Energieleveranciers

Engie afrekening maart tot nu:

Elektriciteit-78,65 €
Aardgas1338,78 €
Al gefactureerde voorschotten-2056,78 €
Terugbetaling796,65 €

🥳

Zonnepanelen en hout in de gesloten haard hebben de kosten kunnen beperken 😁
 
Nee.

Voor stroom nooit een voorschotfactuur ontvangen.
Wel in januari (dan is meteropname door fluvius) een tussentijdse afrekening van 2maand.

Ik heb hun al proberen bellen, chatten, mailen. Af en toe antwoord dat ze "het weten en gaan oplossen", maar uiteraard niks gedaan.
Bij Luminus intussen is alles in orde, ook al het voorschot kunnen verlagen via chat.

Vreemde situatie
Niet om vragen lol. Hier kwam de slotfactuur eindelijk na 10 maand wachten. Was het systeem meteen in de war daardoor en werden de voorschotfacturen meteen daarna veel te hoog berekend (lees bijna 4x hoger dan het werkelijke verbruik zelfs met de hogere prijzen).
Nu krijg ik ingebrekestellingen en aanmaningen. :unsure:

Als u vast contract letterlijk gestart of verlengd is na 30 september, dus blijkbaar op 1 nov 2021 hebde geluk :)
Hier laatste nieuw vast contract elec datum handtekening 4 oktober 2021. (ingang 1 januari maar t'is die 4 oktober die telt of ??? Maakt niet uit, ik heb er recht op)
 
@parabellum Wat is de huidige ZIG DAM prijs? Veel verschil met TTF? Alvast bedankt!

Rond de 134. Maar de spotmarkt is in stijgende lijn en zit momenteel rond de 150.
Als 150 zich de rest van de maand doorzet (januari staat op 148) kom je op een maandgemiddelde van 146 uit.

Geen noemenswaardige spread meer tussen België en Nederland.
 
Wie moet wanneer die premie betalen? Ik zat tem 30/11 bij mega en vanaf 1/12 bij luminus. Maar heb van geen enkel van de 2 iets gezien of gehoord van een premie. Alleen maar normale voorschotfacturen.
Het basispakket energie moet betaald worden door de leverancier waar je was aangesloten op 30 september 2022. Alvast voor de maanden november & december. In u geval zal Mega dus het basispakket voor zoveel november als december moeten betalen. Hoe het zit voor januari -> maart 2023 is nog niet geweten maar dat voorstel ik blijkbaar ook nog niet officieël gestemd.

Hier dezelfde situatie trouwens. Wij zitten vanaf 1/12 bij Bolt, daarvoor Eneco. Onze eindafrekening is daarnet binnen gekomen (€498,26 terug over €137 voorschotten (voor het jaar, niet per maand), Eneco heeft ons dus kort door de bocht ~€360 betaald om klant te zijn :tongue: ). Van het basispakket energie is nog geen sprake: bij Eneco zou dit voor zowel november als december uitbetaald worden met de voorschotten van december, dus ik vermoed dat we daarvoor ergens deze maand ook wel de creditnota zullen krijgen.

Een absurde regeling nu ik het toegepast zie. Ik krijg gewoon geld terug en mijn voorschot van deze maand is ook gedekt (vast contract van April dit jaar)..

Een plafonnering van de prijzen variabel op elk contract zodat iedereen bv maximaal 35 cent/kwh bv betaalde had vele eerlijker geweest. De premie nu uitbetalen gaat ook veel gezinnen niet helpen. Dat geld is op tegen de eindafrekening en zal dus voor niemand iets verzachten. En dan kunnen we inderdaad wel denken 'eigen schuld, dikke bult', maar vertrekkende vanuit de sociale gedachtengang waarop deze maatregel is gestoeld is het nog steeds verkeerd.
Een plafonnering is niet eerlijker of socialer. Integendeel, in dat geval zijn het vooral de grootverbruikers die het meest profiteren. Cru gezegd wordt iemand die zijn buitenzwembad in december verwarmd beloont voor zijn stomiteit in dat systeem. Terwijl mensen die alles doen om hun verbruik zoveel mogelijk te beperken de impact het minst van allemaal voelen in absolute bedragen.

Ik ga niet ontkennen dat het huidige systeem ook niet goed is, fuck die eeuwige laffe "laat ons iedereen een klein beetje geven zodat niemand echt wil klagen" politiek. Ik vind het bv niet normaal dat ik zomaar €61/maand krijg terwijl ik nu eigenlijk al niks betaal voor mijn energie op jaarbasis. Uiteraard ga ik dat geld aannemen maar het maakt mij langs de andere kant ook razend kwaad dat we een gigantisch gat in de begroting zitten en daar er ondertussen (wééral) gratuit geld wordt uitgedeeld aan letterlijk iedereen terwijl 75% van die mensen dat geld eigenlijk niet nodig heeft. Op de één of andere manier moet dat geld toch ooit wel terugvloeien naar de staatskas.
 
Laatst bewerkt:
Total energies zou premie storten voor 31/12, iemand hier al gekregen?

Ik vrees, net als vorige 100 euro, dat ik weer via fod economie ga moeten doen.

Het zou kunnen dat de lijst met rechthebbenden, die werd doorgegeven door de FOD Economie, niet helemaal volledig is. Hebt je je premies nog niet ontvangen terwijl je er toch recht op hebt, dan kan je vanaf 23 januari 2023 en tot en met 15 april 2023 rechtstreeks wenden tot de FOD Economie via het formulier op de website of via het callcenter.
 
Een plafonnering is niet eerlijker of socialer. Integendeel, in dat geval zijn het vooral de grootverbruikers die het meest profiteren. Cru gezegd wordt iemand die zijn buitenzwembad in december verwarmd beloont voor zijn stomiteit in dat systeem. Terwijl mensen die alles doen om hun verbruik zoveel mogelijk te beperken de impact het minst van allemaal voelen in absolute bedragen.

Ik ga niet ontkennen dat het huidige systeem ook niet goed is, fuck die eeuwige laffe "laat ons iedereen een klein beetje geven zodat niemand echt wil klagen" politiek. Ik vind het bv niet normaal dat ik zomaar €61/maand krijg terwijl ik nu eigenlijk al niks betaal voor mijn energie op jaarbasis. Uiteraard ga ik dat geld aannemen maar het maakt mij langs de andere kant ook razend kwaad dat we een gigantisch gat in de begroting zitten en daar er ondertussen (wééral) gratuit geld wordt uitgedeeld aan letterlijk iedereen terwijl 75% van die mensen dat geld eigenlijk niet nodig heeft. Op de één of andere manier moet dat geld toch ooit wel terugvloeien naar de staatskas.
Mijn redenering is iets te simpel voorgesteld. Maar een basispakket zou kunnen bestaan uit 6000kwh gas en 2000kwh elektriciteit (om maar getallen te zeggen) waarop die plafonnering van toepassing is. Zo stimuleer je mensen om binnen de grenzen te blijven, en de rest betaalt voor het surplus nog bovenop.
 
Mijn redenering is iets te simpel voorgesteld. Maar een basispakket zou kunnen bestaan uit 6000kwh gas en 2000kwh elektriciteit (om maar getallen te zeggen) waarop die plafonnering van toepassing is. Zo stimuleer je mensen om binnen de grenzen te blijven, en de rest betaalt voor het surplus nog bovenop.
Bovendien gaat het probleem volgend jaar niet opgelost zijn vrees ik. Als ik doemberichten mag geloven wordt de winter van 23-24 nog slechter en zitten we binnen 3 winters met elektriciteitstekorten. Misschien allemaal iets te voorbarig, maar op een bepaald punt zal iedereen op de dure variabele contracten zitten. Ook de lucky terugdraaiende tellers zullen tegen dan zeldzaam zijn.

Het propaantankidee begint weer te borrelen
 
PVs terug verdienen op 3y. Het is wachten voor de heren zonder beleid de kleine man die wel investeert in energie voorziening als melkkoe ziet.

Prono hoe lang het duurt eer er een PV tax is, of overwinst tax voor kleine producenten?
 

Zijn er hier nu eigenlijk mensen die Optifix hebben die minstens 6 maanden geleden van start is gegaan en succesvol deze bonus hebben kunnen activeren?

De klantendienst beweerde eerst dat ik er geen recht op had doordat ik nog geen 6 maanden klant zou zijn, maar dat heb ik kunnen weerleggen met voorschotfacturen (vreemd dat ze dat zelf niet even kunnen controleren...). Nu zijn ze dit intern aan het onderzoeken, maar die promo loopt nog maar 2 weken dus ik heb zo'n vermoeden dat ze het lang genoeg gaan rekken zodat ik er sowieso geen recht op heb. Net nu dat we sowieso meer dan 20 percent zullen bespaard hebben dit jaar t.o.v. vorig jaar, dus 120 euro korting.

Is dat iets waar ik de ombudsdienst voor energie kan bij betrekken moesten ze dit niet snel genoeg fixen?
 
Damn, wij hebben ons vast contract afgesloten op 20 september 2021. Als ik het goed heb, krijgen wij dus geen enkele premie deze wintermaanden zeker?
 
Mijn redenering is iets te simpel voorgesteld. Maar een basispakket zou kunnen bestaan uit 6000kwh gas en 2000kwh elektriciteit (om maar getallen te zeggen) waarop die plafonnering van toepassing is. Zo stimuleer je mensen om binnen de grenzen te blijven, en de rest betaalt voor het surplus nog bovenop.
Ok, dat is inderdaad een ander gegeven en een beetje het systeem van het water waar je basis en comfort tarief hebt. Dat zou in theorie kunnen werken, het enige probleem is wel dat zo´n regeling vermoedelijk een gigantische smak geld kost, toch als het nuttig wil zijn. Het moet namelijk dan wel een basisverbruik echt coveren en niet bv alleen de eerste 500kWh elektriciteit.

Wat men wel zou kunnen doen, in de toekomst als iedereen een digitale teller heeft is de BTW boven een bepaald verbruik opnieuw naar 21% brengen (aangezien dat eigenlijk luxe is) en die extra opbrengsten gebruiken om allemaal die onnozele toeslagen te dekken onderaan de factuur, voor iedereen dan. Op die manier herverdeel je, geef je enigszins incentive om minder te verbruiken en je schiet niet met een geldverslindende bazooka op een mug.
 
Mijn redenering is iets te simpel voorgesteld. Maar een basispakket zou kunnen bestaan uit 6000kwh gas en 2000kwh elektriciteit (om maar getallen te zeggen) waarop die plafonnering van toepassing is. Zo stimuleer je mensen om binnen de grenzen te blijven, en de rest betaalt voor het surplus nog bovenop.

Dan zijn de mensen die aan het milieu denken en een WP + EV hebben weeral gezien. Waar trek je de grens?
 
Damn, wij hebben ons vast contract afgesloten op 20 september 2021. Als ik het goed heb, krijgen wij dus geen enkele premie deze wintermaanden zeker?

Wisselen we? je krijgt mijn premie, maar je moet dan wel mijn maandvoorschotten financieren. Ik neem met plezier je vast contract van 21 over.
 
Het was 'maar' een vast contract voor een jaar hoor. Nu zitten we ook aan de dure tarieven (optifix aug). Ik wou gewoon informeren, niet eisen dat we dat moeten krijgen.
 
Dan zijn de mensen die aan het milieu denken en een WP + EV hebben weeral gezien. Waar trek je de grens?
Alle Tomski, niet zeveren he, die WP en die EV zijn er gekomen omdat dit fiscaal en financieel gezien voordelig uitkwam, niet omdat men zo begaan is met het milieu. We moeten daar toch eerlijk in zijn. Moesten we allemaal zo begaan zijn met het milieu dan hadden we al jaren een dak vol zonnepanelen, een warmtepompboiler, een WP en hadden we het nagelaten om een EV te kopen om de andere zaken te bekostigen en reden we nu met de fiets en het openbaar vervoer rond.
 
Ik heb het kunnen activeren. Misschien waren de aantallen al gepasseerd ?
Nee hoor, was er bij de eersten bij. Gas en elektriciteit is wel op een andere moment van start gegaan hier en ik vermoed dat dat de technische oorzaak is, maar heb alle kleine lettertjes gelezen en dat is geen reden om ons uit te sluiten. We voldoen aan elke voorwaarde die gesteld wordt.
 
Terug
Bovenaan