Elektrische wagens

Voor Tesla is het nu erg moeilijk. De technologische vooruitgang is zo goed als weg, ze kunnen hun verkoop niet meer aanzwengelen met extra prijsverlagingen omdat dat ook aan zijn limiet zit en ze hebben oude modellen in de aanbieding met oude of onjuiste techniek (400V, niet werkende regensensoren, FSD dat nu toch level 2 blijft en in de US uitgerold wordt,...) en geïnvesteerd in onnodige modellen zoals de Cybertruck. Er is niks in de pijplijn om de verkoop op korte termijn weer aan te zwengelen.

EN de traditionele autoconstructeurs zijn hun gamma aan het uitbouwen en steeds nadrukkelijker aanwezig op de EV markt. Tesla heeft nog steeds het beste aandrijfgeheel, maar het feit dat EV's al bij al nog weinig zijn doorgedrongen bij Jan met de Pet en deze laatste vooral ook de traditionele merken kent, maakt dat ik (al lang) verwacht dat het marktaandeel van Tesla toch wat gaat teruglopen.

Dat klinkt een pak haalbaarder, dat is het niet aan de auto overlaten van te "denken" maar aan de gebruikers vragen tegen wanneer ze hoeveel willen geladen hebben. En werkt dat predictief (want dat was het idee achter de post waar ik op reageerde), als in "vandaag om 18u verwacht ik grote netvraag" of is het eerder een model dat een mix is tussen onmiddellijk beslissen "er is nu stroomoverschot dus ik laad snel" en de vraag zo lang mogelijk spreiden op basis van de info die de gebruiker ingaf?
Wat ik hier beschreef, de auto laten "denken" wanneer hij klaar moet zijn voor de volgende rit, is echt niet zo'n rocket science hoor.

Een voorbeeld dat al jaar en dag bestaat:

With iOS 13 and later, Optimized Battery Charging is designed to reduce the wear on your battery and improve its lifespan by reducing the time your iPhone spends fully charged. When the feature is enabled, your iPhone will delay charging past 80% in certain situations. Your iPhone uses on-device machine learning to learn your daily charging routine so that Optimized Battery Charging activates only when your iPhone predicts it will be connected to a charger for an extended period of time. The algorithm aims to ensure that your iPhone is still fully charged when unplugged.

Dat draait vandaag dus al dagelijks op meer dan een miljard toestellen...

Oplossingen voor de edge cases:
  • Steeds een buffer van bv. 30% ASAP bijladen, zodat je ten allen tijde 100 km kunt rijden.
  • De gebruiker kan manueel een vroeger vertrekuur (of ASAP) instellen wanneer hij weet dat hij sneller dan de auto kan vermoeden een volle batterijlading nodig zal hebben.
  • Koppeling aan persoonlijke informatie zoals je agenda.
  • ...

• Steeds een buffer van bv. 30% ASAP bijladen, zodat je ten allen tijde 100 km kunt rijden.
  • De gebruiker kan manueel een vroeger vertrekuur (of ASAP) instellen wanneer hij weet dat hij sneller dan de auto kan vermoeden een volle batterijlading nodig zal hebben.
  • ...
Wat zijn de voordelen voor de eigenaar van de wagen eigenlijk?

Wat zijn de voordelen voor de eigenaar van de wagen eigenlijk?
De voordelen zijn maatschappelijk: een efficiënter gebruik van het elektriciteitsnet verlaagt de benodigde investeringen in het elektriciteitsnet en bevordert de inpassing van hernieuwbare energie (zon, wind). Dat resulteert dan weer in lagere elektriciteitsprijzen voor iedereen, waar de EV-rijder dus ook (bovenproportioneel) van kan genieten. Het vereist alleen een collectieve bril ipv een individuele.

Dit is echter een typisch "collective action problem", vrijbuitersprobleem of prisoners' dilemma. Voor een individu met een elektrische auto zou het schitterende zijn als miljoenen anderen hun auto flexibel laten bijladen, terwijl dat individu altijd ASAP kan laden. Zo kan hij tegelijk genieten van lage elektriciteitsprijzen, een stabiel net EN het comfort van altijd zo snel mogelijk te kunnen opladen.

Uit onderzoek blijkt echter dat flexibel laden een lage comfortkost heeft voor gebruikers. In een proefproject in Nederland werd flexibel laden by default ingeschakeld, met de mogelijkheid om per laadsessie te kiezen voor "ASAP laden", zonder financiële consequenties. In slechts 10% van de laadsessies werd het flexibel laden overruled, simpelweg omdat de gebruiker het meestal oké vindt dat de auto pas tegen de ochtend volgeladen is. Als 90% van de laadsessies flexibel laden, is dat méér dan genoeg om alle voordelen van flexibiliteit te "oogsten", die 10% extra maakt geen verschil meer.

Samengevat is flexibel laden gratis geld en gratis CO2-reductie voor de maatschappij, en kost het de individuele gebruiker quasi geen comfort, gegeven dat hij het indien nodig kan overrulen.

EN de traditionele autoconstructeurs zijn hun gamma aan het uitbouwen en steeds nadrukkelijker aanwezig op de EV markt. Tesla heeft nog steeds het beste aandrijfgeheel, maar het feit dat EV's al bij al nog weinig zijn doorgedrongen bij Jan met de Pet en deze laatste vooral ook de traditionele merken kent, maakt dat ik (al lang) verwacht dat het marktaandeel van Tesla toch wat gaat teruglopen.
Onze woorden zijn nog niet koud.

Ze komen tot dezelfde redenen waarom het bij Tesla niet goed meer draait. Plus artikel

De voordelen zijn maatschappelijk: een efficiënter gebruik van het elektriciteitsnet verlaagt de benodigde investeringen in het elektriciteitsnet en bevordert de inpassing van hernieuwbare energie (zon, wind). Dat resulteert dan weer in lagere elektriciteitsprijzen voor iedereen, waar de EV-rijder dus ook (bovenproportioneel) van kan genieten. Het vereist alleen een collectieve bril ipv een individuele.

Dit is echter een typisch "collective action problem", vrijbuitersprobleem of prisoners' dilemma. Voor een individu met een elektrische auto zou het schitterende zijn als miljoenen anderen hun auto flexibel laten bijladen, terwijl dat individu altijd ASAP kan laden. Zo kan hij tegelijk genieten van lage elektriciteitsprijzen, een stabiel net EN het comfort van altijd zo snel mogelijk te kunnen opladen.

Uit onderzoek blijkt echter dat flexibel laden een lage comfortkost heeft voor gebruikers. In een proefproject in Nederland werd flexibel laden by default ingeschakeld, met de mogelijkheid om per laadsessie te kiezen voor "ASAP laden", zonder financiële consequenties. In slechts 10% van de laadsessies werd het flexibel laden overruled, simpelweg omdat de gebruiker het meestal oké vindt dat de auto pas tegen de ochtend volgeladen is. Als 90% van de laadsessies flexibel laden, is dat méér dan genoeg om alle voordelen van flexibiliteit te "oogsten", die 10% extra maakt geen verschil meer.

Samengevat is flexibel laden gratis geld en gratis CO2-reductie voor de maatschappij, en kost het de individuele gebruiker quasi geen comfort, gegeven dat hij het indien nodig kan overrulen.
Dat is onvoldoende he.
Alle grote partijen (fabrieken, distributie & producenten van energie) krijgen geld als ze het net helpen balanceren, MVAr's leveren/cos phi verbeteren, curtailen maar o wee als de gewone man in de straat een voordeel zou doen.

Ik wil een opt in systeem EN een korting op mijn energie wanneer ik zou intekenen voor zo'n systeem.
Voor wat hoort wat.

Daarentegen begrijp ik gerust de voordelen van zo'n systeem hoor zonder financiële incentives kunnen ze voor mijn part de boom in.

Ik zou denken dat het nadeel zich eerder bevindt in de degradatie van de batterij, aangezien je veel meer laad en ontlaadsessies laat initiëren en dat ook een limiterende factor is bij de levensduur van de batterij (aantal cycli).

Laatst bewerkt:
Wat ik hier beschreef, de auto laten "denken" wanneer hij klaar moet zijn voor de volgende rit, is echt niet zo'n rocket science hoor.

Een voorbeeld dat al jaar en dag bestaat:

Dat draait vandaag dus al dagelijks op meer dan een miljard toestellen...

• ...

Bij een smartphone is dat natuurlijk wel veel gemakkelijker en veel minder problematisch als het algoritme verkeerd voorspeld heeft.
In de praktijk komt optimized battery charging er vooral op neer dat hij niet boven de 80% laadt wanneer je thuis of op je werk bent - het activeert niet wanneer je een variabel schema hebt of aan het reizen bent.

Gebruiker laten aangeven tegen wanneer hoeveel batterij % nodig is, lijkt me de handigste en meest haalbare oplossing.

Ik zie de software van een auto echt geen voorspellingen doen aan de hand van iemands agenda - dat zou trouwens vereisen dat je voor alles dat je doet dat ook koppelt aan een locatie en dat dat programma weet waar je wel/niet kan laden vs. snelladen.

Ik zou denken dat het nadeel zich eerder bevindt in de degradatie van de batterij, aangezien je veel meer laad en ontlaadsessies laat initiëren en dat ook een limiterende factor is bij de levensduur van de batterij (aantal cycli).

Voor een autobatterij valt dat misschien nog mee - afhankelijk van hoe dat patroon van laden en ontladen eruit ziet: het is namelijk beter van regelmatig beperkt bij te laden (maar dan liefst niet tot een te hoge state of charge) dan van te wachten tot de batterij bijna leeg is en dan weer tot 80% te laden.

Ik denk dat het systeem dat hier werd vermeld van Nederland, het volgende is: https://www.jedlix.com/

Er is dus ook een financieel voordeel als ik het zo snel lees.
Er zijn tientallen gelijkaardige bedrijfjes en apps die hetzelfde doen, bv. https://www.stekker.com/ en vele anderen. Professioneel heb ik zelfs een paar Vlaamse start-ups begeleid die een deel van die koek wilden pakken.

Het probleem dat ik heb met al die apps gekoppeld aan kortingprogramma's:
  • Het voegt complexiteit toe aan iets simpels als "de auto inpluggen". De doorsnee autobestuurder heeft geen flauw benul van hoe het elektriciteitsnet werkt en wil zich daar absoluut niet mee bezighouden. Cfr. de weerstand tegen de slimme meter en het capaciteitstarief.
  • Aangezien die apps maar een klein marktaandeel <1% hebben, is hun effect op het volledige elektriciteitsnet marginaal. Het heeft een groter effect als alle EV's zich een (onmerkbaar) beetje zouden aanpassen (bv. verlaag de laadsnelheid met 20% gedurende het drukste halfuur van de dag), dan wanneer een kleine fractie EV's zware optimalisaties gaat doen.
  • Al het geld dat die bedrijfjes en apps verdienen, is geld dat NIET naar de maatschappij gaat. En het is ook allemaal dubbel, driedubbel, tiendubbel werk. Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde, met maar 1 doel: een deel van jouw EV-flex waarde cashen.
  • Uitgaande van een vrije markteconomie, waarin energieleveranciers elkaar beconcurreren op prijs, vloeien besparingen voor energieleveranciers automatisch door naar de consument. De waarde van breed uitgerold flexibel laden komt dus sowieso terug bij de consument terecht, ook zonder complexe/dure programma's waarbij je als individu een korting kan cashen.
  • De korting die een individu kan cashen door flexibel te laden, is afhankelijk van het gegeven dat de rest van de bevolking NIET flexibel laadt. Hoe erger de files op het net, hoe groter de beloning kan zijn om de files te vermijden. Als +- iedereen de files vermijdt, zijn er geen files meer, en valt er ook +- niks meer te verdienen. Op die manier zijn kortingprogramma's dus een rem op breed uitgerold flexibel laden. Er komt dan een moment dat mensen zeggen: vroeger kreeg je €10 per maand om flexibel te laden, nu nog €1,50, daar ga ik me echt niet mee bezig houden!
  • EV's krijgen fiscale voordelen langs alle kanten. Dan is er vanuit maatschappelijk oogpunt niks mis mee om te vragen dat EV's - in de mate van het mogelijke dus bv. in 90% van de laadsessies - rekening houden met de pieken op het net.
Maar in het algemeen wordt er niks ondernomen als er geen business model (€€€) voor bestaat. Dus we moeten niet hopen dat de waarde van flexibel laden "vanzelf" zal worden ontsloten door de autofabrikanten. In tegendeel, ze zullen zelf ook een deel van die waarde willen vangen, dus zullen ze het juist tegenhouden dat dit moeiteloos/standaard gebeurt.

Apple bewijst met Clean Energy Charging voor de iPhone trouwens dat het technisch perfect mogelijk is om flexibel laden breed uit te rollen (opt-out). Voor een iPhone (met in verhouding een mini-batterij) is de waarde van het flexibel laden kleiner dan €0,10 per jaar, dus ze zien dit eerder als green marketing / greenwashing.

When Clean Energy Charging is enabled and you connect your iPhone to a charger, your iPhone gets a forecast of the carbon emissions in your local energy grid and uses it to charge your iPhone during times of cleaner energy production.

ios-16-iphone-13-pro-settings-battery-battery-health-charging-clean-energy-charging-callout.png

Laatst bewerkt:

Ze komen tot dezelfde redenen waarom het bij Tesla niet goed meer draait. Plus artikel
Tesla staat ook bijna onderaan de meeste reliability rankings onder de EVs, zeker nu dat traditionele autobouwers zich op de EV markt hebben gestort. Deze maken nu eenmaal veel betere auto's. Maar het is een trend van de EV markt. De penetratie gaat op een gegeven moment gewoon stabiliseren. Ik blijf erbij; iedereen in een EV duwen is op dit moment gewoon onrealistisch.

Laatst bewerkt:
Tesla staat ook bijna onderaan de meeste reliability rankings onder de EVs, zeker nu dat traditionele autobouwers zich op de EV markt hebben gestort. Deze maken nu eenmaal veel betere auto's. Maar het is een trend van de EV markt. De penetratie gaat op een gegeven moment gewoon stabiliseren. Ik blijf erbij; iedereen in een EV duwen is op dit moment gewoon onrealistisch.
Welke lijst ?

Welke lijst ?

En wat nog een belangrijk is dat de Highland refresh in de USA nog niet uit is, wat een van hun belangrijkste afzetmarkten is.
Ook de Model Y Jupiter refresh komt er aan, dus wil graag een Tesla wil kopen zal nog even wachten tot het nieuwe model beschikbaar is.

Ik ben tevens ook benieuwd hoe Tesla hun cijfers zich verhouden tegenover andere autobouwers. BYD heeft het in ieder geval nog slechter gedaan als Tesla: https://www.reuters.com/business/au...itle-tesla-after-q1-sales-decline-2024-04-02/
Zou wel eens cijfers van Polestar willen zien, maar die vind ik niet direct.

Welke lijst ?
Consumer Reports en JD Power zijn zowat de grootste op dat vlak. Hangt af of je per model of merk kijkt en of dat je kijkt naar merken die enkel EV of ook PHEV, EV en ICE produceren. Sommige modellen presteren beter dan anderen. ICE wagens presteren het best op vlak van betrouwbaarheid. EVs zijn achteruitgegaan maar kan ook liggen aan het feit dat er veel autobouwers bezig zijn met nieuwe modellen en deze nog veel kinderziektes hebben.
EVs zijn ook iets duurder in onderhoud tegenover ICEs dus dat zal sommige consumenten in deze tijden misschien ook afschrikken.

Laatst bewerkt:
Ik ben tevens ook benieuwd hoe Tesla hun cijfers zich verhouden tegenover andere autobouwers. BYD heeft het in ieder geval nog slechter gedaan als Tesla: https://www.reuters.com/business/au...itle-tesla-after-q1-sales-decline-2024-04-02/
Daar ben ik niet van overtuigd. Als je heel korte termijn kijkt, dan klopt dat. Maar Q4 2023 was een extreem goed kwartaal voor BYD.

...down from a record quarterly high of 526,409 units sold in the previous three-month period, when it surpassed Tesla...

Belangrijker is om af te zetten tegenover een jaar eerder.

...BYD's first-quarter sales were up 13.4% from a year ago...

Tov een jaar geleden daalde Tesla bijna 10%.

Zie ook mijn post op in dit topic: https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/post-1257099

Macroeconomisch, maar ook toekomstgericht heeft BYD veel betere papieren en potentieel.

Consumer Reports en JD Power zijn zowat de grootste op dat vlak. Hangt af of je per model of merk kijkt en of dat je kijkt naar merken die enkel EV of ook PHEV, EV en ICE produceren. Sommige modellen presteren beter dan anderen. ICE wagens presteren het best op vlak van betrouwbaarheid. EVs zijn achteruitgegaan maar kan ook liggen aan het feit dat er veel autobouwers bezig zijn met nieuwe modellen en deze nog veel kinderziektes hebben.
EVs zijn ook iets duurder in onderhoud tegenover ICEs dus dat zal sommige consumenten in deze tijden misschien ook afschrikken.
JD Power is wel Amerikaans. De Tesla’s daar zijn van mindere kwaliteit dan de Europese en Chinese versies.
In Europa zit tesla eerder bovenaan qua betrouwbaarheid, zoals je ook kan zien in de lijsten van whatcar.

JD Power is wel Amerikaans. De Tesla’s daar zijn van mindere kwaliteit dan de Europese en Chinese versies.
In Europa zit tesla eerder bovenaan qua betrouwbaarheid, zoals je ook kan zien in de lijsten van whatcar.
Is ook de reden denk ik dat Model 3 het beste scoort hier maar plaats 8 zou ik niet echt bovenaan noemen. Ik denk dat binnenkort de Koreaanse en Japanse merken de top volledig gaan domineren zoals ze dat al doen bij ICE wagens. Feit is gewoon dat het steeds moeilijker gaat worden om een dominant marktaandeel te behouden aangezien er steeds meer merken in het EV verhaal duiken.

Reliability of electric cars aged up to five years old

RankMake and modelScore
1Mini Electric (2020-present)97.6%
22013-2020 Volkswagen e-Golf97.2%
3Nissan Leaf (2019-present)96.9%
4MG5 EV (2020-present)96.1%
5Cupra Born (2022-present)95.6%
6Kia Niro EV (2019-present)94.6%
7Volkswagen ID.3 (2020-present)94.3%
8Tesla Model 3 (2019-present)93.9%
9Polestar 2 (2020-present)92.0%
10Peugeot e-208 (2019-present)91.2%
11Hyundai Kona Electric (2018-present)91.1%
122013-2022 BMW i391.1%
13Volkswagen e-Up (2020-present)90.9%
14Renault Zoe (2013-present)89.2%
15Vauxhall Corsa Electric (2019-present)87.4%
162014-2022 Tesla Model S83.9%
17Kia EV6 (2021-present)83.4%
18MG4 EV (2022-present)76.1%
192016-2022 Hyundai Ioniq Electric75.5%
20Porsche Taycan (2019-present)66.5%

Bij de betrouwbaarheid moet je wel de kanttekening maken dat het percentage van defecten in het infotainmentsysteem de laatste jaren serieus aan het stijgen is. Veel statistieken maken geen onderscheid tussen een defect aan pakweg de motor of een defect aan de bluetoothverbinding. Dat wordt aangehaald als één van de redenen waarom de Duitse merken vaak in het midden of zelfs in de onderste helft van die tabellen zitten: omdat ze de meest vooruitstrevende entertainmentsystemen hebben zitten daar doorgaans ook meer fouten in. Iets zegt me dat dat bij Tesla ook wel eens kan spelen, maar ik heb daar geen cijfers voor om dat te bevestigen (of ontkennen).

Terug
Bovenaan