Energieleveranciers

Wat ik me altijd afvraag. Indien je tekent voor een variabel contract, blijft dan de formule dezelfde van degene die je had in de maand die je tekende? Zodat enkel de indices veranderen. Of mogen ze alle maanden nieuwe formules toepassen?
 
Wat ik me altijd afvraag. Indien je tekent voor een variabel contract, blijft dan de formule dezelfde van degene die je had in de maand die je tekende? Zodat enkel de indices veranderen. Of mogen ze alle maanden nieuwe formules toepassen?
Formule en coëfficiënten zijn opgenomen in je contract. Enkel de waarde van de parameters kan wijzigen.
 
Ik kreeg deze week de jaarafrekening van 2021 in mijn mailbox. Jawel, eind 2022 een afrekening van 2021...
Wij hebben reeds zonnepanelen liggen sinds september 2020, aangegeven eind 2020. Ergens in het 3de kwartaal van 2021 zijn de zonnepanelen effectief aanvaard door de netbeheerder, fluvius. Al sinds die tijd zijn de zonnepanelen ook gekend bij mijn elektricitietsleverancier, Eneco.
Maar zelfs tot op vandaag kan ik niet de correcte tellerstanden doorgegeven aan Eneco daar waar een negatieve tellerstand niet wordt aanvaard door het systeem. Dus Eneco heeft mijn zonnepanelen dus nog niet aanvaard.

Ik bel deze week naar Eneco om eventjes verhaal te halen want ze hebben me een volledig jaar de volle pot laten betalen, niet tegenstaande wij 4/5 van ons verbruik zelf gegenereerd hebben, we hebben nog een terugdraaiende teller.
Daar kreeg ik het antwoord dat er achterstaan met administratie en dat de compensatie van mijn zonnepanelen bij de volgende jaar afrekening zal vergoed worden. Na uitdrukkelijk vragen of ik het wel goed gehoord had, kon hij me tussen zijn tanden bevestigen dat ik pas de compensatie zal krijgen eind 2023 voor het verbruik van 2021...

Ik stond eventjes aan de grond genageld...
Zijn dit "normale" toestanden in de wereld van de energieleveranciers tegenwoordig...of kijk ik beter eens uit naar een andere beheerder voor elektricitiet? (Wij zitten voor gas bij Luminus)
 
De coefficienten zijn de cijfers voor de parameters, bvb 0.05*indexABC. Die zijn vast, de index/parameter/... zal elke maand of kwartaal veranderen.

Merci. Concreet voor Engie Direct is de formule: Enkelvoudig = Coefficient + parameter x Index (?).
Voor November: enkelvoudig elektriciteit = 2,8360 + 0,1081 x EPEX DAM

Mijn onderliggende vraag is of er een verschil is tussen intekenen op 30/11 vs. 1/12 voor de prijs.
  • Index is een variabele en verandert zowel voor 30/11-contracten als 1/12 contracten
  • Coëfficient + parameter zijn vast (obv datum contract), maar verschillen dus voor 30/11-contracten vs. 1/12-contracten?
Is bovenstaande interpretatie correct?
 
In een variabel contract staat de formule steeds vast voor 1 of 2 jaar.
Het variabel contract kan wel van formule wisselen een maand later, maar dat heeft geen toepassing op jouw lopend contract (succes om jouw effectieve prijs te kennen, je mag dan beginnen rekenen in excel).

Kreeg vandaag dit aan dat mijn variabel contract gaat vervallen:
U hebt een contract met een variabele prijsformule. Gezien de huidige marktomstandigheden wordt de prijsformule van uw contract binnenkort aangepast. Dit zal in voege gaan bij de automatische hernieuwing van uw contract. De wijziging betreft enkel de prijsformule, u behoudt dus uw contract met variabele prijs. Deze variabele prijs volgt de evoluties op de energiemarkt en biedt u onze meest competitieve energieprijs voor een gelijkaardig contract.

Nieuwe berekening gaat hoger uitkomen :sop:

Oud: 0,2100 + 0,1164 x EPEX DAM
Nieuw: 2,9700 + 0,1360 x EPEXDAM

Bijna 3c erbij aan flat tarief en 2% van de EPEXDAM
 
Laatst bewerkt:
Merci. Concreet voor Engie Direct is de formule: Enkelvoudig = Coefficient + parameter x Index (?).
Voor November: enkelvoudig elektriciteit = 2,8360 + 0,1081 x EPEX DAM

Mijn onderliggende vraag is of er een verschil is tussen intekenen op 30/11 vs. 1/12 voor de prijs.
  • Index is een variabele en verandert zowel voor 30/11-contracten als 1/12 contracten
  • Coëfficient + parameter zijn vast (obv datum contract), maar verschillen dus voor 30/11-contracten vs. 1/12-contracten?
Is bovenstaande interpretatie correct?
Neen, bovenstaande is niet correct.

Enkelvoudig = Coefficient + coëfficiënt x parameter

Waarbij de index een parameter is. De parameter kan wijzigen doorheen de tijd voor uw contract, want ah ja variabel. De coëfficiënten kunnen wijzigen doorheen de tijd voor andere contracten. Daarnaast kunnen die coëfficiënten onder bepaalde voorwaarden herzien worden :

1) einde contracttermijn
2) voortijdig indien het een onbepaald contractduur is - https://www.creg.be/sites/default/files/assets/graphics/ContractTypes/CBD-COD.pdf
3) indien geen contract afgesloten : op elk moment naar zin en goesting van de energieleverancier.

Nu wat betreft uw vraag: er kan een verschil zijn tussen intekenen op 30/11 of intekenen op 1/12. Maar ER kan ook een verschil zijn tussen 29/11 en 30/11. Dat hangt allemaal af van of men het belangrijk vindt om die formule voortijdig te wijzigen. Al verandert men voorlopig eerder rond het einde van de maand/begin nieuwe maand dan meerdere keren. Dat maakt het opvolgen van hun kant namelijk nu ook niet zo ideaal.
 
Neen, bovenstaande is niet correct.

Enkelvoudig = Coefficient + coëfficiënt x parameter

Waarbij de index een parameter is. De parameter kan wijzigen doorheen de tijd voor uw contract, want ah ja variabel. De coëfficiënten kunnen wijzigen doorheen de tijd voor andere contracten. Daarnaast kunnen die coëfficiënten onder bepaalde voorwaarden herzien worden :

1) einde contracttermijn
2) voortijdig indien het een onbepaald contractduur is - https://www.creg.be/sites/default/files/assets/graphics/ContractTypes/CBD-COD.pdf
3) indien geen contract afgesloten : op elk moment naar zin en goesting van de energieleverancier.

Nu wat betreft uw vraag: er kan een verschil zijn tussen intekenen op 30/11 of intekenen op 1/12. Maar ER kan ook een verschil zijn tussen 29/11 en 30/11. Dat hangt allemaal af van of men het belangrijk vindt om die formule voortijdig te wijzigen. Al verandert men voorlopig eerder rond het einde van de maand/begin nieuwe maand dan meerdere keren. Dat maakt het opvolgen van hun kant namelijk nu ook niet zo ideaal.

Indien een contract van onbepaalde duur kan dit inderdaad, maar toch wel gecommuniceerd worden volgens mij?
 
Neen, bovenstaande is niet correct.

Enkelvoudig = Coefficient + coëfficiënt x parameter

Waarbij de index een parameter is. De parameter kan wijzigen doorheen de tijd voor uw contract, want ah ja variabel. De coëfficiënten kunnen wijzigen doorheen de tijd voor andere contracten. Daarnaast kunnen die coëfficiënten onder bepaalde voorwaarden herzien worden :

1) einde contracttermijn
2) voortijdig indien het een onbepaald contractduur is - https://www.creg.be/sites/default/files/assets/graphics/ContractTypes/CBD-COD.pdf
3) indien geen contract afgesloten : op elk moment naar zin en goesting van de energieleverancier.

Nu wat betreft uw vraag: er kan een verschil zijn tussen intekenen op 30/11 of intekenen op 1/12. Maar ER kan ook een verschil zijn tussen 29/11 en 30/11. Dat hangt allemaal af van of men het belangrijk vindt om die formule voortijdig te wijzigen. Al verandert men voorlopig eerder rond het einde van de maand/begin nieuwe maand dan meerdere keren. Dat maakt het opvolgen van hun kant namelijk nu ook niet zo ideaal.
Thanks voor de uitgebreide uitleg.
Ik probeer uit te vissen of ik best vandaag optifix elektriciteit (aug) opzeg voor engie direct, of morgen :)
 
Hier net de eindafrekening gas gekregen van Eneco (Gas Flex). Ben toen met het faillissement van de VEL (diegene waarvan de kleine lettertjes dit topic ooit heeft ontkiemd) overgestapt op Eneco met toenmalige 170 euro korting. Daarvan is een klein deeltje "vorig" jaar vergoed, en de rest staat er nu op. Verbruik vanaf 1/1 tot 24/11 was hier 3.7 MWh aan gas. Natuurlijk was de winter nog onbewoond en was stom stoken (2100 kWh in januari/februari) met de deuren open voor de aannemers. Vanaf eind mei zijn we ingetrokken, en hebben maar half november de verwarming hier opgezet.

Totaalprijs (alles in dus) was 10,5 cent de kWh, en dus door veel te hoge voorschotten (en de 165 euro korting) trekken we ongeveer de helft terug.
Moet nog wel eens de verrekende voorschotten nakijken en vergelijken met de vorige slotfactuur.

Nu is het de dure optifix van Luminus. We gaan begin december en misschien toch nog begin januari eens terug kijken wat we doen.
Ons verbruik is laag dus het verschil zal em in enkele 100 euro zitten, niet duizenden...
Ben benieuwd voor de afrekening elektriciteit binnen enkele dagen, 800 afname vs 3800 injectie kan wel tellen.
 
(maandelijkse) Afrekening oktober gehad voor Optifix.

Injectie gekelderd naar 0.16 dag en 0.10 nacht. In september zat dit nog rond de 0.30..
 
Hier vliegt de optifix elektriciteit en gas buiten voor Engie Direct

Ik heb optifix gas zonet ook opgezegd.
Ik weet niet welke achterstand ze hebben bij Luminus, maar als ik inlog staat er gewoonweg:
"Er werd geen geldig energiecontract gevonden. Mogelijks worden de meters nog niet (of niet meer) door Luminus beleverd.
Als je denkt dat dit onterecht is, gelieve later opnieuw te proberen.
Als het probleem aanhoudt, gelieve dan contact op te nemen met de klantendienst."


De aanvraag dateert van midden augustus en we zijn ondertussen 30 november. Ook nog geen voorschotfactuur ontvangen.

Wellicht krijgen ze binnen enkele uren al de melding dat een andere energieleverancier het contract overneemt, maar ze weten bij Luminus nog van geen contract :).
 
Zijn dat allemaal optifix contracten van jullie van begin dit jaar? Want ik volg eventjes de heisa niet maar zie wel overal "optifix" passeren :p
 
(maandelijkse) Afrekening oktober gehad voor Optifix.

Injectie gekelderd naar 0.16 dag en 0.10 nacht. In september zat dit nog rond de 0.30..
Nu in alle eerlijkheid, hoeveel injecteer je nog? Werkelijk veel verschil geeft dat niet natuurlijk tegen september.

Maar voor de komende lente en zomer lijkt me toch dat die optifix relatief lage injectie tegenover een vaste hogere prijs gaat geven (of alle prijzen moeten weer stevig de hoogte in springen volgend jaar...)
 
Terug
Bovenaan