Elektrische wagens

Ik heb een fiscaal truukje gemist denk ik :(

UZ5A0fz.jpg
't enige dat ge als bedrijf nu vanaf 1 september 200% moogt inbrengen is ne laadpaal en dan nog enkel wanneer hij publiekelijk voor anderen toegankelijk is.

De gedetailleerde berekeningen om te besparen met die Dacia Spring blijken dus dat er 1000 euro benzinekost wegvalt, en die wordt vervangen door €0 elektriciteit. Dat op een omvormer van 2.5 kW die nooit zoveel overcapaciteit kan leveren (2000 kWh/jaar). En ook compleet onrealistisch om die 2000 kWh perfect te laden op zonne-energie en niets anders, want in de winter, in de herfst, als er wolken zijn etc, moet je van het net afnemen.

De gedetailleerde berekeningen om te besparen met die Dacia Spring blijken dus dat er 1000 euro benzinekost wegvalt, en die wordt vervangen door €0 elektriciteit. Dat op een omvormer van 2.5 kW die nooit zoveel overcapaciteit kan leveren (2000 kWh/jaar). En ook compleet onrealistisch om die 2000 kWh perfect te laden op zonne-energie en niets anders, want in de winter, in de herfst, als er wolken zijn etc, moet je van het net afnemen.
Is dat laatste zo? Op mijn ouderlijk huis lag het vol met (vrij recente) panelen, en zelfs op een bewolkte winterdag werd daar serieus wat energie mee opgewekt hoor. Voldoende om de teller te doen terugdraaien terwijl de elektrische verwarming (lucht-lucht KUTSYSTEEM) aan stond in de hele woning.

als je geen digitale teller hebt is dat toch perfect te doen?

Is dat laatste zo? Op mijn ouderlijk huis lag het vol met (vrij recente) panelen, en zelfs op een bewolkte winterdag werd daar serieus wat energie mee opgewekt hoor. Voldoende om de teller te doen terugdraaien terwijl de elektrische verwarming (lucht-lucht KUTSYSTEEM) aan stond in de hele woning.
Zoals je zelf zegt: als het dak helemaal vol ligt kan dat wel. Dan spreek je misschien over 20 panelen ofzo.
9 panelen en een 2.5 kW omvormer is helemaal maximaal een jaaropbrengst van 3000 kWh. Met een dak dat vol ligt kan je aan 5000-7000 kWh geraken.

Ik begin ondertussen ook wat vaker iX3's tegen te komen. Ondertussen wel allemaal de Impressive versie.
Algemeen valt wel op dat het aantal EV's op de weg enorm is toegenomen op 1.5 jaar tijd (lees: voor corona). Vroeger waren het vooral tesla's met af en toe eens een i-Pace ofzo, maar ondertussen rijden er echt veel verschillende modellen tussen.

Ik begin ondertussen ook wat vaker iX3's tegen te komen. Ondertussen wel allemaal de Impressive versie.
Algemeen valt wel op dat het aantal EV's op de weg enorm is toegenomen op 1.5 jaar tijd (lees: voor corona). Vroeger waren het vooral tesla's met af en toe eens een i-Pace ofzo, maar ondertussen rijden er echt veel verschillende modellen tussen.
De toename is inderdaad goed merkbaar.
Hetzelfde met laadpunten. Het is misschien allemaal nog niet perfect maar de versnelde groei is er duidelijk wel, dus dat maakt dat wij nu echt geen schrik (meer) hebben om over te gaan naar full electric thuis. Het zal de komende jaren wel nog verbeteren, of dat geloof ik zelf toch.

Testrit gedaan : heel aangenaam verrast, echt een leuk bakske om mee te rijden!
Vergelijkbaar traject gedaan als mijn woon-werkverkeer en aangezien ik toch wel wat stukken aan 90km/u heb zowel op weg naar mijn werk als naar school, in heuvellandschap, was dat het grootste punt waarom ik een testrit heb gedaan en daar schoot hij helaas net te kort. Ik zou er mij aan ergeren dat hij dagdagelijks zo traag optrekt en ik dus de power zou ontbreken om anderen voorbij te steken op mijn traject.
Mocht ik enkel stukken aan 50 en 70 moeten doen, zou ik hem zeker wél overwegen!

Testrit gedaan : heel aangenaam verrast, echt een leuk bakske om mee te rijden!
Vergelijkbaar traject gedaan als mijn woon-werkverkeer en aangezien ik toch wel wat stukken aan 90km/u heb zowel op weg naar mijn werk als naar school, in heuvellandschap, was dat het grootste punt waarom ik een testrit heb gedaan en daar schoot hij helaas net te kort. Ik zou er mij aan ergeren dat hij dagdagelijks zo traag optrekt en ik dus de power zou ontbreken om anderen voorbij te steken op mijn traject.
Mocht ik enkel stukken aan 50 en 70 moeten doen, zou ik hem zeker wél overwegen!
Ga je nog horen voor de Twingo of zal het toch nog afwachten worden?

EV prijzen zijn toch altijd hoger geweest...
Het segment waarin ze opereerde was gewoon altijd hoger.
Maar ontegensprekelijk is de prijs van auto’s tout court wel gestegen. 10 jaar geleden was 40k voor een wagen veel, anno 2021 lijkt het vanaf daar pas redelijk te beginnen.

Vraagje over het laden van de iX3 (of gelijk welke EV)
Ik heb al tegenstrijdige dingen gelezen en gehoord .

Volgens de dealer , elke keer bij thuiskomst insteken (dus altijd laden naar 100%), ook al heb je nog 90% batterij.

Op internet/facebook : steeds tussen 20-80% laten, nooit tot 100% tenzij je lange tochten maakt..

Wat is nu de beste manier?

Vraagje over het laden van de iX3 (of gelijk welke EV)
Ik heb al tegenstrijdige dingen gelezen en gehoord .

Volgens de dealer , elke keer bij thuiskomst insteken (dus altijd laden naar 100%), ook al heb je nog 90% batterij.

Op internet/facebook : steeds tussen 20-80% laten, nooit tot 100% tenzij je lange tochten maakt..

Wat is nu de beste manier?
Opladen tot 80% (is ook een melding binnen de iX3 trouwens). Moet ook niet elke keer, gewoon niet te ver laten zakken.

Terug
Bovenaan