Elektrische wagens

De KIA EV6 is in leaseprijs sterk. De 325 pk GT Line AWD met alle toeters en bellen is goedkoper dan de BMW I440 met veel maar niet alle toeters en bellen. Resulteert in een hogere maandelijkse compensatie op de loonbrief omdat ik mijn leasebedrag niet opgebruik.

Maandag was het nog overtuigend de I4, nu niet meer. En geen van beide zijn testbaar.

Is dat compensatiebedrag hoog? Voor bvb 50 euro moet je het nu niet echt doen. Maar als het verschil groot is, is dat wel het overwegen waard. De Kia is imo een hele mooie wagen.

Dat is een onderhoudskost en imo is het ridicuul om een wagen te vervangen omdat ge er onderhoud moet aan doen.

Ik heb ooit een wagen moeten inleveren omdat ik een nieuw setje banden nodig had. Mocht er ene van de parking nemen verlopig en een andere bestellen...

ok, maar die twee zijn wel gelinkt. Het is niet alsof je 3 jaar later ineens minder kilometers gaat hebben
Nee maar gezien mulan zegt dat ze stadsverkeer doet zal dat nu ook wel niet overdreven zijn als hij 8 jaar oud is. Net daarom begrijp ik die obsessie op enkel en alleen de leeftijd niet.

Maar dat kost tussen 250 en 1000€. Op een wagen die nog een paar 2500€ waard is, is dat een heel hoge kost.
Als dat resulteert in een wagen waarmee je nog probleemloos nog eens 8 jaar kan rijden heb je dus een auto die u pakweg 4000 euro kost voor 8 jaar, hoeveel hebben die eerste 8 u gekost? Dat is hetzelfde als zeggen dat ge uw koelkast van 5 jaar oud zonder enig mankement buiten gooit omdat ze kan kapot gaan en ge beter nu al een nieuwe koopt van 1000 euro zodat ge jaarlijks 3 euro kan besparen doordat die nieuwe minder verbruikt.

Maar dat bepaal je toch niet puur op leeftijd. Imo zegt kilometerstand toch veel meer dan leeftijd.

Zo simpel is het ècht niet.

En verder zie ik niet waarom ik me zou moeten verantwoorden omdat ik rondkijk. Al koop ik elke 2j een andere auto, dat zou toch MIJN keuze zijn?

Bij mijn vorige stadsauto's merkte ik dat eens de kosten begonnen (meer dan 1000 euro per jaar) dat na 2j resulteerde in "hij geraakt niet meer door de keuring zonder bedrag X eraan te spenderen en dat is die auto niet waard".

Als dat resulteert in een wagen waarmee je nog probleemloos nog eens 8 jaar kan rijden heb je dus een auto die u pakweg 4000 euro kost voor 8 jaar, hoeveel hebben die eerste 8 u gekost? Dat is hetzelfde als zeggen dat ge uw koelkast van 5 jaar oud zonder enig mankement buiten gooit omdat ze kan kapot gaan en ge beter nu al een nieuwe koopt van 1000 euro zodat ge jaarlijks 3 euro kan besparen doordat die nieuwe minder verbruikt.
Nee, dat is hetzelfde als zeggen: ik ga volgend jaar 500€ kosten moeten doen aan een ijskast van 8 jaar oud, en ze is maar 1000€ waard.
Waarom zou je dan wel op km-stand werken? Die distributieriem is de enige kost die ge gegarandeerd kunt inrekenen, die moét om de 6 jaar vervangen worden. Al de rest is op toeval...

Zo simpel is het ècht niet.
Nee, dat is hetzelfde als zeggen: ik ga volgend jaar 500€ kosten moeten doen aan een ijskast van 8 jaar oud, en ze is maar 1000€ waard.
Waarom zou je dan wel op km-stand werken? Die distributieriem is de enige kost die ge gegarandeerd kunt inrekenen, die moét om de 6 jaar vervangen worden. Al de rest is op toeval...
Net zoals een nieuwe ook geen garantie geeft op geen kosten.

Standaard de garantie-uitbreiding naar 5 of 7j + full omnium zorgt er wel degelijk voor dat ik beter slaap. 🤷🏼‍♀️
Dat is een andere zaak maar dan kan je ook gewoon zeggen dat ge graag een andere auto koop omdat uw verlengde garantie afloopt en ook een compleet andere insteek van het verhaal is. En dan ook die obsessie op leeftijd verklaart wat mijn oorspronkelijke vraag was.

Hoe ouder, hoe meer kans op grote kosten (meer dan 1000 euro), ik snap echt niet hoe je dat niet begrijpt wanneer het over een goedkope stadswagen gaat. Mocht het over een volvo van 8j gaan met 90.000km zou ik er me ook geen zorgen over maken. 🤷🏼‍♀️

Maar dat kost tussen 250 en 1000€. Op een wagen die nog een paar 2500€ waard is, is dat een heel hoge kost.
Maakt toch niet echt uit ?

Ik heb op mijn moto die 2k waard was, een onderhoud van 1k gedaan (90k km). Waarom, omdat ik graag met die moto reed en een nieuwe tweedehandse moto 4 - 6k kost (allez de target waar ik naar kijk).

Ondertussen zijn we 60k km verder en heb ik, hout vasthouden, geen andere grote kosten gehad.

Had ik die moto verkocht, dan had ik 1k gekregen als schrootpremie en 5k uit eigen zak moeten leggen (+ inschrijvingsbedrag, etc...) en was die moto nu ook maar 3-4k waard (4-5j later).
Dat zou pijnlijk geweest zijn toen ik die 1k had gedaan en een week later die moto op een hoop had gereden. Maar enkel kijken naar de reparatiekost in verhouding tot de waarde is een verkeerde impuls.

Uiteindelijk draait het om TCO en het risicoprofiel waarbij jij u goed voelt.

Als die kost lager is dan de verwachte afschrijving op een nieuwe, en de oude is algemeen nog in goede staat, dan houdt het nog steek om die kost te doen he.

De Astra van 2002 bolt hier ook nog steeds vlotjes. Een onderhoud nadert stilaan al de restwaarde, maar is veel goedkoper dan het waardeverlies die een veel nieuwere vervanger op een jaar zal laten optekenen 🙂

D
Dat vergelijk gaat niet op.
Die wagen is 2500€ waard qua marktwaarde, maar de gepercipieerde waarde en vooral de effectieve waarde voor u als eigenaar is veel hoger.
Een andere wagen wilt zeggen dat je BIV moet betalen, dat is al een kost waar je niks aan hebt weggesmeten geld dus. Dan zit je bij een nieuwe wagen met een hoger verlies van waarde in het begin.

Een fictief voorbeeld:
Wagen gekocht in 2014 hoor 10k. Huidige actuele marktwaarde is 0. Je kan dan zeggen dat een distributieriem voor 1k vervangen dan zotte kost is, meer dan de wagen waard is. Maar als je met die kost van 1k gewoon nog zorgeloos verder kan rijden voor 4 jaar dan heeft die wagen u 1k per jaar gekost, of je hebt dus hoor 1k per jaar 11 jaar met de wagen kunnen rijden.

Of je kiest ervoor om de kost niet meer te doen, en je koopt een nieuwe van 10k. Die wagen heeft nog een marktwaarde van 6k na 4 jaar. Je hebt dus voor 11 jaar met de wagen te rijden 1,27k per jaar betaald.

Financieel is het dus duidelijk wat de beste keuze is.

@Mulan
Ja natuurlijk is het volledig uw keuze. Maar je kan niet in alle topics zeggen hoe je geen geld te veel hebt. En hoe je toch moet opletten. En dan in dit topic dan de andere kant uit gaan terwijl mensen u trachten te adviseren wat financieel de beste keuze is.
Voor u is het puur een gebruiksvoorwerp, je geeft er heel weinig om. Dan is het toch niet meer dan logisch dat je financieel de beste keuze neemt?

Hoe ouder, hoe meer kans op grote kosten (meer dan 1000 euro), ik snap echt niet hoe je dat niet begrijpt wanneer het over een goedkope stadswagen gaat. Mocht het over een volvo van 8j gaan met 90.000km zou ik er me ook geen zorgen over maken. 🤷🏼‍♀️
Mee zo'n Microlino zou ge wel de coolste mama aan de schoolpoort worden ;)
Wel iets minder geschikt om naar 't zeetje mee te rijden :D

D

Dat vergelijk gaat niet op.
Die wagen is 2500€ waard qua marktwaarde, maar de gepercipieerde waarde en vooral de effectieve waarde voor u als eigenaar is veel hoger.
Een andere wagen wilt zeggen dat je BIV moet betalen, dat is al een kost waar je niks aan hebt weggesmeten geld dus. Dan zit je bij een nieuwe wagen met een hoger verlies van waarde in het begin.

Een fictief voorbeeld:
Wagen gekocht in 2014 hoor 10k. Huidige actuele marktwaarde is 0. Je kan dan zeggen dat een distributieriem voor 1k vervangen dan zotte kost is, meer dan de wagen waard is. Maar als je met die kost van 1k gewoon nog zorgeloos verder kan rijden voor 4 jaar dan heeft die wagen u 1k per jaar gekost, of je hebt dus hoor 1k per jaar 11 jaar met de wagen kunnen rijden.

Of je kiest ervoor om de kost niet meer te doen, en je koopt een nieuwe van 10k. Die wagen heeft nog een marktwaarde van 6k na 4 jaar. Je hebt dus voor 11 jaar met de wagen te rijden 1,27k per jaar betaald.

Financieel is het dus duidelijk wat de beste keuze is.

@Mulan
Ja natuurlijk is het volledig uw keuze. Maar je kan niet in alle topics zeggen hoe je geen geld te veel hebt. En hoe je toch moet opletten. En dan in dit topic dan de andere kant uit gaan terwijl mensen u trachten te adviseren wat financieel de beste keuze is.
Voor u is het puur een gebruiksvoorwerp, je geeft er heel weinig om. Dan is het toch niet meer dan logisch dat je financieel de beste keuze neemt?
Behalve dan dat wij het anders zien wat wél de financieel beste keuze is. And again: ik ga gaan testrijder. That's it! 🤷🏼‍♀️

Maar de inverkeersstelling van een elektrische wagen is verwaarloosbaar.
En daarboven heb ik een grote overproductie van de zonnepanelen waardoor ik geen 1200 euro per jaar meer aan benzine alleen zou moeten geven.

Daarnaast leert MIJN ervaring me dat als er 1x een grote kost is, dit het begin is van een serie grote kosten. Mocht ik 4j later pas een grote kost hebben zou ik idd gek zijn om die dan niet te doen. Maar zo is mijn ervaring niet.

Mee zo'n Microlino zou ge wel de coolste mama aan de schoolpoort worden ;)
Wel iets minder geschikt om naar 't zeetje mee te rijden :D

12k als basisprijs. Dan lijkt 5k extra mij de moeite waard om niet met zo'n vehikel te moeten rijden...

Ziet er me vooral een koekedoos uit waar je niet levend uit komt na een fikse aanrijding... (en waar ik geen dochter én mechelaar in krijg 😝)

Als die kost lager is dan de verwachte afschrijving op een nieuwe, en de oude is algemeen nog in goede staat, dan houdt het nog steek om die kost te doen he.

De Astra van 2002 bolt hier ook nog steeds vlotjes. Een onderhoud nadert stilaan al de restwaarde, maar is veel goedkoper dan het waardeverlies die een veel nieuwere vervanger op een jaar zal laten optekenen 🙂
Hier vergelijkbaar: Renault Clio van 2003. Die blijft bollen, zonder echte kosten, alleen onderhoud. Mijn vrouw kan ook een bedrijfswagen nemen op haar werk (er zijn er meerdere onmiddellijk beschikbaar van collega's die zijn ontslagen) maar zij wil zolang haar auto nog goed rijdt, verder rijden met deze wagen.
Ik wil - wanneer ze een nieuwe moet aanschaffen - eigenlijk wel zelf een Renault Zoë kopen, dat zal dan afhangen van hoe snel die kan geleverd worden, anders nemen we toch een bedrijfswagen.

Terug
Bovenaan