Energieleveranciers

Alle Tomski, niet zeveren he, die WP en die EV zijn er gekomen omdat dit fiscaal en financieel gezien voordelig uitkwam, niet omdat men zo begaan is met het milieu. We moeten daar toch eerlijk in zijn. Moesten we allemaal zo begaan zijn met het milieu dan hadden we al jaren een dak vol zonnepanelen, een warmtepompboiler, een WP en hadden we het nagelaten om een EV te kopen om de andere zaken te bekostigen en reden we nu met de fiets en het openbaar vervoer rond.
Verwarmen met warmtepomp is niet zoveel goedkoper als verwarmen met gas hoor...
 
Lang leve de mazout en de propaan, met die stomme biedingsoorlog op de gasbeurs weer ttf pieken tot 160 euro/mwh, elektriciteit zal ook weer pieken.

Hier mensen met een propaantank? Ik denk dat ik toch eens prijs ga vragen.
 
Alle Tomski, niet zeveren he, die WP en die EV zijn er gekomen omdat dit fiscaal en financieel gezien voordelig uitkwam, niet omdat men zo begaan is met het milieu. We moeten daar toch eerlijk in zijn. Moesten we allemaal zo begaan zijn met het milieu dan hadden we al jaren een dak vol zonnepanelen, een warmtepompboiler, een WP en hadden we het nagelaten om een EV te kopen om de andere zaken te bekostigen en reden we nu met de fiets en het openbaar vervoer rond.

ik koop dat nu wel es uit milieuoverweging. Anders bleef ik voor de goedkoop nog wel wat gas verstoken en reed ik met een dieselke rond.
 
Wel met zonnepanelen, een thuisbatterij en een geothermische warmtebron.
Kost wel al een zeer ferme duit hé dat systeem.

@Chauffagist
Je bent nogal gefixeerd daarop. Wat de markt gaat doen weet je nooit precies.
Mazout mag al maar in 1 situatie: geen gas in de straat, én in een bestaand gebouw.
Propaan tank zie je meer bij afgelegen huisjes en vakantiehuisjes etc. Das wel een optie, meer die prijzen kunnen ooit ook pieken.

Ik hoop bij eneco mijn steunbedrag in december te krijgen. Van het 30nov voorschot ging dus niks af zoals verwacht.
 
Wel met zonnepanelen, een thuisbatterij en een geothermische warmtebron.
Dan ben je 30.000 euro kwijt, en moet je nog altijd véél stroom kopen in de winter. En dié mensen zouden dan net meer moeten betalen omdat ze veel elektriciteit verbruiken en gestraft moeten worden. :wtf:
Dat is enkele goedkoper, als je het ooit kan terugverdienen hé, anders heb je een dure installatiekost gehad én een hoge verbruikskost nadien.

Nee, een basis- en luxetarief voor gas en elektriciteit klinkt goed, maar zodra je wat verder denkt zie je meteen allerlei problemen.
Het is echt niet zo simpel als Connorke wil laten klinken "dat het zwembad verwarmd wordt aan 6% BTW".
Armere mensen wonen in huizen die meer energie verbruiken, dus dan duw je die nog eens extra de dieperik in met een luxetarief.
En mensen die geïnvesteerd hebben in een warmtepomp vs gas; kunnen dat er enkel uithalen door goedkope elektriciteit, dus die straf je ook onterecht af met luxetarief.
Transitie van fossiele brandstof naar EV idem.

Er zijn geen simpele oplossingen voor dergelijke complexe problematiek. Het enige wat ik verwacht (en het niet per se mee eens ben) is dat ze hogere accijnzen op gas zullen heffen. Ondertussen zitten wij naar elkaar te wijzen dat die dat of dat voordeeltje heeft, maar de realiteit is dat energie altijd (veel) geld zal kosten, en dat energiezuiniger leven,wonen en werken altijd oplossing #1 is. Geen populaire boodschap.
 
Laatst bewerkt:
ik koop dat nu wel es uit milieuoverweging. Anders bleef ik voor de goedkoop nog wel wat gas verstoken en reed ik met een dieselke rond.
Das is een mooie gedachte, hulde! Maar hoeveel keer zou een warmtepomp vanuit die ideologie gekocht zijn in plaats van subsidie/financiële overweging/verplichting zoals bij nieuwbouw?

Het doel van dergelijke premie moet voornamelijk zijn om mensen die het moeilijk hebben bij te staan. Zoals de situatie er nu naar uit ziet zou ik dit jaar geen grote verrassing hebben met de afrekening en heb ik doorheen heel het jaar 175 euro betaald als voorschot. Wat voor mij draagbaar is. Maar nu krijg ik een premie en zal er 250 euro gestort worden. Ik pak dat gretig aan, maar dat is toch absurd wetende dat er nog steeds mensen zijn die de chauffage niet aanleggen uit schrik?
 
ik koop dat nu wel es uit milieuoverweging. Anders bleef ik voor de goedkoop nog wel wat gas verstoken en reed ik met een dieselke rond.
Dat kan wel maar toch in ieder topic over de desbetreffende zaken zit je de berekeningen te maken van hoe het fiscale plaatje in elkaar zit om te kunnen vergelijken. Dus is er nog altijd een serieus hoge financiële drijfveer (waar niks mis mee is trouwens en dit volgens mij bij iedereen zou moeten aanwezig zijn tenzij je geld op overschot hebt natuurlijk). Maar dan moeten we het debat eerlijk houden en niet doen alsof alle beslissingen gebaseerd zijn op de voorliefde voor de natuur.
 
Kost wel al een zeer ferme duit hé dat systeem.

@Chauffagist
Je bent nogal gefixeerd daarop. Wat de markt gaat doen weet je nooit precies.
Mazout mag al maar in 1 situatie: geen gas in de straat, én in een bestaand gebouw.
Propaan tank zie je meer bij afgelegen huisjes en vakantiehuisjes etc. Das wel een optie, meer die prijzen kunnen ooit ook pieken.

Ik hoop bij eneco mijn steunbedrag in december te krijgen. Van het 30nov voorschot ging dus niks af zoals verwacht.
Gefixeerd, het is wel belangrijk om ergens afwegingen te maken. 20ct/kwh betalen voor gas is gewoon te veel, dat is +2euro/m3, dat vind ik gewoon te duur. Zelf met een beperkt verbruik gaat dat boven de 2000 euro/jaar.

Stel nu je investeert in isolatie, vvw en een wp met alles er op en er aan. Doel en Tihange niet verlengd, piekprijzen tot 1 euro/kwh, cop van 4 = 25ct/kwh in de koude maanden om je kot te verwarmen.
 
Ik hoop bij eneco mijn steunbedrag in december te krijgen. Van het 30nov voorschot ging dus niks af zoals verwacht.

Gisteren van Eneco 2 mails gehad. Eentje om het voorschot van december te betalen en eentje dat ik 270 euro krijg met vervaldag 24/12

Van Ecopower ook mail gekregen dat ik 122 euro ontvang op 24/12
 
Dan zijn de mensen die aan het milieu denken en een WP + EV hebben weeral gezien. Waar trek je de grens?
Das in het huidige systeem ook... iedereen krijgt geld: voor gas, voor stookolie, voor pellets! Alleen de mensen die elektrisch verwarmen in welke hoedanigheid ook, die worden gewoon koud :unsure: gepakt. Die krijgen niks... enfin, niks dat alle andere mensen die een andere verwarmingsbron hebben ook niet ontvangen.

Ik begrijp ook niet echt waarom het hebben van een EV belangrijk is in deze? Ja, die zal je niet kunnen laden binnen die 2000kWh aan basistarief in bovenstaand voorbeeld maar in dat voorbeeld is ook geen provisie voorzien voor een ICE. Dat is kwestie van diesel/benzine niet interesanter te maken dan elektriciteit aan het "comfort/luxe tarief".

Alle Tomski, niet zeveren he, die WP en die EV zijn er gekomen omdat dit fiscaal en financieel gezien voordelig uitkwam, niet omdat men zo begaan is met het milieu. We moeten daar toch eerlijk in zijn. Moesten we allemaal zo begaan zijn met het milieu dan hadden we al jaren een dak vol zonnepanelen, een warmtepompboiler, een WP en hadden we het nagelaten om een EV te kopen om de andere zaken te bekostigen en reden we nu met de fiets en het openbaar vervoer rond.
Nogal een serieuze veronderstelling die je maakt en die gewoon niet klopt. Op het moment dat wij dik 3 jaar geleden beslist hebben van een Geo WP te plaatsen werd ik hier op het forum nog vierkant uitgelachen want "dat verdien je NOOIT terug". In tegenstelling tot veel andere mensen probeer ik niet elk aspect van mijn leven financieël te mini-maxen maar neem ik soms ook gewoon beslissingen die puur ecologisch gezien logisch lijken.

Wij hebben bv ook een warmtewisselaar op de afvoer van onze douche... die sleur heeft €550 gekost. Helpt dat om mijn energieverbruik te reduceren? 100% zeker. Haal ik dat er financieël ooit uit? Ik heb begot geen idee, niemand kan daar echt een zinvolle berekening op maken en zelfs als het +EV is zal de terugverdientijd lang zijn en zullen er geen schatten aan verdient worden. Maar niet alles moet (voor iedereen) altijd financieël opbrengen.

PS: mensen die vandaag de dag nog altijd geen zonnepanelen leggen zijn gewoon... ik ga er zelfs geen term op plakken. De enige goeie reden om er geen te leggen is dat je geen eigenaar bent van je woning. Ondanks de onvermijdelijke milieubelasting in het productieproces is het uiteindelijk nog steeds een klimaatbewuste keuze en het is nog nooit financieël zo interessant geweest. Wij hebben in 2020 een installatie gelegd van €7k, €2k premie gehad en afgelopen jaar €1.4k injectie (zonder eigen verbruik dus). U installatie is aan de huidige tarieven binnen de 3 jaar terug betaald en dat zijn harde feiten.
 
Laatst bewerkt:
Das is een mooie gedachte, hulde! Maar hoeveel keer zou een warmtepomp vanuit die ideologie gekocht zijn in plaats van subsidie/financiële overweging/verplichting zoals bij nieuwbouw?

Het doel van dergelijke premie moet voornamelijk zijn om mensen die het moeilijk hebben bij te staan. Zoals de situatie er nu naar uit ziet zou ik dit jaar geen grote verrassing hebben met de afrekening en heb ik doorheen heel het jaar 175 euro betaald als voorschot. Wat voor mij draagbaar is. Maar nu krijg ik een premie en zal er 250 euro gestort worden. Ik pak dat gretig aan, maar dat is toch absurd wetende dat er nog steeds mensen zijn die de chauffage niet aanleggen uit schrik?
Bij nieuwbouw krijg je geen premie voor warmtepomp en het kost +- 10k euro extra (zonder BTW) dan een opstelling met gasketel. Dus je dat haal je er niet snel uit.
De verplichting voor een warmtepomp is pas vanaf 2023, dus iedereen die er nu een heeft doet dat volgens mij omdat ze willen investeren in een duurzaam huis. Ten tijde van de terug draaiende teller kon je het nog doen voor de centen, maar dat is nu niet meer het geval.

Bij ons hebben ze warmtepomp altijd afgeraden omdat een gas installatie op 10 jaar tijd nog steeds goedkoper is en het neemt minder plaats in. Maar van uit het standpunt duurzaamheid zijn we toch geswitched. Als we over een periode van 10-15 jaar break even draaien in vergelijking met een gas installatie, ben ik content.
 
In september een gas- en elektriciteitscontract afgesloten voor mijn appartement, maar (officieel) pas verhuisd eind november. Logischerwijs krijg ik voor november en december geen premie, krijg ik die wel voor januari, februari en maart?
 
...

PS: mensen die vandaag de dag nog altijd geen zonnepanelen leggen zijn gewoon... ik ga er zelfs geen term op plakken. De enige goeie reden om er geen te leggen is dat je geen eigenaar bent van je woning. Ondanks de onvermijdelijke milieubelasting in het productieproces is het uiteindelijk nog steeds een klimaatbewuste keuze en het is nog nooit financieël zo interessant geweest. Wij hebben in 2020 een installatie gelegd van €7k, €2k premie gehad en afgelopen jaar €1.4k injectie (zonder eigen verbruik dus). U installatie is aan de huidige tarieven binnen de 3 jaar terug betaald en dat zijn harde feiten.

Niet iedereen heeft de plaats/ orientatie om zonnepanelen te leggen..
 
Bij nieuwbouw krijg je geen premie voor warmtepomp en het kost +- 10k euro extra (zonder BTW) dan een opstelling met gasketel. Dus je dat haal je er niet snel uit.
De verplichting voor een warmtepomp is pas vanaf 2023, dus iedereen die er nu een heeft doet dat volgens mij omdat ze willen investeren in een duurzaam huis. Ten tijde van de terug draaiende teller kon je het nog doen voor de centen, maar dat is nu niet meer het geval.

Ik dacht dat een warmtepomp een groot verschil gaf op het e-peil, met dus allerlei voordelen /verplichtingen aan verbonden. My bad dan. :)
 
Ik dacht dat een warmtepomp een groot verschil gaf op het e-peil, met dus allerlei voordelen /verplichtingen aan verbonden. My bad dan. :)
Neen,

in mijn geval iets van een 5 tal punten. Gewoon meer zonnepanelen zetten was goedkoper als dat het objectief was.
In mijn geval was ik na 12 - 13 jaar break even met mijn installatie gebaseerd op een terugdraaiende teller. Met de digitale teller is de terugverdientijd te lang om dit enkel te doen op basis van het eventuele efficiëntievoordeel.
Als je zonnepanelen hebt, dan zou je met de injectie de benodigde energie kunnen opkopen. Maar eigenlijk kun je dan evengoed de gas kopen en de meerprijs van 7 - 10k in uw zakken steken terwijl je de gasketel laat zetten.

Ik heb vooral gegokt op de warmtepomp omdat het break even uitdraaide op die termijn. Ik verwachte / anticipeerde op een shift weg van fossiele brandstoffen. En ik dan ook hoopte dat op termijn gas niet goedkoper blijft als elektriciteit. Maar dat is een aanname die perfect verkeerd kon zijn en op niets meer gebaseerd was als de groene gedachte, men wenst een elektrificatie en mensen wijzigen enkel hun gedrag als daar een voordeel uit vloeit.
En als ik dan nu dat al zet, dan kan het enkel beter worden was mijn gedachte.
Waarna ik serieus vloekte toen ze de terugdraaiende teller afschafte. Maar nu ook niet mijn warmtepomp ging buiten gooien om gasketel te gaan installeren. En mijn idee eerder was om op de blaren van de slechte beslissing te gaan zitten.
Nu is het iets beter, maar niet door de warmtepomp. Wel door de zonnepanelen en de goede isolatie waar ik in eerst stap op gefocust had.
 
Hier was een gasketel met intern vat van 27liter een verschil van 8 E-punten met een gasketel met extern vat (2018), geen denken aan dat een WP hier binnen kwam.
 
Terug
Bovenaan