Elektrische wagens

Ik denk dat dit ook een erg mooie slee wordt.
Eindelijk wat meer EV - berlines
Morgen reveal, als ik het correct begrijp.
Ik hoop in de komende 2/3 jaar (tegen dat ik een nieuwe moet bestellen) vooral op wat meer EV breaks.

Daar hoop ik ook op, helaas zelf wel een SUV moeten bestellen bij gebrek aan beter. Ik kon enkel een Polestar 2 single motor met pilot lite pack nemen en dat was in vergelijking met de andere auto's uit de lijst veel minder.

Wanneer is iets überhaupt een SUV dan wel break ? De Skoda Enyaq vind ik ook meer break dan SUV eigenlijk.
Bij ICE is er een vrij groot verschil in hoogte tussen traditionele breaks en SUVs. Bij EVs gaat dat veel minder zijn, simpelweg omdat je altijd met die batterij zit die in de vloer moet gestopt worden. Die MG 5 is dan zogezegd wel een break, maar is ook nog altijd 1m54 hoog en daarmee bvb hoger dan een BMW X2. Ok, die laatste is meer crossover dan SUV, maar toch.

Ik rij nu met een Mercedes CLA en wil toch graag iets groters. Momenteel 1 peuter van 2 jaar en een 2de onderweg, de CLA zal wat aan de krappe kant zijn. Dus dan gaat mijn voorkeur eerder richting een SUV, kofferruimte wordt toch wel belangrijk.
Budget ter beschikking is ongeveer 780 EUR TCO.

Misschien wel belangrijk, laden aan snelladers zit niet in het leasepakket. Die zijn zelf te betalen.

Qua kofferruimte kan je altijd eens naar Nyland's banana box resultaten kijken : https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=0 .
Specs op papier zijn meestal niet nuttig. Je krijgt ofwel puur het kofferdeel tot aan de afdekking/vensters, ofwel de volledige inhoud tot dak met platte achterzetels. Met passagiers wil je echter de inhoud tot dak met achterzetels recht. Dat is ook wat Nyland 'meet'. Mercedes is een van de weinige constructeurs die in hun prijslijsten ook inhoudsmaten geven van meerdere meetmanieren (waaronder tot dak met achterzetels recht).

In jouw budget zit je dan wellicht met Mercedes EQB, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 of een VW ID.4. Als je vaak grote afstanden plant te doen, zou ik de Mercedes al laten vallen want die heeft een povere range, dus meer risico om te moeten gaan snelladen onderweg.

Ik heb een berline eh, bedoel gewoon dat de opbouw van een koffer er veel toe doet en niet het aantal liters.
Een break en SUV hebben vaak een betere koffer (hoekig). Vermoed dat ik in de iX3 meer kan stapelen, en je kan dat rolding makkelijker wegnemen en onder de vloer stoppen.

Aan de andere kant, denk niet dat dit met een iX3 gaat en dat gaat vandaag met mijn berline wel
51895957002_36ffbbf0f2_z.jpg
Het zou me verbazen moest dat niet lukken bij de iX3, de Arteon is uiteindelijk maar 13cm langer, die overschot lijk je wel te hebben. Bij mijn XC40 gaat het 'net' niet.

Het zou me verbazen moest dat niet lukken bij de iX3, de Arteon is uiteindelijk maar 13cm langer, die overschot lijk je wel te hebben. Bij mijn XC40 gaat het 'net' niet.

13cm + een veel langere neus. In de iX3 zal de fiets wel tot tegen de rand kunnen vermoed ik, kan mijn fiets niet meer naar achter leggen want dan gaat de koffer niet dicht. De hoogte achteraan is 2x niets. Dus dat win je wel en ik heb tussen wiel en voorzetel nog wel 25cm over denk ik (ben maar 1m75, fiets is een maat 56).

Ik heb een berline eh, bedoel gewoon dat de opbouw van een koffer er veel toe doet en niet het aantal liters.
Een break en SUV hebben vaak een betere koffer (hoekig). Vermoed dat ik in de iX3 meer kan stapelen, en je kan dat rolding makkelijker wegnemen en onder de vloer stoppen.

Aan de andere kant, denk niet dat dit met een iX3 gaat en dat gaat vandaag met mijn berline wel
Dat is ook gene berline..

Op een veel te zware fiets rijden of wat bedoel je juist? :p

Zuiver liters zeggen niet alles. Een hoger kan laag zijn maar heel diep. Ideaal voor iets lang en niet te hoog.
Korter maar hoog is vooral ideaal als je veel gerief hebt dat je kan stapelen.

Wanneer is iets überhaupt een SUV dan wel break ? De Skoda Enyaq vind ik ook meer break dan SUV eigenlijk.
Bij ICE is er een vrij groot verschil in hoogte tussen traditionele breaks en SUVs. Bij EVs gaat dat veel minder zijn, simpelweg omdat je altijd met die batterij zit die in de vloer moet gestopt worden. Die MG 5 is dan zogezegd wel een break, maar is ook nog altijd 1m54 hoog en daarmee bvb hoger dan een BMW X2. Ok, die laatste is meer crossover dan SUV, maar toch.

Qua kofferruimte kan je altijd eens naar Nyland's banana box resultaten kijken : https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=0 .
Specs op papier zijn meestal niet nuttig. Je krijgt ofwel puur het kofferdeel tot aan de afdekking/vensters, ofwel de volledige inhoud tot dak met platte achterzetels. Met passagiers wil je echter de inhoud tot dak met achterzetels recht. Dat is ook wat Nyland 'meet'. Mercedes is een van de weinige constructeurs die in hun prijslijsten ook inhoudsmaten geven van meerdere meetmanieren (waaronder tot dak met achterzetels recht).

In jouw budget zit je dan wellicht met Mercedes EQB, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 of een VW ID.4. Als je vaak grote afstanden plant te doen, zou ik de Mercedes al laten vallen want die heeft een povere range, dus meer risico om te moeten gaan snelladen onderweg.
Dankjewel voor de tips, zal die Nyland’s eens bekijken en deze zomer wat testritten aanvragen. Dan zal een en ander ook wel duidelijk worden.

Dat zijn idd ongeveer de wagens die in mijn budget vallen, normaal passen die er net in met de grootste batterij.

hij lijkt op de eerste generatie CLS - een auto die ik verschrikkelijk lelijk vond toen hij uitkwam, en zoveel jaren later nog steeds.
Die aflopende lijn, en daar hebben veel Mercedi last van, hoe verzinnen ze het

Geen idee hoe groot die fiets is maar in de IX3 hier leggen we ook een fiets in de koffer.

Terug
Bovenaan