Elektrische wagens

Den ID5 zien bollen vandaag.
Waarom zo een loeier van een spoiler erop als uw boite vlot over de twee ton weegt? Extra downforce?
Of toch die drag verminderen?
DB2021AU00914.jpg

Hier wel een kleine ergernis. Niet specifiek ID4 maar VW algemeen.
Ik zit meestal op die 'classic climate'
Dus smorgens alst buiten 10-15 graden is staat de verwarming op 18 graden en verbruikt dat niet teveel. Echter s'avonds als ik terug rijdt is het vaak +22-25°C en dan is die 18° in combinatie met airco best wel energieverslindend. Dan zet ge die op 22-23°C en smorgens als ge opstaat vergeet ge dat weer en dan staat die bij 10-15°C te verwarmen naar 22-23°C

Rinse and repeat.
Kga me eens moeten verdiepen in die smart climate.

Welke debiel gaat er nu ook al snelladen wanneer de state of charge van de accu nog >25% is?
Dat zorgt er alleen voor dat je trager kan laden.

Ik heb de route eens ingegeven op ABRP met de Mach-E, 1185 km in 12h50 inclusief 5 laadstops die samen < 2 uur in beslag nemen. Je kan ook in vier laadbeurten ter bestemmming geraken, maar dan doe je 10m langer over het parcours.

Eerste test van Lightyear 0

Ik weet het, buiten budget voor een normale sterveling, maar ik vind dit een geweldige wagen. Indien ze er effectief in slagen om deze technologie te kopiëren naar een 30kEUR model, zou dit bedrijf echt wel eens relevant kunnen worden.

Waarom zo een loeier van een spoiler erop als uw boite vlot over de twee ton weegt? Extra downforce?
Spoilers op een gewone wagen is bijna altijd voor drag te verminderen. Er zijn er maar heel weinig die voor downforce zorgen.
En zeker bij een EV doen ze er zo veel mogelijk aan om de drag te verminderen.

Niet iedereen was gecharmeerd door de ID.3 (vond ik best wel OK) en de ID.4/ID.5 (SUV, dus wat mij betreft 🤮). Ook bij de ID.Buzz waren erveel mensen niet helemaal overtuigd (ik dus wel), zelf vind ik deze ID.aero wel mooi, maar het blijft een concept, benieuwd wat er van overblijft in de productieversie.

DB2022AU00358_web_804.jpg
Er is wat meer info over de wagen gekend. Hij zou 499.6 cm lang worden, en 625 km WLTP bereik hebben. Dit wordt dus echt een heel ruime wagen, VW heeft twee jaar geleden ook aangegeven dat er een break versie van zou volgen. Volgens Bjorn Nyland zijn de wagens uit de ID-serie zeer efficiënt, en zou deze wagen ongeveer 450 km aan 120 km/h moeten halen, omdat het de eerste is met een lage Cd waarde. Hij baseert zich hiervoor op tests van ID.3, ID.4 en ID.5

Spoilers op een gewone wagen is bijna altijd voor drag te verminderen. Er zijn er maar heel weinig die voor downforce zorgen.
En zeker bij een EV doen ze er zo veel mogelijk aan om de drag te verminderen.
Correctie, spoilers op een gewone wagen is bijna altijd voor de show :p
Nu, ik er over nadenk, bij een EV is het gewicht een probleem, als je daar nu effectief een vleugel op zet die lift veroorzaakt, dan heb je toch een positief effect op verbruik?

Nu, ik er over nadenk, bij een EV is het gewicht een probleem, als je daar nu effectief een vleugel op zet die lift veroorzaakt, dan heb je toch een positief effect op verbruik?

Die zou wss meer drag produceren en dus inefficient zijn.

Meer gewicht in beweging brengen betekent dat er meer energie nodig is. Lift of downforce genereren verandert daar niets aan.

Die lift krijg je pas op een bepaalde snelheid denk ik? Dus de massa in beweging brengen kost evenveel energie?
Dat klopt (identiek aan downforce he, maar dan omgekeerd). Maar hoe sneller je gaat, hoe minder gewicht je dus moet voortrekken. Lijkt me toch een voordeel...

Al zal (net als bij downforce) de snelheid wel niet hoog genoeg geraken zeker...

DB2021AU00914.jpg

Hier wel een kleine ergernis. Niet specifiek ID4 maar VW algemeen.
Ik zit meestal op die 'classic climate'
Dus smorgens alst buiten 10-15 graden is staat de verwarming op 18 graden en verbruikt dat niet teveel. Echter s'avonds als ik terug rijdt is het vaak +22-25°C en dan is die 18° in combinatie met airco best wel energieverslindend. Dan zet ge die op 22-23°C en smorgens als ge opstaat vergeet ge dat weer en dan staat die bij 10-15°C te verwarmen naar 22-23°C

Rinse and repeat.
Kga me eens moeten verdiepen in die smart climate.

Ik moest vanmorgen mij vrouw haar wagen binnen brengen bij onze VW/Skoda garage voor herstelling, en was even snel in de showroom gaan kijken. Stond toevallig een ID.5 in krak dezelfde kleur/uitvoering als mijn bestelde ID.4. Ik heb lang tussen de twee zitten twijfelen maar ben toch blij dat ik de ID.4 gekozen heb. Nu ik hem eens in het echt gezien heb lijkt de ID.5 in mijn ogen meer een opgetrokken en samengedrukte sedan :laugh:

Ik moest vanmorgen mij vrouw haar wagen binnen brengen bij onze VW/Skoda garage voor herstelling, en was even snel in de showroom gaan kijken. Stond toevallig een ID.5 in krak dezelfde kleur/uitvoering als mijn bestelde ID.4. Ik heb lang tussen de twee zitten twijfelen maar ben toch blij dat ik de ID.4 gekozen heb. Nu ik hem eens in het echt gezien heb lijkt de ID.5 in mijn ogen meer een opgetrokken en samengedrukte sedan :laugh:
kvind de poep van de ID4 toch ook mooier.

Dat klopt (identiek aan downforce he, maar dan omgekeerd). Maar hoe sneller je gaat, hoe minder gewicht je dus moet voortrekken. Lijkt me toch een voordeel...

Al zal (net als bij downforce) de snelheid wel niet hoog genoeg geraken zeker...

De massa van het voertuig verandert niet als er meer of minder downforce wordt gegenereerd. Dezelfde massa moet in beweging gebracht en gehouden worden.
-Zaken zoals aerodynamica en rolweerstand zullen er voor zorgen dat er meer of minder energie nodig is om dit uit te voeren.
-Downforce zorgt er voor dat de neerwaartse kracht op de wielen en dus ondergrond groter is, omgekeerd bij lift. Dit kan er voor zorgen dat de energie die gebruikt wordt efficiënter vertaald wordt in voorwaartse beweging en dus meer grip.

De massa van het voertuig verandert niet als er meer of minder downforce wordt gegenereerd. Dezelfde massa moet in beweging gebracht en gehouden worden.
-Zaken zoals aerodynamica en rolweerstand zullen er voor zorgen dat er meer of minder energie nodig is om dit uit te voeren.
-Downforce zorgt er voor dat de neerwaartse kracht op de wielen en dus ondergrond groter is, omgekeerd bij lift. Dit kan er voor zorgen dat de energie die gebruikt wordt efficiënter vertaald wordt in voorwaartse beweging en dus meer grip.
Nu heel theoretisch he :p, maar massa is niet hetzelfde als gewicht. De massa van de auto blijft hetzelfde. Het gewicht niet ;).

Nu heel theoretisch he :p, maar massa is niet hetzelfde als gewicht. De massa van de auto blijft hetzelfde. Het gewicht niet ;).
Gewicht trek je niet voort, massa wel. Gewicht is dus eigenlijk nooit een probleem voor EV's want het zorgt voor meer grip. Massa is wel een probleem voor EV's.

Terug
Bovenaan