Eerste hulp bij klus-gevallen

Je kan die kabel in een lasdoos vertakken naar 3 andere. Gebruik XVB 3G2.5 en steek dat in pvc buis om het netjes op de muur te bevestigen.
Je kan ook doorlussen van het ene opbouw stopcontact naar het volgende (er vanuit gaand dat je behuizingen hebt met twee ingangen voor de kabel hebt).
Je mag op één kring max 8 stopcontacten hebben. Meervoudige stopcontacten (in één behuizing/onder 1 afdekplaat) tellen maar als 1 punt.

Als je er voor zorgt dat je kabelsectie voldoende is, je de contacten goed vast schroeft, verbindingen deftig maakt en de aarding overal verbindt zal je niets afbranden of electrocuteren.

Omdat je aangeeft niet goed te weten hoe er aan te beginnen, hier uw shoppinglist:

Eén van deze (afhankelijk van hoeveel stopcontacten, hoeveel ingangen en oriëntatie (horizontaal/verticaal):
https://www.zelektro.be/schakelmate...niko-hydro-zwart/niko-hydro-zwart-opbouwdozen

Meerdere van deze:
https://www.zelektro.be/waterbesten...=214#attr=14226,14227,14228,14229,14230,14231

Eén of meerdere van deze als je waterdichte ingangen wilt:
https://www.zelektro.be/niko-wartel-pvc-m20.html?category=301#attr=14131,14132

Voor alle ingangen in je opbouwdozen die je niet gebruikt hebt af te stoppen:
https://www.zelektro.be/niko-stop-pvc-m20-zwart-701-84000.html?category=215#attr=10533,10534,10535

kabel: https://www.zelektro.be/xvb-3g-25mm-per-meter.html#attr=14581,14582,14583,14584
buis: https://www.zelektro.be/pvc-buis-20...-van-2m-pakket-va.html#attr=30586,24700,21045
buis eindtullen: https://www.zelektro.be/pvc-eindtul-20mm-licht-grijs-10st.html#attr=
buis klemmen: https://www.zelektro.be/veerklem-20mm-grijs-100stuks.html#attr=

Als je wenst te vertakken in lasdoos:
https://www.zelektro.be/spelsberg-zwarte-aftakdoos-85x85x37-ip55.html
https://www.zelektro.be/wago-verbin...mm-25-stuks.html#attr=22118,31208,23090,23123

Afhankelijk van uw setup kan je inderdaad de toekomende voeding in een aftakdoos laten toekomen en dan daarin de resterende kabels die naar uw stopcontacten gaan met wago's verbinden.
Of je kan hydro55 gebruiken met 2 ingangen. Dan kan je gewoon doorlussen.

Ik zou je allesinds wel aanraden om hydro55 stopcontacten te gebruiken en de kabels netjes in een buis te steken ter bescherming. Zeker in een tuinhuis, waar er al eens "scherpere voorwerpen" kunnen liggen.

Als je de juiste zekering af zet, kan je uzelf niet elektrocuteren normaal. Op voorwaarde dat uw installatie voor de de rest in orde is natuurlijk 😛.

Merci voor de hulp! Ik laat weten of het gelukt is ;)
 
Welke rekken gebruiken jullie in je tuinhuis?

Ik had eerst gewoon van die eenvoudige metalen rekken gekocht met spaanplaten tussen, maar had nog geen rekening gehouden met het feit dat het echt wel vochtig is in mijn tuinhuis. Die platen zijn in no-time kapot.

Kunststoffen rekken is ook een optie, maar die zijn zo fragiel als glas.
 
Welke rekken gebruiken jullie in je tuinhuis?

Ik had eerst gewoon van die eenvoudige metalen rekken gekocht met spaanplaten tussen, maar had nog geen rekening gehouden met het feit dat het echt wel vochtig is in mijn tuinhuis. Die platen zijn in no-time kapot.

Kunststoffen rekken is ook een optie, maar die zijn zo fragiel als glas.
Ik heb die metalen gekocht maar dan de MDF leggers achteraf vervangen door kunststof exemplaren. (Lokale DHZ met zagerij.. daar een aantal platen gekocht en laten zagen op maat)
 
Welke rekken gebruiken jullie in je tuinhuis?

Ik had eerst gewoon van die eenvoudige metalen rekken gekocht met spaanplaten tussen, maar had nog geen rekening gehouden met het feit dat het echt wel vochtig is in mijn tuinhuis. Die platen zijn in no-time kapot.

Kunststoffen rekken is ook een optie, maar die zijn zo fragiel als glas.
Ik heb mijn garage/werkkot onlangs ingericht met de deze:
 
Vraagje: onze badkamer is zowat de koudste ruimte van het huis. Achter het bad heeft de loodgieter een "technische ruimte" gemaakt voor alle kranen en leidingen enzo. We zouden in deze ruimte de leidingen willen isoleren + nog wat glaswol tegen de muur plakken om de muur nog wat meer te isoleren.
Tot slot zouden we ook het houten (of MDF) afdekplaat van de opening van deze ruimte langs de binnenkant willen isoleren met nog wat overschotten van PIR platen die we gebruikt hebben om de zoldervloer te isoleren.

Zie hieronder enkele foto's:

Mijn vragen:

- Welk materiaal te gebruiken om de leidingen te isoleren?
-Is dit een goed idee?
- Kunnen we hier iets mee misdoen?




 

Sorry, kon het niet laten, dit zou dus mijn oplossing zijn. 😁
Even 'mierenneuker' spelen;
Best deze niet kopen aangezien deze enkel randaarde hebben.
Niet al onze Belgische stekkers zijn hiervoor gemaakt; als er geen uitsparing is voor het metalen deeltje past de stekker niet in deze blok.
Meer nog, randaarde mag in ons land wettelijk niet.
 
Even 'mierenneuker' spelen;
Best deze niet kopen aangezien deze enkel randaarde hebben.
Niet al onze Belgische stekkers zijn hiervoor gemaakt; als er geen uitsparing is voor het metalen deeltje past de stekker niet in deze blok.
Meer nog, randaarde mag in ons land wettelijk niet.
Dat punt dat randaarde verboden is in België is meer voor vaste stopcontacten in het huishouden. Niet zozeer voor stekkerdozen.

1707404520799.png
 
Vraagje: onze badkamer is zowat de koudste ruimte van het huis. Achter het bad heeft de loodgieter een "technische ruimte" gemaakt voor alle kranen en leidingen enzo. We zouden in deze ruimte de leidingen willen isoleren + nog wat glaswol tegen de muur plakken om de muur nog wat meer te isoleren.
Tot slot zouden we ook het houten (of MDF) afdekplaat van de opening van deze ruimte langs de binnenkant willen isoleren met nog wat overschotten van PIR platen die we gebruikt hebben om de zoldervloer te isoleren.

Zie hieronder enkele foto's:

Mijn vragen:

- Welk materiaal te gebruiken om de leidingen te isoleren?
-Is dit een goed idee?
- Kunnen we hier iets mee misdoen?




Iemand?:p
 
Vraagje: onze badkamer is zowat de koudste ruimte van het huis. Achter het bad heeft de loodgieter een "technische ruimte" gemaakt voor alle kranen en leidingen enzo. We zouden in deze ruimte de leidingen willen isoleren + nog wat glaswol tegen de muur plakken om de muur nog wat meer te isoleren.
Tot slot zouden we ook het houten (of MDF) afdekplaat van de opening van deze ruimte langs de binnenkant willen isoleren met nog wat overschotten van PIR platen die we gebruikt hebben om de zoldervloer te isoleren.

Zie hieronder enkele foto's:

Mijn vragen:

- Welk materiaal te gebruiken om de leidingen te isoleren?
-Is dit een goed idee?
- Kunnen we hier iets mee misdoen?





Wat meer isolatie kan uiteraard geen kwaad - maar de bedenking die ik me maak:
  • Leidingen: enkel die laatste meter lijkt toegankelijk - echt veel winst ga je daar niet uithalen. Mocht je het toch wensen - er zijn speciale mantels daarvoor maar het lijkt me wat zot om die aan te schaffen voor deze zichtbare lengte - dus gewoon wat minerale wol errond en klaar.
  • extra isolatie tegen de muur/dak - beetje zelfde verhaal - indien er daar bvb al 15cm isolatie aanwezig is zal het effect zeer gering zijn,. Nu goed - alle beetjes helpen en je heb de PIR platen liggen - kan je ze evengoed nuttig gebruiken.
M.b.t. temperatuur in de badkamer - dat is vervelend - vloerverwarming of heb je ook ergens een radiator staan - indien wel mss mogelijk te vervangen door een grotere/dikkere versie?
 
Wat meer isolatie kan uiteraard geen kwaad - maar de bedenking die ik me maak:
  • Leidingen: enkel die laatste meter lijkt toegankelijk - echt veel winst ga je daar niet uithalen. Mocht je het toch wensen - er zijn speciale mantels daarvoor maar het lijkt me wat zot om die aan te schaffen voor deze zichtbare lengte - dus gewoon wat minerale wol errond en klaar.
  • extra isolatie tegen de muur/dak - beetje zelfde verhaal - indien er daar bvb al 15cm isolatie aanwezig is zal het effect zeer gering zijn,. Nu goed - alle beetjes helpen en je heb de PIR platen liggen - kan je ze evengoed nuttig gebruiken.
M.b.t. temperatuur in de badkamer - dat is vervelend - vloerverwarming of heb je ook ergens een radiator staan - indien wel mss mogelijk te vervangen door een grotere/dikkere versie?
Thanks! Minerale wol = glaswol? Want daar hebben we ook nog overschotjes van liggen na de zolder te isoleren ( deze: https://www.gamma.be/nl/assortiment...FsU5eWD4Kbcjc5j7cUQaAvWCEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

Riskeren we voor de rest iets van koudebruggen/vocht/andere risico's als we extra gaan isoleren?

Wat betreft de verwarming in de badkamer: ze warmt wel goed op hoor (er staat 1 forse radiator en een grote handdoekendroger)... Je moet gewoon de verwarming een dik uurtje op voorhand aanzetten wil je ze op 21 graden krijgen.
 
Thanks! Minerale wol = glaswol? Want daar hebben we ook nog overschotjes van liggen na de zolder te isoleren ( deze: https://www.gamma.be/nl/assortiment...FsU5eWD4Kbcjc5j7cUQaAvWCEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

Riskeren we voor de rest iets van koudebruggen/vocht/andere risico's als we extra gaan isoleren?

Wat betreft de verwarming in de badkamer: ze warmt wel goed op hoor (er staat 1 forse radiator en een grote handdoekendroger)... Je moet gewoon de verwarming een dik uurtje op voorhand aanzetten wil je ze op 21 graden krijgen.
Idd glaswol.

Koudebrug heb je in principe enkel waar de isolatie wordt onderbroken door een ander element/geen isolatie - dus typisch contact tussen vloerplaat of met een ander element van de woning. Hier heb je dat probleem niet omdat je binnen de geïsoleerde schil aan het werken bent. Zwakke puntjes van glaswol (die hier wellicht zeer beperkt van toepassing zullen zijn: tocht (hoe klein ook) heeft een negatieve impact, net als vocht - vochtige glaswol is te vermijden - één van de redenen waarom er bvb. dampschermen geplaatst worden (= verluchting nodig want vocht moet wegkunnen).
 
Onze tuinmuur beschikt niet over een waterkering en werd door de vorige eigenaar geschilderd in een of andere latexverf. Niets ademend dus, kletsnatte baksteen onder verf, die zich overigens als een folie in grote stukken laat verwijderen. Ik ga dus alle verf verwijderen, de losse voegen hervoegen, maar dan...tegen de zomer zullen de stenen wel weer uitgedroogd zijn. Ik wil dus dan opnieuw schilderen, liefst zonder waterkering te plaatsen. Is er verf die voldoende ademt zodat ik binnen de kortste keren niet met afbladderende verf zit?
 
In de berging van onze houtskeletwoning heeft de chapper sommige leidingen niet ingewerkt, maar er gewoon rondom gewerkt. De multiplex plaat van de technieken staat bovendien iets te hoog ten opzichte van de vloer, waardoor er nu een redelijk grote ruimte is tussen de muur en de vloer (multiplex staat 8 cm boven vloerniveau). De wasmachine zal uiteindelijk vlak naast de collector moeten komen te staan.We willen niet voorhebben dat bij een lek van de wasmachine al het water in de muur/vloer loopt. We willen die ruimte tussen muur en vloer dus dichtmaken, maar weten niet goed hoe. Hoe zouden jullie dit afwerken?

417818705_7128678173893761_7729880151541097743_n.jpg


Bijkomend, waarschijnlijk een heel domme vraag, maar kan door de trillingen van de wasmachine de chape breken of afbrokkelen omdat die niet tot tegen de muur ligt achter de collector? En moeten we de ruimte achter de collector daarom opgieten met iets?

418958698_916677309786899_4452579689129326458_n.jpg
 
Echt 'klussen' is het niet. Maar ik vond niet meteen een beter geschikte thread.

Sinds vorig jaar ligt onze nieuwe oprit en terras er. Terras zijn keramische tegels van 1 x 1 m. Oprit zijn platines met witte voegen.
Hoe maak ik deze het beste schoon? Terras ging ik met javel en een schuurborstel aanvallen. Platines weet ik niet.

Is een hogedruk met zo'n rond ding aan (om de voegen wat te sparen) speciaal voor terrassen een oplossing? Of doe je daar meer kwaad mee dan wat anders?
 
Echt 'klussen' is het niet. Maar ik vond niet meteen een beter geschikte thread.

Sinds vorig jaar ligt onze nieuwe oprit en terras er. Terras zijn keramische tegels van 1 x 1 m. Oprit zijn platines met witte voegen.
Hoe maak ik deze het beste schoon? Terras ging ik met javel en een schuurborstel aanvallen. Platines weet ik niet.

Is een hogedruk met zo'n rond ding aan (om de voegen wat te sparen) speciaal voor terrassen een oplossing? Of doe je daar meer kwaad mee dan wat anders?
Haal u zo een bus biomix ATM, erop spuiten en gewoon zo laten, de natuur doet de rest :)
 
k' Zal het eens bekijken, dikke merci!

Werkt dat ook om zwarte sporen van autobanden weg te krijgen?
Geen idee eigenlijk, ik denk vooral voor vuil van atmosferische oorsprong.. (slagregen, groenaanslag, etc)

Ik gebruik dat ieder jaar en geeft wel een mooi resultaat, je moet wel een beetje geduld ervoor hebben want het gaat geleidelijk aan. Heeft ook wel een goede nawerking.
 
In de berging van onze houtskeletwoning heeft de chapper sommige leidingen niet ingewerkt, maar er gewoon rondom gewerkt. De multiplex plaat van de technieken staat bovendien iets te hoog ten opzichte van de vloer, waardoor er nu een redelijk grote ruimte is tussen de muur en de vloer (multiplex staat 8 cm boven vloerniveau). De wasmachine zal uiteindelijk vlak naast de collector moeten komen te staan.We willen niet voorhebben dat bij een lek van de wasmachine al het water in de muur/vloer loopt. We willen die ruimte tussen muur en vloer dus dichtmaken, maar weten niet goed hoe. Hoe zouden jullie dit afwerken?

417818705_7128678173893761_7729880151541097743_n.jpg


Bijkomend, waarschijnlijk een heel domme vraag, maar kan door de trillingen van de wasmachine de chape breken of afbrokkelen omdat die niet tot tegen de muur ligt achter de collector? En moeten we de ruimte achter de collector daarom opgieten met iets?

418958698_916677309786899_4452579689129326458_n.jpg
Die chaper kan daar niet tussen chapen, dat wordt nooit gedaan, gewoon randisolatie rondom en tot tegen de randisolatie chapen. Ik zou daar zeker niks in gieten.

Wat Vaak gedaan wordt is een klein verhoogje maken rond de leidingen met als hoogte de plinten en dat op het moment dat de vloerder bezig is. Ze lijmen een stukje bouwplaat op de chape, zetten de plinten hier tegen en gebruiken de plinten als het ware als een soort bekistingsje. Je plinten komen dan naar voor op de plaats waar de leidingen onder de chape gaan, omdat je anders geen plinten kan zetten op die plaats. Nadien vult de vloerder dat nog op met wat verse chape.
 
Terug
Bovenaan