Eerste hulp bij klus-gevallen

Die set die je voorstelde direct besteld. Zaterdag komt hij toe.

Ben ik gisteren bij m'n schoonouders en zegt mijn schoonvader: moh, ge moest dat gezegd hebben hé, ik ben pro in opkitten.

Ik ga het nu godverdomme zelf doen met mijne set van utolor.
Mijne schoonvader zegt ook zo een dingen. Als ge die dan laat doen is het alsof een kleuter met vingerverf heeft gespeeld :unsure:
 
@Mr.Anderson Ik strijk altijd af met mijn vingers gedopt in een sopje met afwasmiddel. De plaatser van onze glazen spatwand had ook zo'n kit en die hun randen zijn wel superstrak, dus dat zal wel nog beter werken.
Ik zou gewoon een verse tube gaan halen en opnieuw beginnen, dan is dat ineens goed gedaan.

@LaCucaracha een strook epdm en die verlijmen over gans de nok. Zeker niet liggen boren in de golfplaten.
Thanks! Met welke lijm doe ik dat best ( sorry, ik ben een totale klusleek :p)?
 
Best eerst primer en dan lijm voor epdm. Aquaplan heeft dat allemaal in hun gamma zitten.
Dus dat is :



en dan dit:


?

Kan ik dan niet beter toch dit kopen?


Als je alles gaat optellen is dit goedkoper en makkelijker aan te brengen?

Sorry voor de vragen, ik ken er niets van...
 
@LaCucaracha ik ben ook maar een hobbyklusser hoor :)
Die zelfklevende folie ga je moeilijk bevestigd krijgen op die golfplaten, EPDM is sowieso al niet de meest ideale oplossing.

Hoe breed en lang is je nok ongeveer?
Je bent misschien goedkoper af met nokstukken die je dan in de bestaande gaten bevestigd.
 
1 van mijn rolgordijnen komt voor de 2de keer los. Heb toen die de eerste keer loskwam gewoon een nieuw gat geboord en dan terug in de muur gevijst met plug, maar nu komt die dus weer los. Probleem is dat het pleisterwerk dat erachter zit redelijk oud is en dus broos, waardoor het veelvuldig naar beneden/boven rollen de vijs terug los trekt.

Ze in het plafond boren is geen optie want dan zijn mijn rolgordijnen te kort ...

Bijkomend probleem is dat het onmogelijk is om in een hoek van 90° te boren want er zit een balk voor, dus de vijzen zitten onder een hoek van 45° in de muur, wat niet helpt.

Is er nog een andere manier om ervoor te zorgen dat ze nu voor langere tijd gaan blijven vast zitten ?

Thx
 
1 van mijn rolgordijnen komt voor de 2de keer los. Heb toen die de eerste keer loskwam gewoon een nieuw gat geboord en dan terug in de muur gevijst met plug, maar nu komt die dus weer los. Probleem is dat het pleisterwerk dat erachter zit redelijk oud is en dus broos, waardoor het veelvuldig naar beneden/boven rollen de vijs terug los trekt.

Ze in het plafond boren is geen optie want dan zijn mijn rolgordijnen te kort ...

Bijkomend probleem is dat het onmogelijk is om in een hoek van 90° te boren want er zit een balk voor, dus de vijzen zitten onder een hoek van 45° in de muur, wat niet helpt.

Is er nog een andere manier om ervoor te zorgen dat ze nu voor langere tijd gaan blijven vast zitten ?

Thx
Kun je de rolgordijn niet bevestigen op 2 hoekprofielen van 90° met korte schroefjes en moeren en rondellen en dan het geheel in de achterkant van die balk dat ervoor zit schroeven.
Hoek 90°
 
Bij de afvoer/doorvoer naar de gevel van onze ventilatie unit (D systeem) komt er best veel koude lucht terug de ruimte binnen. Ik wil het gat errond luchtdicht dichtmaken. Hoe doe ik dat best? Gewoon iets van PUR in spuiten? Of best iets anders? Zijn er verschillen? Het is in een soort zolderruimte die enkel gepleisterd is, dus hoeft niet super netjes te zijn.


Of misschien beter eerst de plaatser eens laten langskomen, want heel erg normaal lijkt mij het ook niet dat er zoveel lucht terugblaast...
 
Ik wil een stuk roestvrij-staal (RVS) zwart spuiten. Moet ik daar eerst een primer op spuiten en dan pas de verf? Enig advies voor merken/producten?
 
Ik wil een stuk roestvrij-staal (RVS) zwart spuiten. Moet ik daar eerst een primer op spuiten en dan pas de verf? Enig advies voor merken/producten?
Ik ken er niet veel van, maar de kaders die ik hier soms herspuit gaan toch allemaal eerst in de primer, anders heeft uw verflaag niks om op te hechten.

Geen aanraders qua merken, enkel best zien dat je alles van hetzelfde merk neemt. Zeker moest je er nog een laklaag over zetten, want dat kan soms vieze reacties geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Ik wil een stuk roestvrij-staal (RVS) zwart spuiten. Moet ik daar eerst een primer op spuiten en dan pas de verf? Enig advies voor merken/producten?
haal u een pot Hammerite Ultima, eerst lichtjes opschuren. Dan 2 lagen aanbrengen, bij die ultima geen primer nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Niet 100 procent zeker of deze hier thuishoort maar zit met volgende probleempje. Als de ramen (kiep/draai) tijdje niet zijn open geweest en ik wil ze open doen dan plakken deze nogal hard aan de vaste vleugel. Heb schrik dat ze op de duur gaan loskomen. Wat kan ik hieraan doen?
 
Bij de afvoer/doorvoer naar de gevel van onze ventilatie unit (D systeem) komt er best veel koude lucht terug de ruimte binnen. Ik wil het gat errond luchtdicht dichtmaken. Hoe doe ik dat best? Gewoon iets van PUR in spuiten? Of best iets anders? Zijn er verschillen? Het is in een soort zolderruimte die enkel gepleisterd is, dus hoeft niet super netjes te zijn.


Of misschien beter eerst de plaatser eens laten langskomen, want heel erg normaal lijkt mij het ook niet dat er zoveel lucht terugblaast...
Ik zou dit met lage expansie pur doen🤔
 
Dit is een crosspost, ik had het bij verbouwen gezet maar is eigenlijk meer een klusje in huis...

Ik heb nog een ventilatiebuis van buiten naar de unit (dus koude lucht binnentrekken). Dat is een hard rubber buis oid (dezelfde als die van @yode92 ) en wil die omkasten.
Kan je dat op de getekende manier doen? Moet ik die buis nog extra isoleren? Eens dat omkast is zal het daar allicht ietsje kouder worden, maar wss geen 14 graden om te condenseren.
Ik heb geen idee, dus alle raad is welkom. Ik dacht aan vuren balken (44x44) tegen de muur en plafond, daar dan vuren balken (93x44) tegen schroeven. Daarboven dan groene 18mm MDF (die tegen water kan).

53395901825_03089dc368_c.jpg



Bij de afvoer/doorvoer naar de gevel van onze ventilatie unit (D systeem) komt er best veel koude lucht terug de ruimte binnen. Ik wil het gat errond luchtdicht dichtmaken. Hoe doe ik dat best? Gewoon iets van PUR in spuiten? Of best iets anders? Zijn er verschillen? Het is in een soort zolderruimte die enkel gepleisterd is, dus hoeft niet super netjes te zijn.

Of misschien beter eerst de plaatser eens laten langskomen, want heel erg normaal lijkt mij het ook niet dat er zoveel lucht terugblaast...

Dat is lucht van de spouwmuur en niet van je ventilatie die je voelt. Proberen zo diep mogelijk op te spuiten met pur, zo is dat hier ook gedaan. Eigenlijk had de installateur dat moeten doen. Voor je blowertest is dat ook niet heel goed namelijk.
 
Als je het zo gaat doen, zie dat je eerst de balkjes die verticaal lopen tegen die lat van het plafond vastschroeft voor je die balk aan het plafond hangt, anders kan je ze niet meer vast schroeven. Hetzelfde voor de balk tegen de muur.

1: Verticale balkjes schroeven in de balk die aan het plafond gaat hangen.
2: Horizontale balkjes schroeven in de balk die tegen de muur gaat hangen.
3: Balk tegen muur bevestigen met de horizontale balkjes die er al aan vast hangen.
4: Balk tegen plafond bevestigen met de verticale balkjes die er al aan vast hangen.
5: Horizontale & verticale balkjes aan elkaar vijzen.
6: Laatste horizontale & Verticale balkjes ook nog in de muur vast maken.
7: Eventueel nog wat balkjes horizontaal tussen de verticale/horizontale bevestigen voor stevigheid.

Meten is hier wel belangrijk om een mooie rechte hoek te creeeren, als je balkjes te lang zijn heb je al snel een scheven hoek.

Ik zou het zowiezo isoleren, en als je schrik hebt ivm condensatie eventueel heel die bak inpakken met een dampscherm (als je met glaswol gaat werken) voor je het afwerkt. Lijkt me gemakkelijk om te doen.

Heb geen idee van hoeveel lawaai zo een buis maakt, afhankelijk daarvan glaswol of niet gebruiken denk ik.
 
Als je het zo gaat doen, zie dat je eerst de balkjes die verticaal lopen tegen die lat van het plafond vastschroeft voor je die balk aan het plafond hangt, anders kan je ze niet meer vast schroeven. Hetzelfde voor de balk tegen de muur.

1: Verticale balkjes schroeven in de balk die aan het plafond gaat hangen.
2: Horizontale balkjes schroeven in de balk die tegen de muur gaat hangen.
3: Balk tegen muur bevestigen met de horizontale balkjes die er al aan vast hangen.
4: Balk tegen plafond bevestigen met de verticale balkjes die er al aan vast hangen.
5: Horizontale & verticale balkjes aan elkaar vijzen.
6: Laatste horizontale & Verticale balkjes ook nog in de muur vast maken.
7: Eventueel nog wat balkjes horizontaal tussen de verticale/horizontale bevestigen voor stevigheid.

Meten is hier wel belangrijk om een mooie rechte hoek te creeeren, als je balkjes te lang zijn heb je al snel een scheven hoek.

Ik zou het zowiezo isoleren, en als je schrik hebt ivm condensatie eventueel heel die bak inpakken met een dampscherm (als je met glaswol gaat werken) voor je het afwerkt. Lijkt me gemakkelijk om te doen.

Heb geen idee van hoeveel lawaai zo een buis maakt, afhankelijk daarvan glaswol of niet gebruiken denk ik.

Had dat idd al in gedachte als werkwijze. Qua meten zal ik nog wel doen, maar de muren en plafonds zien er wel redelijk recht uit. Maar een kruislijnlaser staat ook nog op de planning om te controleren. Net zoals een deftige zaag. Aangezien ik nog veel klusjes in huis wil doen (kasten in de hal, 2 bergings etc.

Ik had geen tussenschotten genomen omdat het lastiger te monteren is EN omdat het enkel die platen moet kunnen houden. Het is niet dat daar iemand aan komt. Die MDF platen maken heel die structuur vanzelf rigide volgens mij.

Qua isoleren is het een moeilijke, dat is binnen en vandaag voelt die buis gewoon omgevingstemperatuur aan, bij vriestemperaturen ook overigens. Geluid komt daar niet vanaf, daarvoor moet je het niet doen.
 
Dat is lucht van de spouwmuur en niet van je ventilatie die je voelt. Proberen zo diep mogelijk op te spuiten met pur, zo is dat hier ook gedaan. Eigenlijk had de installateur dat moeten doen. Voor je blowertest is dat ook niet heel goed namelijk.
Gohja de blowertest was zo goed als het nvieau van een passiefhuis, dus veel invloed zal het niet gehad hebben. Intussen heb ik het volgespoten en voel geen lucht meer.
 
Ik heb een zadeldak met de volgende opbouw (van buiten naar binnen): pannen - onderdak - dakstructuur met daartussen rotswol (dampscherm kapot gesneden) - PIR platen met alu zijde op de kepers met alle naden dichtgetaped. Nu wil ik de zolder afwerken met een metalstud voorzetwand. Tussen de metalstud profielen dacht ik om nog extra rotswol te steken. Dien ik nu nog eens te werken met een dampdichte folie?
 
Terug
Bovenaan