Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik heb in 2020 nog samen met mijn buur gekeken om dit zelf te plaatsen.
Uiteindelijk ook wat prijzen opgevraagd bij plaatsers en kwamen dan tot de conclusie dat we het voor dat prijsverschil niet zelf gaan doen. Zeker niet omdat we die kosten deelde.

Nu heb ik toevallig van de week nog prijs opgevraagd voor omheining, waarvan ook draad.
1,8m hoog, minstens 1m diep, om de 2m een paal met bovenbuis. Buizen diameter 60mm. Zonder betonplaat
€33/m excl btw
In 2021 was dat toen €28 en in 2020 €25
Om het met boordsteen (2m op 40cm) te voorzien komt er een meerprijs van €25/m excl btw.

Die gast heeft ook het juiste materiaal dus dat gaat goed vooruit.

Ik zou dus zeker ook eens horen bij een lokale plaatser.
Dat zijn van die prijzen waarvan je idd zegt "voor die prijs doe ik het zelf niet".
 
We zijn op zoek naar een oplossing voor de afwerking van onze chape aan de trapopening (zie onderstaande foto). Onze aannemer heeft vorige week vermeld dat dit niet kan afgewerkt worden met pleister, en liet ons onverwachts weten dat we de chape zelf zullen moeten afwerken. Als oplossing gaf hij aan dat we hier maar een houten/stalen profiel over moeten plaatsen. We hadden dit helemaal niet voorzien, en zouden de chape graag ook bepleisterd zien. Is het mogelijk om dit toch mee te pleisteren, of zijn er nog andere esthetische oplossingen?

20230118-122527.jpg
 
En waarom zou je dat niet kunnen pleisteren?
Moet die muur nog volledig gepleisterd worden?
Ze hebben eerst gepleisterd en dan pas gechapt. Ze komen binnenkort nog eens terug voor enkele herstellingen, maar volgens de aannemer zou de pleister op de chape afkruimelen en barsten.
 
De chape zit toch op gelijke hoogte als die pleister dus echt mooi gaat da niet zijn als je enkel de chape nog pleistert.

Dus ik zou voorstellen als het echt fatsoenlijk moet zijn die hele muur opnieuw te pleisteren inclusief die chape.

Stukadoor weet vast wel een oplossing voor eerst op die chape te smeren/bevestigen zodat deze beter hecht en niet snel loslaat. En eens je stucwerk droog is en dat toch een vaste massa. Ik zie niet veel problemen.
 
Pleisteren met een wapening in.
De chape zit toch op gelijke hoogte als die pleister dus echt mooi gaat da niet zijn als je enkel de chape nog pleistert.

Dus ik zou voorstellen als het echt fatsoenlijk moet zijn die hele muur opnieuw te pleisteren inclusief die chape.

Stukadoor weet vast wel een oplossing voor eerst op die chape te smeren/bevestigen zodat deze beter hecht en niet snel loslaat. En eens je stucwerk droog is en dat toch een vaste massa. Ik zie niet veel problemen.

Kunnen we niet een deel van die chape afkappen of krijg je dat nooit proper?
 
Kunnen we niet een deel van die chape afkappen of krijg je dat nooit proper?
Alles kan :) Hangt van de situatie af. Ik persoonlijk zou dan eerst slijpen alvorens te kappen dan heb je minder kans dat ie doorscheurt naar het midden toe. Je wil dit dan doen omdat je niet de volledige muur opnieuw moet laten stucen ? Volgens mij is de kan dan wel ietsje groter dat het plijsterwerk barts op de scheiding wegens geen wapeningsnetje. Beiden hebben een iets andere werking. Ma goed, das achteraf wel simpel bij te werken. Stucwerk is zeer vergeefzaam en makkelijk te repareren, tis gewoon de vraag hoe vaak je het wil doen :D
 
Iemand een idee hoe frietvet uit klinkers te krijgen?

Heb een ongelukske veroorzaakt tijdens het vervangen van het frietvet.. op het terras.

Een zak witte zand erover en een tijd laten liggen ofzo?

Het zijn zo van die mottige rode en blauwgrijze betonklinkers.
 
Groene afwasdreft (de echte, geen huismerk of ecogedoe) doet wonderen voor vetvlekken.
Een halve bus dreft ingeschrobt met heet water, paar uren laten trekken. Daarna met kokend water weggespoeld + daarna met de hogedruk.. het is al beter maar nog niet weg. Ik ga het eens herhalen in de week en dan zal het wel in orde komen, de rest zal door de blootstelling aan de elementen wel verdwijnen denk ik :)

Merci voor de tips!
 
Een halve bus dreft ingeschrobt met heet water, paar uren laten trekken. Daarna met kokend water weggespoeld + daarna met de hogedruk.. het is al beter maar nog niet weg. Ik ga het eens herhalen in de week en dan zal het wel in orde komen, de rest zal door de blootstelling aan de elementen wel verdwijnen denk ik :)

Merci voor de tips!

Vroeger bakten wij frieten buiten op ons terras. Bleek snel dat dat niet slim was om frieten te bakken op een blauwsteen.
Ik heb die vlekken toen zo veel als mogelijk weg gekregen met 1 of ander product van HG, maar weet niet meer wat.
 
Een halve bus dreft ingeschrobt met heet water, paar uren laten trekken. Daarna met kokend water weggespoeld + daarna met de hogedruk.. het is al beter maar nog niet weg. Ik ga het eens herhalen in de week en dan zal het wel in orde komen, de rest zal door de blootstelling aan de elementen wel verdwijnen denk ik :)

Merci voor de tips!
Dat is imo nog de beste tip. Accidenten gebeuren en zulke vlekken hebben eigenlijk ook gewoon tijd nodig om quasi onzichtbaar te worden, no matter what je ook van producten gebruikt. Ooit heb ik een klant gehad waarbij een tractieleiding van een landbouwmachine geknapt was, midden het centrum van een gemeente. Dus in een halve minuut een 120l hydraulische olie die rondgesproeid was. Waarbij ook een huis met een dorpel in blauwsteen van een meter hoog geraakt was. De enige oplossing om dat terug proper te krijgen was gewoon die ganse dorpel volsmeren met hydraulische olie gezien de verzekering geen vervanging wou betalen.
 
Dat is imo nog de beste tip. Accidenten gebeuren en zulke vlekken hebben eigenlijk ook gewoon tijd nodig om quasi onzichtbaar te worden, no matter what je ook van producten gebruikt. Ooit heb ik een klant gehad waarbij een tractieleiding van een landbouwmachine geknapt was, midden het centrum van een gemeente. Dus in een halve minuut een 120l hydraulische olie die rondgesproeid was. Waarbij ook een huis met een dorpel in blauwsteen van een meter hoog geraakt was. De enige oplossing om dat terug proper te krijgen was gewoon die ganse dorpel volsmeren met hydraulische olie gezien de verzekering geen vervanging wou betalen.
En ik denk qua hardnekkigheid dat plantaardige olie nog heel wat vergevender is dan hydraulische olie :)
 
En ik denk qua hardnekkigheid dat plantaardige olie nog heel wat vergevender is dan hydraulische olie :)
Ik geloof niet dat er veel verschil is tussen plantaardige of minerale olie. Eigenlijk is het gewoon het beste om te beseffen dat we een huis en tuin hebben om te leven, niet om het in nieuwstaat te houden.
 
Ik geloof niet dat er veel verschil is tussen plantaardige of minerale olie. Eigenlijk is het gewoon het beste om te beseffen dat we een huis en tuin hebben om te leven, niet om het in nieuwstaat te houden.
Kom niet af met die dooddoeners bij mij.. Ik mag toch wel even checken hoe ik een grote olievlek kan opkuisen zeker? Ik ben allesbehalve het soort persoon dat alles in nieuwstaat houdt. Maar olievlekken horen daar voor mij niet bij.

Edit: hier lopen 2 kleine koters rond, nieuwstaat bestaat gewoon niet meer sindsdien :'-)
 
Laatst bewerkt:
Een halve bus dreft ingeschrobt met heet water, paar uren laten trekken. Daarna met kokend water weggespoeld + daarna met de hogedruk.. het is al beter maar nog niet weg. Ik ga het eens herhalen in de week en dan zal het wel in orde komen, de rest zal door de blootstelling aan de elementen wel verdwijnen denk ik :)

Merci voor de tips!
Ik had het niet duidelijk genoeg uitgelegd: groene dreft erop puur, niet met water gemengd en dat dan inschrobben, paar uur laten en dan pas afspoelen.
 
Ik had het niet duidelijk genoeg uitgelegd: groene dreft erop puur, niet met water gemengd en dat dan inschrobben, paar uur laten en dan pas afspoelen.
Je hebt water nodig om ontvetter te laten werken bij mijn weten? En een halve liter dreft is véél hoor. als ik dat water achterwege had gelaten had dat volgens mij geen verschil gemaakt. Maar het werkte naar behoren, dus het was een goeie tip hoor!
 
Terug
Bovenaan