Eerste hulp bij klus-gevallen

Twee problemen , ik wil geen twee nieuwe topics maken dus ik probeer hier even, excuses voor de lange post:


Dompelpomp
Onze kruipkelder staat Ca. 40 cm boven de vloer van de gewone kelder en is Ca. 170 cm hoog.
Door de aanhoudende regen is het grondwater gestegen en staat de kruipkelder Ca. 40 cm onder water.

Er werd door de vorige eigenaar reeds een put gemaakt in het midden van deze kruipkelder, nu zou ik deze put nog iets dieper willen maken (ongeveer niveau vd kelder) en beleggen met keien, daarna wil ik er een dompelpomp in laten zitten zodat het waterniveau niet te hoog stijgt.

Nu heb ik een vuilwaterpomp met vlotter gekocht en vraag ik me af indien het mogelijk is om de kruipkelder eenmalig volledig leeg te pompen (incl. het gat). Op dit moment stopt de pomp met pompen wanneer er nog Ca. 20cm water staat. Mijn technisch brein is niet sterk genoeg om te achterhalen hoe ik ervoor kan zorgen dat er zoveel mogelijk water wegstroomt ...




Vochtmeter
Ik kocht vandaag de volgende destructieve vochtmeter: https://www.bol.com/be/nl/p/aldorr-...batterijen-lcd-display/9300000128081634/?s2a=

Deze heeft 7 standen naargelang de materie die gemeten wordt.
Ik heb voorlopig deze vochtmeter enkel nodig om een dagboek aan te maken en te bekijken indien mijn binnenmuur droogt of niet. Ik duw de pinnen in het pleisterwerk wat overeenkomt met stand 4.

Nu is het zo dat ik telkens waardes krijg van tussen de 0 & 2% bij stand 4. Als ik stand 2 (bedoeld voor hout) neem krijg ik bijvoorbeeld waardes rond de 20 - 25%.
Bij andere standen krijg ik steeds andere waardes.

Wat is de logische verklaring hier ? Alsook, ik ben zeker dat de muur nog vochtig is, tussen 0 en 2% lijkt me onmogelijk. Er hebben reeds duurdere vochtmeters op deze muur gemeten en het resultaat was steeds vochtig.

Alvast bedankt !
 
Twee problemen , ik wil geen twee nieuwe topics maken dus ik probeer hier even, excuses voor de lange post:


Dompelpomp
Onze kruipkelder staat Ca. 40 cm boven de vloer van de gewone kelder en is Ca. 170 cm hoog.
Door de aanhoudende regen is het grondwater gestegen en staat de kruipkelder Ca. 40 cm onder water.

Er werd door de vorige eigenaar reeds een put gemaakt in het midden van deze kruipkelder, nu zou ik deze put nog iets dieper willen maken (ongeveer niveau vd kelder) en beleggen met keien, daarna wil ik er een dompelpomp in laten zitten zodat het waterniveau niet te hoog stijgt.

Nu heb ik een vuilwaterpomp met vlotter gekocht en vraag ik me af indien het mogelijk is om de kruipkelder eenmalig volledig leeg te pompen (incl. het gat). Op dit moment stopt de pomp met pompen wanneer er nog Ca. 20cm water staat. Mijn technisch brein is niet sterk genoeg om te achterhalen hoe ik ervoor kan zorgen dat er zoveel mogelijk water wegstroomt
De vlotter van de pomp gewoon omhoog houden? Zodat die denkt dat die drijft door de hoge waterstand?
 
In mijn kelder zijn er een aantal doorvoeren voor nutsleidingen (energiesteen met ingegoten pvc meidongen). Degene waar de Proximus kabel doorzit (45 of 50mm?) lekt water. Die is door Proximus zelf afgedicht bij aanleggen van de kabel.

Ik zou daar soudapack wst in willen aanbrengen maar hoe verwijder ik dat vorige product? Ik weet niet welk het is en het is vrij hard. Hoe krijg je dat er uit zonder de kabel te beschadigen?
Er was te weinig plek in de buis vrij om de soudapack er gewoon bij te spuiten (maar 3-tal cm). Het blijft lekken.
 
Soudapack WST lijkt hiervoor inderdaad het juiste product.
Ik kan je niet verder helpen, maar het kan dat Proximus Tangit M3000 heeft gebruikt?
 
Soudapack WST lijkt hiervoor inderdaad het juiste product.
Ik kan je niet verder helpen, maar het kan dat Proximus Tangit M3000 heeft gebruikt?
Goed mogelijk. Het ziet donkergrijs en is hard. Maar ik zou dat er dus uit willen krijgen om het te herdoen. En bij voorkeur zonder m'n internetkabel te beschadigen.
 
Hoe moet ik het voltage instellen bij beltransfo op onderstaande link? Er is een glazen plaatje dat omhoog kan maar kan nergens het voltage selecteren.

Het zal volgens mij afhangen welke aansluitingen je gebruikt aan de bovenkant. Eventueel eens onder stroom zetten en een multimeter op zetten?
 
Hoe moet ik het voltage instellen bij beltransfo op onderstaande link? Er is een glazen plaatje dat omhoog kan maar kan nergens het voltage selecteren.

Dat doorzichtige klepje is voor een label/marketing onder te zetten.
Voltage selectie is met de aansluitingen boven.
Van links naar rechts: 1 2 3 4 waarbij uiterst links (1) uw 0 (oftewel massa) is.
Aansluitingen geven dan:
1-2 : 8v
1-3 : 12v
1-4 : 24v
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Goed mogelijk. Het ziet donkergrijs en is hard. Maar ik zou dat er dus uit willen krijgen om het te herdoen. En bij voorkeur zonder m'n internetkabel te beschadigen.
Donkergrijs en hard dan is het hoogstwaarschijnlijk tangit.
Is wel de eerste keer dat ik hoor dat het zou lekken (want is eigenlijk het beste product op de markt)
Misschien hebben ze geen dichtsok gebruikt, of slecht erin gespoten.
Ik zou dit eens aankaarten bij proximus?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dat doorzichtige klepje is voor een label/marketing onder te zetten.
Voltage selectie is met de aansluitingen boven.
Van links naar rechts: 1 2 3 4 waarbij uiterst links (1) uw 0 (oftewel massa) is.
Aansluitingen geven dan:
1-2 : 8v
1-3 : 12v
1-4 : 24v
Ok, dom van mij om dit niet te zie, dus inderdaaf 1 en 4 aansluiten als ik 24v wil.
 
Wij zitten met een bevroren afvoerleiding waardoor het water in de douchebak blijft staan. De badkamer staat op een plat dak en de afvoer loopt direct naar buiten over het plat dak.

Er wordt aangeraden om een thermische kabel rond het stuk te wikkelen waarin het bevroren water zit. Een “permanente” oplossing is om zo’n kabel binnenin de buis te hangen.

Wat denken jullie? Hoe moet je precies zo’n kabel erin hangen? Die moet op een bepaalde plek toch eruit komen zodat ik die in een stopcontact kan steken?

En zou af en toe (wanneer het vriest) een kg zout in warm water erdoor jagen voldoende zijn ter preventie?
 
Wij zitten met een bevroren afvoerleiding waardoor het water in de douchebak blijft staan. De badkamer staat op een plat dak en de afvoer loopt direct naar buiten over het plat dak.

Er wordt aangeraden om een thermische kabel rond het stuk te wikkelen waarin het bevroren water zit. Een “permanente” oplossing is om zo’n kabel binnenin de buis te hangen.

Wat denken jullie? Hoe moet je precies zo’n kabel erin hangen? Die moet op een bepaalde plek toch eruit komen zodat ik die in een stopcontact kan steken?

En zou af en toe (wanneer het vriest) een kg zout in warm water erdoor jagen voldoende zijn ter preventie?

Ligt die buis open en bloot op uw dak? Als daar water in blijft staan (nu blijkbaar het geval) moet je die denk ik minstens isoleren (en voorzien van afscherming of isolatie met coating want anders wordt uw isolatie doornat of degradeert door UV). Denk aan armaflex of equivalent.
Tweede stap kan zijn elektrische tracing. Dat breng je aan de buitenkant van de buis (en onder de isolatie) aan. Dat moet uiteraard gevoed worden met elektriciteit.

Elektrische tracing in de buitenlucht (zonder isolatie) lijkt me zeer inefficiënt.

Ik zou wel verwachten dat die afvoerbuis leeg loopt na het douchen en dus niet volledig kan vast vriezen.
 
Laatst bewerkt:
Ligt die buis open en bloot op uw dak? Als daar water in blijft staan (nu blijkbaar het geval) moet je die denk ik minstens isoleren (en voorzien van afscherming of isolatie met coating want anders wordt uw isolatie doornat of degradeert door UV). Denk aan armaflex of equivalent.
Tweede stap kan zijn elektrische tracing. Dat breng je aan de buitenkant van de buis (en onder de isolatie) aan. Dat moet uiteraard gevoed worden met elektriciteit.

Elektrische tracing in de buitenlucht (zonder isolatie) lijkt me zeer inefficiënt.

Ik zou wel verwachten dat die afvoerbuis leeg loopt na het douchen en dus niet volledig kan vast vriezen.
Die buis ligt inderdaad open en bloot op het dak. Is ongeveer een meter lang en hij buigt wat door in het midden, waardoor er dus ook water komt stil te staan en dat bevriest.

Ik heb het opgelost door een thermokabel errond te leggen met een paar doeken over om de warmte vast te houden. Ook een liter antivries in de afvoer gekapt 🤷🏻‍♂️.

Als een meer permanente oplossing heb ik idd wat isolatie errond gedaan.

Bedankt!
 
Die buis ligt inderdaad open en bloot op het dak. Is ongeveer een meter lang en hij buigt wat door in het midden, waardoor er dus ook water komt stil te staan en dat bevriest.
Iets onder stoppen zodat hij niet meer doorbuigt? Kan je de helling nog aanpassen?
 
Vandaag bij een controle van de kruipruimte gedruppel gehoord, welke ik ervoor nog niet gehoord had.
Bij inspectie bleek het van een afvoer te komen van de condensatieketel op zolder. Blijkt die darm gewoon af te lopen naar de kruipruimte waar deze op de grond loopt. Nu viel het op omdat met het koude weer de verwarming langer opstaat en dus meer condensaat produceert.
Kan/mag dit zo blijven? Zou 'zuur' water zijn, tast dit de fundering niet aan?
50cm ernaast loopt een afvoer van de wasmachine, misschien beter daaraan verbinden?

Edit:
Een tekening hoe de afvoerleiding loopt.
Dus een koppeling maken in de afloop van het wasmachine. Zit dan wel onder de siffon, maar denk dat er hierdoor geen geurhinder kan zijn omdat de afvoerleiding in een open (enkel een los dekseltje) vetputje uitkomt, vooralleer deze naar de riool verdwijnt. Deze uitvoering een goed idee of de afloop laten hoe het is en los in de kruipruimte laten druppelen?
hjPszs8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 "problemen" hier waar ik me al even aan stoor.

Probleem 1: klinken waarvan het ronde "afschermkapje" mee draait met de klink en daardoor de verf van de deur komt.
De klinken zijn zo in elkaar gezet door de vorige eigenaar. Ik vermoed dat je het afschermkapje in de deur moet vastvijzen, maar dat is hier niet gebeurd en ik krijg het ook niet los.

Hier enkele foto's:




Hier zie je twee scheeltjes over elkaar zitten die ik niet van elkaar krijg. Eén daarvan moet volgens mij vastgevezen worden in de deur en het andere erover klikken, maar die twee scheeltjes zitten muurvast op elkaar. Hoe krijg je die normaal van elkaar?




Probleem 2: één van onze keukenschuiven blijft altijd een klein beetje openstaan. Dat is met zo'n softclose mechanisme en ik heb gemerkt dat aan één kant een veer niet altijd meekomt als ik de schuif opendoe. Die veer helpt dus bij het sluiten dan niet meer mee om de schuif dat laatste beetje dicht te doen. Nu wou ik de schuif eruit nemen om dat mechanisme beter te kunnen bekijken, maar ik zie niet meteen hoe ik die schuif eruit haal. Iemand een idee?











Hier zie je de veer die niet altijd meekomt (in dit geval wel omdat ik ze handmatig goed gezet heb en dan gaat het weer voor een dag goed).
 
Die klink , je hebt daar een klein gleufje boven en onder , al eens geprobeerd met een kleine schroevendraaier of dergelijke om die van elkaar te krijgen (als ze niet vastgekleefd zitten want blijkbaar zit er iets tussen zo op de foto te zien )

Schuif zal afhangen van merk tot merk .
ik kan mijn schuif er gewoon uitnemen bij kasten van Ikea moet ge gewoonlijk iets ontgrendelen langs de zijkant en dan kan deze eruit genomen worden .

Heb je al eens geprobeerd om gewoon effe te smeren met teflon spray of dergelijke .
Los maken kan je met WD40 maar dat is geen smeermiddel dus achteraf smeren . ;)
 
Die klink , je hebt daar een klein gleufje boven en onder , al eens geprobeerd met een kleine schroevendraaier of dergelijke om die van elkaar te krijgen (als ze niet vastgekleefd zitten want blijkbaar zit er iets tussen zo op de foto te zien )

Dat lijkt gewoon verf dat er tussen zit.
Mss aan de gleufjes een bekkentang op het binnenste stuk zetten en trekken.
 
Ik heb 2 "problemen" hier waar ik me al even aan stoor.

Probleem 1: klinken waarvan het ronde "afschermkapje" mee draait met de klink en daardoor de verf van de deur komt.
De klinken zijn zo in elkaar gezet door de vorige eigenaar. Ik vermoed dat je het afschermkapje in de deur moet vastvijzen, maar dat is hier niet gebeurd en ik krijg het ook niet los.

Hier enkele foto's:




Hier zie je twee scheeltjes over elkaar zitten die ik niet van elkaar krijg. Eén daarvan moet volgens mij vastgevezen worden in de deur en het andere erover klikken, maar die twee scheeltjes zitten muurvast op elkaar. Hoe krijg je die normaal van elkaar?




Probleem 2: één van onze keukenschuiven blijft altijd een klein beetje openstaan. Dat is met zo'n softclose mechanisme en ik heb gemerkt dat aan één kant een veer niet altijd meekomt als ik de schuif opendoe. Die veer helpt dus bij het sluiten dan niet meer mee om de schuif dat laatste beetje dicht te doen. Nu wou ik de schuif eruit nemen om dat mechanisme beter te kunnen bekijken, maar ik zie niet meteen hoe ik die schuif eruit haal. Iemand een idee?











Hier zie je de veer die niet altijd meekomt (in dit geval wel omdat ik ze handmatig goed gezet heb en dan gaat het weer voor een dag goed).
Hangt van uw merk schuif af. Bij blum schuiven zit aan de onderkant aan beide geleiders aan de binnenkant een veermechanisme die je kan induwen (naar buiten toe, dus tegen de geleider aan) zodat je de schuif tegelijkertijd kan optillen.
Wij hadden in onze vorige keuken ook een keuken van Kovera en dat zijn volgens mij geen Blum-schuiven. Daar zat wel een lipje dacht ik dat je moest klikken, aan beide kanten om te ontgrendelen (ik heb maar één keer zo'n schuif er uit moeten halen, enkele jaren terug dus ben niet meer 100% zeker). Daarna kan je de schuif opheffen en naar je toe trekken.. Even ondersteboven onder uw schuif gaan hangen en bekijken waar dat zit.

Van uw klink, dat afdekplaatje dient inderdaad niet mee te draaien. Dat klikt normaalgezien gewoon op het klinkmechanisme (je ziet de uitsparing waar je een schroevendraaier zou kunnen zetten om hem er af te wippen. Dat binnenste plaatje dient met twee vijzen op uw deur te zitten.
 
Terug
Bovenaan