(Elektrische) tandenborstels

Meerkat

Active member
Misschien een vreemd topic, maar ik ben aan het kijken om een elektrische tandenborstel aan te schaffen. Je ziet hier dat er veel verschillende soorten zijn en ook veel verschillende prijscategorieën met elektrische tandenborstels waarvan de prijs oploopt tot 400 euro, met 7 verschillende programma's!

Zijn er mensen die dergelijke dure tandenborstels hebben? Waar zit het verschil?
Zijn er mensen die zo'n dure hebben maar die dan delen met de partner (met elk een eigen opzetstuk)? Is het good old fashioned poetsen met een gewone tandeborstel achterhaald of niet meer de moeite?
 
Ik heb een elektrische tandenborstel met oa bluetooth die met mijn telefoon kan verbinden. Daar zat ook een smartphonehouder bij. Die plak je aan je spiegel en je telefoon kan dan zien hoe goed je poetst. Je kan ook bijhouden hoe lang je poetst en hoe vaak.
Hij heeft ook verschillende programma's.

Eigenlijk vind ik het allemaal zever. Koop u een normale elektrische tandenborstel en da's goed genoeg. De mijne staat altijd op hetzelfde programma en die zever met de app heb ik eens een week of 2 gedaan voor de lol, maar de meerwaarde zag ik er niet van in.
Het is alleszins wel een feit (imo) dat manueel poetsen achterhaald is. 1 keer elektrisch poetsen en je wilt nooit meer terug. Je tanden voelen véél properder.
 
Tandarts raadt ook elektrisch aan, ook voor de kleuterdochter.
Maar of dat nu een Braun is van 300 euro of eentje van 30 euro: als je maar 2x per dag 2minuten poetst heb je je werk gedaan. 🤷🏼
 
Wij hebben er ook eentje met bluetooth in, gekocht via een promotie, waardoor die de prijs van een gewone oral b elektrische had. Ik zou er de meerprijs niet voor betalen. De eerste week is die app gebruikt, maar ondertussen is dat bluetooth icoontje gewoon decoratie geworden. In het begin was het misschien wel handig omdat ze aanraden je mond in 4 zones te verdelen. Die tandenborstel trilt als je van zone moet wisselen. De eerste weken is het wel handig om de timer ook te zien, maar na een tijdje weet je wel hoe lang dat ongeveer is en hoe snel je moet verplaatsen om de zone rond te krijgen. Qua standen gebruik ik ook altijd de gewone standaard, dus of dat er nu 3 of 25 heeft, maakt weinig verschil.

Ik vind het wel handig om elk een eigen te hebben, ipv altijd die opzetstukjes te moeten wisselen. Maar op zich kan dat wel. Als we op reis gaan, gaat er vaak maar 1 van de 2 mee om plaats in de toiletzak te besparen.

Ik vind elektrisch poetsen wel een meerwaarde. Tanden voelen nadien effectief schoner aan en zijn toch wat minder gevoelig aan tandplak en verkleuren. Door de ingebouwde timer is het ook makkelijker om in te schatten dat je effectief lang genoeg poetst.
 
Ik gebruik al jaaaaren een model van Oral B Pro. Zeer tevreden van al duurt het opladen ervan wel vrij lang. Op zich kan dit geen kwaad want volledig leeg laat ik hem nooit lopen.
De duurdere iO serie vind ik persoonlijk zijn geld niet waard puur alleen al voor de prijs van de borsteltjes. Die van de gewone serie zijn al duur genoeg maar kan je vaak vrij goedkoop vinden in grote promo packs.
 
Ik gebruik al jaaaaren een model van Oral B Pro. Zeer tevreden van al duurt het opladen ervan wel vrij lang. Op zich kan dit geen kwaad want volledig leeg laat ik hem nooit lopen.
De duurdere iO serie vind ik persoonlijk zijn geld niet waard puur alleen al voor de prijs van de borsteltjes. Die van de gewone serie zijn al duur genoeg maar kan je vaak vrij goedkoop vinden in grote promo packs.

of gewoon in den action. Die van oral b zelf zijn niet beter dan de wit product borsteltjes en kosten maar een fractie.
 
ik ben zeer tevreden van de philips-versie van die elektrische dingen. oral B werkt(e) met roterende borstels, phlips is eerder ultrasonisch.
 
Tandarts raadt ook elektrisch aan, ook voor de kleuterdochter.
Maar of dat nu een Braun is van 300 euro of eentje van 30 euro: als je maar 2x per dag 2minuten poetst heb je je werk gedaan. 🤷🏼
Welke is dat van jou?

Wij hebben elk zo'n basic model van oral-B. Dat doet dienst. Maar ik wil zo ene die aanduidt of je te hard poetst of niet.
 
Welke is dat van jou?

Wij hebben elk zo'n basic model van oral-B. Dat doet dienst. Maar ik wil zo ene die aanduidt of je te hard poetst of niet.

Als ik te hard poets brandt het lichtje rood. Ik poets dus standaard met een stroboscoop. :unsure:
 
Is het good old fashioned poetsen met een gewone tandeborstel achterhaald of niet meer de moeite?

Het is alleszins wel een feit (imo) dat manueel poetsen achterhaald is. 1 keer elektrisch poetsen en je wilt nooit meer terug. Je tanden voelen véél properder.
Dat lijkt me toch eerder persoonlijk hoor. Als je het juist doet (belangrijke voorwaarde) is er niets mis met manueel poetsen. Doorgaans zal men elektrisch poetsen wel aanraden, dat wel.

Ik poets al jaar en dag manueel en krijg als 30er toch nog steeds van de tandarts te horen dat m'n tanden perfect verzorgd zijn. Ik heb een paar jaar elektrisch gepoetst maar ben daar weer met gestopt enkele jaren geleden en ik merk absoluut geen verschil.
Bovendien vind ik het handiger: moet niet opgeladen worden, makkelijker mee te nemen bij het reizen, geen irritant gevoel (ik ben geen fan van het getril/gezoem) en ik vind het gewoon aangenamer.

Maar ik sluit niet uit dat ik misschien gewoon ouderwets ben. Dat is zoals scheren, dat doe ik ook nooit meer met een scheerapparaat :unsure:
 
Er zijn een paar zaken belangrijk bij een elektrische tandenborstel namelijk een druksensor en een (kwadrant) timer. Al de rest zijn in mijn opinie dure fantasieën.
Zelf heb ik een basic oral b model en een meer fancy model van sonicare. Het model van sonicare gebruik ik het liefste aangezien deze goed tussen mijn beugel kan poetsen. Maar ik vind dat het model van oral b wel beter tandplak kan verwijderen.
Waar ik wel niet op bespaar zijn de borsteltjes. Volgens mijn tandarts kunnen borsteltjes van slechte kwaliteit namelijk het tandvlees schade toebrengen.
 
Dat lijkt me toch eerder persoonlijk hoor. Als je het juist doet (belangrijke voorwaarde) is er niets mis met manueel poetsen. Doorgaans zal men elektrisch poetsen wel aanraden, dat wel.
Ja het kan idd persoonlijk zijn. Ik moet wel zeggen dat ik vroeger liever tandenborstels gebruikte met zachte haren. Die van de kopjes van mijn Oral B zijn harder. Dat kan ook al het verschil maken.
 
of gewoon in den action. Die van oral b zelf zijn niet beter dan de wit product borsteltjes en kosten maar een fractie.
Goh ja, op iBood worden ook af en toe niet officiële borsteltjes verkocht maar die krijgen toch altijd slechte reviews dus ik heb er mij nog niet aan gewaagd. De laatste bestelling heb ik 26€ betaald voor 10 borsteltjes van het Crossaction model dus dat valt ook nog best mee.
Er zijn een paar zaken belangrijk bij een elektrische tandenborstel namelijk een druksensor en een (kwadrant) timer. Al de rest zijn in mijn opinie dure fantasieën.
Vind ik ook. Ik ben er vrij zeker van dat ik die bluetooth optie ook niet lang zou gebruiken.
 
Ondertussen al een 3 a 4tal goedkope opzetborsteltjes gebruikt. De ene al slechter dan de andere ... Dus tegenwoordig enkel nog die van oral b zelf en die koop ik op Amazon.
 
Ik poets nu een jaar electrisch, tenminste 's morgens. 's Avonds poets ik nog altijd manueel. Wat ik vreselijk vind is dat ik met de electrische borstel veel langer poets dan met de manuele. Ik weet niet hoe dat komt, is dat nu omdat ik minder moeite moet doen als ik electrisch poets en daarom langer blijf poetsen opdat het zeker goed zou zijn. "s Morgens duurt een poetsbeurt ook vééél langer dan 's avonds: dan ga ik met verschillende kleine borsteltjes een aantal keer tussen al mijn tanden. Ik doe daar veel te lang over, vind dat echt vervelend en kan het toch niet laten. Waarschijnlijk omdat ik een bom geld heb uitgegeven om mijn mond te laten verbouwen aangezien ik een serieuze overbeet had.

Ik heb ook een basisversie van oral-b, ik ben te nuchter (en te gierig) om al die zottigheid te geloven. En zelfs al brandt het lichtje dat ik 2 minuten heb gepoetst, dan blijf ik toch nog verdergaan. 😩 Vervelend hoor.
 
Ik heb ook een basisversie van oral-b, ik ben te nuchter (en te gierig) om al die zottigheid te geloven. En zelfs al brandt het lichtje dat ik 2 minuten heb gepoetst, dan blijf ik toch nog verdergaan. 😩 Vervelend hoor.
Het glazuur van uw tanden poetsen, heel strak plan :p
 
De elektrische tandenborstels van Oral-B hebben blijkbaar verschillende poetstechnieken: "3D roterend en vibrerend" en "3D magnetisch: rotererend, vibrerend en pulserend".
Weet er iemand of die laatste de meerprijs waard is? Ze beginnen aan ongeveer 70 EUR, terwijl de eerste eerder te vinden is aan 30-40 EUR.
 
De elektrische tandenborstels van Oral-B hebben blijkbaar verschillende poetstechnieken: "3D roterend en vibrerend" en "3D magnetisch: rotererend, vibrerend en pulserend".
Weet er iemand of die laatste de meerprijs waard is? Ze beginnen aan ongeveer 70 EUR, terwijl de eerste eerder te vinden is aan 30-40 EUR.
Geen idee, maar ik had vroeger zo'n basis versie en ben enkele jaren geleden overgeschakeld op zo'n 'pro' van oral-b. Toch een serieus verschil en de meerprijs waard.

Wat de verschillende borstels betreft raadde m'n tandarts mij aan om de meest simpele, zachtere borstels te gebruiken. Alles met rubberen onderdelen en dergelijke moet ik links laten liggen. Uw tanden zijn dan wel 'properder', maar als het aankomt op het beschadigen van uw tandvlees op lange termijn zijn dat absolute boosdoeners volgens haar.
 
Terug
Bovenaan