Energieleveranciers

Nogal een serieuze veronderstelling die je maakt en die gewoon niet klopt. Op het moment dat wij dik 3 jaar geleden beslist hebben van een Geo WP te plaatsen werd ik hier op het forum nog vierkant uitgelachen want "dat verdien je NOOIT terug". In tegenstelling tot veel andere mensen probeer ik niet elk aspect van mijn leven financieël te mini-maxen maar neem ik soms ook gewoon beslissingen die puur ecologisch gezien logisch lijken.

Wij hebben bv ook een warmtewisselaar op de afvoer van onze douche... die sleur heeft €550 gekost. Helpt dat om mijn energieverbruik te reduceren? 100% zeker. Haal ik dat er financieël ooit uit? Ik heb begot geen idee, niemand kan daar echt een zinvolle berekening op maken en zelfs als het +EV is zal de terugverdientijd lang zijn en zullen er geen schatten aan verdient worden. Maar niet alles moet (voor iedereen) altijd financieël opbrengen.

PS: mensen die vandaag de dag nog altijd geen zonnepanelen leggen zijn gewoon... ik ga er zelfs geen term op plakken. De enige goeie reden om er geen te leggen is dat je geen eigenaar bent van je woning. Ondanks de onvermijdelijke milieubelasting in het productieproces is het uiteindelijk nog steeds een klimaatbewuste keuze en het is nog nooit financieël zo interessant geweest. Wij hebben in 2020 een installatie gelegd van €7k, €2k premie gehad en afgelopen jaar €1.4k injectie (zonder eigen verbruik dus). U installatie is aan de huidige tarieven binnen de 3 jaar terug betaald en dat zijn harde feiten.
Maar jij zit ook niet het argument te gebruiken dat elektriciteit moet goedkoop zijn omdat je iets gedaan hebt uit ecologisch oogpunt. Imo is dat net het ganse punt, mensen die iets doen vanuit ecologisch oogpunt weten wat het kost (en hoogst waarschijnlijk zal het inderdaad niet de goedkoopste oplossing zijn) en nemen dat er gewoon bij. Daar heb ik respect voor. Maar niet voor iedere keer weer in een discussie te moeten horen dat er wel steunmaatregel x of y moet zijn "want wij hebben wel een keuze gemaakt voor een ecologische oplossing" . In het merendeel van die gevallen is het gewoon de ecologische oplossing hier misbruiken om op het gevoel te spelen ipv echte argumenten te gebruiken.
 
Maar jij zit ook niet het argument te gebruiken dat elektriciteit moet goedkoop zijn omdat je iets gedaan hebt uit ecologisch oogpunt. Imo is dat net het ganse punt, mensen die iets doen vanuit ecologisch oogpunt weten wat het kost (en hoogst waarschijnlijk zal het inderdaad niet de goedkoopste oplossing zijn) en nemen dat er gewoon bij. Daar heb ik respect voor. Maar niet voor iedere keer weer in een discussie te moeten horen dat er wel steunmaatregel x of y moet zijn "want wij hebben wel een keuze gemaakt voor een ecologische oplossing" . In het merendeel van die gevallen is het gewoon de ecologische oplossing hier misbruiken om op het gevoel te spelen ipv echte argumenten te gebruiken.
Enigste reden waarom elektriciteit zou goedkoop moeten zijn, is om de transitie te ondersteunen.

Want zonder die goedkope elektriciteit, is er niet echt een reden om specifiek voor een warmtepomp te kiezen als er geen verbod is op alternatieven zoals gasketels, mazoutketels, pelletkachels,...
En dat leek mij dan ook eerder de basis die hier gesteld werd. Met name dat zonder goedkope elektriciteit dat er niet echt een business case is voor warmtepompen. Zelfs met een royale subsidie voor warmtepompen EN 6% BTW is het kantelpunt nog altijd in het voordeel van een gasketel op dit moment.

Al kan dat natuurlijk nog veranderen, en hopen we daar eigenlijk nog wel een beetje op. Al moet elektriciteit daarom niet noodzakelijk goedkoper worden. Dat kan ook gewoon gebeuren door de alternatieven dmv accijnzen of heffingen duurder te maken op termijn.
 
Enigste reden waarom elektriciteit zou goedkoop moeten zijn, is om de transitie te ondersteunen.

Want zonder die goedkope elektriciteit, is er niet echt een reden om specifiek voor een warmtepomp te kiezen als er geen verbod is op alternatieven zoals gasketels, mazoutketels, pelletkachels,...
En dat leek mij dan ook eerder de basis die hier gesteld werd. Met name dat zonder goedkope elektriciteit dat er niet echt een business case is voor warmtepompen. Zelfs met een royale subsidie voor warmtepompen EN 6% BTW is het kantelpunt nog altijd in het voordeel van een gasketel op dit moment.

Al kan dat natuurlijk nog veranderen, en hopen we daar eigenlijk nog wel een beetje op. Al moet elektriciteit daarom niet noodzakelijk goedkoper worden. Dat kan ook gewoon gebeuren door de alternatieven dmv accijnzen of heffingen duurder te maken op termijn.
Dan kan je ook gewoon zeggen in @toru zijn voorstel dat je een comforttarief krijgt voor 2000kw gas en 6000kw elektriciteit he.
 
Dan kan je ook gewoon zeggen in @toru zijn voorstel dat je een comforttarief krijgt voor 2000kw gas en 6000kw elektriciteit he.

Neen. Als je fossiele brandstof wilt logenstraffen. Dan voorzie je geen comforttarief hiervoor. Net zoals dat je ook geen rekening gehouden hebt met pellets, propaangas of mazout. Of überhaupt met diesel; benzine of LPG met dit voorstel.

Het meest logische is dat je een prijszetting doet voor elektriciteit, wat een correcte prijs is, maar ook niet aanzet tot een ongebreideld verbruik. Maar waarbij je de vijs aandraait op de fossiele brandstoffen. En dat je de bevolking waarschuwt op basis van een geplande verhoging in de tijd (meerjarentraject, vb 20 jaar waarbij je om de x termijn de heffingen op fossiele brandstoffen verhoogt). Zodanig dat mensen zelf een berekening kunnen maken op termijn voor aanpassingen in te plannen. En dit in functie van een lange termijntraject, onder het principe van in die richting gaan we, en dat men daarnaast met de inkomsten hiervan ook de elektriciteitsvoorzieningen van de toekomst ondersteunt om de stijgende benodigde capaciteit (maar ook transport) te kunnen ondersteunen (liefst zelfs bankrollen).

Al gaat het grootste probleem van dat plan dan wel zijn, dat je hiermee uw economie niet kopje onder duwt. Allez naast zo'n lange termijnsplan ook effectief doorduwen en zich daaraan houden.

Dat ga je niet oplossen met een gewijzigde versie van een comforttarief. Waarmee je met de formule die je zojuist gaf, je mij duwt richting koken op gas en elektriciteit voor de rest.
Een bijkomend nadeel, net zoals de terugdraaiende teller, is gamification. Het principe van ik kan hier 6000kwh elektriciteit goedkoop verkrijgen, ik pers daar het laatste voordeel uit dat ik kan (intech jaccuzi, zwembad, airco want de energie kost toch geen fluit). Natuurlijk als die correcte prijs overeen komt met de prijs die je in gedachten hebt voor die 6000kwh. Dan klopt die redenering natuurlijk niet.

Maar als ik comforttarief, en ik interpreteer dat eerder als basistarief hoor, dan roept dat bij mij eerder het fenomeen op van een sociale/goedkope prijs. En dat zou, zoals gezegd in mijn ogen het verkeerde signaal geven rekening houdende met de huidige uitdagingen waar we tegenover staan in het belang van de leefbaarheid voor de mens op deze planeet. Voor de aardkloot zelf, boeit dat geen sikkepit. Die overleeft dat wel of we al dan niet slagen in die uitdaging.

Maar die discussie lijkt mij misschien een beetje te OT voor deze thread...
 
Niet iedereen heeft de plaats/ orientatie om zonnepanelen te leggen..
Wat versta je onder slechte orientatie?
Ons huis heeft bv zowat de slechts mogelijk orientatie voor eigen verbruik... quasi alles wat we opwekken wordt geinjecteerd.
Elk puntdak tussen Oost en West is een goed dak om vol te leggen. Oost/West is ideaal om aan beide zijden vol te leggen.
Plat dak nog beter.

Het enige wat ik kan bedenken is een dak met veel schaduw door externe objecten: bomen, appartementen, een kerktoren... en dan nog.

+ Het startkapitaal. Niet iedereen heeft een paar duizend euro op overschot liggen of kan die lenen. (zowel de lening krijgen als een bedrag vrijmaken elke maand om die lening af te betalen)
Daar geef ik je ergens nog gelijk in en ik moet eerlijk toegeven dat ik mij in de situaties probeer te plaatsen maar dat ik bepaalde zaken toch verkeerd inschat.

Maar toch: zelfs als het financieel héél krap is (en je bent eigenaar) moet je imo toch echt gewoon alles proberen om het wél te doen. De terugverdientijd is zó kort dat als je een lening afsluit op 5 jaar oid je eigenlijk vanaf het moment van installatie meer bespaart op je energie dan die lening je maandelijks kost. Het eerste jaar is mogelijk bijten omdat je voorschotten nog niet aangepast zijn maar je gaat dat wel direct in u eindafrekening voelen.
 
Maar toch: zelfs als het financieel héél krap is (en je bent eigenaar) moet je imo toch echt gewoon alles proberen om het wél te doen. De terugverdientijd is zó kort dat als je een lening afsluit op 5 jaar oid je eigenlijk vanaf het moment van installatie meer bespaart op je energie dan die lening je maandelijks kost. Het eerste jaar is mogelijk bijten omdat je voorschotten nog niet aangepast zijn maar je gaat dat wel direct in u eindafrekening voelen.
Dat klopt dus ENKEL wanneer je een stevig verbruik hebt he. 5000 euro lenen op korte termijn zou me 150 euro per maand kosten. Als je een voorschot betaalt van 1000 euro, dan is het een no-brainer dat die 150euro zal renderen.

(Je kan bij een persoonlijke lening trouwens de duurtijd niet vrij kiezen, ik denk dat 5000 euro op 3j MOET terugbetaald worden)
Maar wanneer ik super zuinig leef qua energie omdat ik financieel simpelweg niet anders kan, en hierdoor "maar" 200 euro betaal aan energie, again, omdat ik financieel niet anders KAN, dan is 150 euro per maand extra afbetalen voor sommigen echt geen optie meer én de terugverdientijd duurt ook nog eens veel langer want in de 200 euro die ik betaal, zit elektriciteit én gas. En zowel zonnepanelen als een warmtepomp of nieuwe eco gasketel, dat is al helemaal onbetaalbaar...

En zo zijn er VEEL mensen hoor, ook huiseigenaren, die op geen enkele manier maandelijks 150 euro extra kunnen missen.
 
Dat klopt dus ENKEL wanneer je een stevig verbruik hebt he.
Maar nee... dat heeft er helemaal niks mee te maken.

Ja, het is puur financieël gezien het beste dat je zoveel mogelijk de productie van u zonnepanelen zelf "opeet". Omdat een kWh die je injecteert nu eenmaal minder opbrengt dat een kWh die je moet afnemen kost. Maar een kWh die je niet zelf verbruikt die wordt op het net gestoken en daarvoor wordt je gewoon betaald met een digitale teller. Stévig betaald op dit moment. En die digitale teller wordt toch met prioriteit geplaatst als je een nieuwe PV installatie legt voor zover ik weet.

Dit is de injectie lijn van onze eindafrekening die we eerder deze week kregen:


Die €1.400 'krijgen' we dus gewoon hé. Wat we exact verbruiken maakt daarin niks uit: of we nu zelf 1.000kWh verbruiken of 10.000kWh, €1.400 is €1.400. En die €1.400 is overigens een onderschatting van de opbrengst van de panelen want die houdt zelfs nog geen rekening met het eigen verbruik dat we daarnaast nog afdekken (hoewel dat bij ons volgens berekeningen héél erg laag zou zijn, rond de 7%).

Zelfs bij een theoretisch 0 verbruik van u woning is het momenteel belachelijk interessant van u dak vol te leggen, zo belachelijk dat ze gegarandeerd binnen dit en 5 jaar allerhande taxen gaan uitvinden om (deel van) dat geld af te romen naar de belastingen, maar tegen dan zijn die installaties al lang allemaal terugverdient en zal het niet erg zijn dat het nét iets minder op brengt.

Ik kan begrijpen dat het zeker niet eenvoudig is van zomaar effe €150/maand te gaan leggen als het al tot de laatste euro is elke maand. Maar als je op één of andere manier toch ergens 1 jaar op kan besparen om het wél te doen dan betaald de installatie in jaar 2 & 3 zichzelf terug en vanaf daar is het gewoon elk jaar cashen. Zijn er trouwens geen alternatieven voor een persoonlijke lening voor zonnepanelen? Groene leningen bestaat dat nog? (Oprechte vraag, ik ben daar niet zo in thuis).
 
Maar nee... dat heeft er helemaal niks mee te maken.

Ja, het is puur financieël gezien het beste dat je zoveel mogelijk de productie van u zonnepanelen zelf "opeet". Omdat een kWh die je injecteert nu eenmaal minder opbrengt dat een kWh die je moet afnemen kost. Maar een kWh die je niet zelf verbruikt die wordt op het net gestoken en daarvoor wordt je gewoon betaald met een digitale teller. Stévig betaald op dit moment. En die digitale teller wordt toch met prioriteit geplaatst als je een nieuwe PV installatie legt voor zover ik weet.

Dit is de injectie lijn van onze eindafrekening die we eerder deze week kregen:


Die €1.400 'krijgen' we dus gewoon hé. Wat we exact verbruiken maakt daarin niks uit: of we nu zelf 1.000kWh verbruiken of 10.000kWh, €1.400 is €1.400. En die €1.400 is overigens een onderschatting van de opbrengst van de panelen want die houdt zelfs nog geen rekening met het eigen verbruik dat we daarnaast nog afdekken (hoewel dat bij ons volgens berekeningen héél erg laag zou zijn, rond de 7%).

Zelfs bij een theoretisch 0 verbruik van u woning is het momenteel belachelijk interessant van u dak vol te leggen, zo belachelijk dat ze gegarandeerd binnen dit en 5 jaar allerhande taxen gaan uitvinden om (deel van) dat geld af te romen naar de belastingen, maar tegen dan zijn die installaties al lang allemaal terugverdient en zal het niet erg zijn dat het nét iets minder op brengt.

Ik kan begrijpen dat het zeker niet eenvoudig is van zomaar effe €150/maand te gaan leggen als het al tot de laatste euro is elke maand. Maar als je op één of andere manier toch ergens 1 jaar op kan besparen om het wél te doen dan betaald de installatie in jaar 2 & 3 zichzelf terug en vanaf daar is het gewoon elk jaar cashen. Zijn er trouwens geen alternatieven voor een persoonlijke lening voor zonnepanelen? Groene leningen bestaat dat nog? (Oprechte vraag, ik ben daar niet zo in thuis).
Groene lening voor zonnepanelen kan wel, als je ze door een erkend installateur laat plaatsen. Maar voor de vervanging van een gasketel bvb al niet, voor dakisolatie niet als je die zelf wil plaatsen,...

 
Hier wordt alleen uitgegaan van hoge injectietarieven, voor dit jaar was injectie van uw zonnestroom letterlijk peanuts he... Het is een enorm volatiel gegeven en met 25c zou ik toch niet blijven rekening houden.
 
Hier wordt alleen uitgegaan van hoge injectietarieven, voor dit jaar was injectie van uw zonnestroom letterlijk peanuts he...
True, maar diejn tijd is gepasseerd volgens mij... is uiteindelijk kwestie van vraag en aanbod. Je gaat altijd met een bepaalde delta tussen injectie en afname blijven zitten maar we gaan echt niet naar een situatie waar een kWh afname 50€c kost en je maar 5€c krijgt hoor, daar zorgt de markt in principe voor.
Uiteindelijk produceren de meeste leveranciers niet al hun stroom zelf, if any. Ze kopen dus zelf ook veel stroom aan en de marge tussen wat ze inkopen en opnieuw verkopen proberen zo groot mogelijk te maken. Als pakweg Eneco vind dat hun marge groot genoeg is als ze 20c/kWh betalen is dat de marktprijs. Er gaan altijd spelers op de markt zijn die tevreden gaan zijn met een net wat kleinere marge om zo toch extra klanten te lokken met hogere injectietarieven en de kleinere marges te compenseren met een grotere omzet.

Gaan we in de toekomst nog bedragen krijgen tot 40€c zoals afgelopen zomer?... misschien niet. Gaan we nog terug naar de 4€c die het in maart 2021 was? Ik geloof er eerlijk gezegd niks van.

Dus ok: de huidige tarieven extrapoleren om te zeggen "terugverdientijd is 3 jaar" is wrs heel kort door de bocht maar er moeten serieuze aardverschuivingen gebeuren om de terugverdientijd terug te duwen naar de 10-12 jaar die het vroeger was.
 
voor de eerste keer zelf geconfronteerd met belachelijk hoge energieprijzen. In november alleen 344 euro gas en elektriciteit. Wij wonen in een vrij energiezuinige woning van 2018 met dus echt een beperkt verbruik. Ik wil niet weten wat mensen in een oudere woning moeten gaan ophoesten (bijv. mijn ouders, maar die hebben geluk dat ze op sociaal tarief zitten).
 
Ik hoop dat dit er niet doorkomt, want die energieleveranciers zijn voor geen meter te betrouwen.

Wordt voorschotfactuur binnenkort automatisch aangepast wanneer energieprijzen stijgen of dalen?

Op dit moment hebben leveranciers die het voorschotbedrag tussentijds willen aanpassen de expliciete toestemming nodig van hun klanten. Dat zou door het voorstel van de CREG veranderen. “Automatisch betekent dat er geen (expliciete) goedkeuring van de consument vereist is voor de aanpassing van het voorschot”, klinkt het.

Om mijn eigen voorbeeld te geven. Ik ben begin december naar optifix van Augustus gegaan. Mijn jaarafrekening was ongeveer 3000 euro voor gas en electriciteit samen voor het ganse jaar.

Het maandelijkse voorschot dat ik kon instellen bij luminus was:
  • Electriciteit: tussen 150 en 350 euro
  • Gas: tussen 570 en 1700 euro
Als ik dat besluit aan de leverancier moet overlaten dan zie ik dat niet goed komen.
 
Ik hoop dat dit er niet doorkomt, want die energieleveranciers zijn voor geen meter te betrouwen.

Wordt voorschotfactuur binnenkort automatisch aangepast wanneer energieprijzen stijgen of dalen?



Om mijn eigen voorbeeld te geven. Ik ben begin december naar optifix van Augustus gegaan. Mijn jaarafrekening was ongeveer 3000 euro voor gas en electriciteit samen voor het ganse jaar.

Het maandelijkse voorschot dat ik kon instellen bij luminus was:
  • Electriciteit: tussen 150 en 350 euro
  • Gas: tussen 570 en 1700 euro
Als ik dat besluit aan de leverancier moet overlaten dan zie ik dat niet goed komen.
Lijkt me eigenlijk enkel problematisch voor de mensen die via domiciliëring betalen? Als je maandelijks je papier in de (digitale)bus krijgt, kan je wel nog contact opnemen vooraleer het eraf gaat...
 
Zelfs bij een theoretisch 0 verbruik van u woning is het momenteel belachelijk interessant van u dak vol te leggen, zo belachelijk dat ze gegarandeerd binnen dit en 5 jaar allerhande taxen gaan uitvinden om (deel van) dat geld af te romen naar de belastingen, maar tegen dan zijn die installaties al lang allemaal terugverdient en zal het niet erg zijn dat het nét iets minder op brengt.
Ik ben het helemaal eens met jou. Het is momenteel zo interessant, dat ik er nerveus van word als ik ergens een perfect dak zie zonder zonnepanelen. Ik zou bijna mijn ladder uithalen en ze er zelf opleggen.
 
Ik hoop dat dit er niet doorkomt, want die energieleveranciers zijn voor geen meter te betrouwen.

Wordt voorschotfactuur binnenkort automatisch aangepast wanneer energieprijzen stijgen of dalen?



Om mijn eigen voorbeeld te geven. Ik ben begin december naar optifix van Augustus gegaan. Mijn jaarafrekening was ongeveer 3000 euro voor gas en electriciteit samen voor het ganse jaar.

Het maandelijkse voorschot dat ik kon instellen bij luminus was:
  • Electriciteit: tussen 150 en 350 euro
  • Gas: tussen 570 en 1700 euro
Als ik dat besluit aan de leverancier moet overlaten dan zie ik dat niet goed komen.
Dat gaat fijn zijn voor mensen die ineens meer dan een maandloon zien afgaan zonder één waarschuwing. Zoiets mag er nooit doorkomen, absoluut belachelijk voorstel.
 
Lijkt me eigenlijk enkel problematisch voor de mensen die via domiciliëring betalen? Als je maandelijks je papier in de (digitale)bus krijgt, kan je wel nog contact opnemen vooraleer het eraf gaat...
Mjah... je wil écht niet elke maand u energieleverancier contacteren omdat er iets niet naar wens is aan u voorschotten. Daarvoor zijn er echt niet genoeg uren in een dag.
En vlot dat dat ook gaat! Er zijn leveranciers waar wel redelijk vlot geantwoord wordt maar als ik kijk naar Bolt, waar we nu bijzitten dat is dra-ma-tisch. Vorige jaar stonden die ook op mijne shortlist... maar ge kreeg daar gewoon niemand vast. 2 maand later bellen ze dan "jij had dus interesse om over te schakelen naar Bolt?"... "Ja, 2 maand geleden, ik heb al lang een ander contract getekend". Dit jaar, krek hetzelfde... alleen had ik dit jaar wél bij Bolt getekend dus hadden ze eigenlijk kunnen zien dat ik ondertussen al klant was... als dat de reactiesnelheid is op aanvragen voor nieuwe klanten (waar bedrijven in principe meer moeite voor doen) dan kan je jezelf afvragen wat de response tijd is voor mensen die wel klant zijn.

Ik ben het nu aan het testen: klacht verstuurd afgelopen zonder. 4,5 werkdag verder: geen response. Dat vind ik eerlijk gezegd al borderline onacceptabel voor een firma die geen éénmanszaak is. Als ik dat elke maand zou moeten gaan doen om telkens die voorschotfactuur aan te vechten... daar zit ik echt niet op te wachten.
 
voor de eerste keer zelf geconfronteerd met belachelijk hoge energieprijzen. In november alleen 344 euro gas en elektriciteit. Wij wonen in een vrij energiezuinige woning van 2018 met dus echt een beperkt verbruik. Ik wil niet weten wat mensen in een oudere woning moeten gaan ophoesten (bijv. mijn ouders, maar die hebben geluk dat ze op sociaal tarief zitten).

Wij betalen momenteel als voorschotten:
- gas - 576 euro (Verbruik November 275 Euro, Oktober 62,5 euro)
- elek - 204 euro (verbruik November 117 euro, Oktober 127 euro)

Dat is veel maar berekend naar verbruik vorig jaar, December is ineens al een pak kouder en volgende week gaat het echt heel koud worden.
We financieren een 230m3 gas per maand (2500m3 in 2021 verbruikt) via voorschotten en 310kWh elek (gecombineerd dag/nacht, 4400kWh verbruikt in 2021 maar door vervanging frigo een serieuze duik genomen)

Maar de winter gaat dat op een paar maanden allemaal rechttrekken, we zullen eind maart op de eindafrekening wss ongeveer break even draaien. Als het een zachte winter wordt, dan zullen we wellicht over hebben, maar daar rekenen we niet op.
We hebben buiten de voorschotten ook nog altijd een reserve van 2000 euro aan teveel betaald in 2020-2022, dus voor deze winter komen we er wel.

Dat gaat fijn zijn voor mensen die ineens meer dan een maandloon zien afgaan zonder één waarschuwing. Zoiets mag er nooit doorkomen, absoluut belachelijk voorstel.

Is mss ook wel een bescherming tegen hunzelf en een teken dat ze toch moeten oppassen.
Ik vermoed dat de meesten nu wel al opletten aangezien het redelijk wijdverspreid is, maar beter 1 keer een maandloon (wat wel opvalt) dan een rekening van een half jaarloon in de bus omdat je niets in de gaten had.

Ik controleer elke 2-3 dagen de meterstand van de gas, gewoon uit schrik. En dan hebben we eigenlijk geen betalingsproblemen en sparen we nog steeds goed, ook in deze donkere tijden. Vrees echter dat we nog steeds niet op het dieptepunt zitten...
Voor mij een reden om terug naar mijn A-label huis te verhuizen, ondanks dat we een slaapkamer te weinig hebben. Daar zit ik 'veilig', eens de huidige crisis over lijkt verkopen we het en kopen we iets groters.
Dat is het plan, nu de uitvoering nog :D.
 
Wij zijn van leveranciers veranderd (energie.be --> Eandis). Laatste dag bij vorige was 7/12.

Vanaf 8/12 geraakte ik niet meer op de app of ingelogd op de site van energie.be...



Wanneer zou ik die eindafrekening mogen verwachten? Kben enorm benieuwd ..
 
Octa+ (Elec VME) heeft de voorschotten gecorrigeerd en aangepast zodat het restsaldo = 0€, dus dat is allemaal terug in orde. (Als het goed is, mag dit ook gezegd worden). Ze hebben het daar gewoon heel erg druk.

Mega (Oud Gascontract individueel)? No comment. Ahum.
 
Terug
Bovenaan