Eerste hulp bij klus-gevallen

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb er al een schroevendraaier tussen gestoken bij de klink, maar ik geraak er onmogelijk tussen. Ik schiet elke keer uit met de nodige krasjes in het alu elke keer. Mogelijk is het dus vastgekleefd met secondelijm o.i.d. Ik hoop dat het verf is, maar ik vrees ervoor. Ik dacht eerst dat er misschien een bepaalde manier was om het los te krijgen (draaien ofzo), maar het is dus gewoon wringen. Misschien dat ik het dan eens laat weken in aceton, mogelijk helpt dat. Die tang is ook een optie, maar ben al snel bang om iets te beschadigen.

WD40 en siliconespray heb ik al geprobeerd bij de schuif, maar dat werkt maar hoogstens enkele dagen. Ik zou dus willen zien hoe het mechanisme in elkaar steekt, mogelijk is er iets afgebroken of zit er vuil tussen.

Hangt van uw merk schuif af. Bij blum schuiven zit aan de onderkant aan beide geleiders aan de binnenkant een veermechanisme die je kan induwen (naar buiten toe, dus tegen de geleider aan) zodat je de schuif tegelijkertijd kan optillen.
Wij hadden in onze vorige keuken ook een keuken van Kovera en dat zijn volgens mij geen Blum-schuiven. Daar zat wel een lipje dacht ik dat je moest klikken, aan beide kanten om te ontgrendelen (ik heb maar één keer zo'n schuif er uit moeten halen, enkele jaren terug dus ben niet meer 100% zeker). Daarna kan je de schuif opheffen en naar je toe trekken.. Even ondersteboven onder uw schuif gaan hangen en bekijken waar dat zit.

Ik heb een mechanisme gevonden om de voorste plaat van de schuif te halen. Spijtig genoeg komt niet de hele schuif mee.
Voor de rest zie ik niet echt iets waarmee ik de schuif kan ontgrendelen. Worst case kan ik de vijzen van het schuifmechanisme achteraan losdraaien, maar aangezien ik er maar juist met mijn handen tussenpas, gaat het een merde zijn om dat daarna terug te monteren.
De veer komt ondertussen, zoals verwacht, ook niet meer mee.











 
Bedankt voor het meedenken!

Ik heb er al een schroevendraaier tussen gestoken bij de klink, maar ik geraak er onmogelijk tussen. Ik schiet elke keer uit met de nodige krasjes in het alu elke keer. Mogelijk is het dus vastgekleefd met secondelijm o.i.d. Ik hoop dat het verf is, maar ik vrees ervoor. Ik dacht eerst dat er misschien een bepaalde manier was om het los te krijgen (draaien ofzo), maar het is dus gewoon wringen. Misschien dat ik het dan eens laat weken in aceton, mogelijk helpt dat. Die tang is ook een optie, maar ben al snel bang om iets te beschadigen.

WD40 en siliconespray heb ik al geprobeerd bij de schuif, maar dat werkt maar hoogstens enkele dagen. Ik zou dus willen zien hoe het mechanisme in elkaar steekt, mogelijk is er iets afgebroken of zit er vuil tussen.



Ik heb een mechanisme gevonden om de voorste plaat van de schuif te halen. Spijtig genoeg komt niet de hele schuif mee.
Voor de rest zie ik niet echt iets waarmee ik de schuif kan ontgrendelen. Worst case kan ik de vijzen van het schuifmechanisme achteraan losdraaien, maar aangezien ik er maar juist met mijn handen tussenpas, gaat het een merde zijn om dat daarna terug te monteren.
De veer komt ondertussen, zoals verwacht, ook niet meer mee.











Je hebt de front van je schuif gehaald. Dat is niet nodig. De bevestiging van je schuif op je geleiders bevindt zich aan de onderkant van de schuif, op de geleiders zelf.
Daar is geen gereedschap voor nodig.
 
Probleem 1: klinken waarvan het ronde "afschermkapje" mee draait met de klink en daardoor de verf van de deur komt.
De klinken zijn zo in elkaar gezet door de vorige eigenaar. Ik vermoed dat je het afschermkapje in de deur moet vastvijzen, maar dat is hier niet gebeurd en ik krijg het ook niet los.
Die kruk is gewoon onvolledig gemonteerd.

De 2 krukken zet je vast op de krukas, maar de rozassen van uw kruk moet je ook gaan vastschroeven in het deurblad. Daarvoor zijn patentgaten voorzien naast het krukgat. Ik raad af om die in de HDF van uw deurblad vast te schroeven, want binnen 2 jaar komen die los.

De afwerkplaat die over de rozas schuift moet normaal gezien losklikken, die krijg je er beste af wanneer de kruk gemonteerd is en je er onderaan een platte schroevendraaier in de inkeping zet en naar u toetrekt. Opgelet, dit kan heel hard spannen. Het zou onnozel zijn als deze verlijmd zijn.

Moest ik van u zijn, ik haal het slot er eens uit en bekijk of er patentgaten aanwezig zijn. Normaal is dat wel voorzien. Zo kan je de 2 patentgaten aftekenen en doorboren. Op die manier kan je beide krukken door en door verbinden met elkaar d.m.v. speciale schroeven die in elkaar trekken. De één zal binnendraad hebben, de ander buitendraad. Zo komt die rozas niet snel meer los en doe je ook geen schade aan uw deur na verloop van tijd.

Bij een nieuwe set krukken zitten die schroeven er van de meeste fabrikanten standaard bij.

Er zit bovendien bij veel krukken een 'veer' functie die uw kruk doet terugkeren naar boven, zodat deze belasting niet enkel op het slot komt. Die veer kan niet werken wanneer de rozas niet vastgeschroefd wordt. Ik heb dat nog nooit gezien eerlijk gezegd. Uw kruk wordt nu enkel en alleen maar gehouden door de schroef die op uw krukas draait. Dat verklaart ook de hele aftekening op uw HDF.
 
Je hebt de front van je schuif gehaald. Dat is niet nodig. De bevestiging van je schuif op je geleiders bevindt zich aan de onderkant van de schuif, op de geleiders zelf.
Daar is geen gereedschap voor nodig.
Kon nergens anders lipjes o.i.d. vinden, dus ben wat verder gaan zoeken online tot ik deze site tegenkwam:

Gaat over badkamermeubels, maar ik ging er vanuit dat systemen in keukens wel hetzelfde in elkaar zitten. Hier was het dus systeem 2 waarbij je de schuif licht omhoog moet trekken en dan met een "snok" naar je toe moet trekken. Best eng als je niet zeker weet of dit het correcte systeem is, maar de schuif kwam opeens in z'n geheel eruit. Nu hopen dat ik ze er achteraf terug inkrijg, maar eerst eens zien of ik erachter kom waarom die veer niet altijd meekomt.

Bedankt voor het meedenken alleszins. Dankzij jou ben ik niet met gereedschap beginnen klooien. 😁

EDIT: Schuif is gefixt. Er was een kunststof pinnetje dat vervormd was (waarschijnlijk een keer niet goed gezeten) en dat heb ik terug min of meer in de juiste vorm geduwd met een schroevendraaier. Dat pinnetje zou de veer mee moeten nemen, maar het pinnetje schoot soms niet tussen het "meeneemmechanisme" door de vervorming. Hoe lang het zo gaat blijven werken weet ik niet, maar heb nu alleszins ook het mechanisme online gevonden dus als het opnieuw niet meer werkt, kan ik het gewoon bestellen en vervangen.

De schuif terug in elkaar steken was niet meer dan de schuif terug op het ladesysteem zetten en hardhandig de schuif dichtdoen zodat het terug in elkaar klikt.

Eén van de dagen nog eens naar de klinken zien, maar dat zal wat meer werk zijn aangezien alle klinken in huis zo gemonteerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
video ter verduidelijking.

Die patentbouten kan je apart bestellen. Dat ziet er zo uit.
Ik heb één van de afdekkapjes er na wat wringen afgekregen, dus da's al goed. Maar nu loop ik weer tegen iets anders aan. Ergens heb ik het gevoel dat het een domme vraag is, maar ik zie het niet. Ik heb andere klinken dan in het filmpje, waardoor dat afdekkapje er volgens mij niet af kan. Zonder dat afdakkapje volledig te verwijderen, kan ik toch nooit die patentbouten degelijk in de deur krijgen zonder de kop van de bout kapot te maken?







Ik zat te denken om deze patentbouten te halen (deur is 38mm dik):
 
Als ik zie wat van die inoxen klinken hier kosten.. dan kocht ik mij gewoon nieuwe :)
Ik verschiet wel hoe goedkoop zo'n klinken zijn idd. Maar mogelijk zijn de afdekplaatjes dan kleiner waardoor de schade aan de deur nog extra opvalt en ik dus de deuren weer helemaal ga moeten schilderen (wat nog maar juist gebeurd is). Plus dat nieuwe klinken mogelijk dezelfde issues hebben (mijn broer is net verhuisd en hij had net hetzelfde probleem met de klinken blijkbaar). Heb wel al gezien dat ik geen patentbouten kan gebruiken hier, want dan boor ik door het slot heen. Ik ga dus maar gewoon vijsjes halen/zoeken en wat klungelen om ze te monteren door er een schroevendraaier scheef op te zetten.
 
Ik heb één van de afdekkapjes er na wat wringen afgekregen, dus da's al goed. Maar nu loop ik weer tegen iets anders aan. Ergens heb ik het gevoel dat het een domme vraag is, maar ik zie het niet. Ik heb andere klinken dan in het filmpje, waardoor dat afdekkapje er volgens mij niet af kan. Zonder dat afdakkapje volledig te verwijderen, kan ik toch nooit die patentbouten degelijk in de deur krijgen zonder de kop van de bout kapot te maken?







Ik zat te denken om deze patentbouten te halen (deur is 38mm dik):
Als je wat handig bent die cirklips los maken en dan valt de klink uit elkaar .
Je kan dan de gaatjes aftekenen en boren en dan de boutjes al door de gaatjes steken en de klink terug monteren .

Of zit er nergens een verzonken boutje zodat je de klink zelf van de as kan halen ?
Op één van de foto’s zie ik daar een gaatje op de klink .Ik zou eens kijken of daar geen inbusboutje of derg in zit want ik denk dat je de klink zo kan losmaken . ;)
 
Ik heb één van de afdekkapjes er na wat wringen afgekregen, dus da's al goed. Maar nu loop ik weer tegen iets anders aan. Ergens heb ik het gevoel dat het een domme vraag is, maar ik zie het niet. Ik heb andere klinken dan in het filmpje, waardoor dat afdekkapje er volgens mij niet af kan. Zonder dat afdakkapje volledig te verwijderen, kan ik toch nooit die patentbouten degelijk in de deur krijgen zonder de kop van de bout kapot te maken?
Een lange schroevendraaier wat schuin houden? Zou het niet lukken? Ik heb dat bij mij thuis ook zo gedaan als ik mij dat goed herinner.

Ik verschiet wel hoe goedkoop zo'n klinken zijn idd. Maar mogelijk zijn de afdekplaatjes dan kleiner waardoor de schade aan de deur nog extra opvalt en ik dus de deuren weer helemaal ga moeten schilderen (wat nog maar juist gebeurd is). Plus dat nieuwe klinken mogelijk dezelfde issues hebben (mijn broer is net verhuisd en hij had net hetzelfde probleem met de klinken blijkbaar). Heb wel al gezien dat ik geen patentbouten kan gebruiken hier, want dan boor ik door het slot heen. Ik ga dus maar gewoon vijsjes halen/zoeken en wat klungelen om ze te monteren door er een schroevendraaier scheef op te zetten.
Zijn er geen gaten voorzien in het slot voor patentbouten?
 
Net nog wat liggen klooien met de klinken. Ik krijg er geen schroef in die langer is dan 16mm omdat ik dan te schuin moet gaan met de schroevendraaier. Patentbouten zijn ook geen optie, want heb de gaten voorgeboord en ik raak het slot. Er zijn dus geen gaten voorzien.

Ik vond niet meteen iets in de klink om die verder uit elkaar te halen en die cirklipsen er vanaf halen wilde ik me liever niet aan wagen. :p

Ik heb wel het gevoel dat de deuren uit degelijk hout zijn, want de schroeven die ik erin gedraaid heb zitten muurvast.

Morgen in de Action wat extra schroeven halen van 4,5x16 en ik denk dat het dan wel zal houden. En indien niet, dan heb ik het toch maar geprobeerd. Worst case vervang ik na enkele jaren de sloten zodat er wel patentbouten doorgaan, maar ik hoop dat dat niet nodig zal zijn.

Alleszins bedankt voor de hulp iedereen! De klinken hangen eind deze week allemaal vast dankzij jullie. :D
 
Vandaag bij een controle van de kruipruimte gedruppel gehoord, welke ik ervoor nog niet gehoord had.
Bij inspectie bleek het van een afvoer te komen van de condensatieketel op zolder. Blijkt die darm gewoon af te lopen naar de kruipruimte waar deze op de grond loopt. Nu viel het op omdat met het koude weer de verwarming langer opstaat en dus meer condensaat produceert.
Kan/mag dit zo blijven? Zou 'zuur' water zijn, tast dit de fundering niet aan?
50cm ernaast loopt een afvoer van de wasmachine, misschien beter daaraan verbinden?

Edit:
Een tekening hoe de afvoerleiding loopt.
Dus een koppeling maken in de afloop van het wasmachine. Zit dan wel onder de siffon, maar denk dat er hierdoor geen geurhinder kan zijn omdat de afvoerleiding in een open (enkel een los dekseltje) vetputje uitkomt, vooralleer deze naar de riool verdwijnt. Deze uitvoering een goed idee of de afloop laten hoe het is en los in de kruipruimte laten druppelen?
hjPszs8.jpeg
Bij ons druppelt die ook gewoon in de kruipkelder (buis recht naar beneden van de ketel en dan gewoon open). Werd nog wel vaak gedaan zo.

Zie er niks van schade en is toch al 15 jaar zo. Er zijn veel ergere dingen.

Ik zou het persoonlijk zo laten. Gaat je wel wat tijd kosten zonder dat je er echt iets aan hebt. Maar als het nodig is voor je gemoedsrust zeker doen.
 
Iemand die handig is met Geberit productnummers? Ik heb een nieuw binnenwerk nodig voor het inbouwreservoir, ik zie een sticker hangen met nummer "[?] . 174.00.0.02" maar ik vind nergens over welk reservoir het gaat en welke reserve-onderdelen ik moet kopen. Tis een toilet van de jaren '90.
 
Iemand ervaring met sloten?

Sinds een paar dagen draait de cilinder van de voordeur door. Eerst was het enkel met 1 sleutel (de reservesleutel die slechts sporadisch gebruikt wordt) maar nu met alle sleutels.

Eerste gedacht was cilinder kapot dus heb ik ze uit de deur gehaald. Eenmaal uit de deur blijkt ze echter normaal te werken. Ik dacht dus dat het binnenwerk misschien stuk was.

Cilinder terug gestoken en nu draait hij terug normaal, met uitzondering van met de reservesleutel.

Online lees ik dat een cilinder zo'n 20 jaar meegaat. Het is een nieuwe deur van nog geen 10 jaar.
 
Disclaimer: Ik ken bitter weinig van elektriciteit.

Op dit moment heb ik in mijn tuinhuis 1 stopcontact.

Ik wil dit stopcontact graag uitbreiden naar 3 stopcontacten
(gaan gebruikt worden voor een elektrische fiets op te laden, lamp op aan te sluiten en elektrische grasmachine)

1. Kan ik die kabel gewoon in een lasdoos vertakken naar 3 andere en die op 3 afzonderlijke stopcontacten aansluiten?
(opbouw op de muur van het tuinhuis binnen)

2. Doe ik hier technisch iets verkeerd? (<8 contacten) Zal dit nog steeds 'veilig' zijn? Kan mijn tuinhuis afbranden en kan ik mezelf elektrocuteren?

Terwijl ik het aan het typen ben besef ik dat het waarschijnlijk een domme vraag is en ik gewoon beter een elektricien zoek want dit gaat mijn petje te boven.

Ik wil gewoon een goedkope en veilige oplossing :)
 
Disclaimer: Ik ken bitter weinig van elektriciteit.

Op dit moment heb ik in mijn tuinhuis 1 stopcontact.

Ik wil dit stopcontact graag uitbreiden naar 3 stopcontacten
(gaan gebruikt worden voor een elektrische fiets op te laden, lamp op aan te sluiten en elektrische grasmachine)

1. Kan ik die kabel gewoon in een lasdoos vertakken naar 3 andere en die op 3 afzonderlijke stopcontacten aansluiten?
(opbouw op de muur van het tuinhuis binnen)

2. Doe ik hier technisch iets verkeerd? (<8 contacten) Zal dit nog steeds 'veilig' zijn? Kan mijn tuinhuis afbranden en kan ik mezelf elektrocuteren?

Terwijl ik het aan het typen ben besef ik dat het waarschijnlijk een domme vraag is en ik gewoon beter een elektricien zoek want dit gaat mijn petje te boven.

Ik wil gewoon een goedkope en veilige oplossing :)
Je kan die kabel in een lasdoos vertakken naar 3 andere. Gebruik XVB 3G2.5 en steek dat in pvc buis om het netjes op de muur te bevestigen.
Je kan ook doorlussen van het ene opbouw stopcontact naar het volgende (er vanuit gaand dat je behuizingen hebt met twee ingangen voor de kabel hebt).
Je mag op één kring max 8 stopcontacten hebben. Meervoudige stopcontacten (in één behuizing/onder 1 afdekplaat) tellen maar als 1 punt.

Als je er voor zorgt dat je kabelsectie voldoende is, je de contacten goed vast schroeft, verbindingen deftig maakt en de aarding overal verbindt zal je niets afbranden of electrocuteren.

Omdat je aangeeft niet goed te weten hoe er aan te beginnen, hier uw shoppinglist:

Eén van deze (afhankelijk van hoeveel stopcontacten, hoeveel ingangen en oriëntatie (horizontaal/verticaal):
https://www.zelektro.be/schakelmate...niko-hydro-zwart/niko-hydro-zwart-opbouwdozen

Meerdere van deze:
https://www.zelektro.be/waterbesten...=214#attr=14226,14227,14228,14229,14230,14231

Eén of meerdere van deze als je waterdichte ingangen wilt:
https://www.zelektro.be/niko-wartel-pvc-m20.html?category=301#attr=14131,14132

Voor alle ingangen in je opbouwdozen die je niet gebruikt hebt af te stoppen:
https://www.zelektro.be/niko-stop-pvc-m20-zwart-701-84000.html?category=215#attr=10533,10534,10535

kabel: https://www.zelektro.be/xvb-3g-25mm-per-meter.html#attr=14581,14582,14583,14584
buis: https://www.zelektro.be/pvc-buis-20...-van-2m-pakket-va.html#attr=30586,24700,21045
buis eindtullen: https://www.zelektro.be/pvc-eindtul-20mm-licht-grijs-10st.html#attr=
buis klemmen: https://www.zelektro.be/veerklem-20mm-grijs-100stuks.html#attr=

Als je wenst te vertakken in lasdoos:
https://www.zelektro.be/spelsberg-zwarte-aftakdoos-85x85x37-ip55.html
https://www.zelektro.be/wago-verbin...mm-25-stuks.html#attr=22118,31208,23090,23123
 
Laatst bewerkt:
Disclaimer: Ik ken bitter weinig van elektriciteit.

Op dit moment heb ik in mijn tuinhuis 1 stopcontact.

Ik wil dit stopcontact graag uitbreiden naar 3 stopcontacten
(gaan gebruikt worden voor een elektrische fiets op te laden, lamp op aan te sluiten en elektrische grasmachine)

1. Kan ik die kabel gewoon in een lasdoos vertakken naar 3 andere en die op 3 afzonderlijke stopcontacten aansluiten?
(opbouw op de muur van het tuinhuis binnen)

2. Doe ik hier technisch iets verkeerd? (<8 contacten) Zal dit nog steeds 'veilig' zijn? Kan mijn tuinhuis afbranden en kan ik mezelf elektrocuteren?

Terwijl ik het aan het typen ben besef ik dat het waarschijnlijk een domme vraag is en ik gewoon beter een elektricien zoek want dit gaat mijn petje te boven.

Ik wil gewoon een goedkope en veilige oplossing :)
Afhankelijk van uw setup kan je inderdaad de toekomende voeding in een aftakdoos laten toekomen en dan daarin de resterende kabels die naar uw stopcontacten gaan met wago's verbinden.
Of je kan hydro55 gebruiken met 2 ingangen. Dan kan je gewoon doorlussen.

Ik zou je allesinds wel aanraden om hydro55 stopcontacten te gebruiken en de kabels netjes in een buis te steken ter bescherming. Zeker in een tuinhuis, waar er al eens "scherpere voorwerpen" kunnen liggen.

Als je de juiste zekering af zet, kan je uzelf niet elektrocuteren normaal. Op voorwaarde dat uw installatie voor de de rest in orde is natuurlijk 😛.
 
Terug
Bovenaan