Ecocheques

Jij hebt het duidelijk helemaal begrepen! Proficiat!

:sarcastic:
Kgoh, bij praktisch elke post van u vraag ik me af of jij het allemaal wel (wilt) begrijpen.
Maar soit, ik zal een nummertje nemen en achteraan aanschuiven in de rij, want ik ben de 100ste op het forum die er zo over denkt vrees ik.

Kleine tip, vergeet je belastingen niet in te dienen, ook dit is iets dat eenvoudiger kan, maar al jaren zo loopt, iedereen begrijpt maar kan fout lopen als je dit op de laatste moment doet.
Kwestie van je dagelijkse ergernis post van 15/7 al te snel af te zijn

Ik ben hier niet akkoord mee. Eigenlijk moeten we dus gewoon ja-knikken terwijl meneer eindeloze posts neertypt zoals alleen hij dat kan, i.e. rants tegen het systeem of de maatschappij zonder enig greintje zelfinzicht. En dat al jaren. Het weerwoord op zo'n posts kán intussen niets anders meer zijn dan "gebash" op hem, want de fun is er echt al lang af. Je zou voor minder cynisch en ludiek antwoorden erop, want als je met argumenten komt is het weer een rondje cirkelredeneringen die uiteindelijk eindigt in mac die zegt: "oh en dan ben IK de idioot :( :( :(".
We hebben met zijn allen (ik ook) hem geadviseerd, alternatieven voorgeschoteld, oplossingen aangereikt enz... Nu zitten we in het straatje dat we "boos" reageren op elke post.

Mij betoog is ofwel laat ge hem uitrazen en geniet je van zijn rants. Of als hij u te fel ergert zet hem op ignore.

Hier zijn een groot aantal personen die meelezen zonder te posten, als wij blijven uithalen op 1 persoon omdat we niet akkoord zijn, zorgt dit voor een mogelijke drempel om meer mensen te laten posten op dit forum.

Er zijn er hier al een aantal vertrokken omdat ze in hun ogen hard werden aangepakt en ik vind dat oprecht jammer.

Ik snap perfect waarover het gaat en ik suggereer niets, ik zeg het zwart op wit zonder verdoken context.

De meesten hier zijn het er al lang mee eens dat ecocheques niet zouden moeten bestaan. Daar ging het niet om:

Daar ging het niet om? Dat zeg jij.
Ik zeg namelijk dat dat exact hetgeen is waar het hier wél om gaat.

het is duidelijk dat je jouw persoonlijk proces rond het uitgeven van ecocheques uitgeven opzettelijk uitvoerig hebt uitgeschreven om dat proces complex te doen lijken, terwijl veel van je argumenten niet toepasselijk noch complex zijn. Case in point: je sprak onder andere over "talloze randvoorwaarden". Er zijn geen talloze randvoorwaarden.

Pincodes zijn niet complex.
Kinderopvang moeten zoeken heeft niets te maken met ecocheques an sich, maar (blijkbaar bij jou) met fysiek winkelen.

Jouw hele ergernis kan samengevat worden als "ik wou last-minute ecocheques uitgeven en de winkel die ik uitgezocht had aanvaardde ze niet". Dat is terecht, al de rest is van je eigen doen. En dat deel is kak, maar had je iet of wat beter gepland en/of dat tijdig opgenomen had je je ook daaraan niet blootgesteld.

Ja, maar dat is het nu exact.
Ik vind niet dat ik zou moeten plannen wanneer ik geld uitgeef aan heel specifieke zaken omdat er een vervaldatum zit op een stuk van mijn loon.

Slecht plannen is setting up to fail, last-last-minute dingen willen doen en hopen dat elk stapje perfect verloopt is dat ook. Jij als projectleider weet dat ook perfect.

Inderdaad, en ik moet dat al zodanig veel doen in mijn professionele activiteiten dat ik niet nog eens hetzelfde wil doen in mijn privaat leven, gewoon om mijn loon te kunnen spenderen.

Verloning zou de verdienste moeten zijn van mijn arbeid. Het zou niet een nieuwe bron mogen zijn van arbeid.

Naar jou he mac.

Waarom stel je iets dat niet (perfect) werkt overigens gelijk aan iets dat complex is? Ik heb de simpelste processen al zien falen.

Het werkt niet perfect en het is nodeloos complex. Ik zie ook de simpelste processen falen: namelijk het uitdelen van loon in de vorm van eco-bonnen.
En dat is niet alleen uit persoonlijke afkeer, maar ook voor de maatschappij is het nodeloze ballast en zijn het nutteloze jobs die elders veel efficiënter kunnen ingezet worden.

Maar daar is iedereen blind voor blijkbaar. Liever egoïstisch en kortzichtig kwijlen op de fiscale snoepjes die we (enfin, sommigen onder ons) toegeworpen krijgen en voor de rest vooral niets in vraag stellen.

Yes I did it again. Nog een kleine 100 euro over op mijn ecocheques kaart die nog 10 dagen geldig is. Let the hunt begin!!

Staan de ecocheques bij jullie dan niet op dezelfde kaart als de maaltijdcheques?
Bij mij is dat gewoon 1 kaart die altijd in de portefeuille zit en die toch enkele keren per maand gebruikt wordt.
Om de ecocheques te gebruiken volstaat dan gewoon om te vermelden aan de kassa dat je ecocheques wilt gebruiken.

Er zijn toch wel complexere zaken in mijn leven dan het gebruik van de ecocheques :)

Ik vind niet dat ik zou moeten plannen wanneer ik geld uitgeef aan heel specifieke zaken omdat er een vervaldatum zit op een stuk van mijn loon.
Een ecocheque is 24 maand geldig. Als dat 3 maand was, kan ik me daar in vinden maar in 2 jaar tijd zal je wel is iets kunnen kopen waar je gewoon de ecocheque-kaart voor in de bancontact kan prikken he. Hoe gek moet het worden zeg. Compleet idiote argumentatie dit.

Staan de ecocheques bij jullie dan niet op dezelfde kaart als de maaltijdcheques?
Bij mij is dat gewoon 1 kaart die altijd in de portefeuille zit en die toch enkele keren per maand gebruikt wordt.
Om de ecocheques te gebruiken volstaat dan gewoon om te vermelden aan de kassa dat je ecocheques wilt gebruiken.

Er zijn toch wel complexere zaken in mijn leven dan het gebruik van de ecocheques :)

Gewoon in de horta of Aveve gaan shoppen en wat vuilzakken meepakken. "Pak maar ecocheques".

We kunnen toch allemaal akkoord gaan dat ECO cheques onnodig zijn?
Dat gaat ocharme over 20eur per maand. Stort dat gewoon bij het netto loon en laat het verdwijnen.

Daar ging het niet om? Dat zeg jij.
Ik zeg namelijk dat dat exact hetgeen is waar het hier wél om gaat.

Inderdaad, en ik moet dat al zodanig veel doen in mijn professionele activiteiten dat ik niet nog eens hetzelfde wil doen in mijn privaat leven, gewoon om mijn loon te kunnen spenderen.

Verloning zou de verdienste moeten zijn van mijn arbeid. Het zou niet een nieuwe bron mogen zijn van arbeid.

Het werkt niet perfect en het is nodeloos complex. Ik zie ook de simpelste processen falen: namelijk het uitdelen van loon in de vorm van eco-bonnen.
En dat is niet alleen uit persoonlijke afkeer, maar ook voor de maatschappij is het nodeloze ballast en zijn het nutteloze jobs die elders veel efficiënter kunnen ingezet worden.

Maar daar is iedereen blind voor blijkbaar. Liever egoïstisch en kortzichtig kwijlen op de fiscale snoepjes die we (enfin, sommigen onder ons) toegeworpen krijgen en voor de rest vooral niets in vraag stellen.

Zeg @mac-bc . Je zou een stuk gelukkiger zijn als je deze ondraaglijke situatie gewoon laat passeren. Ja, het is achterlijk. Ja, het zou moeten aangepast worden. Ja, het is inefficient. Maar choose your battles.

En het is ook maar 20 euro per maand - ga je je daar in druk maken? Lijkt me vermoeiend. Dat is dus een keuze die je zelf maakt. Voor 20 euro per maand je kas opfretten.

Zoals hier al eerder gezegd. Dat is toch hetzelfde kaartje als maaltijdcheques ? Ik heb er ook juist weer 250 gekregen. Tegen eind juli zijn die al weer op hoor. Elke winkel waar ze ecocheques aanvaarden in de buurt is fair game om alles te kopen, ook al voldoet het niet aan de voorwaarden. Hubo (daar hebben ze altijd ice tea aan bradeer prijzen), aveve en horta (vuilzakken en pmd zakken) zijn hier respectievelijk 200 en 500m van mijn deur en daar kan ik alles kopen met ecocheques. Beetje verder is er een Thais restaurant waar ik met ecocheques kan betalen (ik verzin het niet).

En dan is er nog het reguliere circuit waar je echte "eco producten" kunt kopen met ecocheques. In veel supermarkten kun je eco producten gewoon met ecocheques betalen. En die waaier is zo breed tegenwoordig dat je gewoon aan de kassa moet zeggen "Eco cheques". Printpapier, schriften, wasproducten etc, sommige daarvan voldoen. Ga naar een Vandenborre of Krefel of zo en je bent onmiddellijk van 1000 euro ecocheques af als je iets groot koopt.

We kunnen toch allemaal akkoord gaan dat ECO cheques onnodig zijn?
Dat gaat ocharme over 20eur per maand. Stort dat gewoon bij het netto loon en laat het verdwijnen.

Uiteraard. Maar denk je dat dat snel zal veranderen ? For the time being zal het consumeren zijn ipv te ranten heel de tijd. Idem met maaltijdcheques, cadeaucheques, consumptiecheques en andere nonsens. Maar dat is toch gewoon aan de kassa eens vragen en *hop* die zijn weg.

Ik snap het probleem niet met eco-cheques. Komen jullie nooit buiten ofzo? Ik doe maandelijks meerdere aankopen die in aanmerking komen om met eco-cheques te betalen. Dat duurt bij mij dan hooguit een maand of 2-3 en ik heb die volledig opgebruikt.

Was cash geld op de rekening handiger? ja, dan kan ik het ook flexibeler uitgeven.

Is alles in de wereld ideaal? Nee, deal with it.

Via de app van mijn ecocheques (edenred) krijg ik een lijst van tientallen online webshops waar we ze kunnen gebruiken.
ik kan zelfs melden dat ik bij 1 van die webshops iets had gekocht wat niet aan de verwachtingen voldeed en dus heb geretourneerd waarbij ze me gewoon geld hebben teruggestort op mijn bankrekening. Witwaspraktijken voor ecocheques jongens, HET KAN.

Basically dus dezelfde ergernis als hierboven:
  • Anno 2024: "Hier werknemer, een klein stukje loon en daarnaast word je uitbetaald in mobiliteit, verzekeringen, maaltijdbonnen, eco-bonnen, ... met daaraan een waslijst aan voorwaarden gekoppeld, kleine lettertjes, vervaldatums, pin-codes, puk-codes, apps, ..."
En dit x100 doorheen alles wat we doen in ons leven. Maar hoe komt het toch dat mensen overprikkeld raken, een burnout krijgen, etc. Ik zit verdomme de helft van mijn avonden klachtenmails te sturen, zaken te regelen die gewoon evident zouden moeten zijn.

Ben ik eigenlijk de enige die altijd van die dingen tegenkomt?
Nee, je zal zeker niet de enige zijn die dit tegenkomt, maar het feit dat je insinueert dat dit een aanleiding kan geven tot overprikkeling en burn-out is op zijn minst verrassend.

A) het diverse aanbod aan vergoedingen zijn vooral eigen aan mensen met hogere lonen, omdat een win-winsituatie is. Voor dezelfde kost aan het bedrijf hou je meer over. Als werknemer in bv retail zal je dit probleem niet zo snel hebben.

B) de filosofie achter ecocheques is niet hetzelfde als de interpretatie die jij (en andere forumleden of de commerce) er aan geven. De overheid wil mensen stimuleren om te investeren in duurzame producten (bv vervang een bestaande spot door led). Deze stimulans is belastingvermindering waardoor jij iets gaat kopen wat je anders zou uitstellen.

C) Het effectief spenderen van ecocheques is (net als consumptiecheques) vrij eenvoudig zonder bovenstaand doel na te streven. Bijvoorbeeld biogroenten en fruit ipv het aanwenden van je maaltijdcheques.

D) Niet iedereen gaat klagen of een aparte boekhouding erop nahouden want sommige mensen laten gewoon dingen passeren en denken: volgende keer beter

Tot slot ga ik wel akkoord dat er efficiëntere systemen mogelijk zijn, met minder inmenging van de overheid; maar laat nu net de partij die dit het hoogst in haar vaandel hoort te dragen, het hardst zijn afgestraft bij de verkiezingen.

En om toch een beetje mee te doen aan persoonlijke kritiek: ik las ergens dat je zelfstandige wou worden, laat nu één van de grote voordelen van dat systeem belasting optimalisatie zijn. Ja, de kans is klein dat je dan ecocheques gaat nemen; maar je zal 100% zeker niet gewoon je totale inkomsten als loon uitbetalen

Ik snap het probleem niet met eco-cheques. Komen jullie nooit buiten ofzo? Ik doe maandelijks meerdere aankopen die in aanmerking komen om met eco-cheques te betalen. Dat duurt bij mij dan hooguit een maand of 2-3 en ik heb die volledig opgebruikt.

Was cash geld op de rekening handiger? ja, dan kan ik het ook flexibeler uitgeven.

Is alles in de wereld ideaal? Nee, deal with it.

Op een gegeven moment heb je toch alles.
Vorig jaar wilden we LED lampen kopen, maar dan met een 'mooi' figuur in want ze zitten in doorzichtige glazen bollen, met 130 euro voor 8 stuks dachten we een behoorlijk deel weg te werken. Echter waren ze niet geschikt voor eco-cheques. De veel fellere met rechte filamenten en hogere wattages mochten wel, maar dat zou teveel licht geven boven de eettafel. Fl*kker dan toch op met je eco-cheques, LED is LED, ookal brengen ze wat minder licht op per Watt...
Waar is de tijd dat ik mijn Sonos playbar met eco-cheques kocht :p.

WIj hebben dan FSC verfborstels en verf gekocht bvb omdat die met eco-cheques betaald kunnen worden. Maar normaal zou ik dat in Nederland of Duitsland kopen omdat het daar gewoon veel goedkoper is voor verf.

Dit jaar zal het een accu kantenmaaier worden aangezien mijne de geest gegeven heeft. Ik wacht dus met smart op de eco-cheques :).

Ik zie dat eigenlijk als een beetje speelgeld. Mocht dat gewoon op de bankrekening komen vliegt dat gewoon op de hoop, merk je niet echt dat je dat krijgt en behandel je dat gewoon als geld.

Nu is dat zo’n apart potje dat ik niet als geld beschouw maar waarmee ik iets leuk kan doen. Of ligt dat nu aan mij :unsure:

Ik heb die van vorig jaar nog, straks nieuwe en de madam heeft een nieuwe sporthorloge nodig, dus dan geef ik die straks een Apple watch cadeau. En ik moet niet eens aan mijn rekening zitten, leuk toch :biglaugh:

Mannekes laat het bashen op Mac eens los.

Ik ben juist blij dat er hier leden zijn die hun nek uitsteken en duidelijk hun mening/gedachten/ hersenskronkels op ons los laten. We zouden zo wat meer figuren mogen hebben.

Macske blijven posten (wel de regels volgen), met de vermelding dat als je ergens op reageert je altijd reactie mag terugverwachten.
Als dit forum overdag vol zit met staatsgesubsidieerden die hele teksten zitten neer te pennen, die ze evengoed in 2 zinnen kunnen zeggen, om dan toch nog de essentie voorbij te gaan.
Dan mag mac hier tevens ook zijn mening/gedachten/ hersenskronkels loslaten.

--
Er zijn winkels die ecocheques voor alles aannemen. Je moet ze weten zijn.
Of bij een as adventure steeds kijken, vaak kan je daar bepaalde kledij met ecocheques kopen.
Bv: kan je kopen met ecocheques:

Zo een jas dan bv., toch niet slecht:

Polo:

...

Laatst bewerkt:
Er zijn winkels die ecocheques voor alles aannemen. Je moet ze weten zijn.
Of bij een as adventure steeds kijken, vaak kan je daar bepaalde kledij met ecocheques kopen.
Bv: kan je kopen met ecocheques:

Zo een jas dan bv., toch niet slecht:

Polo:

...
Merci voor de reclame :)
Idd, bij ons zijn we daar zeer redelijk in. En toegegeven iedereen heeft toch onderbroeken, t-shirts, jas, enz... nodig?

(links filteren uit 5000 producten)

En als het (pre)-solden zijn kun je de ecocheques ook erop gebruiken.

De AS Adventure tip is een goeie!
Voor de rest is het hier gene vetten, alles wat ik denk dat in aanmerking zou komen telt dan weer niet. Bij de Aveve bijvoorbeeld ging dat niet. Ging dan wel ook over katteneten maar ik dacht 'die doen daar alles met ecocheques' :p

Terug
Bovenaan