Elektrische wagens

Snap de keuze wel.

800V is een toekomstgerichte en betere technologie. 400V is trager laden.
Snelladers met meer dan 250kW zijn algemeen al 800V compatibele laders. Het merendeel van de snelladers zijn dat en er worden nu vooral 800V laders geplaatst.
Hun eigen netwerk Ionity biedt ook 800V aan.
Er is een onderdeel minder. Kostenbesparing en het kan niet defect gaan als het er niet is.

Mercedes maakt een duidelijk statement: ofwel laad je ultrasnel aan 800V laders, ofwel laad je traag met de laadpaal thuis of op kantoor.
800V mag dan wel de toekomst zijn, maar op heden lijkt het mij veel te vroeg om 400V uit te sluiten. Gewoon al het Tesla Supercharger netwerk, veruit de goedkoopste op lange afstand, sluit je hiermee al uit. Laat staan al die semi snelle laders aan de supermarkten die ook hun nut hebben. Bovendien wordt ook niet duidelijk gemaakt dat 400V laden niet mogelijk is wat toch wel voor enige bedenkingen zou moeten zorgen voor potentiële kopers.

Ik denk dat het een lease-topper gaat zijn. 4/5 jaar op 400V rondkachelen, en tegen 2030 heb je veel meer 800V infra, dus dan kan men bij de volgende lease voor een 800V wagen kiezen.

Ik denk wel dat de depreciatie van de 2025 CLA enorm gaat zijn, net door die (tegen dan helemaal) verouderde laadmogelijkheid… misschien dat de latere versies wel de dubbele voltages aankan.

De Teslaprijzen gelden ook voor niet-teslarijders met een abonnement. En om gebruik te maken van dezelfde prijzen bij IONITY moet je even goed een abonnement aangaan.

Dat kan mss zijn, maar time is ook money. Mijn auto kan totaal niet snelladen bij Tesla terwijl ik bij IONITY en andere 800V netwerken wel mijn 235kW haal. Bij Tesla sta ik een tijdje te koekeloeren tot 80%.

Ik denk dat het een lease-topper gaat zijn. 4/5 jaar op 400V rondkachelen, en tegen 2030 heb je veel meer 800V infra, dus dan kan men bij de volgende lease voor een 800V wagen kiezen.

Je hebt het precies niet begrepen. De CLA gaat enkel op 800V laden. Dus met je nieuwe wagen kan je aan een hoop snelladers die enkel 400V zijn niet laden.

Oude en vooral foute aanname.

Bericht in onderwerp 'Elektrische wagens' https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/post-1504323
IONITY is zeker heel concurrerend qua prijs maar heeft een duurdere abonnementsprijs om dergelijke laadtarieven te bekomen (11,99 VS 9,99 per maand). Daarnaast zijn de prijzen bij IONITY vast en bij tesla variabel wat de vergelijking moeilijk maakt. Voor zover ik kan zien ging jij bij Tesla uit van het duurste tarief dat enkel geldig is tussen 16u en 20u. Vaak laad je dus bij Tesla aan een goedkoper tarief dan dat maar dat is dus tijd en locatie afhankelijk.

Daarnaast is het aanbod van het Supercharger netwerk vaak wel wat meer uitgebreid dan het IONITY netwerk waar je soms wel eens wat gaten hebt. Als je richting Bretagne gaat heb je tussen Bergen en Rouen niets van IONITY dat langs de route ligt (338km). Als je dan tussendoor moet laden langs de snelweg aan 61 a 73 cent per kWh dan vervalt uw voordeel volledig.

Dus ja ik ben van mening dat 400V nu uitsluiten nog te vroeg is en een domme keuze van Mercedes is.

Dus ja ik ben van mening dat 400V nu uitsluiten nog te vroeg is en een domme keuze van Mercedes is.

Domme keuze is een overdrijving. Het is niet noodzakelijk de optimale keuze voor de klant. Maar het kan gerust voor Mercedes juist een slimme keuze zijn.

Doordat er voordelen zijn voor Mercedes om dit te doen. Kostprijsreductie. Zekerheid van functioneren (aanwezigheid van de 800 en 400V structuur die sneller zorgt voor stukken,...)

En verder in het topic wordt toch wel duidelijk dat tesla erg goedkoop is.
Ik heb ook nergens beweerd dat dat niet zo is. Maar objectief gezien zijn ze niet "veruit de goedkoopste".
Er zijn concurrenten die even competitief zijn EN 800V aanbieden. Een stevig voordeel naar de toekomst.

IONITY is zeker heel concurrerend qua prijs maar heeft een duurdere abonnementsprijs om dergelijke laadtarieven te bekomen (11,99 VS 9,99 per maand).
Net zoals Tesla als je geen Tesla rijdt.
In de tabel staat een voorbeeld voor een Tesla als voor een niet-Tesla aan de SC. Geen enkele is de goedkoopste op lange afstanden.

Voor zover ik kan zien ging jij bij Tesla uit van het duurste tarief dat enkel geldig is tussen 16u en 20u.
Dan kan jij niet analyseren. Ik ging duidelijk uit van een gemiddelde prijs.

Als ik de prijs voor een SC dichtbij te Edegem neem zie ik ook langere piektarieven: 53 ct van 9 tot 20u.

Net zoals Tesla als je geen Tesla rijdt.
In de tabel staat een voorbeeld voor een Tesla als voor een niet-Tesla aan de SC. Geen enkele is de goedkoopste op lange afstanden.
Wat is uw punt eigenlijk? Het gaat er toch om dat je zowel bij Ionity als bij Tesla lagere tarieven kan bekomen als je een abonnement neemt (dat je maandelijks kan opzeggen). Als je bij Ionity gaat laden zonder abonnement ben je ook veel duurder af dan met een abonnement (69 cent/kWh of 65 cent met de app), duurder dus dan het piektarief bij Tesla waarbij deze laatste slechts een beperkte periode geldig is terwijl Ionity 24/7 dat dure tarief hanteert.

Dan kan jij niet analyseren. Ik ging duidelijk uit van een gemiddelde prijs.

Als ik de prijs voor een SC dichtbij te Edegem neem zie ik ook langere piektarieven: 53 ct van 9 tot 20u.
In uw post spreek je over rijden naar Frankrijk, dus dan ging ik ervanuit uit dat je tarieven van Frankrijk hanteerde.
Wat betreft SC Edegem: 53 cent/kWh van 9u tot 20u voor niet-leden. Nog altijd goedkoper dan de 65 cent/kWh bij Ionity.

Denk dat voor velen hier met een elektrische wagen het weinig boeit wat de tarieven in België zijn gezien het vaak om een bedrijfswagen + laadkaart gaat. Het is vooral interessant om te weten als je eens naar het buitenland gaat en een laadpas nodig hebt.
En dan is het wel handig eens te vergelijken welke aanbieders er langs de route zijn en welke tarieven er zijn.
En op dat vlak is Ionity zeker concurrerend qua prijs met Tesla maar imo niet beter. Echter, qua uitgebreidheid van het netwerk heeft Tesla nog steeds voorsprong.
Qua techniek moet je bij Tesla wel wat opletten:
- kabels zijn relatief kort
- 400V al denk ik niet dat dit voor de 800V wagens echt een probleem moet zijn op de lange trajecten gezien de pauzes daar toch wat langer zijn dan ff 10 min stoppen.

Het is vooral interessant om te weten als je eens naar het buitenland gaat en een laadpas nodig hebt.
En dan is het wel handig eens te vergelijken welke aanbieders er langs de route zijn en welke tarieven er zijn.
En op dat vlak is Ionity zeker concurrerend qua prijs met Tesla maar imo niet beter.

Dit is wat ik wou bekomen: er zijn meer providers waar je betrouwbaar en voor een competitieve prijs kunt laden.

Ik rij zelf ook meer dan 3 jaar met een 400V wagen (i4), maar ben ook eerlijk dat die technologie nooit kan opboksen tegen de voordelen van 800V.

Het laden in het buitenland gebeurde meestal aan 300+kW-laders, ook al kan de auto geen 800V aan. Het is daarom een persoonlijke ervaring of de keuze van Mercedes echt nadelig is.

Laat ons dan gewoon wachten op de eerste reacties van zij die deze Mercedes aankopen of leasen dan …wat maakt het nu uit om er nu over te discussiëren of dit een gemiste kans is van Mercedes of niet .
Misschien willen ze nu net zoals Jaguar dat hun top serie weer iets wordt voor enkel de Beau monde (of de lease rijders )

Doet mij ook terug denken aan de tijd toen ik vroeg of het verstandig was om een EV aan te kopen als je thuis niet kon laden …ook hier zeiden ze om dit niet te doen maar heb niet geluisterd en eerlijk gezegd heb ik nog altijd geen spijt van mijn besluit om er toch enen aan te kopen particulier …op het laatst moet iedereen toch voor zichzelf een keuze maken wat voor hem het beste lijkt . ;)

(Kan nog altijd niet thuis laden . ;) )

Ik voel me altijd zo arm als ik die prijzen van nieuwe auto’s zie.

Een CLA startende vanaf 58.000 euro.

Ik zie geen wereld waarin dat ik dat ooit kan betalen zonder een veel te zware lening aan te gaan. En laat ons eerlijk zijn, je hebt dan nog ‘maar’ een CLA…

En het is niet dat ik nog student ben of werkloos ofzo. Werk effectief al 16 jaar en heb een deftige job, maar dat is gewoon onbetaalbaar.

Ik ben soms jaloers op vrienden die geen moer geven om waarmee ze rond rijden :p

TCHAINA!

De EX30 werd oorspronkelijk enkel in China geproduceerd, maar vanwege de enorme Europese vraag – goed voor 80 procent van de wereldwijde verkoop – en om importheffingen te vermijden, besloot Volvo om de productie ook naar Gent te brengen.
En net nu keldert die verkoop in Europa.

Ik voel me altijd zo arm als ik die prijzen van nieuwe auto’s zie.

Een CLA startende vanaf 58.000 euro.

Ik zie geen wereld waarin dat ik dat ooit kan betalen zonder een veel te zware lening aan te gaan. En laat ons eerlijk zijn, je hebt dan nog ‘maar’ een CLA…

En het is niet dat ik nog student ben of werkloos ofzo. Werk effectief al 16 jaar en heb een deftige job, maar dat is gewoon onbetaalbaar.

Ik ben soms jaloers op vrienden die geen moer geven om waarmee ze rond rijden :p
Je kan dan nog altijd gaan voor de zogenaamde ballon lening , ge weet wel , je betaald een voorschot dan mag je 42 keer een “vrij goedkope” lening afbetalen en na 4 jaar geef je hem terug en neem je weer een andere .
Dus niet de laatste trap betalen en uw contract dus niet stopzetten (want dan betaal je voor gebruiks schade . ;) )

Je zal dan infeite nooit de auto bezitten maar je kan zo wel in de nieuwste versies rondrijden …(zolang je het kanbetalen natuurlijk )

Terug
Bovenaan