Energieleveranciers

Zit er sowieso aan te komen. En ook nog es capaciteitstarief voor je upload ook.

Veel kans inderdaad. Tot een paar jaar terug nog massaal subsidies geven aan particulieren om zonnepanelen te leggen om dan kort erna te beseffen dat dat voor onbalans op het net zorgt en dan die eigenaars van zonnepanelen financieel afstraffen :crazy:

Al is het ook niet toevallig dat zo'n artikel geschreven is door de CEO van een start-up in batterijbeheer. Wij van WC eend...

In al die artikels is het me trouwens niet duidelijk of je in Nederland nu effectief netto verlies maakt door zonne-energie op het net te steken, of het eerder een kwestie is van betalen terwijl de injectievergoeding nog iets hoger ligt (bv. Eneco: €0,145 / kWh injectievergoeding min €0,115 / kWh terugleververgoeding is netto nog altijd lichtjes positief, niet zoveel verschil met de €0,05 / kWh die veel energieleveranciers in België nu geven).
 
Veel kans inderdaad. Tot een paar jaar terug nog massaal subsidies geven aan particulieren om zonnepanelen te leggen om dan kort erna te beseffen dat dat voor onbalans op het net zorgt en dan die eigenaars van zonnepanelen financieel afstraffen :crazy:

Al is het ook niet toevallig dat zo'n artikel geschreven is door de CEO van een start-up in batterijbeheer. Wij van WC eend...

In al die artikels is het me trouwens niet duidelijk of je in Nederland nu effectief netto verlies maakt door zonne-energie op het net te steken, of het eerder een kwestie is van betalen terwijl de injectievergoeding nog iets hoger ligt (bv. Eneco: €0,145 / kWh injectievergoeding min €0,115 / kWh terugleververgoeding is netto nog altijd lichtjes positief, niet zoveel verschil met de €0,05 / kWh die veel energieleveranciers in België nu geven).

Ik voorspel wel online rellen als dat er doorkomt. :laugh:

Eerst groene stroom certs gestopt, dan terugdraaiende teller gestopt, daarna capaciteitstarief en dan nu dit.
 
Idd, ik denk niet dat het er ooit zal doorkomen, waar is dan nog de intentie om zonnepanelen te zetten? Ik denk wel dat de injectievergoeding ooit zal afgeschaft worden. Maw je krijgt niets meer om op het net te zetten en zo batterijen te stimuleren
 
Ik voorspel wel online rellen als dat er doorkomt. :laugh:

Eerst groene stroom certs gestopt, dan terugdraaiende teller gestopt, daarna capaciteitstarief en dan nu dit.

Maar niemand die wakker ligt van online rellen, al zeker niet de netbeheerder of energieproducent die hun tranen kunnen drogen met bankbiljetten bij elke dergelijke maatregel die erbij komt...

Zouden ze niet gewoon die laatste paar cent / kWh injectievergoeding nog wat verder verlagen (m.a.w. exact wat er de afgelopen jaren al gebeurde) of inderdaad op een bepaald moment gewoon laten wegvallen?
Het probleem van overproductie door zonnepanelen is in Nederland en Duitsland ook groter dan in België wegens meer geïnstalleerd vermogen per inwoner.

De enige echte BG oplossing wanneer het ooit netto geld kost om energie te injecteren, is natuurlijk om een zwembad leggen (of ja, de échte BG-er heeft al een Olympisch zwembad) en alle zonne-energie gebruiken om dat te verwarmen :p
 
Maar niemand die wakker ligt van online rellen, al zeker niet de netbeheerder of energieproducent die hun tranen kunnen drogen met bankbiljetten bij elke dergelijke maatregel die erbij komt...
Misschien een ideetje als zonnepanelen in de toekomst niets meer opleveren.

Ipv rellen ..

Gewoon in koor massaal oproepen aan de mensen om hun zonnepanelen van het dak te halen (wegens waardeloos) en ze op straat te leggen, allemaal op dezelfde (stakings)dag. Dat gaat méér effect hebben. :laugh:

Idd, ik denk niet dat het er ooit zal doorkomen, waar is dan nog de intentie om zonnepanelen te zetten? Ik denk wel dat de injectievergoeding ooit zal afgeschaft worden. Maw je krijgt niets meer om op het net te zetten en zo batterijen te stimuleren
Dat lijkt mij in praktijk in de toekomst een realistisch scenario.

Mijn nonkel en tante hebben bijvoorbeeld zonnepanelen én een thuisbatterij. Dat zal de toekomst worden denk ik. (voor diegenen die het kunnen betalen en plaatsen)
 
waar is dan nog de intentie om zonnepanelen te zetten?
In de verplichting om hernieuwbare energie te plaatsen bij de kleinste scheet van aanpassing aan een gebouw? Of de verplichting voor energieleveranciers om x% hernieuwbare energie aan te leveren.

Dat is nu eigenlijk ook al. Nieuwbouw vertegenwoordigt het grootste deel particuliere eindafnemers van zonnepanelen. Dat bedrijf van Marc Coucke wil ze zelfs "gratis" leggen op uw dak omdat ze zo aan hun aandeel hernieuwbare energie willen komen.

Er zijn altijd twee manieren om voor een overheid gedragsverandering teweeg te brengen: het zoete en de stok. Het zoete is op, dus zal het de stok worden
🙃
 
Gewoon in koor massaal oproepen aan de mensen om hun zonnepanelen van het dak te halen (wegens waardeloos) en ze op straat te leggen, allemaal op dezelfde (stakings)dag. Dat gaat méér effect hebben. :laugh:
Maar ze zijn niet waardeloos, 30-40% verbruik ik meteen. Dat brengt me nog steeds een besparing op.
 
In al die artikels is het me trouwens niet duidelijk of je in Nederland nu effectief netto verlies maakt door zonne-energie op het net te steken, of het eerder een kwestie is van betalen terwijl de injectievergoeding nog iets hoger ligt (bv. Eneco: €0,145 / kWh injectievergoeding min €0,115 / kWh terugleververgoeding is netto nog altijd lichtjes positief, niet zoveel verschil met de €0,05 / kWh die veel energieleveranciers in België nu geven).
Die bedenking maakte ik mij ook toen ik het Tweakers artikel aan het lezen was, het komt gewoon op hetzelfde neer als hier nu al.
 
Ok. De maandelijkse afrekeningen voor maart en april zijn binnen, en we hebben dus effectief een cap op het maximumtarief aan netkosten per kwh. Voor de twee maanden samen moet ik 35 euro betalen.

- Kosten van elektriciteit van het net af te nemen (130 kWh voor maart/april) en toeslagen erop worden teniet gedaan door injectie (500 kWh).

Schiet over:
- Minimum van capaciteitstarief van 2.5 kWh (piek was 4.8 kWh).
- Databeheer
- Vaste vergoeding leverancier.

Daarbuiten nog een 45 euro van het werk terugbetaald gekregen voor opladen van de wagen op de zonnepanelen. De rekening ziet er best roodkleuring uit. Totaalverbruik op 2 maanden was 1000 kWh en ik heb 10 euro bijgekregen op de rekening voor die periode. Als we dat nu even kunnen volhouden van maart tem oktober ziet dat er niet slecht uit. Er zit natuurlijk wel een eigen investering achter.
 
Ben eigenaar geworden van de algemene / VME meter aangezien de vorige eigenaar geen moeite wou doen voor de contracten op te volgen.

Nu heb ik de switch gemaakt naar Luminus Basicflex.
Probleem 1 is dat ze mijn huidig persoonlijk contract gingen afsluiten met de aanvraag. Dit werd verholpen via de klantendienst, hopelijk komt het ook correct door.

Krijg vandaag een mail dat de overname rond is maar er staat geen Luminus Basicflex in maar wel Maxxfix ? Is een vast contract voor 2j zie ik. De gemeenschappelijke elektriciteit is amper 60 kWh dag en nacht per jaar... Voorschot schatten ze op €100 per maand. Vind ik er los over, heb al aangegeven een maandelijkse afrekening te willen hebben.
Zijn er specifieke contracten voor een VME beschikbaar of maakt dit niet uit?
 
Krijg vandaag een mail dat de overname rond is maar er staat geen Luminus Basicflex in maar wel Maxxfix ?
Als ik (privé) iets simuleer op de website van Luminus krijg ik al een aantal weken BasicFix en BasicFlex niet meer te zien. Ook niet onderaan door daar te klikken op "Toon overige opties". Misschien zijn ze daarmee gestopt voor nieuwe contracten?
 
Ben eigenaar geworden van de algemene / VME meter aangezien de vorige eigenaar geen moeite wou doen voor de contracten op te volgen.

Nu heb ik de switch gemaakt naar Luminus Basicflex.
Probleem 1 is dat ze mijn huidig persoonlijk contract gingen afsluiten met de aanvraag. Dit werd verholpen via de klantendienst, hopelijk komt het ook correct door.

Krijg vandaag een mail dat de overname rond is maar er staat geen Luminus Basicflex in maar wel Maxxfix ? Is een vast contract voor 2j zie ik. De gemeenschappelijke elektriciteit is amper 60 kWh dag en nacht per jaar... Voorschot schatten ze op €100 per maand. Vind ik er los over, heb al aangegeven een maandelijkse afrekening te willen hebben.
Zijn er specifieke contracten voor een VME beschikbaar of maakt dit niet uit?

Maxxfix is toch niet zo slecht ? Vast contract. 500kwh gratis. Prijs niet zo verschillend van basixfix, enkel iets andere verdeling voor dag en nachttarief. En bij enkele meter iets duurder. https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/maxxfix/
Enkel de switchvergoeding en basis vaste kost is een pak duurder.
Al zou je de maxflexx kunnen kiezen. Al maakt dat niet echt veel uit als je maar 60kwh verbruikt in totaal.

Als ik (privé) iets simuleer op de website van Luminus krijg ik al een aantal weken BasicFix en BasicFlex niet meer te zien. Ook niet onderaan door daar te klikken op "Toon overige opties". Misschien zijn ze daarmee gestopt voor nieuwe contracten?
https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/prijslijsten/ daar staan ze nog bij.
En je kan als je naar die basicfix gaat kijken daar nog altijd klikken op klant worden. Dus ik zie niet direct een probleem.
 
Laatst bewerkt:
Als ik (privé) iets simuleer op de website van Luminus krijg ik al een aantal weken BasicFix en BasicFlex niet meer te zien. Ook niet onderaan door daar te klikken op "Toon overige opties". Misschien zijn ze daarmee gestopt voor nieuwe contracten?
Ik kan ze voorlopig nog wel kiezen als ik van contract wil veranderen in de app.
De hogere abo kost wordt momenteel gecompenseerd door de 500/1000 kWh gratis elektriciteit/gas. Voor gas zou dit tegen de huidige prijzen komen op 62 euro cashback na 12 maanden als ik alles goed gelezen heb. Min 45 euro en er schiet dan raar maar waar 17 euro over (ongeveer de abo prijs van BasicFix. Alles wat je meer verbruikt betaal je dan ook duurder dan BasicFix, dus eigenlijk gewoon een slechte upgrade :).
 
Eerste eindafrekening van Ecopower gehad (voor de eerste 3 maanden). 100 euro bijbetalen, iets minder als wat ik heb geladen in mijn auto op die periode (eigenlijk enkel maart/april.

Van 31,5 naar nu 36,5 euro/maand. Wss omdat ik veel overschot in de wagen gedumpt heb op die 2 maanden.
Voor Mei sta ik nu op 13,47 euro elektriciteit verbruikt (afname+teruglevering) en 42 euro te krijgen van de werkgever (excl de huidige laadbeurt).
Op jaarbasis zal ik dus break-even of zelfs negatief uitkomen. Heb het capaciteitstarief meeverrekend, maar exact is dat niet.
 
Misschien een ideetje als zonnepanelen in de toekomst niets meer opleveren.

Ipv rellen ..

Gewoon in koor massaal oproepen aan de mensen om hun zonnepanelen van het dak te halen (wegens waardeloos) en ze op straat te leggen, allemaal op dezelfde (stakings)dag. Dat gaat méér effect hebben. :laugh:


Dat lijkt mij in praktijk in de toekomst een realistisch scenario.

Mijn nonkel en tante hebben bijvoorbeeld zonnepanelen én een thuisbatterij. Dat zal de toekomst worden denk ik. (voor diegenen die het kunnen betalen en plaatsen)

Opbrengen doen die altijd hé, de zelfconsumptie is altijd zuivere winst.

En met mijn Home Manager van SMA kan ik perfect de installatie instellen op "zero injection". Dan maakt hij enkel stroom aan die ik effectief nodig heb in huis. Ik zie het probleem niet.
 
Opbrengen doen die altijd hé, de zelfconsumptie is altijd zuivere winst.

En met mijn Home Manager van SMA kan ik perfect de installatie instellen op "zero injection". Dan maakt hij enkel stroom aan die ik effectief nodig heb in huis. Ik zie het probleem niet.

Hangt allemaal af van de graad van de zelfconsumptie en de kost van de investering.

7k zonnepanelen.
8k batterij.

Zelfconsumptie a rato van 1000€ per jaar die je daarmee kan coveren. Dan duurt het 15 jaar voor je uw investering terugverdiend hebt. Of zelfconsumptie 500€, investering enkel die 7k zonnepanelen, dan kost het u 14j goed wetende dat je potentieel nog wel een kost op uw dak krijgt ( vb vervanging omvormer).

Indien totale elektriciteitskost 25 cent is, wil die 500e zeggen dat je dan 2000€ kwh rechtstreeks moet zelf verbruiken. Dat is nu ook niet zodanig klein. Zelfs bij 35 cent totaalprijs/kwh is dat dan nog altijd 1420kwh die je dan minstens moet zelfverbruiken om beter af te zijn.
 
Met mijn 7000 kwh productie had ik 4000 kwh zelfverbruik. Loopt wel goed.

Tzgenwoordig leg je zon installatie voor 8000 euro btw in.

Voor 5k kun je al een redelijke batterij zetten tegenwoordig. Dus best wel even met correcte cijfers rekenen.

Volgend jaar gaat de energieprijs sowieso omhoog. Particulier komt er 23% bij op de distributiekost en gezien het nodige onderhoud op 2 reactoren gaan we veel meer draaien op gas en import, wat ook een effect gaat hebben op de prijs.
 
Hangt allemaal af van de graad van de zelfconsumptie en de kost van de investering.

7k zonnepanelen.
8k batterij.

Zelfconsumptie a rato van 1000€ per jaar die je daarmee kan coveren. Dan duurt het 15 jaar voor je uw investering terugverdiend hebt. Of zelfconsumptie 500€, investering enkel die 7k zonnepanelen, dan kost het u 14j goed wetende dat je potentieel nog wel een kost op uw dak krijgt ( vb vervanging omvormer).

Indien totale elektriciteitskost 25 cent is, wil die 500e zeggen dat je dan 2000€ kwh rechtstreeks moet zelf verbruiken. Dat is nu ook niet zodanig klein. Zelfs bij 35 cent totaalprijs/kwh is dat dan nog altijd 1420kwh die je dan minstens moet zelfverbruiken om beter af te zijn.

Met mogelijkheid tot zero injectie heb je geen batterij nodig, die hoef je dus niet terug te verdienen.
Ik kan mijn omvormer ook sturen adhv de P1 meter en als ik moet betalen voor injectie zal ik dat doen en bij geen verbruik zet ik die panelen ook gewoon uit dan. Logisch toch, ik ga niet betalen voor de stroom van iemand anders. Dat ze dan maar een gasturbine aansteken ofzo.
 
Maar niemand die wakker ligt van online rellen, al zeker niet de netbeheerder of energieproducent die hun tranen kunnen drogen met bankbiljetten bij elke dergelijke maatregel die erbij komt...

Zouden ze niet gewoon die laatste paar cent / kWh injectievergoeding nog wat verder verlagen (m.a.w. exact wat er de afgelopen jaren al gebeurde) of inderdaad op een bepaald moment gewoon laten wegvallen?
Het probleem van overproductie door zonnepanelen is in Nederland en Duitsland ook groter dan in België wegens meer geïnstalleerd vermogen per inwoner.

De enige echte BG oplossing wanneer het ooit netto geld kost om energie te injecteren, is natuurlijk om een zwembad leggen (of ja, de échte BG-er heeft al een Olympisch zwembad) en alle zonne-energie gebruiken om dat te verwarmen :p

Zelfs met zwembadverwarming aan is er injectie :(
 
Terug
Bovenaan