Elektrische wagens

Ik krijg het met VW éh, altijd maar betalen voor hun brakke digitale diensten die op niks trekken... Ge koopt een auto van € 45K+, moogt ge betalen voor hun half werkende diensten die lichtjaren ver zijn van wat Tesla al zo lang wel kan, en nog gratis ook.

M'n VW ID Buzz had blijkbaar 2 jaar WeConnect Plus bij levering, das nu afgelopen, en dan pas zie je hoe belachelijk hun systeem is tegenover bv. Tesla die gratis is.

€ 139 per 2 jaar om iets simpels als de f*cking laadstatus van uw voertuig te zien op uw smartphone, en ook om de airco e.d. aan/uit te zetten en andere basiszaken die op geen hol trekken. Sinds het dieselschandaal hebben ze nog niks bijgeleerd. De klant continu z'n portefeuille laten boven halen, dat kennen ze.

Hoe zit het eigenlijk bij andere merken zoals BYD, Kia? Ik veronderstel dat BMW, Mercedes, Audi, Porsche e.d. hetzelfde zijn als VW?
1 of 2 jaar na aankoop alles bricken zodat het op niks meer trekt, om dan de klant te overhalen een abonnement te nemen voor peanuts...

Wel, ik vertik het met VW om nog maar één eurocent te geven om hun klungel app te kunnen gebruiken.
Was het handig om te kunnen zien hoe vol de batterij was? Jazeker, maar geef me dan ten minste andere opties of een alternatief, zoals bv. Bluetooth LE, of een eigen SIM kaart zodat ik zelf voor m'n data kan betalen of de oplaadstatus kan volgen.

Clowns.

Kia zou dit 99 euro per jaar zijn.

Zou wel een Light versie ter beschikking zijn, geen idee hoe noodzakelijk de upgrade is.

Suckt, maar is begrijpbaar.

Kia zou dit 99 euro per jaar zijn.

Zou wel een Light versie ter beschikking zijn, geen idee hoe noodzakelijk de upgrade is.

Suckt, maar is begrijpbaar.

Vanaf 8 jaar dan?

Kia Connect-diensten in de auto. Informatie- en controleservice voor jouw Kia. De Services worden gratis aangeboden voor een periode van zeven jaar

Vanaf 8 jaar dan?

Kia Connect-diensten in de auto. Informatie- en controleservice voor jouw Kia. De Services worden gratis aangeboden voor een periode van zeven jaar
Ik weet het niet... ik las op tweakers dat dit na de garantietermijn van het infotainment systeem is. Wat lijkt 3 jaar te zijn. Ipv de 7jaar zoals ik dat initieel verwachtte...

Maar ook niet 100% zeker...

Ik weet het niet... ik las op tweakers dat dit na de garantietermijn van het infotainment systeem is. Wat lijkt 3 jaar te zijn. Ipv de 7jaar zoals ik dat initieel verwachtte...

Maar ook niet 100% zeker...

Ik moet deze week bij m'n dealer zijn, ik ga de vraag es stellen. Heb nu mijn kar al meer dan een jaar en ben nog steeds connected zonder bijbetaling.

Ik krijg het met VW éh, altijd maar betalen voor hun brakke digitale diensten die op niks trekken... Ge koopt een auto van € 45K+, moogt ge betalen voor hun half werkende diensten die lichtjaren ver zijn van wat Tesla al zo lang wel kan, en nog gratis ook.

M'n VW ID Buzz had blijkbaar 2 jaar WeConnect Plus bij levering, das nu afgelopen, en dan pas zie je hoe belachelijk hun systeem is tegenover bv. Tesla die gratis is.

€ 139 per 2 jaar om iets simpels als de f*cking laadstatus van uw voertuig te zien op uw smartphone, en ook om de airco e.d. aan/uit te zetten en andere basiszaken die op geen hol trekken. Sinds het dieselschandaal hebben ze nog niks bijgeleerd. De klant continu z'n portefeuille laten boven halen, dat kennen ze.

Hoe zit het eigenlijk bij andere merken zoals BYD, Kia? Ik veronderstel dat BMW, Mercedes, Audi, Porsche e.d. hetzelfde zijn als VW?
1 of 2 jaar na aankoop alles bricken zodat het op niks meer trekt, om dan de klant te overhalen een abonnement te nemen voor peanuts...

Wel, ik vertik het met VW om nog maar één eurocent te geven om hun klungel app te kunnen gebruiken.
Was het handig om te kunnen zien hoe vol de batterij was? Jazeker, maar geef me dan ten minste andere opties of een alternatief, zoals bv. Bluetooth LE, of een eigen SIM kaart zodat ik zelf voor m'n data kan betalen of de oplaadstatus kan volgen.

Clowns.
Tesla vraagt vanaf het eerste uur al geld voor het gebruik maken van alle diensten: Premium Connectivity. Daarnaast is hen standard connectivity ook ‘maar’ 8 jaar geldig.

Clowns.
Da's toch ook een ergernis van mij. Auto van € 55K+, bij mij zat er één jaar WeConnect (Plus?) bij. Nu zou ik dus moeten bijbetalen voor basic zaken als de laadstatus te kunnen zien of de auto voor te verwarmen. Bij mijn vorige auto, die de helft kostte, kon je altijd de range opvragen, gratis.
Ik weiger dus ook om nog maar één eurocent daaraan te geven.
Overigens kon ik nog niet eens alle functionaliteit van WeConnect unlocken (bijvoorbeeld de wagen openen), want ik heb nog zo'n oud rijbewijs. Daarmee kon die app niet overweg, ook niet met de Belgische identiteitskaart.

Verder wel tevreden met de auto.

Vanaf 8 jaar dan?

Je kan dit normaal checken in de kia app .
Bij more en dan subscription information bij user settings
Bij mij verloopt dit op 12/2031 en auto is van 12/2024 .(dus als de garantie periode verloopt maar wat als ze de garantie verlengden naar 10 jaar ? )

Tesla vraagt vanaf het eerste uur al geld voor het gebruik maken van alle diensten: Premium Connectivity. Daarnaast is hen standard connectivity ook ‘maar’ 8 jaar geldig.
Ja en neen, toen ik m'n Tesla in 2019 kocht bestond Premium nog niet, ik gebruik dus al jaren "Standard connectivity", en sinds Premium bestaat, af en toe Premium voor wat langere reizen mocht het nodig blijken.

Ook blijf ik het behouden gedurende de gehele levensduur van de wagen. Perks voor early adopters zeker? :LOL:
Alle nieuwe Tesla's die zijn besteld op of vóór 20 juli 2022 blijven gratis en gedurende hun gehele levensduur toegang houden tot de Standard Connectivity-functies (met uitzondering van retrofits of upgrades die nodig zijn voor functies of services die van buitenaf aan het voertuig worden geleverd – bijv. telecomnetwerk). Als er in de toekomst extra functies en services beschikbaar komen, krijgt u de mogelijkheid om uw connectiviteitsabonnement te upgraden.
Kortom, als het 2G/3G/4G netwerk ooit wordt stopgezet, zal het gedaan zijn, denk niet dat ze dan voor een 15+ jaar oude wagen nog een 5G netwerkkaart gaan uitbrengen...

Maar merendeel van de tijd gebruik ik m'n smartphone WiFi hotspot voor bv. Spotify en ook het onderweg sneller downloaden van updates (omdat ik geen WiFi bereik heb van huis uit) en updates niet meer zo snel gepusht worden over 4G (wat wel zo is met Premium).

Misschien is het voor velen die nog niet met een Tesla hebben gereden, of misschien enkel maar een testrit deden nog niet zo duidelijk wat je allemaal met de app en "Standard connectivity" kan doen.

Als ik zie naar andere merken incl. m'n eigen VW ID Buzz, blijft het toch wel EXTREEM magertjes tegenover Tesla, ook al gebruik ik niet elke dag alle functies, maar de auto zelf, koffer of frunk ontgrendelen op afstand kan soms een lifesaver zijn :LOL:

Met de app en Standard connectivity kan je het volgende doen (in volgorde):

- Main screen
-- Charge level zien
-- Ontgrendelen en vergrendelen
-- Koffer openen
-- Laadpoort openen
-- Summon

- Controls (op afstand dus)
-- Ontgrendelen & vergrendelen
-- Koffer en frunk openen (en voor bepaalde modellen ook sluiten)
-- Starten zodat iemand anders ermee kan rijden zonder sleutels
-- Klaxoneren
-- Met de lichten flashen
-- Ramen openen om bv. te ventileren
-- Laadpoort openen
-- Bandenspanning zien

- Climate
-- Airco aan/uit zetten
-- Temperatuur aanpassen
-- Stoelverwarming aan/uit zetten per zitplaats
-- Ontdooien
-- Camp mode
-- Dog mode
-- Cabin overheat protection
-- Ramen openen om bv. te ventileren

-- Recente navigatiehistoriek
-- Locaties dichtsbijzijnde laadpalen + zoeken

- Summon (EAP functie)
-- Op privé terrein je auto naar je toe laten rijden

- Schedule
-- Precondition
-- Charging

- Security & Drivers
-- Dashcam Viewer
-- Sentry Mode aan/uit
-- Valet Mode PIN
-- Parental Controls
-- Speed Limit Mode
-- PIN to Drive
-- Manage Drivers
-- Phone Key
-- Add Key Card
-- Set Up Bluetooth Audio

- Charge Stats
- Upgrades
- Service
- Roadside

En helemaal onderaan:
- Model
- Km teller
- VIN
- Software versie

En kijk, dit is nu het resultaat na 2 jaar met de VW ID Buzz, een nutteloze app, zelfs op m'n homescreen van m'n smartphone:

6M4POCj.jpeg
39OTr4G.png

Snap de keuze wel.

800V is een toekomstgerichte en betere technologie. 400V is trager laden.
Snelladers met meer dan 250kW zijn algemeen al 800V compatibele laders. Het merendeel van de snelladers zijn dat en er worden nu vooral 800V laders geplaatst.
Hun eigen netwerk Ionity biedt ook 800V aan.
Er is een onderdeel minder. Kostenbesparing en het kan niet defect gaan als het er niet is.

Mercedes maakt een duidelijk statement: ofwel laad je ultrasnel aan 800V laders, ofwel laad je traag met de laadpaal thuis of op kantoor.

ChatGPT is toch soms echt waardeloos. Een hele simpele vraag: waar zit je laadklep van een BMW XM.
En die antwoordt dan vol vertrouwen links vanachter.

Terug
Bovenaan