Energieleveranciers

België heeft dinsdag de allerhoogste elektriciteitsprijzen van Europa. Een megawattuur stroom op de elektriciteitsbeurs werd verhandeld voor 467 euro, ruim het tienvoudige van het niveau van voor de crisis. Dat ons land de eerste plaats pakt is opmerkelijk. De voorbije maanden ging Frankrijk vaak met die bedenkelijke eer lopen wegens aanhoudende herstellingswerken in kernreactoren. In Frankrijk kost stroom dinsdag 463 euro.

OK, thanks om even na te kijken. Ga ik ook eens checken bij Fluvius.

Edit: @Limpi bij mij staat bij Fluvius nu ook idd "1e dag van elke maand" bij gas en elektriciteit. Maandelijkse afrekeningen zijn dus hier ook in orde. (y) We hadden ook nog altijd geen voorschotfactuur ontvangen voor december, dus had al wel vermoeden dat maandelijkse afrekeningen in orde waren, misschien.
Wij hebben enkel voor elektriciteit gekozen om maandelijks te betalen, wegens EV. Voor gas hebben we nog liever gewoon stabiel elke maand een bedrag.
Dit is ook begin november aangevraagd. Ik zie dat we nu enkel een voorschotfactuur voor gas hebben gekregen. En in Fluvius staat elektriciteit nu ook op de eerste dag van elke maand.
Dus ik vermoed dat we hier ook voor het eerst een maandelijkse afrekening gaan krijgen van elektriciteit.

Dan ben je 30.000 euro kwijt, en moet je nog altijd véél stroom kopen in de winter. En dié mensen zouden dan net meer moeten betalen omdat ze veel elektriciteit verbruiken en gestraft moeten worden. :wtf:
Dat is enkele goedkoper, als je het ooit kan terugverdienen hé, anders heb je een dure installatiekost gehad én een hoge verbruikskost nadien.

Nee, een basis- en luxetarief voor gas en elektriciteit klinkt goed, maar zodra je wat verder denkt zie je meteen allerlei problemen.
Het is echt niet zo simpel als Connorke wil laten klinken "dat het zwembad verwarmd wordt aan 6% BTW".
Armere mensen wonen in huizen die meer energie verbruiken, dus dan duw je die nog eens extra de dieperik in met een luxetarief.
En mensen die geïnvesteerd hebben in een warmtepomp vs gas; kunnen dat er enkel uithalen door goedkope elektriciteit, dus die straf je ook onterecht af met luxetarief.
Transitie van fossiele brandstof naar EV idem.

Er zijn geen simpele oplossingen voor dergelijke complexe problematiek. Het enige wat ik verwacht (en het niet per se mee eens ben) is dat ze hogere accijnzen op gas zullen heffen. Ondertussen zitten wij naar elkaar te wijzen dat die dat of dat voordeeltje heeft, maar de realiteit is dat energie altijd (veel) geld zal kosten, en dat energiezuiniger leven,wonen en werken altijd oplossing #1 is. Geen populaire boodschap.
In mijn berekening was de investering het geld waard (vooral ook dankzij premies aangezien het niet om een nieuwbouw gaat) t.o.v. andere warmtepompen en t.o.v. (gas) ketels.
De terugverdientijd was het laagste door de hoge SCOP, zelfconsumptie en doordat je je net afname kan optimaliseren in de tijd (opgeladen batterij pas 's avonds gaan gebruiken bv) en een zeer goedkope 'hoge' lening.
Daarnaast verhoog je je zelfconsumptie, ben je minder afhankelijk van het net (wel nog altijd), gebruik je efficient natuurlijke bronnen (zon en aarde), verhoog je beperkt de waarde van je woning, en ben je meer future proof qua taxatie, duurzame oplossing (op de batterij na dan).

Mocht het zijn dat batterijen en warmtepompen zo goedkoop worden en het net gebruiken zoveel duurder wordt dan kan je altijd uitbreiden naar een 100% zelfconsumptie.

In alles uw dependencies proberen reduceren.

Wij hebben enkel voor elektriciteit gekozen om maandelijks te betalen, wegens EV. Voor gas hebben we nog liever gewoon stabiel elke maand een bedrag.
Dit is ook begin november aangevraagd. Ik zie dat we nu enkel een voorschotfactuur voor gas hebben gekregen. En in Fluvius staat elektriciteit nu ook op de eerste dag van elke maand.
Dus ik vermoed dat we hier ook voor het eerst een maandelijkse afrekening gaan krijgen van elektriciteit.
Gas was misschien nog wel iets "veiliger" om voorlopig geen maandelijkse afrekening te vragen idd. Maar ik had hier liever de korte pijn: betalen wat verbruikt is en klaar. Ik vergelijk het met gaan tanken met de auto, de ene maand al een "naftbak" meer dan de andere. :) De wintermaanden zullen hier het duurste zijn qua gas (december gaat richting 300 euro/maand zijn), maar het basispakket gas verlicht de pijn toch een beetje voorlopig. Niet zeker dat we dat volgend jaar ook "krijgen" uiteraard...

In mijn berekening was de investering het geld waard (vooral ook dankzij premies aangezien het niet om een nieuwbouw gaat) t.o.v. andere warmtepompen en t.o.v. (gas) ketels.
De terugverdientijd was het laagste door de hoge SCOP, zelfconsumptie en doordat je je net afname kan optimaliseren in de tijd (opgeladen batterij pas 's avonds gaan gebruiken bv) en een zeer goedkope 'hoge' lening.
Daarnaast verhoog je je zelfconsumptie, ben je minder afhankelijk van het net (wel nog altijd), gebruik je efficient natuurlijke bronnen (zon en aarde), verhoog je beperkt de waarde van je woning, en ben je meer future proof qua taxatie, duurzame oplossing (op de batterij na dan).

Mocht het zijn dat batterijen en warmtepompen zo goedkoop worden en het net gebruiken zoveel duurder wordt dan kan je altijd uitbreiden naar een 100% zelfconsumptie.

In alles uw dependencies proberen reduceren.
Het moment dat je uw warmtepomp gebruikt is de generatiecapaciteit beperkt. Uitzonderingen daargelaten. Ik zat gisteren, een goede dag met 6kw gegenereerd. Met 18kw totaal elektrisch verbruik. Op een normale winterdag zit ik met 18kw totaal verbruik en 0.2kw generatie. Dus veel optimalisering in de winter is daar niet. Veel zelfconsumptie ook niet.

100% zelfconsumptie is misschien dan wel haalbaar in de winter, maar echt meer dan een deuk in een pakje boter zie ik er niet in. Zwijg stil dat ik voor 100% mijn warmtepomp zou kunnen laten draaien op basis van zelf gegenereerde energie in de winter of überhaupt zou kunnen zeggen dat ik die van vb in de zomer zou kunnen opslaan voor de winter. En ik betwijfel dat batterijen ooit zo goedkoop worden dat ik 1€ per kwh storage ga betalen (bij wijze van spreken om een opslagvat voor 2000kwh elektrische energie te voorzien die ik in de winter kan leegtrekken, zoals je voor mazout/propaan ook zou kunnen doen).

Zelfs na jouw verduidelijking: waarom? Ze zitten toch net in slechte papieren daar?

Bedoel je 'toch net' of 'toch niet'? Ik vermoed dat je het laatste wou zeggen? Ecopower zit inderdaad niet in slechte papieren maar volg even deze redenering mee.

De overwinstbelasting viseert een aantal productie-eenheden (waarvan windmolens, grote zonneparken en het nucleaire park als meest relevante).

De benadering is dat om redenen van complexiteit niet de effectieve winsten maar de theoretische winsten worden belast. In de praktijk betekent dit dat er verondersteld wordt dat elke eenheid zijn productie volledig op de day-ahead markt verkoopt. Vervolgens wordt er een billijke vergoeding voorgesteld (Europa neemt €180/MWh, België gaat voor €130/MWh) die de producent mag houden. Alles wat doorboven valt, wordt wegbelast.
Elk uur dat de marktprijs op de day-ahead veiling boven dit plafond gaat, wordt alle 'opbrengst' boven het plafond naar de overheid doorgesluisd. En die haakjes rond 'opbrengst' zijn nu van belang. Want de aanname dat een producent zijn volledige productie op de korte termijn verkoopt zijn dus compleet van de pot gerukt.

Een producent verkoopt het grootste deel van zijn productie op voorhand via de termijnmarkt of via P(ower)P(urchase)A(greement)'s. Installaties voor hernieuwbare energie zijn kapitaalintensief en via die termijncontracten wordt het risico ingedekt dat marktvolatiliteit de installatie onrendabel maakt (en tegelijkertijd verdwijnt natuurlijk ook de mogelijkheid dat ze net gigantische geldmachines worden. You win some you loose some). Zelfs de productie van een nucleaire reactor wordt doorgaans voor meer dan 80% op voorhand verkocht.
Even ter herinnering: twee jaar geleden was stroom en gas bijna gratis tijdens corona. Hadden producenten toen alles op de spotmarkt verkocht dan hadden ze grote verliezen geleden.

De 'overwinsten' zijn dus deels theoretisch. Wie drie jaar geleden een deel van zijn verwachte productie in 2022 heeft verkocht heeft dit niet gedaan aan €400/MWh maar aan €50/MWh. Draait zijn windmolen nu, dan moet hij €270/MWh belasting betalen (€400 spotprijs minus de €130 plafond) en krijgt hij van zijn koper €50/MWh.
Voor onze kust ligt een windmolenpark waarvan geweten is dat de productie in de ontwerpfase overschat is geweest. De producent heeft méér volume op de forwardmarkt verkocht dan dat het windmolenpark uiteindelijk effectief produceert. Enerzijds was er al verlies omdat ze aan de dure spotprijzen moeten bijkopen (die een stuk hoger liggen dan de prijs die ze op de fowardmarkt hadden gekregen), nu komt daar bijkomend verlies bij omdat ze belasting betalen op een fictieve winst (die eigenlijk dus al geen winst was, maar een verlies).

En om nu terug te keren naar Ecopower: zij gebruiken hun opbrengst niet om te verkopen op de termijnmarkt maar om hun tarieven laag te houden voor hun eindklanten. Dus ook hier weer: de theorie is dat ze als producent alles op de spotmarkt verkopen en massa's winst maken. Maar in realiteit verkopen ze dat aan veel lagere prijzen en is er helemaal niet zo veel winst.
Had de wetgeving ook op hen van toepassing geweest dan moest Ecopower een gigantisch bedrag aan fictieve winst terugbetalen, iets wat hun cashflow niet zou kunnen dragen hebben.

In short: het is een voorbeeld van met een kanon naar een mug schieten. Je zal de mug raken maar ook heel wat ongewenste schade veroorzaken. De short term gains (de miljarden die naar de respectievelijke begrotingen stromen) gaan niet opwegen tegen de long term losses (wie gaat de windmolens en zonneparken financieren die de politiekers gebouwd willen zien worden wanneer investeerders geconfronteerd worden met diezelfde politiekers die zonder verpinken de hele investeringscase onderuit halen?).

In short: het is een voorbeeld van met een kanon naar een mug schieten. Je zal de mug raken maar ook heel wat ongewenste schade veroorzaken. De short term gains (de miljarden die naar de respectievelijke begrotingen stromen) gaan niet opwegen tegen de long term losses (wie gaat de windmolens en zonneparken financieren die de politiekers gebouwd willen zien worden wanneer investeerders geconfronteerd worden met diezelfde politiekers die zonder verpinken de hele investeringscase onderuit halen?).
Antwoord : de volgende investeerders. De huidige gaan failliet, verliezen kapitaal en worden vervangen door een andere generatie "geldzoekers / meerwaardezoekers".

Afrekening gas: 13eur opleg
Voorschotten waren niet gewijzigd, heb gewoon maar de helft verbruikt van een normaal jaar.
Maar nu willen ze toch voorschotten van 81eur naar 136eur brengen ... why??

Afrekening gas: 13eur opleg
Voorschotten waren niet gewijzigd, heb gewoon maar de helft verbruikt van een normaal jaar.
Maar nu willen ze toch voorschotten van 81eur naar 136eur brengen ... why??
Vorig jaar was de prijs nog niet zo hard gestegen als de prijs nu is. Dus mogelijks houden ze rekening met die hogere gemiddelde eenheidsprijs dan ervoor.

Mijn meter heeft de ultieme terugdraai gehad :p

Hoe geef ik nu mijne meterstand door lolz?

Afbeelding-van-Whats-App-op-2022-12-14-om-21-31-03.jpg

Gewoon zo doorsturen. Zouden ze het opmerken of jou een factuur sturen van 1 miljoen €. Ik ben benieuwd!

Terug
Bovenaan