch zeker 1 maand zal moeten laten lopen alvorens ik kan opzeggen. Voor gas zou ik het eventueel nog zo durven laten, maar elec is bij die optifix veel te duur tov huidige prijzen. Zoals gezegd, al paar keer proberen bellen/chatten met Luminus maar niemand kunnen spreken die antwoord kon geven.
 
Krijg niet meteen iemand te pakken bij Luminus, dus even hier vragen. Wij hebben in augustus optifix aangevraagd, die start half februari 2023. Maar denk er sterk aan deze toch niet te laten ingaan, en gewoon bij Engie te blijven (met variabel contract dan). Zou gewoon moeten weten of ik dat contract dat eigenlijk dus nog moet ingaan alsnog kan opzeggen, of dat ik het toch zeker 1 maand zal moeten laten lopen alvorens ik kan opzeggen. Voor gas zou ik het eventueel nog zo durven laten, maar elec is bij die optifix veel te duur tov huidige prijzen. Zoals gezegd, al paar keer proberen bellen/chatten met Luminus maar niemand kunnen spreken die antwoord kon geven.
Er is een directe opzegmogelijkheid tot 14 dagen na de aanvraag.

Daarna moet je er minstens 1 maand bijblijven en betaal je de volledige of een stuk van de vaste vergoeding.
 
Dan zie je het risico vooral volgende winter?
Volgende winter weet niemand, natuurlijk. Ik hou toch vooral rekening met de onzekerheid op korte termijn, bovendien is de "schade" van 3-4 maand optifix niet zo heel groot. Als de prijzen ietwat normaliseren en het geopolitiek/economisch hopelijk wat kalmeert globaal gezien hoop ik dan lente/zomer een goede keuze te kunnen maken.
 
Ik ben aan het kijken voor een energieleverancier voor in mijn huurappartement na de scheiding met mijn ex.
Wat is momenteel het beste contract, want ik zie momenteel het bos door de bomen niet meer.
 
Ik ben aan het kijken voor een energieleverancier voor in mijn huurappartement na de scheiding met mijn ex.
Wat is momenteel het beste contract, want ik zie momenteel het bos door de bomen niet meer.
Imo is dit iets waar iedereen problemen mee heeft. Ik zou gewoon uw verwachte verbruik door de vreg calculator halen en daar een van de goedkoopste kiezen. In de huidige tijden kan niemand zeggen wat effectief het beste zal zijn.
 
Ik ben aan het kijken voor een energieleverancier voor in mijn huurappartement na de scheiding met mijn ex.
Wat is momenteel het beste contract, want ik zie momenteel het bos door de bomen niet meer.
Je kan inderdaad beginnen met V-Test / mijn energie en wat simulaties doen. Persoonlijk kijk ik uit naar deze zomer om over te schakelen naar ecopower. Downside… je moet een aandeel kopen.
 
Terug
Bovenaan