Elektrische wagens

Ik voel me altijd zo arm als ik die prijzen van nieuwe auto’s zie.

Een CLA startende vanaf 58.000 euro.

Ik zie geen wereld waarin dat ik dat ooit kan betalen zonder een veel te zware lening aan te gaan. En laat ons eerlijk zijn, je hebt dan nog ‘maar’ een CLA…

En het is niet dat ik nog student ben of werkloos ofzo. Werk effectief al 16 jaar en heb een deftige job, maar dat is gewoon onbetaalbaar.

Ik ben soms jaloers op vrienden die geen moer geven om waarmee ze rond rijden :p

Dat is voor de gemiddelde Belg ook onbetaalbaar. Gemiddelde spaarcapaciteit is iets van €300 - 400 per maand (afhankelijk van de bron), wat zou willen zeggen 12 - 16 jaar alle spaargeld opzij zetten, simpel gerekend zonder restwaarde van een vorige auto maar ook geen BIV en andere extra kosten.
Auto's zijn imho serieus duur geworden, ik verschiet ook van de startprijs van bv. een VW Golf.

Dat is voor de gemiddelde Belg ook onbetaalbaar. Gemiddelde spaarcapaciteit is iets van €300 - 400 per maand (afhankelijk van de bron), wat zou willen zeggen 12 - 16 jaar alle spaargeld opzij zetten, simpel gerekend zonder restwaarde van een vorige auto maar ook geen BIV en andere extra kosten.
Auto's zijn imho serieus duur geworden, ik verschiet ook van de startprijs van bv. een VW Golf.
Had uit nieuwsgierigheid met in begin van het jaar gekeken naar een nieuwe Golf Variant, diesel. Met alle korting die er dan afging en redelijk uitgerust kwam ik op een 30k uit, is ongeveer hetzelfde wat ik betaald heb voor mijn Golf variant 2.0 tdi van 2014.

Uiteindelijk niet gedaan, zit nu op een 300k km's, hoop er toch vlot 500k mee te halen. In 2030 zien we dan wel hoe alles verloopt en vooral hoeveel km's ik nog doe jaarlijks.

Ik voel me altijd zo arm als ik die prijzen van nieuwe auto’s zie.

Een CLA startende vanaf 58.000 euro.

Ik zie geen wereld waarin dat ik dat ooit kan betalen zonder een veel te zware lening aan te gaan. En laat ons eerlijk zijn, je hebt dan nog ‘maar’ een CLA…

En het is niet dat ik nog student ben of werkloos ofzo. Werk effectief al 16 jaar en heb een deftige job, maar dat is gewoon onbetaalbaar.

Ik ben soms jaloers op vrienden die geen moer geven om waarmee ze rond rijden :p
Enkel zelfstandigen kunnen dat betalen. Bij de meeste is de leasing slechts 10% of zelfs nog veel minder dus dat doet die mensen geen pijn.

Mijn boekhouder raadt mij/mijn vennootschap nu ook aan om volledig elektrisch te gaan. MAAR ik ben volledig aangewezen op publieke laadpalen (geen eigen garage en ook geen eigen oprit). Ik doe ook wel wat kilometers per jaar. Blijft het dan nog steeds interessant om elektrisch te rijden? Of wordt het verschil met benzine dan verwaarloosbaar?

MOGELIJKS ga ik wel een staanplaats kunnen huren mét laadvoorziening maar dat is nog niet definitief afgeklopt.

Het zal veel minder zijn. Een kleine zelfstandige die 10k omzet draait per maand, koopt makkelijk een leasing wagen van €750 excl btw per maand. Dat zijn wagens van 60k, maar dat doet die zelfstandige geen pijn. Er zijn hier freelancers die 15k en meer draaien per maand. Ook bij die groep doet zo'n wagen geen pijn.

Als particulier zou ik nooit een wagen kopen van 70k, ik ben niet gek :p

Het zal veel minder zijn. Een kleine zelfstandige die 10k omzet draait per maand, koopt makkelijk een leasing wagen van €750 excl btw per maand. Dat zijn wagens van 60k, maar dat doet die zelfstandige geen pijn. Er zijn hier freelancers die 15k en meer draaien per maand. Ook bij die groep doet zo'n wagen geen pijn.

Als particulier zou ik nooit een wagen kopen van 70k, ik ben niet gek :p
Ah 10% van de omzet.

Mijn boekhouder raadt mij/mijn vennootschap nu ook aan om volledig elektrisch te gaan. MAAR ik ben volledig aangewezen op publieke laadpalen (geen eigen garage en ook geen eigen oprit). Ik doe ook wel wat kilometers per jaar. Blijft het dan nog steeds interessant om elektrisch te rijden? Of wordt het verschil met benzine dan verwaarloosbaar?

MOGELIJKS ga ik wel een staanplaats kunnen huren mét laadvoorziening maar dat is nog niet definitief afgeklopt.

Gaat het over publieke "traag"laadpalen (gemiddeld tarief €0,40/kWh, al lopen de prijzen behoorlijk uiteen), of vooral snelladen op verplaatsing (gemiddeld tarief eerder het dubbele)?
In het eerste geval komt elektrisch qua energiekost nog altijd iets voordeliger uit dan een benzine dus blijft het over de hele lijn interessant. Naast het financiële ook best eens goed nadenken of het praktisch haalbaar is: als je veel kilometers doet en weinig of geen publieke laadmogelijkheden in de buurt van je thuis hebt, kan dat lastig worden.

Ik rij elektrisch en ben er héél tevreden van, maar zou nooit elektrisch overwegen moest ik thuis niet kunnen laden.
Dit voor een aantal redenen, maar echt voornamelijk comfort.
Wanneer je enkel publiek kan laden wordt het toch een heel gedoe. Laadpalen in de buurt die bezet zijn wanneer je na 17:30 thuis komt (dan komt iedereen zowat thuis), dan maar niet laden maar dan onverwacht de dag nadien een langere rit moeten doen, dus weer aan de snellader ergens.
Een paar 100 meter van huis moeten parkeren aan een publieke laadpaal wanneer het regent en koud is echt niet zo leuk...
Ik moet dan nog elke dag vertrekken met een variabele "payload" an laar gelang wat ik die dag ga uitspoken, dus moet dagelijks vanalles in en uitladen.
Als je geluk hebt kan je wel een laadpaal aanvragen voor je deur, geen idee hoelang die procedure duurt.

Wanneer je niet kan laden thuis zou ik eerder hybride overwegen, heb je toch weer wat meer aftrekbaarheid (75% t.e.m. 2027, 65% in 2028 en 57,5% in 2029). Is je boekhouder misschien tevreden, ahoewel ik dat wat een gekke reden vind om iets te doen, tenzij hij nummers kan voorleggen, dat je er effectief financieel voordeel aan kan doen, blindstaren op die aftrekbaarheid is i.m.o. een foute insteek.

Bezinewagens nu zal je eerder aan een aftrekbaarheid van 55% zitten voor een kleine wagen/motor (VW Polo 70 pk zal een 58% zijn, golf 110pk nog maar een 54%), ga je naar een ietwat grotere wagen (BMW320i bijvoorbeeld) dan duikt aftrekbaarheid al ruim onder de 50%.

Of je daar de meerprijs van een hybride mee recuprereert, geen idee, maar op zijn minst geen "batterijstress" dan.

Ik rij elektrisch en ben er héél tevreden van, maar zou nooit elektrisch overwegen moest ik thuis niet kunnen laden.
Wanneer je enkel publiek kan laden wordt het toch een heel gedoe. Laadpalen in de buurt die bezet zijn wanneer je na 17:30 thuis komt (dan komt iedereen zowat thuis), dan maar niet laden maar dan onverwacht de dag nadien een langere rit moeten doen, dus weer aan de snellader ergens.
Een paar 100 meter van huis moeten parkeren aan een publieke laadpaal wanneer het regent en koud is echt niet zo leuk...
Ik moet dan nog elke dag vertrekken met een variabele "payload" an laar gelang wat ik die dag ga uitspoken, dus moet dagelijks vanalles in en uitladen.
Als je geluk hebt kan je wel een laadpaal aanvragen voor je deur, geen idee hoelang die procedure duurt.

Wanneer je niet kan laden thuis zou ik eerder hybride overwegen, heb je toch weer wat meer aftrekbaarheid (75% t.e.m. 2027, 65% in 2028 en 57,5% in 2029). Is je boekhouder misschien tevreden, ahoewel ik dat wat een gekke reden vind om iets te doen, tenzij hij nummers kan voorleggen, dat je er effectief financieel voordeel aan kan doen, blindstaren op die aftrekbaarheid is i.m.o. een foute insteek.

Bezinewagens nu zal je eerder aan een aftrekbaarheid van 55% zitten voor een kleine wagen/motor (VW Polo 70 pk zal een 58% zijn, golf 110pk nog maar een 54%), ga je naar een ietwat grotere wagen (BMW320i bijvoorbeeld) dan duikt aftrekbaarheid al ruim onder de 50%.

Of je daar de meerprijs van een hybride mee recuprereert, geen idee, maar op zijn minst geen "batterijstress" dan.
Nadat mijn boekhouder de cijfers toonde dat ik €6.000 uitspaarde aan belastingen, ben ik onmiddellijk mijn elektrische wagen gaan bestellen 😀 zonder laadpaal thuis

Nadat mijn boekhouder de cijfers toonde dat ik €6.000 uitspaarde aan belastingen, ben ik onmiddellijk mijn elektrische wagen gaan bestellen 😀 zonder laadpaal thuis
En hoeveel kost het laden aan die laadpalen in vergelijking tot benzine, en hoeveel kostte die elektrische wagen meer dan een benzine?

Ik heb het ook gedaan (wel thuisladend), maar zoals vele zelfstandigen/ondernemers eigenlijk wel voornamelijk omdat je voor een in verhouding kleine meerprijs een veel grotere/mooiere/snellere wagen kan rijden.
Ik ben van een DS3 (1.2 benzine 3-cylinder) naar een zowat full option i4 M50 gegaan, voor in verhouding niet veel hogere kost.

Ik moet wel zeggen dat mijn wagen onderaan het lijstje hangt qua rijbereik, als je naar rijberijk/snellaadcapaciteit naar de toppers gaat (ID7, Tesla, Kia, ...) kan rijden zonder thuisladen wel wat praktischer uitdraaien.

Domme keuze is een overdrijving. Het is niet noodzakelijk de optimale keuze voor de klant. Maar het kan gerust voor Mercedes juist een slimme keuze zijn.

Doordat er voordelen zijn voor Mercedes om dit te doen. Kostprijsreductie. Zekerheid van functioneren (aanwezigheid van de 800 en 400V structuur die sneller zorgt voor stukken,...)
Datzelfde kan je zeggen van geen 3-fase laden aanbieden...
De restwaarde van vroege ipace recent nog eens opgezocht? :p

Alles hangt toch van je profiel af? Als zelfstandig is het natuurlijk sowieso al anders, omdat publiek laden nu eenmaal geld kost, maar als werknemer toch mensen genoeg die geen laadpaal hebben thuis (al zeker mensen die op een appartement wonen, een rijhuis in een stad, ...) en toch elektrisch rijden.

Ik heb zelf plaats voor een laadpaal, maar heb er geen laten zetten, ik zal binnen een paar maanden eens verslag uitbrengen of het mij stoort of niet.

Valt in de praktijk goed mee hoor als je één of meerdere palen in uw buurt hebt .
Er is dan altijd wel een paal die vrij staat want niet iedereen in uw straat gaat openbaar laden of rijd elektrisch .
Zit hier met een paal in de straat maar er is hier ook een skateboard hal en dan het blikfabriek …dus kan zijn dat tijdens de openingsuren wel iemand aan de laadpaal staat maar eens dat die gesloten zijn staat die paal heel de nacht vrij .
In theorie zou ik de auto dan aan de paal kunnen zetten vanaf 20.00 tot 08.00 ‘s morgens omdat er dan geen “bezettingsfee” van kracht is omdat je niet aan het laden bent (also den auto vol zit ) .
Als je alle dagen uwen auto leeg rijd …ja dan kan het zijn dat je eens moet gaan snelladen maar ben overlaatst met 20% thuis gekomen en kon dan nog een dikke 100 km rijden en met een brandstof moet je dan ook gaan tanken .
Ik hou gewoon aan net zoals met den diesel als hem 3/4 leeg is …gaan tanken (met de EV is het zelfs gewoonlijk rond de 60% en dan valt dat heel goed mee . )

Een paar 100 meter wandelen naar huis is toch niet echt vervelend denk ik …als de auto staat te laden moet je er toch niet bij blijven en zeker niet op A-C laden en zeker niet als uw huis binnen de 250 meter staat …dus ja luxe probleem .
Dat heb je bij een brandstof toch ook en snap niet waarom dit een probleem is …
Hier is het als er een paal binnen een straal van 250 m staat dat je dan pech hebt .
Hier in de straat staat er enen op 100 m van mijn deur en mijn aanvraag is geweigerd omdat die paal daar dus staat . ;)
Maar het rare is wel dat er dan aan de overkant van het kruispunt wel terug een paal staat (binnen de 30 m ) . ;)

Heb nu mijn eEV niet alle dagen nodig maar heb tot nu toe niet gaan snelladen ook niet onderweg , ben nog niet met een lege batterij gevallen en heb slechts 1 keer batterijstress ervaren (uit onwetendheid ) toen ik met 30% batterij van Mechelen naar Antwerpen reed omdat ik naar huis wou zonder laden en ben thuis gekomen en had nog +20% over …(en dat was volgens de computer nog meer dan genoeg om minstens 80 km te kunnen rijden . )

Kan wel begrijpen dat als je uwen auto alle dagen leeg rijd en dan thuiskomt en niet thuis kan laden dat dit dan meer problemen kan geven . ;)
Blijkbaar zijn er hier in de straat maar 2 mensen mezelf inbegrepen die elektrisch rijden nu (maar die ene laad zijne Tesla op aan zijn deur met zo een verlengkabel over de stoep te leggen als hem plaats heeft . ;) )

Alles hangt toch van je profiel af? Als zelfstandig is het natuurlijk sowieso al anders, omdat publiek laden nu eenmaal geld kost, maar als werknemer toch mensen genoeg die geen laadpaal hebben thuis (al zeker mensen die op een appartement wonen, een rijhuis in een stad, ...) en toch elektrisch rijden.

Ik heb zelf plaats voor een laadpaal, maar heb er geen laten zetten, ik zal binnen een paar maanden eens verslag uitbrengen of het mij stoort of niet.
Absoluut!
Hangt helemaal van je profiel af. En als we eerlijk zijn, hoe verwend je bent!

Maar de vraagsteller waar ik op reageerde gaf aan toch stevig wat kilometers te bollen, wat de mogelijkheid tot thuisladen toch wat belangrijker maakt.
Ik doe per dag ergens tussen de 80 en 200km met uitschieters richting 300km, maar weet 's morgens dikwijls niet wat de dag gaat brengen, ik wil dus echt wel elke morgen met 80% vertrekken, zodat ik (duur) snelladen kan zoveel mogelijk vermijden.

Wanneer je elke dag 40 km woon-werk verkeer hebt met mogelijk een klein omweggetje langs de Delhaize, dan is het inderdaad een héél ander verhaal, dan kom je met één keer laden per week bijna altijd toe!

Valt in de praktijk goed mee hoor als je één of meerdere palen in uw buurt hebt .
Er is dan altijd wel een paal die vrij staat want niet iedereen in uw straat gaat openbaar laden of rijd elektrisch .
In mijn straat staat er maar één laadpaal (op een +- 200m afstand), in een stuk met rijhuizen zonder garages. Laadpalen zijn zonder fout elke avond bezet.
Eerstvolgende laadpaal staat ongeveer een halve km verder.
Dus, hant wat af van de situatie en hoe de bestaande laadpaal gebruikt wordt.

Een paar 100 meter wandelen naar huis is toch niet echt vervelend denk ik …als de auto staat te laden moet je er toch niet bij blijven en zeker niet op A-C laden en zeker niet als uw huis binnen de 250 meter staat …dus ja luxe probleem .
Akkoord, luxe probleem. Maar ik heb nu eenmaal een hekel aan 200m wandelen in de regen...
berenod said:
Dat heb je bij een brandstof toch ook en snap niet waarom dit een probleem is …
Niet echt hé, zonder te moeten laden sta je in veel gevallen veel korter bij huis.
Of op de oprit zelf van je woning, ik zie dat er ook mensen zijn die geen laadpaal zetten terwijl ze het wel zouden kunnen, die hebben dat laden/lossen probleem ook niet.

Hier in gebouw van 3 appartementen in een relatief kalme straat in een residentiële wijk. De laadpaal op eigen kosten (vennootschap) zelf geplaatst op +/- midden van de voorkant van 't gebouw naast brievenbussen, aan de binnenkant van een laag scheidingsmuurtje met het voetpad.
Ik gebruik een kabel van 10m lengte om ofwel links of rechts ervan te kunnen laden op de baan of parkeerplaats. Telkens met 1 of 2 gele kabeldrempels over het voetpad.
Is het ideaal? Zeker niet, ik besef dat het een luxe is, en zou later toch veel liever een eigen oprit en/of garage hebben.
Sinds 2019 gelukkig nog geen enkel probleem gehad met eventuele klagende buren of lokale overheidsinstanties.

Moet wel zeggen dat ik 6 jaar lang de luxe had m'n intussen overleden buurman een garage had zonder auto, en ik me voor z'n garage mocht parkeren en laden. Wanneer hij 1 à 2 x per maand bezoek had verplaatste ik me, of was ik meestal toch niet aanwezig.
Intussen is die woning verkocht en hebben die mensen net als ik 2 wagens, dus is het wat moeilijker, dan sta ik één wagenlengte verder en passeer ik met m'n kabel op het voetpad langs hun rooilijn, en aan de andere kant mag ik in feite niet staan want het is een Y kruispunt, maar heb geen andere keuze als ik echt moet laden. Tot heden nog geen problemen gehad met deze setup...

Heb nu mijn eEV niet alle dagen nodig maar heb tot nu toe niet gaan snelladen ook niet onderweg , ben nog niet met een lege batterij gevallen en heb slechts 1 keer batterijstress ervaren (uit onwetendheid ) toen ik met 30% batterij van Mechelen naar Antwerpen reed omdat ik naar huis wou zonder laden en ben thuis gekomen en had nog +20% over …(en dat was volgens de computer nog meer dan genoeg om minstens 80 km te kunnen rijden . )
20%, dat is enorm haha, hier al met 0% aangekomen aan de afrit van de autosnelweg, en nog 4km moeten doen tot thuis, toeren uitgestoken om er toch maar te geraken, airco & radio uit, en niet ferm accelereren, wat trager rijden enz...
Zelf al sta je op 0% kan je misschien nog 5 à 10km, of is het 30km uit halen, zal wel ergens in een handleiding staan...

Ook eens in putje winter pas laat opgemerkt dat m'n EV niet opgeladen was (defect aan laadpaal) om dan maar uit miserie naar een Fastned te rijden met 0%, gelukkig maar 1,4 km, maar de laatste 400 m waren aan reduced speed...

). Is je boekhouder misschien tevreden, ahoewel ik dat wat een gekke reden vind om iets te doen, tenzij hij nummers kan voorleggen, dat je er effectief financieel voordeel aan kan doen, blindstaren op die aftrekbaarheid is i.m.o. een foute insteek.
Boekhouders hebben een fetish voor kosten/investeringen om de belastbare winst te drukken.

Terug
Bovenaan