Alles hangt toch van je profiel af? Als zelfstandig is het natuurlijk sowieso al anders, omdat publiek laden nu eenmaal geld kost, maar als werknemer toch mensen genoeg die geen laadpaal hebben thuis (al zeker mensen die op een appartement wonen, een rijhuis in een stad, ...) en toch elektrisch rijden.
Ik heb zelf plaats voor een laadpaal, maar heb er geen laten zetten, ik zal binnen een paar maanden eens verslag uitbrengen of het mij stoort of niet.
Hier in gebouw van 3 appartementen in een relatief kalme straat in een residentiële wijk. De laadpaal op eigen kosten (vennootschap) zelf geplaatst op +/- midden van de voorkant van 't gebouw naast brievenbussen, aan de binnenkant van een laag scheidingsmuurtje met het voetpad.
Ik gebruik een kabel van 10m lengte om ofwel links of rechts ervan te kunnen laden op de baan of parkeerplaats. Telkens met 1 of 2 gele kabeldrempels over het voetpad.
Is het ideaal? Zeker niet, ik besef dat het een luxe is, en zou later toch veel liever een eigen oprit en/of garage hebben.
Sinds 2019 gelukkig nog geen enkel probleem gehad met eventuele klagende buren of lokale overheidsinstanties.
Moet wel zeggen dat ik 6 jaar lang de luxe had m'n intussen overleden buurman een garage had zonder auto, en ik me voor z'n garage mocht parkeren en laden. Wanneer hij 1 à 2 x per maand bezoek had verplaatste ik me, of was ik meestal toch niet aanwezig.
Intussen is die woning verkocht en hebben die mensen net als ik 2 wagens, dus is het wat moeilijker, dan sta ik één wagenlengte verder en passeer ik met m'n kabel op het voetpad langs hun rooilijn, en aan de andere kant mag ik in feite niet staan want het is een Y kruispunt, maar heb geen andere keuze als ik echt moet laden. Tot heden nog geen problemen gehad met deze setup...
Heb nu mijn eEV niet alle dagen nodig maar heb tot nu toe niet gaan snelladen ook niet onderweg , ben nog niet met een lege batterij gevallen en heb slechts 1 keer batterijstress ervaren (uit onwetendheid ) toen ik met 30% batterij van Mechelen naar Antwerpen reed omdat ik naar huis wou zonder laden en ben thuis gekomen en had nog +20% over …(en dat was volgens de computer nog meer dan genoeg om minstens 80 km te kunnen rijden . )
20%, dat is enorm haha, hier al met 0% aangekomen aan de afrit van de autosnelweg, en nog 4km moeten doen tot thuis, toeren uitgestoken om er toch maar te geraken, airco & radio uit, en niet ferm accelereren, wat trager rijden enz...
Zelf al sta je op 0% kan je misschien nog 5 à 10km, of is het 30km uit halen, zal wel ergens in een handleiding staan...
Ook eens in putje winter pas laat opgemerkt dat m'n EV niet opgeladen was (defect aan laadpaal) om dan maar uit miserie naar een Fastned te rijden met 0%, gelukkig maar 1,4 km, maar de laatste 400 m waren aan reduced speed...