Elektrische wagens

Voor 2 weken moeten we toch geen boodschappen doen, want met al die pakken water, melk, frisdrank, dozen cornflakes etc past dat nooit.

Soms is het alsnog krap. Toen mijn vriendin in niet nuchtere toestand een 2de hands springkasteel gekocht had en we dat een paar dagen nadien zijn gaan afhalen bvb... Tevens ook het zwaarste dat in de koffer heeft gelegen denk ik (100+kg).
51689416487_81db67b822_c.jpg

Is wel eens iets anders dan al de buren met hun krakende trampolines :D.
Da's wel een argument wat ik nog niet gehoord heb hier: mijne auto is zo klein dat ik zelfs het springkasteel moest aflaten voor het erin ging.

Die neemt de Porsche, en dan staat de BMW thuis voor als de andere met de kinderen weg wil? :p

Pas op he, ik denk ook dat elk gezin 1 auto met grote koffer én een achterbank waar iedereen op past, nodig heeft. Maar niet persé 2...
Dit. Mijn firmawagen is de gezinswagen (A4 Avant, zelfs dat wordt pittig met 3 honden en 2 kinderen op reis, leve de dakkoffer!) en onze Mini Cooper doet perfect dienst als 2de wagen. De kinderen passen er in en als mijn vrouw met mijn auto gaan werken is, pak ik de Mini Cooper 's middags om naar de losloopweide te gaan en zitten die 3 honden gewoon op de achterbank.

Dit. Mijn firmawagen is de gezinswagen (A4 Avant, zelfs dat wordt pittig met 3 honden en 2 kinderen op reis, leve de dakkoffer!) en onze Mini Cooper doet perfect dienst als 2de wagen. De kinderen passen er in en als mijn vrouw met mijn auto gaan werken is, pak ik de Mini Cooper 's middags om naar de losloopweide te gaan en zitten die 3 honden gewoon op de achterbank.
Eerste gedacht: "een losloopweide, daar moogt ge dan enkel wat gaan opwarmen en eens ge stevig wilt lopen moet ge ergens anders naartoe".
En toen zag ik dat het voor honden was :D

Eerste gedacht: "een losloopweide, daar moogt ge dan enkel wat gaan opwarmen en eens ge stevig wilt lopen moet ge ergens anders naartoe".
En toen zag ik dat het voor honden was :D
:fingerguns:

Ik wil er wel bijzeggen dat ik snap dat mensen belang hechten aan plaats in hun auto, al verkoos ik nu toch ook een A4 Avant boven een Passat Variant. De laatste heeft meer plaats, de eerste was meer mijn smaak.
Als je niks geeft om het uiterlijk van een wagen wordt het een pak makkelijker zeker?

Deze maand moet ik een nieuwe bedrijfswagen bestellen en heb de keuze uit:
Peugeot e-308 SW
Volvo EX30
Mercedes EQA

Alle 3 zullen ze vrij standaard uitgerust zijn, waardoor de Mercedes direct op kop staat qua opties. Het probleem uiteraard is dat zowel de Peugeot als de Volvo nog niet officieel gelanceerd zijn, en er dus weinig info over te vinden is. Voor de Volvo is er zelfs geen foto beschikbaar. Logischer wijs zou je dan kiezen voor de EQA, maar de Volvo spreekt mij ook aan aangezien het gaat om een gloednieuw model. De Peugeot is dan weer de mooiste maar zal volgens verschillende sites een laag rijbereik hebben. Voor mij is rijbereik prioriteit nummer 1, nadien comfort (bestuurder) en looks. Ruimte is bijkomend.

Hypothetisch gezien, welke zouden jullie kiezen?
De EX30 wordt pas in 2023 bekendgemaakt, hoe kan je die dan al bestellen? :eek:
En heb je dan al prijzen er van?

Het grootste nadeel van de Mercedes vind ik hun hoge verbruik. BMW iX1 zou ongeveer hetzelfde verbruik hebben maar gaat wel een pak sneller naar de 100 en heeft AWD.

Als de e-308 hetzelfde uiterlijk heeft als de 308 zou ik die nemen. Vind dat een zeer volwassen auto geworden.
Een mercedes EQA vind ik (sorry als er iemand dat besteld heeft) een foorkraam aan de binnenkant. Dan moeten het al serieuze opties zijn om mij tot zoiets te overhalen. Nu als een EQA kan, kan een EQB dan ook niet? BIj ons is die goedkoper dan de EQA...
Van de Volvo is weinig bekend, maar op teasershots lijkt het niet de lelijkste EV.

Maar uiteindelijk is dat een eigen keuze. Mss was ik ook beter afgeweest met een EQC maar vind die echt niet mooi en heb dus de iX3 gekozen. Genoeg anderen die wss de mercedes kiezen.

De EX30 wordt pas in 2023 bekendgemaakt, hoe kan je die dan al bestellen? :eek:
En heb je dan al prijzen er van?

Het grootste nadeel van de Mercedes vind ik hun hoge verbruik. BMW iX1 zou ongeveer hetzelfde verbruik hebben maar gaat wel een pak sneller naar de 100 en heeft AWD.

Het is een redelijk groot bedrijf waarbij we met een paar 100 zijn waarvan het lease contract tegelijk afloopt volgend jaar. We moeten nu allemaal onze keuze doorgeven en fleet besteld dan de wagen de komende weken/maanden zodat ze er allemaal op tijd zijn.

We begrijpen ook niet hoe fleet kan weten dat die auto qua prijs dezelfde klasse is zonder zelf een foto te hebben.

Ik had zelf ook gehoopt op een iX1 maar die zit helaas niet in de lijst

@HUSKE ja het zal tussen de 308 en EQA zijn, een onbekende auto bestellen is een stapje te ver voor mij :biglaugh:

Laatst bewerkt:
ja het zal tussen de 308 en EQA zijn, een onbekende auto bestellen is een stapje te ver voor mij :biglaugh:

Je zei wel dat range je prioriteit #1 is, maar die valt toch serieus tegen bij die modellen. Ik dacht trouwens dat de EQA/EQB zeer matig scoorden op dat vlak, maar de e308 SW lijkt al helemaal pover dan (300km volgens EV carbase).

Ik veronderstel dat het om een EQA 250+ gaat en niet om de dual motor modellen, en die haalt echt wel een goeie range. Ongetwijfeld meer dan de 308 die slechts 51kWh netto capaciteit heeft. Qua snel laden zitten ze beide op 100kW maar van de Mercedes is bekend dat die in de praktijk tot 110 gaat en een heel vlakke laadcurve heeft.

Volgende testrit: Polestar 2

Ja deze gaat het zeker niet worden. Rijdt en stuurt best wel leuk, goede acceleratie, redelijk proper interieur en plakt mooi op de weg. Maar:
  • Heel heel erg slechte geluidsisolatie. Ik had letterlijk koppijn na een uur door en rond BXL te tuffen.
  • Kleine zitpositie / bekrompen cabine. Ik heb dan nog lange benen en minder lang bovenlijf / armen, en eigenlijk kan ik het stuur niet genoeg uittrekken om comfortabel te zijn.
  • Redelijk rare gebruikerservaring, zoals de cruise control gebruiken, Spotify dat niet goed werk, info op de tellers, ...
Voor dat geld kunt ge imo beter vinden.

Ja deze gaat het zeker niet worden. Rijdt en stuurt best wel leuk, goede acceleratie, redelijk proper interieur en plakt mooi op de weg. Maar:
  • Heel heel erg slechte geluidsisolatie. Ik had letterlijk koppijn na een uur door en rond BXL te tuffen.
  • Kleine zitpositie / bekrompen cabine. Ik heb dan nog lange benen en minder lang bovenlijf / armen, en eigenlijk kan ik het stuur niet genoeg uittrekken om comfortabel te zijn.
  • Redelijk rare gebruikerservaring, zoals de cruise control gebruiken, Spotify dat niet goed werk, info op de tellers, ...
Oei, daar schrik ik van. Van "Volvo" bouwkwaliteit had ik toch betere geluidsisolatie verwacht.

Dat was mij toch niet in negatieve zin opgevallen… Ik reed toen met een eerste generatie V60 en die zal qua isolatie niet meekunnen met de huidige standaarden, maar ik vond in vergelijking de Polestar 2 echt wel stil.

Vind de wagen nu niet slecht qua isolatie. Eerder middenmoot.
Wat vind je gek aan de cruise control? Dat is een knopje om op te zetten, en hoger lager voor de snelheid?

Oei, daar schrik ik van. Van "Volvo" bouwkwaliteit had ik toch betere geluidsisolatie verwacht.
Dat was mij toch niet in negatieve zin opgevallen… Ik reed toen met een eerste generatie V60 en die zal qua isolatie niet meekunnen met de huidige standaarden, maar ik vond in vergelijking de Polestar 2 echt wel stil.
Vind de wagen nu niet slecht qua isolatie. Eerder middenmoot.
Mja, ik kan alleen maar zeggen "ik wel" 🤷‍♂️. Ik kom wel van een goed uitgeruste 5, dus misschien is het vooral door de vergelijking?

Wat vind je gek aan de cruise control? Dat is een knopje om op te zetten, en hoger lager voor de snelheid?
  • Elke keer als ge hem afzet en terug opzet, onthoudt hij de vorige setting niet, maar zet hij zich op de huidige snelheid.
  • 1 keer duwen = +/-5, om met 1 aan te passen moet ge het inhouden. Nogal contra intuïtief imo.
  • Ge moet naar rechts duwen om lane assist enzo op te zetten (geen issue), maar... uw cruise control valt uit als ge het weer af zet.

Dat is toch bij meerdere merken zo? Ik vind het net wel handiger op die manier. Ik heb meer aan +-5km per keer dan telkens 1km interval.
Maar dat is toch veel minder logisch. Long hold voor grote stappen, en dan finetunen met kleine klikjes.

Ik blijf verbaasd over hoe intelligent die CC is bij mijn iX3, dat is echt een gigantisch verschil vgl. met mijn 3-reeks en alle andere auto’s waar ik al mee reed.

Ik moet zelden/nooit terug op “set” of “reset” drukken als ik even heb geremd of heb versneld. Hij doet dat automatisch wanneer de omstandigheden dat toelaten.

Dus ff manueel remmen omdat je een krappe bocht hebt oid, en dan terug op het rechte stuk een beetje gas geven om te versnellen en hij pakt gewoon zelf weer over. In alle andere auto’s waarmee ik heb gereden moest ik 1 of andere actie op het stuur activeren.

Maar dat is toch veel minder logisch. Long hold voor grote stappen, en dan finetunen met kleine klikjes.

Ik blijf verbaasd over hoe intelligent die CC is bij mijn iX3, dat is echt een gigantisch verschil vgl. met mijn 3-reeks en alle andere auto’s waar ik al mee reed.

Ik moet zelden/nooit terug op “set” of “reset” drukken als ik even heb geremd of heb versneld. Hij doet dat automatisch wanneer de omstandigheden dat toelaten.

Dus ff manueel remmen omdat je een krappe bocht hebt oid, en dan terug op het rechte stuk een beetje gas geven om te versnellen en hij pakt gewoon zelf weer over. In alle andere auto’s waarmee ik heb gereden moest ik 1 of andere actie op het stuur activeren.
Maar er zijn toch ook nog grote verbeterpunten aan. Wat mij het meeste stoort is het feit dat die verkeersbordherkenning nog niet altijd goed werkt, en dat hij ook niet onthoudt waar hij fout zat. Zo denkt hij op de ring van Mechelen nog steeds bij elk kruispunt dat het 70 wordt (terwijl dat ondertussen bruggen zijn, en het dus 90 blijft). Elke dag moet ik dat dus overrulen. Ook nog regelmatig dat hij een verkeersbord mist, of een verkeerd bord leest. En dan te bedenken dat dat systeem ondertussen verplicht is voor nieuwe auto's...

En het blijft irritant dat niet alle features beschikbaar zijn (al kan BMW daar niet veel aan doen). Die roodlichtdetectie en "veiligheidsstrook" gaan er precies nooit komen.

Terug
Bovenaan