Energieleveranciers

Ik las vorige week een artikel over iemand en ze verdiende blijkbaar 3 euro te veel voor sociaal tarief. Denk je dat ze dan een uitzondering gaan maken voor haar? Nope.

Voor haar als individu is dat erg, maar je kan toch niet verwachten dat ze daarvoor de grens 3 euro optrekken? Want dan zijn er opnieuw mensen die 3 euro te veel verdienen. En zo kan je eindeloos blijven optrekken want er zal altijd wel iemand zijn die net uit de boot valt.

Zoals er ookmensen net uit de boot vallen voor studiebeurzen, voor renovatiepremies en voor god weet wat nog allemaal.
 
(maandelijkse) Afrekening oktober gehad voor Optifix.

Injectie gekelderd naar 0.16 dag en 0.10 nacht. In september zat dit nog rond de 0.30..
Spijtig, maar langs de andere kant is de injectie nu toch verwaarloosbaar en gaan we sowieso een negatieve elektriciteitsafrekening krijgen door de injectietarieven deze zomer en ons dag/nacht tarief. :woohoo: Daar komen dan de premies van de overheid nog eens bij en het is dik cashen hier. :biglaugh: Dit jaar ben ik alleszins zeer blij met de digitale meter hier!

Volgend jaar gaan we waarschijnlijk wel over naar enkel dagtarief, want nu we vanaf 2023 verbruik zoveel mogelijk moeten spreiden om pieken te voorkomen en het voordelig distributietarief voor nachttarief wegvalt, zal het amper/niet meer opbrengen om vooral 's nachts te verbruiken. Eens kijken of het volgend jaar ook nog zal lukken om een negatieve elektriciteitsafrekening te krijgen.
 
Gasprijzen zijn weer een tijdje een beetje aan het stijgen. Als ik naar de grafiek van TTF kijk, verwacht ik nu dat het op vrij korte termijn richting 160€ gaat (momenteel 143,3€), om vervolgens begin januari mogelijk 200€ aan te tikken. Of het nog hoger gaat, denk ik niet🤔.
We zitten nu aan 158€. 160€ dus bijna bereikt. Ik verwacht rond 160€ een korte pauze met daarna dus vervolg richting +/- 200€.
 
Laatst bewerkt:
Ttf aan het stijgen, waar kan je zigdam zien? Iemand daar zicht op? @parabellum ? @Gassy

ZIGDAM is een price assessement en wordt pas rond 17 uur 's avonds vastgelegd. Bovendien is het een betalende assessment dus tenzij je er een paar duizend euro per maand voor over hebt kan je als particulier die prijzen niet zien :)

Maar spot zit momenteel iets boven de 150 euro inderdaad. Q123 heeft deze ochtend de 160 aangetikt.
Het enige wat de prijzen naar beneden kan halen is slechtere economische vooruitzichten of een mildere weersvoorspelling.
Hetgeen de prijzen nog verder naar boven kan duwen is een koudere weersvoorspelling of eender welk onverwacht probleem in de bevoorrading (LNG outage, Noorwegen outage, technische mankementen in het net etc).
 
Een trader in het nieuws sprak van prijzen tot rond de 150 euro
Kan zijn ja. Niemand weet exact wat gaat gebeuren.
Rond de 160€ ligt een weerstand. Als die fatsoenlijk doorbroken wordt gaan we naar 200€ (Bandbreedte 160-205€). Heeft daarstraks even 164,965€ aangetikt. Nu staat het op 155€. Komende dagen/week kijken of het 160€ kan doorbreken gedurende 2-tal dagen. Denk dat het in dat geval dus naar 200-205 € gaat. We zitten nu volgens mij dus op een (tijdelijke?) stopzetting van de stijging. Even afwachten wat de volgende dagen/week brengt. Nu zitten we aan de bovenkant van de range 100-160€. De volgende range is 160-200/205€. Vervolgens 200/205 - 250€ en tenslotte de vorige top. Denk/hoop dat het bij 200/205€ stopt 🤔
 
Laatst bewerkt:
Vandaag is mijn Luminus optifix ingegaan van augustus (zowel gas als elec) . Dus ik moet nu gaan kiezen als ik het ga houden of niet.
We hebben in de tussentijd (aug tot nu) beslist dat er een warmptepomp komt, dus voor 2 jaar vast gas moeten we alleszins niet blijven. De leverdatum zal ergens in de lente zijn.

Iemand advies voor een educated guess? Of nog even wachten en bekijken wat er met de eerste koude golf gaat gebeuren?
 
Vandaag is mijn Luminus optifix ingegaan van augustus (zowel gas als elec) . Dus ik moet nu gaan kiezen als ik het ga houden of niet.
We hebben in de tussentijd (aug tot nu) beslist dat er een warmptepomp komt, dus voor 2 jaar vast gas moeten we alleszins niet blijven. De leverdatum zal ergens in de lente zijn.

Iemand advies voor een educated guess? Of nog even wachten en bekijken wat er met de eerste koude golf gaat gebeuren?
Als je nu opzegt zit je weer een maand verder vooraleer het nieuwe contract in werking treedt. December is juist begonnen, en de tarieven voor januari t.e.m. maart worden voor veel trimestriële variabele contracten bepaald via de settlements van december. Momenteel zitten we in een stijging van de gasprijzen. In jouw situatie zou ik sowieso nog even zeker de komende 2 weken afwachten of de stijging zich doorzet of niet. Als het er rond half december naar uitziet dat de settlements voor december een stuk lager zouden uitvallen dan de prijs die je voor Optifix betaalt en de formule van de variabele contracten meevallen, kun je dan overwegen om over te stappen naar een variabele formule op trimestriële basis. Dit omdat je dan de prijs weet voor januari, februari en maart, de koudste maanden.
 
Even afwachten wat de volgende dagen/week brengt. Nu zitten we aan de bovenkant van de range 100-160€. De volgende range is 160-200/205€. Vervolgens 200/205 - 250€ en tenslotte de vorige top.

Maar wat is nu het nut van die technische analyse. Weersverandering, technische problemen, niveau demand destruction,....zijn de elementen die de prijs bepalen. Niet een of andere trendlijn op een grafiek.
Ocharme diegene die op basis van hun technische analyse vorig jaar short zijn gegaan.
 
Maar wat is nu het nut van die technische analyse. Weersverandering, technische problemen, niveau demand destruction,....zijn de elementen die de prijs bepalen. Niet een of andere trendlijn op een grafiek.
Ocharme diegene die op basis van hun technische analyse vorig jaar short zijn gegaan.
Technische analyse is niet heilig (niets trouwens) maar wel een handige aanvulling bij andere analyses om zo tot een “beter” plaatje te komen. Het leert ook om emoties beter te beheersen. Toen ik destijds de top aangaf (gaf hem perfect aan) werd er ook mee gelachen. Als je merkt dat de koers je technische analyse niet volgt moet je natuurlijk ook snel kunnen schakelen. Denk niet dat iemand die het goed analyseert in dat geval te lang short zou blijven zitten.
 
Sinds vandaag ook terug klant bij Luminus (Optifix)

Voor gas is het in orde
Voor stroom staat er nog altijd: Je contract is in verwerking

Zou ik al eens moeten bellen hiervoor? Vorig jaar van Engie ook maar 2 voorschotfacturen gekregen voor stroom en dan niks meer
Morgen de eindbalans eens opmaken qua verbruik en de daling ten opzichte van vorig jaar
 
Ik zie hier prijzen 150, 160, 200€ voor gas. Kan iemand een vergelijking maken met het niveau van de augustus optifix? :)
 
Dit is een voorbeeld bij Octa welke ik gisteren opgeschreven had.

MaandGasprijs (euro / MWh)
ZTP RLP
Prijs euro / KWh
tarief voor die maand
Juli 202295,09311,04
Augustus 2022130,93514,84
September 2022180,9220,14
Oktober 2022124,4815,63
November 202246,7636,51
December 202287,12911,22
 
Als je nu opzegt zit je weer een maand verder vooraleer het nieuwe contract in werking treedt. December is juist begonnen, en de tarieven voor januari t.e.m. maart worden voor veel trimestriële variabele contracten bepaald via de settlements van december. Momenteel zitten we in een stijging van de gasprijzen. In jouw situatie zou ik sowieso nog even zeker de komende 2 weken afwachten of de stijging zich doorzet of niet. Als het er rond half december naar uitziet dat de settlements voor december een stuk lager zouden uitvallen dan de prijs die je voor Optifix betaalt en de formule van de variabele contracten meevallen, kun je dan overwegen om over te stappen naar een variabele formule op trimestriële basis. Dit omdat je dan de prijs weet voor januari, februari en maart, de koudste maanden.

interessante view. Zijn er veel trimestriële contracten die obv december waarden werken?
 
Een trader in het nieuws sprak van prijzen tot rond de 150 euro

Handig een glazen bol.
Kan zijn ja. Niemand weet exact wat gaat gebeuren.
Rond de 160€ ligt een weerstand. Als die fatsoenlijk doorbroken wordt gaan we naar 200€ (Bandbreedte 160-205€). Heeft daarstraks even 164,965€ aangetikt. Nu staat het op 155€. Komende dagen/week kijken of het 160€ kan doorbreken gedurende 2-tal dagen. Denk dat het in dat geval dus naar 200-205 € gaat. We zitten nu volgens mij dus op een (tijdelijke?) stopzetting van de stijging. Even afwachten wat de volgende dagen/week brengt. Nu zitten we aan de bovenkant van de range 100-160€. De volgende range is 160-200/205€. Vervolgens 200/205 - 250€ en tenslotte de vorige top. Denk/hoop dat het bij 200/205€ stopt 🤔

Vreemd dat de mannen met dikke zakken niet heel de markt leegkopen aan 150 als we zowiezo naar 250 gaan binnenkort...


Maar wat is nu het nut van die technische analyse. Weersverandering, technische problemen, niveau demand destruction,....zijn de elementen die de prijs bepalen. Niet een of andere trendlijn op een grafiek.
Ocharme diegene die op basis van hun technische analyse vorig jaar short zijn gegaan.

Shhht. Don't pop the bubble.
 
Terug
Bovenaan