Elektrische wagens

gelieve bij het citeren van artikels de regels ivm citaten te volgen

De gratis laadpalen die Lidl op haar parkings aanbiedt, hebben een vervelend neveneffect: ‘stroomdieven’. De supermarkt ziet zich nu genoodzaakt om in te grijpen. Gratis laden – wat ook bij enkele andere winkels kan – wordt steeds meer in vraag gesteld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke debiel gaat er nu ook al snelladen wanneer de state of charge van de accu nog >25% is?
Dat zorgt er alleen voor dat je trager kan laden.

Ik kan het artikel niet lezen, maar (EDIT blijkbaar was er ook een filmpje). Waarom zou je NIET laden als je nog 25% hebt ? Alsof je dan nog wat verder gaat doorrijden en risico van niet op tijd de volgende snellader te gaan vinden ?! Of je moet dringend gaan pissen, of de kinderen hebben honger, dan ga je toch laden als bij je stopplaats toevallig ook een lader is. En niet ineens een 50km verder toch weer gaan stoppen om dan te laden.
EDIT: dus in het filmpje wordt het al aangehaald, ze hebben honger en willen dus iets eten. Waarom zou je dan nog verder doorrijden gewoon omdat je met een EV op pad bent. Dan ben je wel helemaal een slaaf van het laden van je wagen.

Trouwens, zoveel trager zal dat laden toch niet gaan als je aan 25% begint dan aan 10% ? En bij veel wagens kan je de batterij al laten voorverwarmen en gaat je batterij aan 25% al direct aan optimale snelheid beginnen laden, en zal die laadsnelheid even snel zijn dan wanneer je bij 10% begon en aan 25% zit nu.

Laatst bewerkt:
Welke debiel gaat er nu ook al snelladen wanneer de state of charge van de accu nog >25% is?
Dat zorgt er alleen voor dat je trager kan laden.

Ik heb de route eens ingegeven op ABRP met de Mach-E, 1185 km in 12h50 inclusief 5 laadstops die samen < 2 uur in beslag nemen. Je kan ook in vier laadbeurten ter bestemmming geraken, maar dan doe je 10m langer over het parcours.
Stel u voor, je hebt honger en je wilt terwijl laden..

Vandaag ook weer eens het zoveelste gesprek dat een ev 'nog niet voor deze tijd ' is want hij had dat reviewtje gelezen van een of andere Q-music/MNM DJ. En die moest wel 3x stoppen om naar Nice te rijden.

Persoon bolt hier wat rond de kerktoren en heeft de landgrens nog niet over gereden in zijn leven. Misschien de taalgrens zelfs niet. En maar zagen...man man man. Heb het opgegeven en gezegd dat hij gelijk had.

Er zijn enkelingen waarbij een ev momenteel nog niet de juiste keuze is. En al de rest zijn zageventen. Het type 'als de zon schijnt is het te warm en als ze weg is is het te koud. En in België ist sowieso te nat'

Je merkt helaas sowieso een enorme polarisatie rond EVs. Ik krijg nu op Facebook ook vrij veel EV nieuws en reclames. En op elk ervan een hoop commentaren van EV-haters met soms goede argumenten maar vaak ook totaal ongefundeerde stellingen (bvb over het in brand vliegen).
Anderzijds zie je bij EV-rijders ook wel overdreven enthousiasme met argumenten die al even vergezocht zijn. De frappantste vind ik altijd : ik rijd relaxter want ik moet om de 2u een halfuur stoppen om te laden. Alsof je met een ICE verplicht bent om verder te rijden totdat je tank leeg is. Een andere is dat je geen tijd meer verliest met te gaan tanken... Maar ze raden dan wel aan van elke dag te stekkeren zodat je niet onverwacht ineens zonder batterij valt en dan ben je toch ook al snel 5 minuten tijd kwijt per 800km dat je rijdt.

Een andere is dat je geen tijd meer verliest met te gaan tanken... Maar ze raden dan wel aan van elke dag te stekkeren zodat je niet onverwacht ineens zonder batterij valt en dan ben je toch ook al snel 5 minuten tijd kwijt per 800km dat je rijdt.
Waar haal jij die 5 minuten?
Effe aan de stekker hangen en de volgende morgen weer eraf is letterlijk een paar seconden tijd.

Vandaag ook weer eens het zoveelste gesprek dat een ev 'nog niet voor deze tijd ' is want hij had dat reviewtje gelezen van een of andere Q-music/MNM DJ. En die moest wel 3x stoppen om naar Nice te rijden.

Persoon bolt hier wat rond de kerktoren en heeft de landgrens nog niet over gereden in zijn leven. Misschien de taalgrens zelfs niet. En maar zagen...man man man. Heb het opgegeven en gezegd dat hij gelijk had.

Er zijn enkelingen waarbij een ev momenteel nog niet de juiste keuze is. En al de rest zijn zageventen. Het type 'als de zon schijnt is het te warm en als ze weg is is het te koud. En in België ist sowieso te nat'
Ik rij nu al jaartje EV en nope... not driving to Nice with it.
Dit jaar doe ik weer autoroute de soleil met de dieselstoof. Zal hopelijk de rijen EV's aan de laadpaal kunnen fotograferen.
Het kan ondertussen wel al verbeterd zijn maar pre corona heb ik nog nooit zo een lange rij EV's zien staan aan de laadpaal. Ik denk gemakkelijk 3 uur aanschuiven.

net even ingegeven in abrp. 8keer laden. 2u42 laadtijd met 5min extra per laadbeurt. Als dat een half uurtje extra wordt per beurt mag je er nog eens 4 uur bij tellen.

Laatst bewerkt:
Stel u voor, je hebt honger en je wilt terwijl laden..
Spreek dan ook niet over de laadtijd. Misschien hadden ze nog zin om twee of drie uurtjes te stoppen in een massagesalon, hadden ze die tijd er ook nog bij kunnen tellen.

Trouwens, zoveel trager zal dat laden toch niet gaan als je aan 25% begint dan aan 10% ? En bij veel wagens kan je de batterij al laten voorverwarmen en gaat je batterij aan 25% al direct aan optimale snelheid beginnen laden, en zal die laadsnelheid even snel zijn dan wanneer je bij 10% begon en aan 25% zit nu.
Neen, een wagen gaat dan niet aan optimale snelheid laden. En het is het eerste deel van het laden dat het snelste gaat. En aan 10% SOC laadt mijn wagen 25% sneller dan aan 30%SOC (250kWh vs 200 kWh). Ik denk dat er 5 minuten verschil zit tussen die laadbeurten.

Ik zal morgen mijn eerste stop na 290 km doen, en ik zal vanavond mijn accu zo laden dat ik daar met +- 10 % zal aankomen. En vanaf dat punt zal ik elke keer laden zodat ik weet dat ik met 10% aankom bij de volgende supercharger. Indien ik merk dat ik iets meer verbruik dan gepland (ik kan dat online opvolgen), dan vertraag ik 5 km/h

Ik heb hier collega's die een PHEV hebben genomen, want ze rijden 1 of 2x per jaar naar de zee. En dat gaat niet met een EV. neen, tuurlijk niet.
Ik had wel een collega mee in de wagen eergisteren die een nieuwe moest kiezen, over en weer naar Düsseldorf en nog wat kleine verplaatsingen ter plekke. Teruggekomen met nog 37% accu over... Die was dus wel overtuigd

Neen, een wagen gaat dan niet aan optimale snelheid laden. En het is het eerste deel van het laden dat het snelste gaat. En aan 10% SOC laadt mijn wagen 25% sneller dan aan 30%SOC (250kWh vs 200 kWh). Ik denk dat er 5 minuten verschil zit tussen die laadbeurten.
Dat verschilt van wagen tot wagen. De mijne laadt gewoon volle bak aan 150 kW van 0-80% dacht ik, om dan geleidelijk af te zwakken naar 70kW of zo. Al heb ik het nog nooit geprobeerd in de praktijk.

Effe aan de stekker hangen en de volgende morgen weer eraf is letterlijk een paar seconden tijd.

Omdat ik uitging van elke dag opladen, en dus voor 1 tankbeurt, ga je wellicht 5 a 10x aan het laden zijn thuis. En je bent toch al rap een minuut kwijt, om nog maar te zwijgen van naar je app kijken om het in de gaten te houden :p. Anyway, ik bedoel maar dat het nadeel van tijdsverlies van te moeten gaan tanken ook zwaar overdreven is.

Ik zal morgen mijn eerste stop na 290 km doen, en ik zal vanavond mijn accu zo laden dat ik daar met +- 10 % zal aankomen. En vanaf dat punt zal ik elke keer laden zodat ik weet dat ik met 10% aankom bij de volgende supercharger. Indien ik merk dat ik iets meer verbruik dan gepland (ik kan dat online opvolgen), dan vertraag ik 5 km/h

Zoiets lijkt me ook gewoon range anxiety in de hand te werken. Je wil toch niet telkens mikken op 10%. Je zal dan maar ter plekke komen en zien dat er door een issue geen lader werkt. Idem ivm slechts laden tot 80%. EVs hebben al een beperkte range, en minder dan 10% wil je sowieso niet om jezelf geen onnodige stress te bezorgen. Als je je dan ook nog beperkt tot 80% heb je effectief al maar 70% meer over van die al beperkte range. Trouwens, volgens mij rekenen constructeurs al een marge in waardoor zelfs bij 100% SoC de batterij nog altijd niet echt vol is.

Nog maanden wachten eer ik mijn EV heb, maar no way dat ik me ga bezighouden met slechts laden tot 80% (al zeker thuis niet) en laten ontladen tot 10%. Mijn telefoon laad ik ook gewoon op wanneer het me uitkomt. Hoe je het draait of keert, met een EV geef je toch een zekere hoeveelheid comfort/vrijheid op inzake laden vs tanken. No way dat ik dat nog wat erger ga maken met obsessief percentages te gaan mikken.

Omdat ik uitging van elke dag opladen, en dus voor 1 tankbeurt, ga je wellicht 5 a 10x aan het laden zijn thuis. En je bent toch al rap een minuut kwijt, om nog maar te zwijgen van naar je app kijken om het in de gaten te houden :p. Anyway, ik bedoel maar dat het nadeel van tijdsverlies van te moeten gaan tanken ook zwaar overdreven is.

Zoiets lijkt me ook gewoon range anxiety in de hand te werken. Je wil toch niet telkens mikken op 10%. Je zal dan maar ter plekke komen en zien dat er door een issue geen lader werkt. Idem ivm slechts laden tot 80%. EVs hebben al een beperkte range, en minder dan 10% wil je sowieso niet om jezelf geen onnodige stress te bezorgen. Als je je dan ook nog beperkt tot 80% heb je effectief al maar 70% meer over van die al beperkte range. Trouwens, volgens mij rekenen constructeurs al een marge in waardoor zelfs bij 100% SoC de batterij nog altijd niet echt vol is.

Nog maanden wachten eer ik mijn EV heb, maar no way dat ik me ga bezighouden met slechts laden tot 80% (al zeker thuis niet) en laten ontladen tot 10%. Mijn telefoon laad ik ook gewoon op wanneer het me uitkomt. Hoe je het draait of keert, met een EV geef je toch een zekere hoeveelheid comfort/vrijheid op inzake laden vs tanken. No way dat ik dat nog wat erger ga maken met obsessief percentages te gaan mikken.
Laden tot 80% is gewoon een optie in de (meeste) wagen(s). Staat hier gewoon altijd aan omdat ik die range niet nodig heb. Niet echt gefoefel nodig daarvoor. Als ik mij ver zou gaan verplaatsen laad ik die de nacht ervoor wel tot 100.

Verder heb je wel gelijk ivm die 10%. Ik vind het bizar dat iemand die boven 25% gaat laden een idioot genoemd wordt, terwijl die even wil lunchen. We gaan toch niet allemaal freaky zo zitten uitstippelen. Plezant als je met kinderen reist, pipi inhouden jongens!

Verre reizen met mijn EV zegt mij dan ook heel weinig, wat sommige ook anders mogen beweren.

Laatst bewerkt:
Een minuut kwijt om te laden? Nog geen 10 s. Ik heb de discussie nogal gehad. Maar het is echt niet meer dan 10s.
En de app moet je echt niet in de gaten houden. Indien er iets mis loopt tijdens het laden, stuurt de wagen mij een boodschap op mijn GSM
Zoiets lijkt me ook gewoon range anxiety in de hand te werken. Je wil toch niet telkens mikken op 10%. Je zal dan maar ter plekke komen en zien dat er door een issue geen lader werkt.
Dat zou ik dan ook online zien indien die laders niet werken, want mijn scherm geeft dat gewoon aan. Ik moet wel zeggen, ik rijd met een Tesla, ik kom dus niet aan op een Ionity station met 3 of 4 laders waarvan er mogelijk één defect is en de rest bezet, dus dan is die situatie misschien lichtjes anders.
Idem ivm slechts laden tot 80%. EVs hebben al een beperkte range, en minder dan 10% wil je sowieso niet om jezelf geen onnodige stress te bezorgen. Als je je dan ook nog beperkt tot 80% heb je effectief al maar 70% meer over van die al beperkte range. Trouwens, volgens mij rekenen constructeurs al een marge in waardoor zelfs bij 100% SoC de batterij nog altijd niet echt vol is.
Ik ben al thuis gekomen met 1% SOC. Ik zie echt niet in wat de stress daarvan is. Dat is nog 5 km, en indien ik op 0% val, kan ik nog altijd 10-20 km rijden aan vertraagde snelheid.
10% is bij mij 40 km op de autostrade. Laden voorbij de 80% duurt echt veel te lang( of toch bij mijn wagen).

Met een laadpaal thuis geef je met een EV echt niet veel vrijheid op. Alleen tijdens echt lange ritten moet je wel bijladen onderweg. Ik heb dit jaar nog maar één keer moeten laden onderweg, een rit naar Luxemburg en terug in de winter, en één keer mijn wagen aan een laadpaal op bestemming moeten hangen (en dus tot aan die laadpaal moeten rijden), aan zee, in de winter.
Ik ben ondertussen al twee keer in Nederland geweest (één van beide ritten was 400 km) en gewoon niet moeten laden onderweg. Ik vertrek morgen naar Zuid-frankrijk, en zal drie keer +-20m moeten stoppen, maar dat zou ik anders ook doen. Alleen zal ik dit jaar niet stoppen op ellendige airs met vuile WC's, maar gewoon aan hotels en commerciële centra waar mijn laadstations staan. En ik zal daar onderweg wel wat mee bezig zijn, maar ondertussen ken ik mijn auto en moet ik me daar echt niet zoveel zorgen meer over te maken. Ik kan op ieder ogenblik zien of ik meer verbruik dan verwacht of niet, en me aanpassen door ofwel vroeger te stoppen om te laden, ofwel wat trager te rijden).

Let wel, je moet compromissen maken. Ik heb dit jaar een fiets gehuurd op vakantie; omdat de fietsen achterop op de trekhaak zouden zorgen voor teveel laadstops. Maar ik zou echt nooit meer terug willen naar een wagen met brandstofmotor, en al mijn collega's die met een EV rijden zeggen dat ook.

Kia EV6 is nu net (letterlijk op dit moment) van prijs aant wijzigen op de site. Onder de algemene modellen staat em vanaf 44,9k. In de configurator 47.990€. en soms krijg ik een melding dat ze de promoprijzen aan het aanpassen zijn.

Zoals ik dus al zei, dat zijn letterlijk een paar seconden, heel ver dus van "rap 1 minuut kwijt"
Met te gaan tanken ben je toch wel heel wat meer tijd kwijt, dus dit is effectief wel een argument dat klopt als een bus.
Er zijn inderdaad wel andere argumenten die misschien minder steek houden.
En nog eens van iemand die het zeker kan weten
Een minuut kwijt om te laden? Nog geen 10 s. Ik heb de discussie nogal gehad. Maar het is echt niet meer dan 10s.
En de app moet je echt niet in de gaten houden. Indien er iets mis loopt tijdens het laden, stuurt de wagen mij een boodschap op mijn GSM

Goh een paar seconden, leuk dat dat bij jullie zo is maar zó snel ben ik nu ook weer niet hoor.
Bv bij het vertrekken:
  • Laadkaart pakken op dashboard. Ik heb die niet continu bij want zo ben ik al enkele keren weg geweest zonder laadkaart
  • Badgen en kabel uittrekken. Normaal ontgrendelt de laadpoort van de wagen dan ook meteen maar op kantoor heb ik van die ellendige EV-boxen waarbij dat vaker niet dan wel lukt. Ik moet dus nog de telefoon er bij nemen, app openen en zo de poort ontgrendelen.
  • Kabel oprapen, oprollen en onder de koffer steken. Vaak zit er gerief in mijn koffer dus eerst nog een beetje kijken hoe vlot ik de laadvloer omhoog krijg
Ik heb gewoon 2x het nadeel dat ik ook thuis én een losse kabel heb én moet badgen. Als je beiden niet hebt is dat inderdaad letterlijk 2s werk.

Pas op, dat zijn allemaal details en absoluut geen argumenten tegen EV. In tegendeel, ik had werkelijk meer last van tanken dan laden, want om een of andere reden kwam dat tanken altijd ongelegen bij mij 😛

Terug
Bovenaan