Auto Elektrische wagens

Ik overweeg van mijn F31 naar een 2021 Model 3 LR over te stappen. Iets dat ik moet weten / waar ik rekening mee dien te houden?
 
Net testrit gedaan met de Ford Mustang Mach E.
Natuurlijk de zwaarste motor met alle opties erop.

Heel leuke wagen, direct koppel dus je zit direct op snelheid en meestal er rap erboven :)
Inhalen is supergemakkelijk.
Sturen is ook heel goed maar typisch ford wel. Neemt heel gemakkelijk bochten wat handig is in de West Vlaanders op de boereweggetjes.

Qua kofferruimte meer dan genoeg alsook algemeen ruimte en ruimtegevoel in de wagen.

Ik was bang dat groot scherm in midden storend zou zijn maar ik heb er echt niet speciaal opgelet.

Al bij al echt de moeite waard.
 
Ik overweeg van mijn F31 naar een 2021 Model 3 LR over te stappen. Iets dat ik moet weten / waar ik rekening mee dien te houden?
Denk vooral dat je qua interieur en de algemene fijnheid wel een stap achteruit zet.

Waarom specifiek een tesla? Er zijn nog merken die een EV aanbieden die meer dan adequaat voor de dag komen.
 
Denk vooral dat je qua interieur en de algemene fijnheid wel een stap achteruit zet.

Waarom specifiek een tesla? Er zijn nog merken die een EV aanbieden die meer dan adequaat voor de dag komen.
Ja, interieur is zeker minder interessant. Ik ben recent eens eentje van binnenin gaan bekijken en in dezelfde week een G21 330E gaan testrijden. Die is natuurlijk een stuk leuker binnenin, maar ik denk toch dat het een full EV gaat worden. Ik had de Tesla erger verwacht, met de 2021 update valt het nog mee. Volgende week eens een Tesla testrijden. 't Is vooral de range + supercharger optie + vermogen die me aanspreken in de Tesla. Ik doe best veel kilometers (normaal, zonder Corona).
 
Ja, interieur is zeker minder interessant. Ik ben recent eens eentje van binnenin gaan bekijken en in dezelfde week een G21 330E gaan testrijden. Die is natuurlijk een stuk leuker binnenin, maar ik denk toch dat het een full EV gaat worden. Ik had de Tesla erger verwacht, met de 2021 update valt het nog mee. Volgende week eens een Tesla testrijden. 't Is vooral de range + supercharger optie + vermogen die me aanspreken in de Tesla. Ik doe best veel kilometers (normaal, zonder Corona).
Er zijn nog interessante EV’s natuurlijk. Een I4 of een polestar om er nu twee te noemen.
Supercharger van tesla is wel tof, maar heb je dit echt nodig? Dat moet je u wel afvragen.

Denk dat je niks mis kan doen met een tesla. Maar de periode dat je voor een goede EV enkel bij tesla moest zijn is wel voorbij. De concurrentie staat ook niet stil.
 
Er zijn nog interessante EV’s natuurlijk. Een I4 of een polestar om er nu twee te noemen.

Supercharger van tesla is wel tof, maar heb je dit echt nodig? Dat moet je u wel afvragen.
Aangezien hij veel km doet waarschijnlijk wel... En de i4 kennen we nog niet, maar de Polestar is toch een pak minder mobiek
Denk dat je niks mis kan doen met een tesla. Maar de periode dat je voor een goede EV enkel bij tesla moest zijn is wel voorbij. De concurrentie staat ook niet stil.
Tsja, de concurrentie maakt SUV's die niet echt snel opladen en veel verbruiken. Ik zal wel met een SUV rijden wanneer ik 70 of 80 ben. Maar nu zweer ik toch bij een berline.
Bij de Duitse premioemmerken is er nog steeds geen betaalbare efficiënte berline te verkrijgen (misschien wordt de i4 dat wel).

Ik ben zonet even gaan testen of mijn badge van 't werk bij Ionity werkt, en ook eens even gaan testen hoeveel ik verbruik met twee fietsen op de trekhaak. Ik kom uit op 210 - 220 Wh/km. Zonder rijd ik autostrade aan 160-170 Wh/km. Dat maakt een wereld van verschil qua autonomie. Ik heb vorige week zonder problemen bijna 400 km gereden, inclusief een flink stuk autostrade, zonder te moeten laden. Dat was met al die andere wagens gewoon niet gelukt.

En kwaliteit, hebben we vroeger al eens over gesproken. Maar in mijn model 3 zitten geen harde plastics. In mijn vorige BMW 4, uitgerust met een individual interieur van 4500 EUR, was dat wel het geval. Ook de geluidsinstallatie in de Model 3 is veel beter dan de optionele geluidsinstallatie die ik in mijn BMW 4 had. Het interieur is anders, ik besef dat niet iedereen dat mooi vind, maar het zit sinds eind 2020 wel goed in mekaar.

De Model 3 heeft wel enkele nadelen, geluidsisolatie is niet zo goed, filtering op slechte wegen is ondermaats. En de draaicirkel lijkt die van een oplegger.
Maar waar ik me vooral aan stoor is dat Tesla dat scherm onvoldoende benut. Vooral het navigatiesysteem is eigenlijk bedroevend (wel zeer goede integratie van laadpunten, maar andere dingen vind ik niet goed uitgewerkt (zoals bvb Real Life Traffic).
Zelfs de Adaptive Cruise Control is echt niet zo goed als de Tesla fanboys beweren. Tenzij jij het OK vindt dat de wagen autonoom beslist de snelheid te verhogen of te verlagen (en je kan dat niet helemaal afzetten).
Op de verkeerswisselaar in Heverlee (tankstation Q8) beslist mijn wagen iedere keer om te versnellen naar 120 km/h op een plek waar je 70 km/h mag. En op de ring van Mechelen vertraagd hij naar 40 km/h op een plek waar je 90 km/h mag. Ongeacht welke optie je zet.

Ik heb het al eerder gezegd, ik denk niet dat ik over 4 jaar opnieuw een Tesla neem. Maar nu heb ik die keuze met veel overgave gemaakt, ondanks de nadelen (uiteindelijk zijn het echte cowboys, die wagens verkopen zonder veel specificaties, en die de wagen voortdurend updaten. Zonder ze voldoende te testen).
 
Wow. Zoveel verschil in verbruik... ik rekende op een seasucker (dakdrager met zuignappen ipv rails) voor mijn fiets(en). Het verbruik zal wellicht nog hoger liggen.
 
Wow. Zoveel verschil in verbruik... ik rekende op een seasucker (dakdrager met zuignappen ipv rails) voor mijn fiets(en). Het verbruik zal wellicht nog hoger liggen.
De iX3 heeft toch gewoon rails op het dak? Waarom dan zo'n zuignappen (pas op met glazen dak...)?

Volgens mij is het niet eenduidig of dakdragers VS Trekhaakdragers nu meer verbruiken. Afhankelijk van je daklijn, heeft een dakdragers een veel kleiner "frontaal" oppervlak he.
 
Aangezien hij veel km doet waarschijnlijk wel... En de i4 kennen we nog niet, maar de Polestar is toch een pak minder mobiel
Klopt, Polestar is een 200kg zwaarder geloof ik, en heeft behoorlijk wat minder range door dat gewicht en omdat hij minder gestroomlijnd is. Ziet er wel wat beter uit binnen en buiten, maar voor mij zijn de range en de rijeigenschappen te belangrijk.

Ik ben in een Model 3 gaan zitten, het viel me beter mee dan wat ik gelezen had qua afwerking. Ik doe best veel snelwegen dus dan is een laag verbruik op hogere snelheden nog belangrijker. Mijn touring is nu de auto om grote spullen mee te verhuizen, maar dat gaan we dan wel met de andere doen... Dat blijft voorlopig een ICE.

Wat @ugar zegt, zo denk ik er nu ook over: 't Is vandaag precies het beste wat op de markt is voor mijn use-case, maar ideaal is het ook niet. We zien wel na 4-5 jaar wat er dan op de markt is en of er dan geen betere opties zijn. Ik ben op zich super tevreden van mijn BMW nu maar wat ik vandaag kan krijgen van EV's bij hen spreekt me toch niet genoeg aan...
 
Tsja, de concurrentie maakt SUV's die niet echt snel opladen en veel verbruiken. Ik zal wel met een SUV rijden wanneer ik 70 of 80 ben. Maar nu zweer ik toch bij een berline.
Bij de Duitse premioemmerken is er nog steeds geen betaalbare efficiënte berline te verkrijgen (misschien wordt de i4 dat wel).
Dat is ook hetgeen mij het meeste tegenstaat, een SUV dat is echt niet mijn ding.
Maar het snelladen lijkt mij geen probleem aangezien dit enkel kan bij superchargers, deze nog niet op elke oprit of hoek van de straat staan.
Als je dat echt vaak nodig hebt dan kan je tesla sterk overwegen. In alle andere gevallen lijkt het mij geen selling point te zijn voor mensen.
En over betaalbaar, is een tesla dan zo betaalbaar? :p
 
Dat is ook hetgeen mij het meeste tegenstaat, een SUV dat is echt niet mijn ding.
Maar het snelladen lijkt mij geen probleem aangezien dit enkel kan bij superchargers, deze nog niet op elke oprit of hoek van de straat staan.

Als je dat echt vaak nodig hebt dan kan je tesla sterk overwegen. In alle andere gevallen lijkt het mij geen selling point te zijn voor mensen.
Het gaat zelf niet over het snelladen dat sneller gaat, maar 't feit dat je dat minder vaak nodig hebt. Bij mooi weer kan je 450 km ver rijden met een Model 3 op de snelweg. Met die SUV's is dat bijna 150 km minder ver. Qua range moet je al die Duitse premioems vergelijken met de Model 3 SR+.
Die range is niet zo heel belangrijk, maar wanneer je af en toe echt lange ritten moet doen is dat een belangrijk element, en dat gaf @zephir duidelijk aan.
En over betaalbaar, is een tesla dan zo betaalbaar? :p
Mijn Model 3 kostte exact evenveel als mijn 420da
 
Het gaat zelf niet over het snelladen dat sneller gaat, maar 't feit dat je dat minder vaak nodig hebt. Bij mooi weer kan je 450 km ver rijden met een Model 3 op de snelweg. Met die SUV's is dat bijna 150 km minder ver. Qua range moet je al die Duitse premioems vergelijken met de Model 3 SR+.
Die range is niet zo heel belangrijk, maar wanneer je af en toe echt lange ritten moet doen is dat een belangrijk element, en dat gaf @zephir duidelijk aan.

Mijn Model 3 kostte exact evenveel als mijn 420da
Jij onderschat toch de range van bepaalde concurrenten hoor. Er zijn héél veel tests waar een iX3 gemiddeld rond de 18kwh draait, en mijn beperkte ervaring zegt dat dat zeker niet onrealistisch is. Meer nog, heel makkelijk haalbaar. En dan zit je ruim boven de 400, niet aan 300.
 
Jij onderschat toch de range van bepaalde concurrenten hoor. Er zijn héél veel tests waar een iX3 gemiddeld rond de 18kwh draait, en mijn beperkte ervaring zegt dat dat zeker niet onrealistisch is. Meer nog, heel makkelijk haalbaar. En dan zit je ruim boven de 400, niet aan 300.
Met de effectieve cijfers erbij:
Model 3 sr+ haalt 296km
Model 3 performance haalt 391km
iX3 haalt 318km

Dus het verschil is 73km, geen 150km. En de long range is enkel getest in winter, maar de test is aan 120km/u continu en dan is het verschil met de performance miniem.

En op de 1000km doet de iX3 het iets beter dan de model 3 performance en Sr+. Namelijk alle 3 op 10:30, maar de gemiddelde temperatuur bij de iX3 lag 3,5 graden lager.
 
Iemand ervaring met het gebruik/verbruik van een elektrische wagen aan hogere snelheden?
(160-190 km/u) op langere afstanden?
 
Met de effectieve cijfers erbij:
Model 3 sr+ haalt 296km
Model 3 performance haalt 391km
iX3 haalt 318km

Dus het verschil is 73km, geen 150km. En de long range is enkel getest in winter, maar de test is aan 120km/u continu en dan is het verschil met de performance miniem.


En op de 1000km doet de iX3 het iets beter dan de model 3 performance en Sr+. Namelijk alle 3 op 10:30, maar de gemiddelde temperatuur bij de iX3 lag 3,5 graden lager.
Vergeet er dan niet bij te vermelden dat je aan cherrypicking in de resultaten doet. De SR+ heeft vorige week die test een half uur sneller afgelegd dan jouw iX3. En de LR is sneller. Want zowel de test van de performance als de LR deze winter was ern nieuwe wagen met een foutieve laadcurve waardoor die echt veel tijd verloren. Dat is ondertussen opgelost. Bovendien is het testprotocol van Björn nadelig voor tesla want hij laadt die steevast op aan tesla superchargers V2 omdat die goedkoper zijn dan Ionity maar die beperken de laadcurve tot 150 kW.
De LR heeft sinds 2 maanden ook nog een 4kWh extra accucapaciteit, goed voor nog eens 25-30 km.
Binnenkort test Björn de LR nog eens dan zal je wel zien dat ik gelijk heb. En dan kan je met die wagen nog altijd sneller dan in die test door bij ionity te stoppen of een V3 supercharger.
 
Dat is een redelijk nutteloze vraag. Want je gaat later aankomen dan wanneer je 120 rijdt...
Optimale snelheid bij model 3 en e- tron is toch ver boven de 120 km/h hoor. Maar alleen wanneer er voldoende laadpalen zijn. Björn heeft dat ook eens gesimuleerd.
 
De iX3 heeft toch gewoon rails op het dak? Waarom dan zo'n zuignappen (pas op met glazen dak...)?

Volgens mij is het niet eenduidig of dakdragers VS Trekhaakdragers nu meer verbruiken. Afhankelijk van je daklijn, heeft een dakdragers een veel kleiner "frontaal" oppervlak he.
dat zou net goed gaan op een glazen dak, vanwege de perfecte suction.

Voornamelijk omdat:
- je geen gedoe hebt met het monteren van rails
- de fietsen er veel sneller op staan
- je de seasucker kan meenemen naar alle volgende autos
- ik dan voor écht lange tochten ook de wagen van mijn vrouw kan gebruiken
 
dat zou net goed gaan op een glazen dak, vanwege de perfecte suction.

Voornamelijk omdat:
- je geen gedoe hebt met het monteren van rails
- de fietsen er veel sneller op staan
- je de seasucker kan meenemen naar alle volgende autos
- ik dan voor écht lange tochten ook de wagen van mijn vrouw kan gebruiken
Ik heb nu zelf geen ervaring met dit systeem, maar ik heb ooit wel iemand zijn achterruit zien springen omdat hij zo'n zuignapsysteem voor fietsen had.
Vergeet er dan niet bij te vermelden dat je aan cherrypicking in de resultaten doet. De SR+ heeft vorige week die test een half uur sneller afgelegd dan jouw iX3. En de LR is sneller. Want zowel de test van de performance als de LR deze winter was ern nieuwe wagen met een foutieve laadcurve waardoor die echt veel tijd verloren. Dat is ondertussen opgelost. Bovendien is het testprotocol van Björn nadelig voor tesla want hij laadt die steevast op aan tesla superchargers V2 omdat die goedkoper zijn dan Ionity maar die beperken de laadcurve tot 150 kW.
De LR heeft sinds 2 maanden ook nog een 4kWh extra accucapaciteit, goed voor nog eens 25-30 km.
Binnenkort test Björn de LR nog eens dan zal je wel zien dat ik gelijk heb. En dan kan je met die wagen nog altijd sneller dan in die test door bij ionity te stoppen of een V3 supercharger.
Ja, was een reply op gsm en die sheet via smartphone lezen is zo evident niet. En dat waren op eerste zicht de meest vergelijkbare resultaten.
Nu, de aandrijving van Tesla is nog altijd de beste he, en dat gaat nog wel een tijd zo blijven. Maar het is nu ook niet zo dat alle SUV's ineens hulpeloos zijn omdat hun range zo slecht zou zijn. Nu dacht ik wel dat hij ook een software fout had gevonden in het laadproces van de iX3?

Tesla ging trouwens superchargers beginnen open stellen voor andere merken in Noorwegen in ruil voor subsidies. Enerzijds goed nieuws voor EV's, anderzijds valt een stuk van hun unique selling point dan wel weg.
 
Terug
Bovenaan