Auto Elektrische wagens

Ik bracht mijn 316dA binnen voor een oliewissel en ze vonden het daar bizar dat ik een iX3 besteld had zonder ooit hybride of EV te rijden (muv een epische Tesla P85 ervaring 5j geleden). Als vervangwagen heb ik dan een 225xe penisverkleiner meegekregen - reed veel beter dan hij eruitziet, maar toch wel blij om terug in mijn slak te stappen.

Bij het terugbrengen van de sleutel kreeg ik echter ook de kans om een testritje met de iX3 in te boeken, dus morgen ga ik eindelijk weten hoe mijn volgende 4 jaar gaan voelen op automotive vlak. Wel tof van Verstraeten dat ze dit ook spontaan voorstellen aan iemand die al gekocht heeft. Die garage blijft goeie punten scoren bij mij.
En vonden ze dat ook nog raar toen je zei dat je moest kiezen tussen een 316d (of iets dergelijks) en een iX3 zonder opleg? :p
Ik denk dat bij de meesten de "negatieve punten" van EV's wel als sneeuw voor de zon verdwijnen als dat uw opties zijn.
 
Toch min of meer:

“amai, ne vol-elektrischen, schone upgrade!”

De gewijzigde policy icm een sprong van cat 2 => 3 zorgt wel voor een niet te vatten verschil tussen beide wagens natuurlijk.

Wat ik vooral gek vind is hoe goed hij opvalt in het verkeer. Je ziet meteen dat het geen gewone x3 is, hoewel de uiterlijke verschillen minimaal zijn.
in elk geval een waanzinnig knappe kar, enkel het interieur voelt zelfs vgl. met mijn F30 niet meteen een upgrade.
 
En vonden ze dat ook nog raar toen je zei dat je moest kiezen tussen een 316d (of iets dergelijks) en een iX3 zonder opleg? :p
Ik denk dat bij de meesten de "negatieve punten" van EV's wel als sneeuw voor de zon verdwijnen als dat uw opties zijn.
Bij Cronos kan je al een 316d pakken met een veel lager budget. Want je moet er natuurlijk nog een laadpaal bij nemen die al 40 euro van je maandelijks tco budget inneemt.
Heb je die laadpaal al, of ben je bereid om die zelf te betalen (2000 euro in configurator, ik weet niet of je het zelf veel goedkoper kan regelen want het moet abbo compatibel zijn natuurlijk) dan wordt dat verschil wel weer een pak extremer.

Maar natuurlijk zit je bij de classics met een torenhoge VAA. En de hybride 320e (tenzij die al redelijk loaded is) kost ook al serieuze duiten bij Cronos, waardoor de iX3 gewoon de best bang for bucks is in dat budget.
 
Toch min of meer:

“amai, ne vol-elektrischen, schone upgrade!”

De gewijzigde policy icm een sprong van cat 2 => 3 zorgt wel voor een niet te vatten verschil tussen beide wagens natuurlijk.

Wat ik vooral gek vind is hoe goed hij opvalt in het verkeer. Je ziet meteen dat het geen gewone x3 is, hoewel de uiterlijke verschillen minimaal zijn.
in elk geval een waanzinnig knappe kar, enkel het interieur voelt zelfs vgl. met mijn F30 niet meteen een upgrade.
Het is grotendeels het interieur van de F30 he. Enkel in een redelijk hoge "line" met het beklede dashboard en de keramische knoppen etc.
En natuurlijk de nieuwe schermen...

Dat is geen super-fancy interieur, en het komt niet echt modern over. Maar het werkt wel gewoon super...
 
Voor wie zich wilt amuseren, de configurator van de IX staat blijkbaar ook online
Wat vooral opvalt is dat de 40e een range heeft die een stuk lager ligt dan de iX3.
Als je dan de 50e neemt, dan zit je op 100k€. Maar daar zit dus enkel "driving assistant pack" en "parking pack" op, niet de professionel/plus varianten. Ook geen panoramadak, geen trekhaak, geen melding van verwarmde zetels (al lijken die er op de foto wel in te zitten), ...
Oké, het is dan een EV "van op de grond opgebouwd", maar dat is 23k meer voor een minder uitgeruste wagen he...
 
Het is grotendeels het interieur van de F30 he. Enkel in een redelijk hoge "line" met het beklede dashboard en de keramische knoppen etc.
En natuurlijk de nieuwe schermen...

Dat is geen super-fancy interieur, en het komt niet echt modern over. Maar het werkt wel gewoon super...
Dat interieur is wel super solide, echt niks mis mee.
Maar het probleem is dat het G-reeks interieur zo geweldig is dat het F-reeks interieur wat in het niks valt.

Ik kreeg hier onlangs nog eens een clubman mee als vervangwagen. Dat was toch even aanpassen hoor. Dat is toch een aanpassing hoor :p Dat interieur staat toch een stap leger dan een F-reeks BMW.
 
Hangt er maar vanaf wat er moet gebeuren en welke laadpaal?
Installatie (met aparte modulekast)+trekken van kabels+keuring
Gaat over een laadpaal driefasig zonder loadbalancing op een aparte kring.

Met loadbalancing eenfasig was iets van een 2100 euro exclusief btw.

Dit is de laadpaal. Volgens de sales kan je via fluvius ook een gratis laadpaal in je buurt aanvragen, ik denk dat ik dat ga doen als eventuele backup :unsure:
 
Wat vooral opvalt is dat de 40e een range heeft die een stuk lager ligt dan de iX3.
Als je dan de 50e neemt, dan zit je op 100k€. Maar daar zit dus enkel "driving assistant pack" en "parking pack" op, niet de professionel/plus varianten. Ook geen panoramadak, geen trekhaak, geen melding van verwarmde zetels (al lijken die er op de foto wel in te zitten), ...
Oké, het is dan een EV "van op de grond opgebouwd", maar dat is 23k meer voor een minder uitgeruste wagen he...
Je vergelijkt dan ook een X5 met een X3… want die ix speelt wel in een andere divisie dan de iX3
 
Installatie (met aparte modulekast)+trekken van kabels+keuring
Gaat over een laadpaal driefasig zonder loadbalancing op een aparte kring.

Met loadbalancing eenfasig was iets van een 2100 euro exclusief btw.

Dit is de laadpaal. Volgens de sales kan je via fluvius ook een gratis laadpaal in je buurt aanvragen, ik denk dat ik dat ga doen als eventuele backup :unsure:
Zelf gekozen voor blue corner of via werkgever?
 
Ik zou iedereen in ieder geval aanraden om zover mogelijk weg te blijven van BlueCorner...

Administratief is het een ramp te noemen. Niet alleen uit eigen ervaring maar zelfde feedback van collega's.
Installatie van de laadpaal is nu nog aan het aanslepen (nog steeds geen verslag van de keuring gekregen) en BlueCorner is hiermee bezig van begin maart...

Heel veel mails gestuurd en gebeld ondertussen, veel discussie over dingen die duidelijk zijn en vooral beloftes en lang wachten.

Om een idee te geven:
01/03 - eerste mail Bluecorner = procedure voor installatie gestart
22/04 - auto geleverd
14/05 - installatie laadpunt
04/06 - technische controle
17/06 - eindelijk toegang tot hun portal

En nu nog steeds wachten op dat verlag van de keuring. Officieel mag ik die laadpaal nog steeds niet gebruiken.
De laadpaal is ook een Curved Professional maar heeft een sticker met "beta sample op" en geen CE logo, dus in principe niet geldig. Hier wacht ik ook nog op.

Terugbetaling voorlopig ook nog niks van gehoord of gezien.

Gevraagd of de paal kan gebruikt worden voor andere auto's op eigen kosten: nee niet mogelijk

Niks van documentatie voor dat laadstation, geen schema, handleiding, uitleg.
Dit is blijkbaar ontwikkeld door eNovates speciaal voor BlueCorner. eNovates stuurt me terug naar BlueCorner en BlueCorner negeert alle vragen over documentatie, zelfs simpele zaken zoals afmetingen e.d.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou iedereen in ieder geval aanraden om zover mogelijk weg te blijven van BlueCorner...

Administratief is het een ramp te noemen. Niet alleen uit eigen ervaring maar zelfde feedback van collega's.
Installatie van de laadpaal is nu nog aan het aanslepen (nog steeds geen verslag van de keuring gekregen) en BlueCorner is hiermee bezig van begin maart...

Heel veel mails gestuurd en gebeld ondertussen, veel discussie over dingen die duidelijk zijn en vooral beloftes en lang wachten.

Om een idee te geven:
01/03 - eerste mail Bluecorner = procedure voor installatie gestart
22/04 - auto geleverd
14/05 - installatie laadpunt
04/06 - technische controle
17/06 - eindelijk toegang tot hun portal

En nu nog steeds wachten op dat verlag van de keuring. Officieel mag ik die laadpaal nog steeds niet gebruiken.
De laadpaal is ook een Curved Professional maar heeft een sticker met "beta sample op" en geen CE logo, dus in principe niet geldig. Hier wacht ik ook nog op.

Terugbetaling voorlopig ook nog niks van gehoord of gezien.

Gevraagd of de paal kan gebruikt worden voor andere auto's op eigen kosten: nee niet mogelijk
Dat vind ik wel heel raar. Dat mogen ze zelfs niet installeren volgens mij...
 
Dat vind ik wel heel raar. Dat mogen ze zelfs niet installeren volgens mij...
Is blijkbaar gewoon de verkeerde sticker gezien die laadstations weldegelijk CE gekeurd zijn.
Papieren werden hiervoor, volgens hun zeggen, aan de keurder doorgegeven en ik ging een nieuwe sticker krijgen.

Beide nog niet gezien ondertussen.
 
Is blijkbaar gewoon de verkeerde sticker gezien die laadstations weldegelijk CE gekeurd zijn.
Papieren werden hiervoor, volgens hun zeggen, aan de keurder doorgegeven en ik ging een nieuwe sticker krijgen.

Beide nog niet gezien ondertussen.
Toch wel een heel raar verhaal dat ze daar een verkeerde sticker ophangen, dit door de QC geraakt en daarna dan nog eens geïnstalleerd wordt ook.
“maar het is in orde hoor meneer, enkel de sticker is verkeerd”.
Dat uw keuringsverslag zo lang op zich laat wachten, die naar de firma wordt gestuurd, voorspelt ook al niet veel goeds.

Heb je hem al gebruikt?
 
Toch wel een heel raar verhaal dat ze daar een verkeerde sticker ophangen, dit door de QC geraakt en daarna dan nog eens geïnstalleerd wordt ook.
“maar het is in orde hoor meneer, enkel de sticker is verkeerd”.
Dat uw keuringsverslag zo lang op zich laat wachten, die naar de firma wordt gestuurd, voorspelt ook al niet veel goeds.

Heb je hem al gebruikt?
Keurder heeft me wel bevestigd dat hij de nodige papieren heeft ontvangen mbt. CE keuring en zei me ook dat alles technisch in orde is. Hij ging zijn, positief, verslag dezelfde dag nog naar BlueCorner doorsturen.

Het is dus gewoon de administratie/communicatie die een ramp is. >20 dagen om een verslag door te sturen is gewoon belachelijk. Heb hier al 3-4 reminders voor gestuurd en krijg telkens beloftes terug (uiterlijk tegen..., niet dus).

Dit is dan nog voor een simpele installatie gezien ik alles had voorbereid (plaat voorzien op de plaats waar het laadstation hangt, kabels getrokken van daar naar de meterkast (5G6 + 2x UTP), ruimte en recente meterkast).

Als ik hoor hoe het loopt bij collega's die meer werk hebben, al is het maar een sokkel plaatsen, dan kwam ik helemaal zot.

Installatie zelf is bij mij trouwens door Unit-t gedaan, een onderaannemer. De installateur was ook bekend met het stickerprobleem.

En ja, al gebruikt ~2 maand buiten de deur gaan laden is echt vervelend.
 
Terug
Bovenaan