Auto Elektrische wagens

My 2 cents over de iX3:

- ‘k ben wreed content. En hij komt 3 weken vroeger dan gepland

- Dat voelt qua stuurgedrag en wegligging verrassend gelijkaardig aan mijn 3-reeks. De 225x die ik ervoor reed voelde helemaal anders. RWD zal er wss voor iets tussenzitten

- performance: Eerst en vooral, ik ben niets gewoon. Mijn snelste eigen wagen was een gechipte e46 320d. De 0 - 30 tijd valt me wat tegen. Het lijkt alsof er een mini delay is. 50 - 100 is werkelijk nuts. Als je heel abrupt gas geeft knal je echt tegen je hoofdsteun. Sneller is volgens mij onaangenaam

- autonoom rijden: ja, werkt wel allemaal goed. Je moet wel heeeel snel je stuur vastnemen, dus een minuutje handenvrij zit er niet in

- infotainment: de schermen en tech zijn een serieuze upgrade tov mijn f30. De rest van het interieur vind ik zelfs een lichte downgrade. De lay-out is minder coherent.

- verbruik: de testwagen stond op 22kwh gemiddeld toen ik ‘m kreeg. Na een uur mixed traffic (file, ring, snelweg, stad, PLANKEN!!!!) was dat nog 20.4kwh.

Dan de teller gereset en van thuis naar Lochristi gereden (25min) op b-weggetjes en ringweg (vnl. 90, soms 120). Netjes aan de limiet gehouden, airco uit. Perfecte omstandigheden eigenlijk.

12.1kwh (in theorie dus +600km)
En eigenlijk is dat mijn daily routine, en ik heb ook niet als een opa gereden. Als ik die 2 korte sprints niet had gedaan zat hij op 11.5. En dat is eigenlijk echt wel gek.

LAAT SEPTEMBER MAAR KOMEN!!!
 
Keurder heeft me wel bevestigd dat hij de nodige papieren heeft ontvangen mbt. CE keuring en zei me ook dat alles technisch in orde is. Hij ging zijn, positief, verslag dezelfde dag nog naar BlueCorner doorsturen.

Het is dus gewoon de administratie/communicatie die een ramp is. >20 dagen om een verslag door te sturen is gewoon belachelijk. Heb hier al 3-4 reminders voor gestuurd en krijg telkens beloftes terug (uiterlijk tegen..., niet dus).

Dit is dan nog voor een simpele installatie gezien ik alles had voorbereid (plaat voorzien op de plaats waar het laadstation hangt, kabels getrokken van daar naar de meterkast (5G6 + 2x UTP), ruimte en recente meterkast).

Als ik hoor hoe het loopt bij collega's die meer werk hebben, al is het maar een sokkel plaatsen, dan kwam ik helemaal zot.

Installatie zelf is bij mij trouwens door Unit-t gedaan, een onderaannemer. De installateur was ook bekend met het stickerprobleem.

En ja, al gebruikt ~2 maand buiten de deur gaan laden is echt vervelend.
Wat zegt uw HR hiervan?
Wij regelen via onze werknemer en HR eigenlijk alles en die regelen dat met bluecorner.
Voor de offerte en datum installatie ging dat eigenlijk zeer vlot, ze vertelden me aan de telefoon wel om zeker 3 maand voor de levering van de wagen een laadpaal aan te vragen, hetgene ik ook gedaan heb.

Installatie zal iets zijn voor een van deze weken (weet exacte datum niet meer).
Ik heb via hen wel alles laten doen, dus ze komen plaatsen, kabels trekken en aansluiten + keuren op dezelfde dag, misschien dat het hier daarom zo vlot verloopt qua communicatie ?

Ik zal het weten te zeggen in ieder geval hoe het hier loopt :D Iemand uit mijn team heeft ook bluecorner genomen en daar is dat eigenlijk perfect verlopen zonder problemen.
 
zelf gekozen, om dan onder deze post een horroverhaal te lezen :unsure:
Wij kunnen op het werk kiezen tussen bepaalde netwerken, heb bluecorner genomen vanwege hun europese netwerk en kortingen die we krijgen in heel europa via hen.
Ik heb toch ook wel wat negatiefs erover gelezen daarom vroeg ik mij af of je misschien geen keuze had.

@poeperman dat stuur vast nemen is wettelijk vast gelegd dus evengoed bij andere merken zo. In Europa is dat 15s.
 
Sneller is volgens mij onaangenaam
Allee, maakt dat ge weg zijt van dit forum hier. :p

Het verbruik lijkt inderdaad heel goed mee te vallen. Ik denk dat ik op zo'n 27 kWh/100km zit. Begin juni nog eens een rit van 120km gedaan met veel autostrade, en dat was 25,4 kWh/100km. De iX3 doet het dan niet slecht voor zo'n grote auto.
 
Ik heb toch ook wel wat negatiefs erover gelezen daarom vroeg ik mij af of je misschien geen keuze had.

@poeperman dat stuur vast nemen is wettelijk vast gelegd dus evengoed bij andere merken zo. In Europa is dat 15s.
Ik heb 1500€ ex betaald voor 1 fase loadbalancing laadpaal en keuring. Nexxtender home via Stroohm.
 
My 2 cents over de iX3:
- Dat voelt qua stuurgedrag en wegligging verrassend gelijkaardig aan mijn 3-reeks. De 225x die ik ervoor reed voelde helemaal anders. RWD zal er wss voor iets tussenzitten
Zou dat ook niet vooral door de batterij komen? Die het zwaartepunt serieus verlaagt.
- performance: Eerst en vooral, ik ben niets gewoon. Mijn snelste eigen wagen was een gechipte e46 320d. De 0 - 30 tijd valt me wat tegen. Het lijkt alsof er een mini delay is. 50 - 100 is werkelijk nuts. Als je heel abrupt gas geeft knal je echt tegen je hoofdsteun. Sneller is volgens mij onaangenaam
Ik kan je alvast meegeven dat 3,3s in een EV (Tesla M3P) echt erover is. Ongelofelijk vette wagen qua performance, onvoorstelbaar eigenlijk. Maar die power is zo abrupt dat ik het persoonlijk geen pretje meer vond fysiek. Mentaal vond ik het wel ongelofelijk lachen dat je zo veel power in 1x hebt. Ik snap nu waarom dat de Europese merken niet meedoen met die zotte 0-100 tijden in hun basis EV-modellen.

Ik ben er nu wel van overtuigd dat EV the way to go is :D dat watt respons (wat is eigenlijk het EV-woordje voor gaspedaal? :p ) is echt zalig.
 
Mijn diesel is nog een seconde sneller naar de 100 dan de ix3, maar voelt aangenaam. Vloeiend koppel.

Ik gebruik maar weinig 100% vermogen.
 
Zou dat ook niet vooral door de batterij komen? Die het zwaartepunt serieus verlaagt.

Ik kan je alvast meegeven dat 3,3s in een EV (Tesla M3P) echt erover is. Ongelofelijk vette wagen qua performance, onvoorstelbaar eigenlijk. Maar die power is zo abrupt dat ik het persoonlijk geen pretje meer vond fysiek. Mentaal vond ik het wel ongelofelijk lachen dat je zo veel power in 1x hebt. Ik snap nu waarom dat de Europese merken niet meedoen met die zotte 0-100 tijden in hun basis EV-modellen.
Ik heb een 'gewone' dual motor Model 3. Volop accelereren voelt als bestuurder nog OK, maar voor passagiers voelt het al vrij oncomfortabel aan (<4.5s voor 100 km/h). Je gebruikt dat vermogen wel eens af en toe om in te voegen op de autosnelweg of iemand in te halen, maar je kan moeilijk aan ieder rood licht zo'n sprintje trekken. En de eerste keer dat ik iemand vol gas inhaalde zag ik dat ik 140 km/h reed zonder dat te beseffen op 't moment dat ik terug invoegde. Wake-up call...

Ik had zelf veel liever een Tesla Model Long Range RWD gehad. Die hebben ze een jaar in het gamma gehad, had bijna 10% extra bereik ten opzichte van de 4WD versie. En die was meer dan snel genoeg . Maar die heeft Elon geschrapt.

Zelfs Chris Harris geeft aan dat de Porsche Taycan Turbo S gewoon te snel is om nog echt fijn te zijn.
 
My 2 cents over de iX3:

- ‘k ben wreed content. En hij komt 3 weken vroeger dan gepland

- Dat voelt qua stuurgedrag en wegligging verrassend gelijkaardig aan mijn 3-reeks. De 225x die ik ervoor reed voelde helemaal anders. RWD zal er wss voor iets tussenzitten

- performance: Eerst en vooral, ik ben niets gewoon. Mijn snelste eigen wagen was een gechipte e46 320d. De 0 - 30 tijd valt me wat tegen. Het lijkt alsof er een mini delay is. 50 - 100 is werkelijk nuts. Als je heel abrupt gas geeft knal je echt tegen je hoofdsteun. Sneller is volgens mij onaangenaam

- autonoom rijden: ja, werkt wel allemaal goed. Je moet wel heeeel snel je stuur vastnemen, dus een minuutje handenvrij zit er niet in

- infotainment: de schermen en tech zijn een serieuze upgrade tov mijn f30. De rest van het interieur vind ik zelfs een lichte downgrade. De lay-out is minder coherent.

- verbruik: de testwagen stond op 22kwh gemiddeld toen ik ‘m kreeg. Na een uur mixed traffic (file, ring, snelweg, stad, PLANKEN!!!!) was dat nog 20.4kwh.

Dan de teller gereset en van thuis naar Lochristi gereden (25min) op b-weggetjes en ringweg (vnl. 90, soms 120). Netjes aan de limiet gehouden, airco uit. Perfecte omstandigheden eigenlijk.

12.1kwh (in theorie dus +600km)
En eigenlijk is dat mijn daily routine, en ik heb ook niet als een opa gereden. Als ik die 2 korte sprints niet had gedaan zat hij op 11.5. En dat is eigenlijk echt wel gek.

LAAT SEPTEMBER MAAR KOMEN!!!

Kan ik me wel in vinden. Hij rijdt inderdaad wat als een 3-reeks maar dan hoger (al valt dat imo véél minder op dan mensen willen doen geloven).

12kwh per 100km is wel extreem :p, ik zit nu gemiddeld op 18.9 en dat is met comfort-dingen op, wat wisselend tussen rijmodi en normaal rijgedrag met af en toe eens doortrekken. Je hebt natuurlijk ook gereset met warme batterij, dus in uw dagelijks gebruik gaat het verbruik wel wat hoger liggen.

En die tussensprintjes zijn inderdaad nog nét op het randje van comfortabel (als bestuurder). Je hebt wel gelijk dat je bij 0-100 veel minder dat gevoel hebt dan bij 50-100. Geen idee hoe dat eigenlijk komt...

Mijn diesel is nog een seconde sneller naar de 100 dan de ix3, maar voelt aangenaam. Vloeiend koppel.

Ik gebruik maar weinig 100% vermogen.
Mijn vorige wagen was ook een stuk sneller naar 100. Maar echt een héél stuk trager in die tussensprintjes hoor (of zo voelt het in elk geval). Het grote verschil zit em in de respons op het pedaal he, bij een benzine/diesel is het dan ofwel eerst de juiste versnelling zoeken, en dan in uw toerental klimmen. Bij een EV is het gewoon de moment dat je de pedaal instampt, schiet hij vooruit.
 
Het is een hybride diesel. De pedaalrespons is ook meteen door de EV motor. :)

Of de respons bruut is of aangenaam kan je met software inregelen.
 
Het is een hybride diesel. De pedaalrespons is ook meteen door de EV motor. :)
Maar nog steeds een heel stuk minder hoor. Ik heb ook al met genoeg hybrides gereden en die vangen dat voor een stuk op, maar het is niet dat je plots al uw koppel hebt vanaf de moment dat je pedaal induwt.
 
1000 Nm instant koppel kan je aangenaam maken door wat software. De koppelcurve vloeiend maken. Hetzelfde als de 0,2 sec delay dat Mazda inbouwt in de gaspedaal.

Een goede autobouwer heeft die rijmodus beschikbaar.
 
Bij de Polestar 2 vorige week had ik dat ook. Heel leuk om eens te ervaren maar in praktijk totaal niet nodig, ik zou zelf dan ook gewoon voor de 200pk-versie gaan.
Zelfs bij mijn GTE merkte ik dat: de eerste weken gebruik je die GTE-knop continu, daarna is het nieuwe er af en wordt die maar zeer weinig gebruikt.

Ik sprong zonet even de garage binnen (kom terug van FR en onderweg continu problemen gehad met boordcomputer) en ik heb en passant even naar de ID.4 gekeken. Daar word ik toch helemaal niet wild van, in tegendeel... met dat design staat die bij mij toch serieus onderaan de lijst.
 
Maar nog steeds een heel stuk minder hoor. Ik heb ook al met genoeg hybrides gereden en die vangen dat voor een stuk op, maar het is niet dat je plots al uw koppel hebt vanaf de moment dat je pedaal induwt.
Moet dit toch onderschrijven.

Op heel korte tijd met een e-tron GT en een A6 55 TFSIe gereden en ook al pikt die A6 echt wel snel op door de elektromotor, bij de GT voelt het alsof het versnellen rechtstreeks aan uw hersens gekoppeld is - je denkt nog maar om te gaan en hij schiet al vooruit.

Is denk ik de eerste wagen die ik ooit rij die ik niet in de S modus zou zetten om langere periodes te rijden 🙂
 
Ik vraag me wel af hoe het nu zou voelen om terug in mijn 420dA te stappen. Het 'instant koppel’ is echt wel apart. Ik vond die wagen meer dan snel genoeg maar weet niet of ik dat nu nog vind…
 
Ik vraag me wel af hoe het nu zou voelen om terug in mijn 420dA te stappen. Het 'instant koppel’ is echt wel apart. Ik vond die wagen meer dan snel genoeg maar weet niet of ik dat nu nog vind…
Als je genoeg met de 420d rijdt, wen je daar terug aan. Bij constant afwisselen zal je grote verschillen waarnemen.
Beetje vergelijkbaar met een oled vs lcd tv...
 
Ik vraag me wel af hoe het nu zou voelen om terug in mijn 420dA te stappen. Het 'instant koppel’ is echt wel apart. Ik vond die wagen meer dan snel genoeg maar weet niet of ik dat nu nog vind…
Dat zal anders rijden, dat ongetwijfeld. Maar met een 420d rij je ook al met een adequate wagen. Dat is ook niet echt traag te noemen.

Het verschil zal zijn bij lage snelheden, daar waar een EV onmiddellijk versnelt hangt het bij een ICE met turbo sterk vast aan de toeren. Als je weinig toeren hebt heb je ook niet zoveel koppel omdat je weinig inlaatdruk hebt.
 
Terug
Bovenaan