Eerste hulp bij klus-gevallen

Thx! Alles doorgestuurd ondertussen naar hem, hij zal wel zijne plan kunnen trekken vermoed ik. Merci, mannen!
 
Ik zou kortelings voor een afbraak roofing willen verwijderen. Hoe doe ik dat best? Kan ik de lappen losmaken met een breekmes of toch iets van slijpmachine nodig?
 
Ik zou kortelings voor een afbraak roofing willen verwijderen. Hoe doe ik dat best? Kan ik de lappen losmaken met een breekmes of toch iets van slijpmachine nodig?

Kans soms tegenvallen - zo deed ik het vroeger: eerst insnijden met een mes en dan is het steken (had vroeger eentje met een stevige steel met een stuk metaal die ik op een punt had geslepen).
 
Iemand een idee of er grotere afdekplaatjes bestaan voor lichtknoppen of hoe we dit kunnen oplossen?
De opening voor de bakjes werd te groot gemaakt in de wand (Dumawall).

Probleempje.jpg
 
Iemand een idee of er grotere afdekplaatjes bestaan voor lichtknoppen of hoe we dit kunnen oplossen?
De opening voor de bakjes werd te groot gemaakt in de wand (Dumawall).

Probleempje.jpg

Je moet de afdekplaat er eens afhalen, kan je er gewoon aftrekken langs de zijkant. Dan heb je per schakelaar 2 schroeven aan de zijkanten. Die schroeven zorgen dat de klemmetjes zich vastzetten in het potje. Als je die los maakt kan je de schakelaars tesamen wat hoger zetten en terug vastvijzen.
 
Iemand een idee of er grotere afdekplaatjes bestaan voor lichtknoppen of hoe we dit kunnen oplossen?
De opening voor de bakjes werd te groot gemaakt in de wand (Dumawall).

Probleempje.jpg

Al geprobeerd de speling te verdelen - met wat geluk komt dat nog in orde - indien niet overwegen de speling onderaan te plaatsen - valt veel minder op. Denk dat het probleem op deze manier kan verholpen of zelfs opgelost kan worden.
 
Als je de afdekplaat niet over het gat krijgt dan moet je een zakje goldband gips gaan kopen in de brico het gat een beetje bij pleisteren. (eerst alle afdekplaatjes en schakelaars eraf halen).
 
Draw.io moet wel lukken denk ik?

Of pen en papier :)


Dit dus, pen en papier is perfect geldig voor de mensen die minder computer-savvy zijn. Ik heb mijn situatieschets in draw.io gemaakt en het eendraadsschema met de tool die @exCite aanhaalde.

Als je de iconen zoekt voor de situatie schets, ik heb ze hier ooit gepost: https://www.beyondgaming.be/threads/elektriciteitstopic.884/post-218652

"Mulan, ik heb die dingen eens bekeken he... Lijkt me dat ik toch een paar uur bezig ga zijn om daar mijne draai in te vinden... Bestelt ge anders nog eens van die pennekes met een tip van 0.2mm? Ik zal ze wel weer zelf uittekenen, zal rapper zijn!" 😁
 
Iemand een idee of er grotere afdekplaatjes bestaan voor lichtknoppen of hoe we dit kunnen oplossen?
De opening voor de bakjes werd te groot gemaakt in de wand (Dumawall).

Probleempje.jpg
Dit lijken mij verticale afdekplaten met kleine hartafstand, bedoelt voor schakelaars die in elkaar geklikt zijn.
Als ge uw schakelaars gewoon tegen elkaar zet (ipv geklikt) kunt ge daar een dubbel afdekplaat grote hartafstand (desnoods een gekanteld horizontale) opzetten. Als ge dan nog een beetje speelt met de afstand onderling* kan het goed zijn dat uw opening wel volledig bedekt raakt.


*Niko is iets vergevingsgezinder met hartafstanden dan andere merken, kunt meestal wel een paar mm foefelen
 
Probleem is opgelost, gezorgd dat bovenkant spleet weg was en onderkant stukje dumawall ingeplakt. Niet perfect maar wij kunnen er mee leven :) Bedankt voor de tips iedereen!
 
Vorige bewoner had een groot deel van de zoldervloer bedekt met van die rollen isolatie (glaswol denk ik), die voldoet uiteraard niet aan de veiligheidsstandaarden en heeft ook geen goede isolatiewaarde.
Tgaat hier over ongeveer 50 vierkante meter.
Ze komen volgende vrijdag betere isolatie plaatsen met een energierapport etc erbij.

Momenteel ben ik die aan het oprollen en in het andere deel van de zolder in de hoeken aan het duwen (uit de weg en veilig afgedekt).
In het slechtste geval gooi ik ze weg, maar dat lijkt me niet de beste oplossing.
Nu vraag ik mij af:
- hoe kan ik de rollen nog nuttig plaatsen?
- maakt het veel uit waar de kant met folie zich bevindt als ik de rollen stapel?
- kan ik de rollen beter uitleggen en er matten (die zijn er in overschot) over leggen?
 
Vorige bewoner had een groot deel van de zoldervloer bedekt met van die rollen isolatie (glaswol denk ik), die voldoet uiteraard niet aan de veiligheidsstandaarden en heeft ook geen goede isolatiewaarde.
Tgaat hier over ongeveer 50 vierkante meter.
Ze komen volgende vrijdag betere isolatie plaatsen met een energierapport etc erbij.

Momenteel ben ik die aan het oprollen en in het andere deel van de zolder in de hoeken aan het duwen (uit de weg en veilig afgedekt).
In het slechtste geval gooi ik ze weg, maar dat lijkt me niet de beste oplossing.
Nu vraag ik mij af:
- hoe kan ik de rollen nog nuttig plaatsen?
- maakt het veel uit waar de kant met folie zich bevindt als ik de rollen stapel?
- kan ik de rollen beter uitleggen en er matten (die zijn er in overschot) over leggen?
Zat die glaswol in een houten rooster? Wij hebben die glaswol gewoon laten liggen en er PIR platen bovenop gelegd. Vorige week een EPC attest laten opmaken en door die originele isolatie niet weg te halen scoren we nu veel beter op zoldervloerisolatie dan initieel gedacht. Als het niet in een rooster zat en je nu PIR platen gaat laten leggen rechtstreeks op de zoldervloer, kan je de glaswol ook terug op de PIR platen leggen. Alle extra isolatie helpt, maar dan kan je de zolder natuurlijk niet gebruiken. Voor het behalen van een EPC-labelpremie kunnen die kleine extra's soms wel 1250 euro verschil maken qua premiebedrag als je net in een hoger label terecht komt. ;)
 
Zat die glaswol in een houten rooster? Wij hebben die glaswol gewoon laten liggen en er PIR platen bovenop gelegd. Vorige week een EPC attest laten opmaken en door die originele isolatie niet weg te halen scoren we nu veel beter op zoldervloerisolatie dan initieel gedacht. Als het niet in een rooster zat en je nu PIR platen gaat laten leggen rechtstreeks op de zoldervloer, kan je de glaswol ook terug op de PIR platen leggen. Alle extra isolatie helpt, maar dan kan je de zolder natuurlijk niet gebruiken. Voor het behalen van een EPC-labelpremie kunnen die kleine extra's soms wel 1250 euro verschil maken qua premiebedrag als je net in een hoger label terecht komt. ;)
nee er is dus geen houten frame en de rollen waren soms met de verkeerde kant gelegd, het was een chaos.
Het was ook maar hier en daar gelegd, niet overal gelijk.
Het weggooien leek mij ook niet de beste oplossing, ik wil gewoon niet telkens een hoestaanval krijgen van rondvliegende glaswol partikels.

Het gaat over een zolder van 150 vierkante meter, 90 vierkante meter wordt degelijk gedaan nu vrijdag, boven de meest bewoonde kamers.
Die andere 60 vierkante meter kan ik dus aanvullen met die overschot glaswol, maar dat is dus boven de garage, het waskot en de slaapkamers.
 
Terug
Bovenaan