Energieleveranciers

net een factuur gekregen voor dec van engie maar daar staat de premie van de overheid niet op? Moet ik dat aanvragen of hoe gaat dat in zijn werk?

Om voor deze federale premie in aanmerking te komen, moet je een variabel contract hebben, of een vast contract dat na 1 oktober 2021 is ondertekend of verlengd. Voor de premies van november en december 2022 geldt de situatie op 30 september 2022. Voor de premies in januari, februari en maart 2023 wordt rekening gehouden met de situatie op 30 november 2022. Concreet moet je op 30 september 2022 een variabel of vast contract hebben (na 1 oktober 2021) om te kunnen genieten van de premies van november en december 2022.

mijn contract is ingegaan op 03/10/2022 wil dit dus zerggen dat ik voor nov en dec 2022 hier geen recht op heb?
 
Laatst bewerkt:
Afrekening Luminus gehad en ik krijg geld terug maar toch verhogen ze de voorschotfactuur.

Ik snap het niet goed.
 
net een factuur gekregen voor dec van engie maar daar staat de premie van de overheid niet op? Moet ik dat aanvragen of hoe gaat dat in zijn werk?



mijn contract is ingegaan op 03/10/2022 wil dit dus zerggen dat ik voor nov en dec 2022 hier geen recht op heb?

Wel, de situatie op 30 september telt, dus welk contract had je lopen op 30 september?

Ik vermoed dat veel leveranciers de korting pas achteraf gaan toekennen omdat de overheid, ondanks eerdere beloftes, de premie pas volgend jaar gaat terugbetalen aan de leveranciers.
Zo is het gat in de begroting 2022 weer wat kleiner en voor 2023 weer wat groter…maar dat laatste zijn zorgen voor pas over een jaar.
 
Wel, de situatie op 30 september telt, dus welk contract had je lopen op 30 september?

Ik vermoed dat veel leveranciers de korting pas achteraf gaan toekennen omdat de overheid, ondanks eerdere beloftes, de premie pas volgend jaar gaat terugbetalen aan de leveranciers.
Zo is het gat in de begroting 2022 weer wat kleiner en voor 2023 weer wat groter…maar dat laatste zijn zorgen voor pas over een jaar.
sinds aug net verhuisd van bij mijn ouders naar mijn huidig appartement. Ik was bij fluvius tot en met 03/10/2022
 
net een factuur gekregen voor dec van engie maar daar staat de premie van de overheid niet op? Moet ik dat aanvragen of hoe gaat dat in zijn werk?
mijn contract is ingegaan op 03/10/2022 wil dit dus zerggen dat ik voor nov en dec 2022 hier geen recht op heb?
Hoe kun je een factuur voor december krijgen in begin december ?
Dat is volgens mij de factuur van november, en je moet dan ook wachten tot januari voor de factuur van december.
Ofwel bedoel je de voorschotfactuur, dan nog lijkt het mij logischer dat ze die in januari gaan uitbetalen.
 
Hoe kun je een factuur voor december krijgen in begin december ?
Dat is volgens mij de factuur van november, en je moet dan ook wachten tot januari voor de factuur van december.
Ofwel bedoel je de voorschotfactuur, dan nog lijkt het mij logischer dat ze die in januari gaan uitbetalen.
er staat: je voorschot factuur van 03 december 2022 te betalen voor 21.12.2022
 
Afrekening Luminus gehad en ik krijg geld terug maar toch verhogen ze de voorschotfactuur.

Ik snap het niet goed.
Als er redelijk recent duurdere tarieven zijn ingegaan is dat logisch hé, dan verwachten ze voor hetzelfde verbruik een hoger bedrag. Al moet ik zeggen dat heel die voorschotberekening bij mij ook al vreemde dingen heeft gedaan.
 
Dan pas je dat toch gewoon terug aan 🤷‍♂️

Met de premie verrekend de komende tijd maakt het op zich niet echt uit.
Als er redelijk recent duurdere tarieven zijn ingegaan is dat logisch hé, dan verwachten ze voor hetzelfde verbruik een hoger bedrag. Al moet ik zeggen dat heel die voorschotberekening bij mij ook al vreemde dingen heeft gedaan.
Vergeten te vermelden dat het om een vast contract (juni 2022) gaat.

We volgen het gewoon verder op dus.
 
Binnen een goeie week switchen we naar Optifix augustus. Beetje jammer, maar goed.

Dat zou qua premie geen probleem mogen zijn (30 september 2022 en 30 november 2022 had ik variabel), maar wel bij een andere leverancier.

Zou dat voor problemen zorgen? Ik ga een vast contract hebben in jan - feb - maart bij Luminus, maar had een variabel op 30 november. Maar dat variabel contract was wel bij energie.be...

Edit:
"Het is altijd de leverancier van het contract dat u op 30 september had, die verantwoordelijk is voor het toepassen van de premie op uw factuur of het overschrijven ervan op uw rekening"

Dus ondanks dat ik mid december vertrek, zou energie.be mij die hele premie moeten uitbetalen?
 
Een nieuw vast contract hebben is ook geen probleem voor die premie. Vaste contracten van voor ergens in 2021 komen niet in aanmerking.
 
Mijn eindfactuur van Engie is er intussen ook al.
Het is te zeggen, die voor gas en hier krijg ik uiteraard een heel mooi bedrag van terug (+500€ incl. Federaal pakket)

Maar de eindfactuur van stroom is er niet. Zoals ik intussen al een maand of 10 geen voorschotfacturen krijg voor stroom van Engie.
Bijgevolg zal het hier een serieuze som te betalen zijn.

Ik had gehoopt dat ze stroom & gas zouden verrekenen en het bijgevolg +-0 zou uitkomen (daarom extra betaald voor gas door het jaar)

Zou ik nu Engie moeten contacteren om te zeggen dat ik van hen geen factuur heb ontvangen? Of me gewoon stil houden en ze daar zelf maar laten achterkomen?
Blijft je vorige leverancier dan geen voorschotfacturen sturen voor elek? Bij mij is ddit wel zo. Zit in dezelfde situatie. Gas in orde, eindafrekening normaal in december. Elek nog steeds niet in orde...
 
Wie moet wanneer die premie betalen? Ik zat tem 30/11 bij mega en vanaf 1/12 bij luminus. Maar heb van geen enkel van de 2 iets gezien of gehoord van een premie. Alleen maar normale voorschotfacturen.
 
Blijft je vorige leverancier dan geen voorschotfacturen sturen voor elek? Bij mij is ddit wel zo. Zit in dezelfde situatie. Gas in orde, eindafrekening normaal in december. Elek nog steeds niet in orde...
Nee.

Voor stroom nooit een voorschotfactuur ontvangen.
Wel in januari (dan is meteropname door fluvius) een tussentijdse afrekening van 2maand.

Ik heb hun al proberen bellen, chatten, mailen. Af en toe antwoord dat ze "het weten en gaan oplossen", maar uiteraard niks gedaan.
Bij Luminus intussen is alles in orde, ook al het voorschot kunnen verlagen via chat.

Vreemde situatie
 
Das klote
mijn vast contract is van nov '21

Even details opgezocht

Wat is het basispakket gas en elektriciteit?
Iedereen die een residentieel energiecontract, heeft voor zijn woning, ofwel

een variabel energiecontract of
een nieuw vast energiecontract dat werd afgesloten of verlengd na 30 september 2021
krijgt een vergoeding van

270 euro voor gas
122 euro voor elektriciteit
Beide bedragen worden in mindering gebracht van de voorschot- of afrekeningsfacturen vóór het einde van het jaar.

Als u vast contract letterlijk gestart of verlengd is na 30 september, dus blijkbaar op 1 nov 2021 hebde geluk :)
 
Een absurde regeling nu ik het toegepast zie. Ik krijg gewoon geld terug en mijn voorschot van deze maand is ook gedekt (vast contract van April dit jaar)..

Een plafonnering van de prijzen variabel op elk contract zodat iedereen bv maximaal 35 cent/kwh bv betaalde had vele eerlijker geweest. De premie nu uitbetalen gaat ook veel gezinnen niet helpen. Dat geld is op tegen de eindafrekening en zal dus voor niemand iets verzachten. En dan kunnen we inderdaad wel denken 'eigen schuld, dikke bult', maar vertrekkende vanuit de sociale gedachtengang waarop deze maatregel is gestoeld is het nog steeds verkeerd.
 
Terug
Bovenaan