Energieleveranciers

Energieprijzen december: dit zijn de nieuwe gemiddelde bedragen voor gas en elektriciteit op je jaarfactuur

 
Je hebt altijd nog 14 dagen herroepingsrecht.
En je contract start ook maar een twintig of dertigtal dagen na ondertekening, dus als je dat nu doet, in januari pas.
Als december een dure maand is, heb je die toch nog aan je fles in je oude contract (of is dat net voordelig?).
Ik wordt er in ieder geval niet wijzer uit door meer te proberen vergelijken :wallbash:
 
Nu in alle eerlijkheid, hoeveel injecteer je nog? Werkelijk veel verschil geeft dat niet natuurlijk tegen september.

Maar voor de komende lente en zomer lijkt me toch dat die optifix relatief lage injectie tegenover een vaste hogere prijs gaat geven (of alle prijzen moeten weer stevig de hoogte in springen volgend jaar...)
Gelukkig nog tijdig ingetekend, dus dat zal nog wel meevallen qua hoge kost. Injectietarieven is inderdaad eentje om in het oog te houden.

Was inderdaad maar een 80 kWh.
 
Ik stond eventjes aan de grond genageld...
Zijn dit "normale" toestanden in de wereld van de energieleveranciers tegenwoordig...of kijk ik beter eens uit naar een andere beheerder voor elektricitiet? (Wij zitten voor gas bij Luminus)
Ik vind het persoonlijk doodnormaal dezer dagen.

Voor mij persoonlijk:
Bij Mega staat een dossier open bij de gerechtsdeurwaarder, voor een "betwiste" slotfactuur.
Bij Octa+ moet ik nu aanmaningskosten betalen, voor een "betwiste" voorschotfactuur.
(Dit laatste komt wel in orde, ivm Mega ben ik nog altijd sceptisch)

Ik zou de slotfactuur gewoon betwisten en zeggen: Los het maar op. 2 jaar achterstand is gewoon 'Onredelijk'. Dat ze gewoon wat extra volk aanwerven om de achterstanden weg te werken. En zoniet? Dat ze dan maar gewoon verzuipen in hun achterstand van dossiers.
En als ze geen geld hebben om extra volk aan te werven, wegens de lastige tijden? --> Dat is niet jou of mijn probleem.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het hier al een paar keer gezegd maar arbitreren tussen variabele contracten is onbegonnen werk.
Pak een variabel contract, leun achterover, en pas achteraf ga je weten of je de juiste keuze hebt gemaakt of niet.
Denk dat de 'arbitrage' hier vnl. is tussen vast en een (nieuw) variabel.
 
Die winterpremie voor gas, daar gaan we naar kunnen fluiten. Het is een premie voor de maanden november en december, maar ze kijken naar uw contract op 30 september. Ik had een vast contract van 1 jaar afgesloten op 30 september 2021, looptijd tot 22 oktober 2022. Sinds 23 oktober 2022 zitten wij bij het dure Optifix (dat morgen afloopt voor Direct). Dus november en december betalen we sowieso de dure prijzen, maar omdat ze kijken naar de toestand op 30 september hebben we daar geen recht op.

Vind iemand dit logisch?
 
Gasprijzen zijn weer een tijdje een beetje aan het stijgen. Als ik naar de grafiek van TTF kijk, verwacht ik nu dat het op vrij korte termijn richting 160€ gaat (momenteel 143,3€), om vervolgens begin januari mogelijk 200€ aan te tikken. Of het nog hoger gaat, denk ik niet🤔.
 
Die winterpremie voor gas, daar gaan we naar kunnen fluiten. Het is een premie voor de maanden november en december, maar ze kijken naar uw contract op 30 september. Ik had een vast contract van 1 jaar afgesloten op 30 september 2021, looptijd tot 22 oktober 2022. Sinds 23 oktober 2022 zitten wij bij het dure Optifix (dat morgen afloopt voor Direct). Dus november en december betalen we sowieso de dure prijzen, maar omdat ze kijken naar de toestand op 30 september hebben we daar geen recht op.

Vind iemand dit logisch?
Goh, je hebt een lange tijd genoten van een goedkoop vast contract. Ze zijn al heel gul met de premie en hebt nu even pech.
 
Goh, je hebt een lange tijd genoten van een goedkoop vast contract. Ze zijn al heel gul met de premie en hebt nu even pech.
Dat is ook een manier om het te bekijken. Maar dan hoop ik wel dat ze die premie voor januari/februari/maart toch baseren op een ander moment, anders wordt het toch te gortig?
 
Thanks voor de uitgebreide uitleg.
Ik probeer uit te vissen of ik best vandaag optifix elektriciteit (aug) opzeg voor engie direct, of morgen :)
Dat is hetzelfde als de toekomst voorspellen. Ik zou het niet weten. Al verwacht ik wel dat de prijsvorming gaat stijgen voor de volgende maand. Rekening houdende dat men meldde dat we in België in een dunkeflaute zitten (dus te weinig opbrengst van zon en wind) waardoor kerncentrales en gascentrales eigenlijk voor onze energie zorgen op dit moment en die er ondertussen voor zorgde dat de prijs van elektriciteit op de korte termijn prijszetting verdubbeld was (naar 500-600€/mwh).

Maar of je beter af gaat zijn over 3 maanden tsja... koffiedik kijken. Sowieso mag je niet vergeten dat die direct de clausule had staan dat de effectieve prijs voor de huidige maand pas gekend is aan het einde van die maand.

Zoals Parabellum heeft gezegd : je kiest iets en je gaat ervan op de blaren zitten. Als je echter gaat switchen, wat iets is dat je kant, dan neem je het risico dat je de blaren verergert. Maar het kan positief uitdraaien. Maar je hebt al zeker de vaste kost voor het switchen aan uw broek (wat kan varieren tussen de 0 - 60€ afhankelijk van welke leverancier je hebt en hoe hij dit aanrekent (forfait of niet forfait)).

Nu rekening houdende wat Gassy zegt:
Gasprijzen zijn weer een tijdje een beetje aan het stijgen. Als ik naar de grafiek van TTF kijk, verwacht ik nu dat het op vrij korte termijn richting 160€ gaat (momenteel 143,3€), om vervolgens begin januari mogelijk 200€ aan te tikken. Of het nog hoger gaat, denk ik niet🤔.
Lijkt het mij voor gas met een prijs van 200€/mwh nu niet zo'n onnoemlijk verschil met de optifix.
Ja je betaalt misschien 1 - 4 cent meer. En ja daar verdient Luminus dan mogelijks wat meer aan (en je had beter af geweest met uw variabele), maar aan de andere kant heb je zekerheid over de prijszetting. Ook voor de volgende 2 jaar. Aan jullie welke gok je wil maken, en het kan potentieel goed uitdraaien, maar ieder moet die beslissing voor zijn eigen maken. De toekomst voorspellen... dat kunnen we toch niet, denk ik.

Maar ik blijf bij optifix, maar dat is dan ook evident rekening houdende dat mijn prijszetting lager ligt dan de variabele aanbiedingen die we tot op heden gehad hadden. Maar zelfs al zou ik dat niet gehad hebben, dan had ik nog altijd de vaste gekozen omdat ik eerder iemand ben die zekerheid wenst en niet zou houdt van verrassingen.
 
Dats werkt met de ttf rlp, weer een nieuw getal dat ik zie verschijnen naast de ttf 103, ttf101 en de zigdam, dats komt momenteel het goedkoopste uit de v-test voor gas. Moeilijk om te kiezen. Vaste loopt bijna af, nog 20 dagen.

Wat doet de gasprijs. De koudeprik zal weer paniek veroorzaken en zorgen voor een stijging. Prijsplafond is een maat voor niks, is er zelf al iets uit de bus gekomen? Ik denk het niet.

Momenteel benijd ik de mensen met een mazoutketel en een houtkachel.
 
Ik moest mijn factuur van deze maand nog betalen, maar nu zie ik op MyLuminus bij "Openstaande bedragen" -182,05 euro staan. Ze verrekenen dus het federaal basispakket reeds. Moet ik die factuur alsnog betalen of laat ik het gewoon voor wat het is, vermits ik toch geld terug ga trekken? Factuur vervalt morgen. :unsure:
 
Ik moest mijn factuur van deze maand nog betalen, maar nu zie ik op MyLuminus bij "Openstaande bedragen" -182,05 euro staan. Ze verrekenen dus het federaal basispakket reeds. Moet ik die factuur alsnog betalen of laat ik het gewoon voor wat het is, vermits ik toch geld terug ga trekken? Factuur vervalt morgen. :unsure:
Nog betalen, dat is verrekend met de komende voorschotfacturen. Hier ook.
 
Laatste dag van ons contract bij Eneco... nu ben ik toch eens héél benieuwd naar onze slotfactuur.

We moeten nog steeds onze verwarmingspremie van €100 krijgen (pas manueel goedgekeurd op 8 november door de FOD). En het basispakket voor november/december moet dan ineens ook uitbetaald worden + ik moet nakijken of alles klopt kwa injectie want de energie monitor op de website doet rare dingen momenteel. Dat wordt nen helen hoop uitzoekwerk.

Helaas! Maar goed, vermits we ook premies in januari, februari en maart gaan krijgen is dat wel een financiële meevaller.
Het basispakket voor januari, februari, maart moet blijkbaar nog gestemd worden :unsure: zal wel een formaliteit zijn vermoed ik maar goed.
Gaat ook leuk worden voor uitbetaling... november/december moet blijkbaar betaald worden door de leverancier waar je op 30 september klant was. Ik bereid mij nu al voor op het feit dat dit waarschijnlijk niet van de eerste keer in orde komt als je overstapt tussen 30 september en december.

Ik hoop alleszins wel dat ze voor jan, feb, maart laten betalen door de leverancier waar je op 1 januari klant was want als dat ook van de leverancier van 30 september nog moet komen wordt het helemaal een soep. Stel je voor dat ik maart naar Eneco moet bellen: "ja ik ben al 3 maand geen klant meer maar gulle moet mij nog €183" :unsure:
 
Dat is ook een manier om het te bekijken. Maar dan hoop ik wel dat ze die premie voor januari/februari/maart toch baseren op een ander moment, anders wordt het toch te gortig?
Ik vrees ervoor, de overheid kennende. (Maar ik kan fout zijn, misschien heb je geluk)

Ik las vorige week een artikel over iemand en ze verdiende blijkbaar 3 euro te veel voor sociaal tarief. Denk je dat ze dan een uitzondering gaan maken voor haar? Nope.
 
Dat is ook een manier om het te bekijken. Maar dan hoop ik wel dat ze die premie voor januari/februari/maart toch baseren op een ander moment, anders wordt het toch te gortig?

Wie heeft recht op die premie?

Om voor deze federale premie in aanmerking te komen, moet je een variabel contract hebben, of een vast contract dat na 1 oktober 2021 is ondertekend of verlengd. Voor de premies van november en december 2022 geldt de situatie op 30 september 2022. Voor de premies in januari, februari en maart 2023 wordt rekening gehouden met de situatie op 30 november 2022. Concreet moet je op 30 september 2022 een variabel of vast contract hebben (na 1 oktober 2021) om te kunnen genieten van de premies van november en december 2022. En je moet op 30 november 2022 een variabel contract of een vast contract (na 1 oktober 2021) hebben om te kunnen genieten van de premies voor januari, februari en maart 2023.

 
Terug
Bovenaan