Elektrische wagens

EQE en EQG ook voorgesteld.
EQE kan wel interessant worden. 500km range. Veel opties uit de EQS mogelijk.
Wel weer te veel capacitieve knoppen, en op de eerste beelden zie je daar al kwaliteitsissues mee...

Maar, afhankelijk van de pricing zal het waarschijnlijk de eerste echte "luxe-EV" worden die nog een haalbare kaart is qua kost. Dus interessant model om te volgen.

22:33 voor de imo zeer bedenkelijke kwaliteit van die knoppen.
Ik snap mercedes echt niet met deze EQE. Een Mercedes E is eigenlijk altijd een bompa-wagen met een heel grote koffer geweest. Nu brengen ze een vervanger uit op een vanop de grond nieuw platform voor elektrische wagens, en dan slagen die pippo's er niet in om die een vergelijkbare kofferruimte te geven als de Mercedes E. Ik heb ook niet de indruk dat de interieurruimte achterin van vergelijkbaar niveau is als de Mercedes E.

Behalve dan dat wij het anders zien wat wél de financieel beste keuze is. And again: ik ga gaan testrijder. That's it! 🤷🏼‍♀️

Maar de inverkeersstelling van een elektrische wagen is verwaarloosbaar.
En daarboven heb ik een grote overproductie van de zonnepanelen waardoor ik geen 1200 euro per jaar meer aan benzine alleen zou moeten geven.

Daarnaast leert MIJN ervaring me dat als er 1x een grote kost is, dit het begin is van een serie grote kosten. Mocht ik 4j later pas een grote kost hebben zou ik idd gek zijn om die dan niet te doen. Maar zo is mijn ervaring niet.
Hoeveel keer heb je dat dan al gehad?
Met andere woorden hoeveel wagens heb je al gehad?

Ik snap trouwens ook niet hoe je iets financieel anders kan zien als de cijfers gewoon zwart op wit zeggen 1k/jaar tegen 1,27k/jaar :P

Een 40 euro per maand netto. Op jaarbasis toch 500 euro extra cash

Toch wel een verschil ja. Je wint mogelijk ook nog wat euro's op de VAA.
Nu, voor dat verschil zou ik de voor mij leukste wagen kiezen en waar ik van denk 4-5 jaar het meeste plezier van te hebben. Het verschil is verwaarloosbaar tov het totale loonpakket over 4 jaar.

Hoeveel keer heb je dat dan al gehad?
Met andere woorden hoeveel wagens heb je al gehad?

Ik snap trouwens ook niet hoe je iets financieel anders kan zien als de cijfers gewoon zwart op wit zeggen 1k/jaar tegen 1,27k/jaar :p
Jouw cijfers houden rekening met 1 grote kost, ik ga uit van meerdere grote kosten.
Jouw cijfers negeren de besparing van benzine van meer dan 1000 euro per jaar.

Dit is mijn 3de auto, tevens het meeste aantal km op de teller momenteel van de 3.

But again: kan goed zijn dat die nóg eens 3j meegaat zonder grote kosten, dan zou ik een heel tevreden mens zijn, want nu heb ik - behalve onderhoud - maar gemiddeld 100 euro per jaar aan kosten eraan (ruitenwissers vervangen, batterij vervangen, banden vervangen, allemaal slijtage van kleine onderdeeltjes die perfect te verwachten waren) gehad.

Verder ga ik hier niet meer op in gaan, ik ga mijn zienswijze niet eindeloos gaan blijven uitleggen omdat ik het gore lef heb om een testrit te durven boeken :unsure:

Als je weinig rijdt ga je nooit 1000 euro benzine besparen versus elektriek.

Mijn grote "kopzorg" momenteel.

Ik zou wel iets nieuws willen, en liefst electrisch. Maar mijn huidige heeft amper km. Om dan weer zo een kapitaal uit te geven om daar een paar duizend euro belasting te besparen... en hoeveel bespaar ik dan effectief op brandstof? Ik heb nu amper om 2000 euro per jaar aan tankkaartfacturen, en met nieuwe manier van werken (2 dagen kantoor, 3 dagen thuis) gaat dat nog veel minder zijn. De stroom is ook niet 100% gratis hé, ik kan overdag mss wel wat tanken van de zonnepanelen, maar als ie 's nachts staat bij te laden sta ik toch wel wat kWh te laden die ik met de panelen niet kan recuperen en waar ik 24cent de kwh voor moet gaan dokken.

Mijn hart zegt: "koopt iet nieuw"
mijn verstand zegt: "bolt gij nog 4 jaar met den uwe en kijkt dan wat er van verbeterde EV's te krijgen is tegen dat den uwe écht aan vervanging toe is"

Maar als uw zonnepanelen overproductie hebben, dan is de kost elektriciteit 0€
Ja dan is de extra kost idd 0 euro. Maar je moet al serieus wat overproductie hebben om 1000 euro benzine uit te sparen.
600l benzine => 10 000 km.
10 000 km @ 200 Wh/km = 2000 kWh. Serieuze overproductie. En dan ga je er al vanuit dat je perfect kan opladen met zonne-energie; wat een compleet onrealistisch scenario is.

Ja dan is de extra kost idd 0 euro. Maar je moet al serieus wat overproductie hebben om 1000 euro benzine uit te sparen.
600l benzine => 10 000 km.
10 000 km @ 200 Wh/km = 2000 kWh. Serieuze overproductie.
Dat is serieuze overproductie als je recent zonnepanelen hebt gelegd, omdat je nu de prosumentenvergoeding hebt etc.
Maar als uw zonnepanelen stammen uit de tijd van de groenestroomcertificaten, is dat niet zo uitzonderlijk. Mijn ouders hun dak ligt vol zonnepanelen, en ze verwarmen op mazout...

Wat is dat 1000 euro? 12-13 keer tanken? Je moet al heel weinig rijden om dat niet te doen op een jaar.
Dat is toch net haar heel punt van een stadswagentje te kopen. Ze doet gewoon niet de massa's kilometers om een auto te kopen zoals de gemiddelde hier op het forum.

Maar als uw zonnepanelen overproductie hebben, dan is de kost elektriciteit 0€

Dan moet je wel altijd kunnen laden als de zon schijnt als je al een digitale teller hebt. En dan nog, een wolkje die verschijnt en je kan gaan laden van het net. Kost > 0

Dan moet je wel altijd kunnen laden als de zon schijnt als je al een digitale teller hebt. En dan nog, een wolkje die verschijnt en je kan gaan laden van het net. Kost > 0
Enkel als je al digitale teller hebt he (en ja, ik weet dat die er voor iedereen komt). Maar in de huidige context kan het best zijn dat je effectief 1000€ kan besparen.

Enkel als je al digitale teller hebt he (en ja, ik weet dat die er voor iedereen komt). Maar in de huidige context kan het best zijn dat je effectief 1000€ kan besparen.

Bij mij bv al niet. Wat ik 's nachts of in het weekend laad kan ik nooit recupereren. En ik heb nog een analoge teller.
Maar het feit is dat die digitale teller er sowieso aankomt voor iedereen. En dan kan je niet nu gaan aankopen met het gedacht dat je gedurende de looptijd van je nieuwe auto je volledig gecovered bent

Hoop mannen die aan het discussiëren zijn of een vrouw wel een geldige reden heeft om een auto te testrijden.

Kvind het wel een zalige discussie. 😂

Terug
Bovenaan