Elektrische wagens

Wat is dat 1000 euro? 12-13 keer tanken? Je moet al heel weinig rijden om dat niet te doen op een jaar.
Ik tank voor 100 euro per maand, dus 1200 euro per jaar. En dat is nog naar boven afgerond, zal eerder 85 euro zijn op maanden zonder extra uitstapjes.

Laatst bewerkt:
Dat is serieuze overproductie als je recent zonnepanelen hebt gelegd, omdat je nu de prosumentenvergoeding hebt etc.
Maar als uw zonnepanelen stammen uit de tijd van de groenestroomcertificaten, is dat niet zo uitzonderlijk. Mijn ouders hun dak ligt vol zonnepanelen, en ze verwarmen op mazout...
Voor corona waren we aan het kijken voor zonnepanelen, volgens ons verbruik hadden we er 4 nodig. Op de nieuwe woning liggen er 9, geplaatst rond 2010.
Jaarlijks verbruik van 1800 kwh, al ruim 10j.

Daarnaast zou ik 1x per week moeten laden, kan ik perfect in het weekend overdag doen.

Laatst bewerkt:
Dat is toch net haar heel punt van een stadswagentje te kopen. Ze doet gewoon niet de massa's kilometers om een auto te kopen zoals de gemiddelde hier op het forum.

Hoop mannen die aan het discussiëren zijn of een vrouw wel een geldige reden heeft om een auto te testrijden.

Kvind het wel een zalige discussie. 😂
Het zou bijna kunnen klinken alsof ik er zélf al over nagedacht heb en rationele elementen gevonden heb om - ALS MIJN AUTO AAN VERVANGING TOE IS - een financieel verstandige keuze te maken he?

Nope, kan blijkbaar niet! 🤷🏼‍♀️

Voor corona waren we aan het kijken voor zonnepanelen, volgens ons verbruik hadden we er 4 nodig. Op de nieuwe woning liggen er 9, geplaatst rond 2010.
Jaarlijks verbruik van 1800 kwh, al ruim 10j.

Daarnaast zou ik 1x per week moeten laden, kan ik perfect in het weekend overdag doen.
Heb je een digitale teller? Want dat is wel bepalend voor hoe “nuttig” uw zonnepanelen zijn.
Zeker voor een elektrische wagen is dat belangrijk. Je zou schrikken hoe weinig sommige dagen uw panelen maar opwekken, en vooral hoe klein het vermogen is.
9 panelen dat is 2,25kW piek ofzo vermoed ik? Omvormer van 2kW? Dat is heel lang laden. De Dacia spring heeft een batterij van 27,4kWh, dan duurt het dus 13,7uur voor uw wagen volledig op te laden. 13,7kWh dat de zon voldoende moet schijnen voor uw omvormer op 2kW te laten werken.

Allez ik ga ervan uit dat ik niks nieuws vertel. Maar het is toch belangrijk om in het achterhoofd te houden. Die 1000€ benzine die kan je onmogelijk zuiver besparen.

Gratis rijden met de overschot van uw pv is maar een verkoopspraatje hoor. Zoals mr kendeal al aanhaalt is het meer dan de helft vh jaar geenen vetten. Als je maar in de slechte maanden 2kWh / dag opwekt,wat ga je dan doen (en die 2kWh heb je wss opgewekt als je op uw werk bent) ? Een thuisbatterij is ook geen rendabele oplossing.
Ik zou eens willen weten hoeveel % de rechtstreeks geinjecteerd is van de pv op de 2000kWh vermogen die je nodig om 10.000km / jaar te rijden. Ik ben benieuwd hoe lang het rekeningrijden nog zal uitblijven om de gemiste accijnzen te compenseren.

Heb je een digitale teller? Want dat is wel bepalend voor hoe “nuttig” uw zonnepanelen zijn.
Zeker voor een elektrische wagen is dat belangrijk. Je zou schrikken hoe weinig sommige dagen uw panelen maar opwekken, en vooral hoe klein het vermogen is.
9 panelen dat is 2,25kW piek ofzo vermoed ik? Omvormer van 2kW? Dat is heel lang laden. De Dacia spring heeft een batterij van 27,4kWh, dan duurt het dus 13,7uur voor uw wagen volledig op te laden. 13,7kWh dat de zon voldoende moet schijnen voor uw omvormer op 2kW te laten werken.

Allez ik ga ervan uit dat ik niks nieuws vertel. Maar het is toch belangrijk om in het achterhoofd te houden. Die 1000€ benzine die kan je onmogelijk zuiver besparen.
Omvormer van 2.5kW, geen digitale teller. Is het nuttiger om er wel eentje te hebben (geen groenestroomcertoficaten) of net niet? Heb me er nog niet in verdiept.

1000 euro versus 1200 euro benzine, heb dus al marge genomen én qua onderhoud kost een elektrische wagen gelukkig ook minder.

Omvormer van 2.5kW, geen digitale teller. Is het nuttiger om er wel eentje te hebben (geen groenestroomcertoficaten) of net niet? Heb me er nog niet in verdiept.

1000 euro versus 1200 euro benzine, heb dus al marge genomen én qua onderhoud kost een elektrische wagen gelukkig ook minder.
Absoluut niet ;)

Je kan dat allemaal wel wat beïnvloeden door zelf te kijken als er veel zon is, dan de auto in. Zoals @Mulan aangeeft kan ze dit perfect doen dus waarom moeten er weer perse negatieve zaken gezocht worden voor elektrisch...

Mijn vrouw heeft daar ook meer 'tijd' voor en onze auto laadt bijgevolg 95% van de tijd op als de zon schijnt. Voor de volgende ga ik kijken voor een aangepaste lader en dan hoef je je brein ook niet meer te pijnigen en doet die zelf de berekening.

En los van alles, MOET dat altijd zo gewikt en gewogen worden wat de beste oplossing is? In dat geval rijden jullie toch allemaal met ubersaaie wagens?

Gelukkig zie ik veel leuke wagens rondrijden dus er zijn nog mensen die er anders over denken

*edit: en ik heb bewust gekozen voor een digitale teller en een premie ontvangen die bijna de helft van mijn instalatiekost gedekt heeft. Doe ik anders pakweg 10 jaar over..

Tuurlijk is er een verschil voor de mensen die op hun werk zijn en de thuiswerkers/zelfstandigen. Als het maar is om rond de kerktoren wat rond te bollen eens een naart stad te rijden om wa kleedjes te shoppen is het verhaal anders. En de leuke wagens die je ziet rondrijden zullen wel niet de bedrijfs evs zijn waarover hier gepraat word,maar de prive gekochte wagens. Want o wee hier als er 40€/maand moet worden opgelegd en de vaa wat omhoog zou gaan...Maar als het ter sprake komt zeker de bruto nieuwprijs wel eens vermelden he in het gesprek.

Mijn grote "kopzorg" momenteel.

Ik zou wel iets nieuws willen, en liefst electrisch. Maar mijn huidige heeft amper km. Om dan weer zo een kapitaal uit te geven om daar een paar duizend euro belasting te besparen... en hoeveel bespaar ik dan effectief op brandstof? Ik heb nu amper om 2000 euro per jaar aan tankkaartfacturen, en met nieuwe manier van werken (2 dagen kantoor, 3 dagen thuis) gaat dat nog veel minder zijn. De stroom is ook niet 100% gratis hé, ik kan overdag mss wel wat tanken van de zonnepanelen, maar als ie 's nachts staat bij te laden sta ik toch wel wat kWh te laden die ik met de panelen niet kan recuperen en waar ik 24cent de kwh voor moet gaan dokken.

Mijn hart zegt: "koopt iet nieuw"
mijn verstand zegt: "bolt gij nog 4 jaar met den uwe en kijkt dan wat er van verbeterde EV's te krijgen is tegen dat den uwe écht aan vervanging toe is"
Ik heb daar ook al over zitten nadenken, maar mijn huidige auto word begin volgend jaar nog maar 5 jaar en er staan momenteel nog maar 53.000 km op (zonder corona was dat wel al iets meer geweest).
Als ik met mijn vorige auto geen problemen had gehad, dan was ik daar toen verder mee blijven doorrijden en dan was het nu de moment geweest om voor iets anders te kijken. Met het huidige aanbod zou de kans dan wel groot geweest zijn dat dit een plug-in hybride ging zijn.
Nu zal de huidige wel nog een tijdje blijven en binnen x aantal jaren zullen we zien welke elektrische wagen binnen budget zal vallen.

Ik heb een fiscaal truukje gemist denk ik :(

UZ5A0fz.jpg

Sorry dat ik niet van thuis uit kan/mag werken 😣

Rij niet (meer) graag met de auto, ik laat mijn vriendin dus altijd rijden (die heeft ook een salariswagen).
Nu, vanaf Oktober moet ik terug 40% naar kantoor, dan zullen er weer meer kilometers bijkomen. In het normale jaar had ik voor 2300€ getankt (en was de diesel stukken goedkoper dan nu).

Terug
Bovenaan