Ecocheques

Witgoed vanaf een bepaald energielabel kan ook met ecocheques betaald worden. Bij ons gaat er toch wel minstens 1 toestel stuk om de 2 jaar, dus die zijn zo op.
Eigenlijk wel frappant. Goedkope brol kopen die snel (2 jaar, rly?) kapot gaat en dan vervangen door andere brol. Zéér ecologisch me dunkt.

Eigenlijk wel frappant. Goedkope brol kopen die snel (2 jaar, rly?) kapot gaat en dan vervangen door andere brol. Zéér ecologisch me dunkt.
De tijd dat een miele wasmachine 30 jaar meeging ligt helaas al lang achter ons. Vroeger kon het, dus in principe zouden fabriekanten dat nu nog beter moeten kunnen. Maarja, als je maar om de 40 jaar een wasmachine verkoopt per huishouden brengt dat niet genoeg op natuurlijk...

Ik kom al snel aan 10+ huishoudtoestellen (oven, microgolf, vaatwasser, kookvuur, koelkast, vriezer, wasmachine, droogkast, koffiezet, cv ketel, ...) waarvan de verwachte levensduur maar 10-15 jaar is. Dan zit je gemiddeld aan 1 toestel per jaar dat stuk gaat...

De tijd dat een miele wasmachine 30 jaar meeging ligt helaas al lang achter ons. Vroeger kon het, dus in principe zouden fabriekanten dat nu nog beter moeten kunnen. Maarja, als je maar om de 40 jaar een wasmachine verkoopt per huishouden brengt dat niet genoeg op natuurlijk...

Ik kom al snel aan 10+ huishoudtoestellen (oven, microgolf, vaatwasser, kookvuur, koelkast, vriezer, wasmachine, droogkast, koffiezet, cv ketel, ...) waarvan de verwachte levensduur maar 10-15 jaar is. Dan zit je gemiddeld aan 1 toestel per jaar dat stuk gaat...
Persoonlijk geen probleem mee.

Mijnen TV op de slaapkamer is al een model van meer dan 11 jaar geleden, 2e frigo is gemakkelijk even oud (zoniet ouder & heeft zelfs de verhuis overleefd), ...
Ik heb dus alleszins nog bij lange dat probleem niet gehad. Laat staan dat er elk jaar iets kapot zou gaan.

Mijnen andere frigo is al een zorgenkind geweest weliswaar, maar dat was al zo sinds die maar een goei 3/4j oud was. Werkt nog perfect, maar 't ijsmachien maakt een kloppend lawijt elke keer die ijs dropt. Zo ambetant.
Dus of die het even lang zal houden dan m'n andere koelkast is nog maar zeer de vraag. Mss houdt m'n oeroude Samsung het gewoon langer dan die in de keuken, dat zou wat zijn. :sneaky:

----------------------
Anyway ... ik koop er nog steeds elk jaar een ton bio wijn mee (bij Delhaize aanvaardt men dat).
En af & toe heb ik dan eens een kleinigheid dat ik in den Brico/Hubo kan gaan halen dat ik toevallig nodig heb. Bij Hubo mag ik kopen wat ik wil met die dingen. Gaande van opslagrekken tot verlengkabels (die ik toevallig nodig had enkele weken terug) & zelfs kuisproducten.

Maar 'k heb de laatste jaren toch al 90% van m'n ecotoestanden verbrast aan de wijn. Ook al staan er nog 1000 flessen wijn in de berging, die cheques moeten op eh. :whistle:

Persoonlijk geen probleem mee.

Mijnen TV op de slaapkamer is al een model van meer dan 11 jaar geleden, 2e frigo is gemakkelijk even oud (zoniet ouder & heeft zelfs de verhuis overleefd), ...
Ik heb dus alleszins nog bij lange dat probleem niet gehad. Laat staan dat er elk jaar iets kapot zou gaan.

Mijnen andere frigo is al een zorgenkind geweest weliswaar, maar dat was al zo sinds die maar een goei 3/4j oud was. Werkt nog perfect, maar 't ijsmachien maakt een kloppend lawijt elke keer die ijs dropt. Zo ambetant.
Dus of die het even lang zal houden dan m'n andere koelkast is nog maar zeer de vraag. Mss houdt m'n oeroude Samsung het gewoon langer dan die in de keuken, dat zou wat zijn. :sneaky:

----------------------
Anyway ... ik koop er nog steeds elk jaar een ton bio wijn mee (bij Delhaize aanvaardt men dat).
En af & toe heb ik dan eens een kleinigheid dat ik in den Brico/Hubo kan gaan halen dat ik toevallig nodig heb. Bij Hubo mag ik kopen wat ik wil met die dingen. Gaande van opslagrekken tot verlengkabels (die ik toevallig nodig had enkele weken terug) & zelfs kuisproducten.

Maar 'k heb de laatste jaren toch al 90% van m'n ecotoestanden verbrast aan de wijn. Ook al staan er nog 1000 flessen wijn in de berging, die cheques moeten op eh. :whistle:
Lap, dan heb ik dikke pech zeker.
Alle toestellen gekocht in 2010 (toen gebouwd)
Na 8 jaar: koffiemachine stuk
Na 9jaar: wasmachine stuk
Na 11 jaar: vaatwasser stuk
Na 13 jaar: koelkast stuk
Na 14 jaar: cv ketel stuk
En de droogkast begint ook al kuren te krijgen.

De eerste 6 jaar kreeg ik de ecocheques nog op aan tuingerief en verf. Wij hebben dus nog nooit een probleem gehad om ze op te krijgen :)

Bosch warmtepomp droogkast hier van nog geen 3,5 jaar oud. Defecte compressor, wat blijkbaar onherstelbaar is. Ongelofelijk.

Het zuurste van al is dat ik vergeten was om verlengde garantie te nemen van 5 jaar, waardoor hun commerciële geste nu is om 50% korting te geven op een vergelijkbaar nieuw model.

...

Nu komt het lastige deel, die allemaal nog uit krijgen - ik hoop in ieder geval dat je wijn uitgekozen hebt die goed bewaart :p

Nu komt het lastige deel, die allemaal nog uit krijgen - ik hoop in ieder geval dat je wijn uitgekozen hebt die goed bewaart :p
Een klein voordeel, dat ook een nadeel is natuurlijk, is dat bio wijn over 't algemeen nog redelijk aan de kostelijke kant is.

Ik koop sowieso al geen Chateau Migraine van 3 of 5 EUR, maar als je naar den Delhaize gaat & er enkel en alleen de bio's op nahoudt ... jah ... dan moet je zelfs niet zoeken in die price range.
Bij gevolg is het aantal flessen voor 250 EUR natuurlijk navenant.

Nuja, aan de andere kant ... die zelfsten Delhaize doet de laatste paar jaar toch al 1 keer per jaar promotie op 'alle' bio wijnen/bubbels (dus moet je niet net 'chance' hebben dat er ergens 1 fles bio in een promotie zit. En 2 + 1 gratis helpt dan wel om die flessen count een beetje op te krieken. :whistle:
Met 33% korting, aan 10-15 EUR de fles zijn dat natuurlijk nog steeds een aantal dozen, dus op heden ... die 1K flessen in stock is overdreven ... maar 't is toch gemakkelijk dat met een nulletje minder. :whistle:
't Zijn weliswaar niet énkel flessen v/d ecocheques, but still.

Nu koop ik wel vooral RODE wijn, die sowieso nog wat extra 'ligtijd' kan verdragen in vele gevallen. Maar laat ons stellen dat ik op dit punt in feite niet echt nog extra wijn moet inslaan, maar als m'n eco's op moeten ... zal het toch weer van dat worden.

Kleine anekdote om af te slussen ... recent een fles rode wijn gekregen van iemand van een goei 25j oud ... en em was nog steeds goed.
Die mens begon ze wel weg te géven aangezien hij merkte dat ze niet langer meer moesten blijven liggen. Wss zal er eentje niet meer goed geweest zijn in z'n voorraad.

Mijn ecocheques vervielen bijna. Die ondingen gebruikt geen enkel zinnig mens doorheen het jaar. Dus:
  • Kaart gaan zoeken. Heel mijn huis overhoop gezocht.
  • Pin-code gaan opzoeken. Resetten. Nieuwe pin-code ingesteld.
  • Actief gaan opzoeken wat ik zou kunnen consumeren. Eigenlijk niets nodig maar bon.
  • Als je dan iets gevonden hebt, blijk je er niet online mee te kunnen betalen.
  • Ik regel opvang voor de kinderen in het weekend zodat ik naar de stad kan om naar een fysieke winkel te gaan.
  • Blijkt die kaart niet te functioneren in de terminal.
  • Ik had al iets uitgekozen, stond al aan de kassa, had al opvang geregeld voor de kinderen, ... dus ik besloot om het dan toch maar te kopen, maar dan met geld van op mijn reguliere bankrekening. Iets wat ik anders niet zou gekocht hebben, maar bon.
  • Kwade mail moeten sturen naar ecocheques-bedrijf. Krijg een nietszeggend antwoord terug. "Probeer eens in een andere winkel!"
  • Gisteren zijn die ecocheques vervallen.
  • Procedure in gang zetten om die te proberen verlengen.
  • Enzovoort enzovoort enzovoort.

Basically dus dezelfde ergernis als hierboven:
  • 20 jaar geleden: "Hier werknemer, uw loon. Punt."
  • Anno 2024: "Hier werknemer, een klein stukje loon en daarnaast word je uitbetaald in mobiliteit, verzekeringen, maaltijdbonnen, eco-bonnen, ... met daaraan een waslijst aan voorwaarden gekoppeld, kleine lettertjes, vervaldatums, pin-codes, puk-codes, apps, ..."
En dit x100 doorheen alles wat we doen in ons leven. Maar hoe komt het toch dat mensen overprikkeld raken, een burnout krijgen, etc. Ik zit verdomme de helft van mijn avonden klachtenmails te sturen, zaken te regelen die gewoon evident zouden moeten zijn.

Ben ik eigenlijk de enige die altijd van die dingen tegenkomt?

@mac-bc
De oorzaak is fiscale koterij die beter afgeschaft wordt.
Geef iedereen xxx€ netto meer en schaf het gros van die koterij af.

Pech voor diegenen die nu héél veel koterij krijgen en dan wat minder zullen verdienen, goed voor de rest én de samenleving.

Mijn partner heeft een paar maanden terug maaltijdcheques gekregen.
-> Gedoe aan de kassa, want je moet telkens 2x betalen omdat een deel niet met maaltijdcheques mag betaald worden.
-> We betaalden vroeger met kredietkaart waar cashback op zat, dat zijn we nu kwijt.
-> Gans dat systeem heeft een redelijke overhead die compleet zinloos is.

Exact mijn punt. Zie mijn nieuwe post hierboven over "de ecocheque".

Mijn ecocheques vervielen bijna. Die ondingen gebruikt geen enkel zinnig mens doorheen het jaar. Dus:
  • Actief gaan opzoeken wat ik zou kunnen consumeren. Eigenlijk niets nodig maar bon.
  • Ik regel opvang voor de kinderen in het weekend zodat ik naar de stad kan om naar een fysieke winkel te gaan.
  • Ik had al iets uitgekozen, stond al aan de kassa, had al opvang geregeld voor de kinderen, ... dus ik besloot om het dan toch maar te kopen, maar dan met geld van op mijn reguliere bankrekening. Iets wat ik anders niet zou gekocht hebben, maar bon.
  • Kwade mail moeten sturen naar ecocheques-bedrijf. Krijg een nietszeggend antwoord terug. "Probeer eens in een andere winkel!"

• Anno 2024: "Hier werknemer, een klein stukje loon en daarnaast word je uitbetaald in mobiliteit, verzekeringen, maaltijdbonnen, eco-bonnen, ... met daaraan een waslijst aan voorwaarden gekoppeld, kleine lettertjes, vervaldatums, pin-codes, puk-codes, apps, ..."
En dit x100 doorheen alles wat we doen in ons leven. Maar hoe komt het toch dat mensen overprikkeld raken, een burnout krijgen, etc. Ik zit verdomme de helft van mijn avonden klachtenmails te sturen, zaken te regelen die gewoon evident zouden moeten zijn.

Liefste mac-bc,

Ik vind dit oprecht heel erg voor jou. Ik kan me niet inbeelden wat een ondraaglijk leed deze situatie moet veroorzaakt hebben.
Omdat ik dit niemand toewens en gewoon een intrinsiek altruïstisch persoon ben, vind ik het mijn maatschappelijke plicht om je volgend jaar dit gigantisch onrecht te besparen.

Daarom stel ik voor: geef mij een pm wanneer je ecocheques gestort zijn met je adres. Ik kom dan ter plaatse je kaart ophalen, zodat je geen babysit hoeft te regelen. Ik zal dan mijn uiterste best doen om het openstaande bedrag tot op de eurocent te spenderen aan fietsbenodigdheden (want ik weet dat je voorstander bent van verplaatsingen met ecologische vervoermiddelen) en plantjes voor in de tuin (want meer groen is goed voor luchtkwaliteit en dus eenieders welzijn). Je kan dan diezelfde avond je lege kaart terug in je brievenbus vinden, ontdaan van die doorn in het oog, van dat verdoken kwaad.
Als je nu je code van de kaart, die je nu nog weet want pas aangepast, doorstuurt, zal ik deze voor je bewaren.

Ik weet dat onze forumrelatie niet altijd even goed is, lieve mac-bc. Maar ik hoop dat je door deze blijk van medeleven toch voelt dat niet elke ambtenaar het slecht met je voor heeft. Daarom wil ik een dag vrije tijd opofferen voor jou, mac-bc. Ik hoop dan ook dat je dit aanbod, deze handrijking een kans geeft. Ik weet dat het zwaar zal zijn voor mij. Geconfronteerd worden met dé ecocheque, je wenst het je ergste vijand niet toe. Maar voor jou zal ik deze kwelling ondergaan.

Voor nu wil ik je veel strekte toewensen in de verwerking van dit leed.

Warme knuffel,
Guazala

dat is toch gemakkelijk kwijt te graken?
ik ben nu wel bevooroordeeld door mijn job, maar koop er kledij mee? t-shirts, broeken, sporthorloge, enz.

Dus kort samengevat: je laat die cheques liggen tot het laatste moment, gebruikt of test de kaart niet op voorhand, loopt dan door alles last minute rap rap te willen doen tegen de lamp en het is de schuld van een ander en de dystopische maatschappij? Right... :sarcastic:

Wel straf, ik moet zelden klachtenmails sturen. Misschien ligt de oorzaak niet bij de maatschappij en het systeem, daar al is aan gedacht?

Ergernissen neerschrijven is ok, maar indien het puur om bespreken van maatschappelijke dillema's gaat, zijn er betere threads voor.
Dus kort samengevat: je laat die cheques liggen tot het laatste moment, gebruikt of test de kaart niet op voorhand, loopt dan door alles last minute rap rap te willen doen tegen de lamp en het is de schuld van een ander en de dystopische maatschappij? Right... :sarcastic:

Wel straf, ik moet zelden klachtenmails sturen. Misschien ligt de oorzaak niet bij de maatschappij en het systeem, daar al is aan gedacht?

Jij bent dan ook niet kritisch genoeg, blijkbaar.

De ecocheque wordt voorgesteld als een alternatief van verloning.
Als jij meent dat je moet voldoen aan talloze randcondities om uw eigen geld te mogen uitgeven, en jij vindt dat allemaal normaal, dan ben je vooral onderdeel van het probleem.

Ja

Als jij meent dat je moet voldoen aan talloze randcondities om uw eigen geld te mogen uitgeven, en jij vindt dat allemaal normaal, dan ben je vooral onderdeel van het probleem.
Helemaal akkoord dat het een fiscale rommel is, de belasting op arbeid is zodanig hoog dat er naar elke mogelijke optimalisatie gezocht wordt, om voor de werkgever zo goedkoop mogellijk (sorry, minst duur) een degelijke netto verloning aan zijn werknemers te geven.
Moet echt eens helemaal hervormd worden.
Enkel de Sodexo's, Edenreds en Monizze's worden er rijk van.

Echter, dat jij er niet in slaagt om ze op een praktische en efficiente manier te spenderen, helemaal niet akkoord!
Als je in 2 jaar tijd geen bruikbare items kan vinden om ocharme 250€ aan te spenderen, dan is er toch iets serieus mis met je.

Quasi zeker dat je voor honderden Euros zaken hebt gekocht in de afgelopen 2 jaar die je perfect met ecocheques had kunnen betalen!

Je kunt natuurlijk doorslaan in het kritisch zijn dat het niet meer gezond is. Het is maar hoe ge uw vrije tijd wilt invullen natuurlijk.

Ik heb vooral een probleem met consumptie cheques.
Winkels in de buurt nemen dat nooit aan, of halen het nooit van mijn kaart.

Veel drama voor wat in essentie ‘een pincode onthouden’ is.

Je hebt gelijk, het zal aan ons, de sheeple, liggen :sarcastic:

De ecocheque is een kutsysteem en oplossing, maar "talloze randcondities", stop kidding yourself, want zo complex is dat ook allemaal niet. Je hebt ruim tijd en opportuniteit om dat uit te geven, je hebt het zelf uit het oog verloren, dat ligt aan you. Own your shit.

Terug
Bovenaan