Eerste hulp bij klus-gevallen

Los van het feit dat een terras nooit mag afvloeien naar uw huis, is opstijgend vocht in uw muren vaak te wijten aan een probleem met uw waterkering. Uw terras moet altijd lager liggen dan de waterkering in uw muur. Een goot achteraf plaatsen gaat mogelijks wel iets doen. Maar gaat dat het probleem van opstijgend vocht in uw muur oplossen?

Ik werk aan een zolderafwerking en wil graag jullie mening voordat ik eraan begin.

Even de situatie schetsen: Ik heb een niet-dragende gyprocwand (gyproc | vuren stijl | gyproc) die van het ene dakvlak naar het andere loopt. Evenwijdig ernaast, op ongeveer 25 cm, loopt een hanenbalk die de kepers op trek verbindt. Die trekbalk bestaat uit twee balken met de makelaar (juiste term?) ertussen. Er is een klein hoogte verschil, misschien minder dan de hoogte van een standaard vurenbalkje. Ik wil de opening langs de bovenkant van de wand dichtmaken, aan beide zijden afgewerkt met gyproc, tot bovenaan de hanenbalk en dan helemaal tot in de nok.

Mijn geplande aanpak:
  • Een doorlopende lat op de wandkop, vastgeschroefd in de bovenregel van de wand.
  • Een doorlopende lat tegen de trekbalk,
    • Ik weet echter niet of ik hier gewoon mag schroeven in de trekbalk omdat de balk met het dak beweegt?
  • Verticale stijltjes om de 600 mm tussen beide latten.
  • Gyproc 12,5 mm aan beide zijden, geschroefd om de 250 mm.
  • De naad tegen de hanenbalk met soepele acrylaatkit, met wat speling, om scheuren door de beweging te vermijden.
  • Eventueel minerale wol in de spouw voor de akoestiek.
Waar ik jullie mening over zoek:

• Wat is een goede verbindingen aan de hanenbalkzijde wetende dat ik het tot boven wil dicht doen?
  • Volstaan verticale stijltjes om de 600 mm bij deze breedte, of zetten jullie ze dichter?
  • Zijn er valkuilen die ik mis, bijvoorbeeld rond schroeven in een trekverbindende hanenbalk (weg van de bouten en de spant)?
Foto's van de situatie voeg ik toe. Alle feedback welkom, ook als je een eenvoudiger of steviger methode ziet.

En neen, helaas kon de scheidingswand niet anders gezet worden want die andere deur was er eerst, we hebben pas achteraf beslist om er een aparte kamer van te maken.

opening-tussen-gyprocwand-en-hanenbalk-dichtmaken-mening.webp
opening-tussen-gyprocwand-en-hanenbalk-dichtmaken-mening-topview.webp

Terug
Bovenaan