Elektriciteitstopic

Ik ben wel 100% zeker dat rexel of cebeo geen china import utp verkopen hoor.

Overlaatst 1 afgekeurd met enkel china kabels zonder iets van markering , idem voor zijn schakelmateriaal. Hoe kun je eindelijk geloven dat een stopcontact sokkel met afdekplaatjes voor 1,8 € ook veilig kan zijn.

Oké voor de duidelijkheid; uiteraard installeer je geen Chinese kabels. Het gaat hier zuiver om koppelstukjes voor CAT7 kabels of het gebruik van een krimptang, bon.
 
  • Leuk
Waarderingen: C43
Standaard RJ45 connectoren voor CAT5e of CAT6 passen niet op een CAT6a of CAT7 kabel omdat dit verschillende dikten AWG zijn. Een klassieke RJ45 connector komt niet met een guiding bar en heeft alle 8 aders in hetzelfde vlak naast elkaar in de plug zitten. Een CAT6a/7 compatibele RJ45 komt wel met guiding bar en in die connector zitten de aderparen in twee niveaus.



Als dat AP's zijn die bedoelt zijn om op te hangen ga je met toolless connectoren dat niet deftig aangesloten krijgen. Die nemen veel te veel plaatst in. Meestal is in die AP's weinig plaats voorzien bij de kabelaansluiting.



Er staat effectief bij welke kabels 100% koper zijn. Dat is volgens jou een teken dat dat geen betrouwbare winkel is? Bizar, je zou net het omgekeerde moeten redeneren en wantrouwig zijn tegenover winkels die met geen woord reppen over CCA. Los daarvan is er een plaats voor CCA kabels hoor. Hier ligt 200 meter CCA in de achtertuin als RS485 bus. Waarom zou je daar 100% koper voor gebruiken.

Ik zie ook weinig reden om die dingen niet op AliExpress te kopen gelet op de ranzige markups die je hier in België betaald voor exact hetzelfde (geïmporteerde) materiaal.
Voor cat6A bestaan er field connectoren rj45. Enkel cat7 is niet gemaakt voor rj45 connectoren dan heb je de tera en de gg45 connectoren.

Dit zijn cat6A mannelijke connectoren:
 
Voor cat6A bestaan er field connectoren rj45. Enkel cat7 is niet gemaakt voor rj45 connectoren dan heb je de tera en de gg45 connectoren.

Dit zijn cat6A mannelijke connectoren:

CAT7 en CAT6a rj45 connectoren zijn nochtans intercompatibel. In die zin dat je ze gaat kunnen crimpen en je gaat connectie hebben. Of dat allemaal binnen specificatie valt (welke specificatie voor CAT7 dan) laat ik me niet over uit.
 
Mijn inziens is spreken over cat7 voor residentieel gebruik compleet van de pot gerukt. Temeer omdat de standaard laat ons zeggen niet zo heel koosjer is. Deftige Cat6 kabel kan trouwens echt wel meer aan dan de standaard. En eens je de standaard van cat6 gemaxed hebt... Bij een AP gaat uw kabel nu en in 2050 niet de limiterende factor zijn.
 
Ik spreek u niet tegen op dat vlak. Maar voor infrastructuur denk ik dan waarom beknibbelen op de comma's. Zeker als je over een horizon van 30 jaar spreekt
 
Geen vraag over de aansluiting, maar meer over de tekening van elektrische schema's. Namelijk welke (gratis) programma's raden jullie aan om een eendraadsschema en situatieschema te tekenen om te kunnen gebruiken voor de keuring?
Destijds was hier een topic van op 9Legacy welke ik had opgeslagen, maarja 😕.

Google: EasyEda, jvbsoftware
 
Laatst bewerkt:
Trikker heeft een demo versie dacht ik maar ik weet niet of dat voldoende voor je zal zijn?

Er is trouwens een archief nu hé. Dus je topic zou daar in moeten zitten
 
Het vraagt een beetje meer tijd, maar met de hand op millimeterpapier is gewoon ook oké.

Al die gratis dingen is het voor mij toch niet echt. Duurt langer om er mee te leren werken dan dat je even een avond vrij maakt om een hand tekening te maken.
Voor een gewone woning moet dat toch echt wel doenbaar zijn. En bovendien ook gewoon oké.

Trikker is max. 5 kringen (gratis versie)
 
Geen vraag over de aansluiting, maar meer over de tekening van elektrische schema's. Namelijk welke (gratis) programma's raden jullie aan om een eendraadsschema en situatieschema te tekenen om te kunnen gebruiken voor de keuring?
Heb hier mij even 1h bezig gehouden met Q electro tech en Youtube.

Tis echt makkelijk en als ge de juiste info invult maakt hij mooi de brugjes als er daarna nog aanpassingen moeten komen.
 
Geen vraag over de aansluiting, maar meer over de tekening van elektrische schema's. Namelijk welke (gratis) programma's raden jullie aan om een eendraadsschema en situatieschema te tekenen om te kunnen gebruiken voor de keuring?
Destijds was hier een topic van op 9Legacy welke ik had opgeslagen, maarja 😕.

Google: EasyEda, jvbsoftware
Qelektrotech. Ben er heel tevreden van.
 
Heb hier mij even 1h bezig gehouden met Q electro tech en Youtube.

Tis echt makkelijk en als ge de juiste info invult maakt hij mooi de brugjes als er daarna nog aanpassingen moeten komen.
Klinkt interessant, de lay out is al gelijkend aan Eplan waar ik al ervaring mee heb
 
Geen vraag over de aansluiting, maar meer over de tekening van elektrische schema's. Namelijk welke (gratis) programma's raden jullie aan om een eendraadsschema en situatieschema te tekenen om te kunnen gebruiken voor de keuring?
Destijds was hier een topic van op 9Legacy welke ik had opgeslagen, maarja 😕.

Google: EasyEda, jvbsoftware
Google maar eens op ProfiCad. Is een gratis programma. 1 maand kan je het (gratis) volledig gebruiken, vervolgens betaal je ervoor. (of verder gratis gebruiken met beperkte mogelijkheden)
Moest je hulp nodig hebben... pm me maar
Voorbeeld ProfiCad
 
Heeft er iemand de AREI symbolen in DWG formaat? Stond hier een tijd geleden iets van in de thread maar kan het niet vinden
..
 

Bijlagen

  • en_arei_visio_svg_autocad_elmt.zip
    827,7 KB · Weergaven: 45
Enkele vraagjes;

  1. Onze installatie is 3x400+N/32A. Ik ga nu een nieuwe rij automaten aanleggen en moet dus oversteken van de rij eronder. In de vorige rijen is dat door de oorspronkelijke elektricien met 10mm2 VOBST gedaan. Maar als ik het het AREI lees zou dat ook met 6mm2 kunnen tot 32A? Wat is hier gangbaar
  2. Ik voorzie een overspanningsbeveiliging nu de tuinverlichting wordt aangesloten. Daar vraag ik me af, maak het uit waar je die overspanning plaatst in de installatie? Of best net voor de 30mA diff voor buiten?
 
1. Voor het prijsverschil kan je daarna makkelijk je diff verzwaren naar 40A. Waarschijnlijk had de elektricien geen 6mm² dus als die dat speciaal voor jou moest kopen was dat duurder.
Als jij alles nog moet kopen mag je 6mm² zetten.

2. Eender waar in je installatie. Maakt niet echt uit. Je moet gewoon al je fases beveiligen.
 
1. Voor het prijsverschil kan je daarna makkelijk je diff verzwaren naar 40A. Waarschijnlijk had de elektricien geen 6mm² dus als die dat speciaal voor jou moest kopen was dat duurder.
Als jij alles nog moet kopen mag je 6mm² zetten.

2. Eender waar in je installatie. Maakt niet echt uit. Je moet gewoon al je fases beveiligen.

Onze hoofddiff is 63A 40A dat had ik moeten vermelden. Maakt dat een verschil? Per fase kan ik thereotisch maximum 32A uit het net halen. Dat is volgens het AREI het maximum voor 6mm2. Maar ik heb ook nog zonnepanelen. Dus dan kan er in theorie nog meer stroom door mijn installatie vloeien.

Wil zeker zijn dat ik het goed begrijp voor ik iets bijplaats :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan