Ecocheques

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit last gehad om die cheques op te krijgen, als je u ogen een beetje open houdt doorheen het jaar ga je zien dat je er best vaak dingen mee kunt betalen. Als ge er elke 2 weken €10 van uitgeeft zijn ze ook op, bv bio producten die per ongeluk in u winkelkar belanden.
Da's gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vele winkels aanvaarden geen EC's voor bio.
Enige die ik al gevonden heb is Delhaize. Colruyt & AH pakt het niet.

En 't is effectief gewoon ook een gedoe om die op te krijgen in kleine brokjes.
Ik kocht tot op heden altijd bio wijn met m'n EC's. En hoe vaak ze mij al niet in 't zak gezet hebben aan de kassa dat ze het van de MC's halen, kan het al niet meer op 1 hand tellen. Uiteraard na specifiek aan te geven met EC's te betalen. En dit is met grotere bedragen, waar ik ENKEL bio wijn in de kar had, dus ook enkel EC's af te rekenen.

Vrijwel de enige keren dat het altijd al goed gekomen is is wanneer er niet genoeg MC's op de kaart meer staan. Dan is het ineens [Surprised Pikachu Face] dat het niet marcheert. Waarop ik nogmaals moet stresseren dat het niet om de MC's gaat, maar de EC's.

1 keer, toen ze bijna vervallen waren, heb ik hun toen ook bij de haren getrokken dat ze hun product mochten terugnemen indien het niet 'gefixt' werd. Daar dan meer dan een half uur bezig geweest met gerantes voor terugbetaling van het ticket + opnieuw scannen om dan met EC's te betalen.

Like I said, 't is een gedoe. Laat staan dat je dat elke keer opnieuw aan uw been hebt voor kleine aankoopjes, als onderdeel van een grotere mand.
Alsook, apart naar den Delhaize gaan voor 250 EUR wijn te kopen is 1 ding. Maar als ik mijn aankopen meestal in de Colruyt doe is het gewoon een NO GO om juust voor wat tomaten ofzo naar Delhaize te trekken.
Anyway: vorige week nog muurverf gekocht in de Gamma. In die doe het zelf zaken heb je best nog redelijk wat dingen die je daarmee kan betalen.
In de Gamma of den Hubo kunt ge pretty much alles kopen met EC's.
Ik heb hier gelijk 100 EUR fruitvliegjesvangers + vullingen liggen die ik dan kocht met EC's.
Heb nog een hele stapel batterijen liggen die nauwelijks gebezigd worden, voor dezelfde reden gekocht bij Hubo.

Heck, ben er vrij zeker van dat ik in den Hubo gewoon Cola kan kopen met EC's & dat ze 't zouden aanvaarden. Of snoep in ons tuincenter hier (wat daar aan de kassa ligt).

Maar 't ding is, 't is uitzonderlijk dat ik specifiek iets moet hebben van bij de doehetzelver. Al zeker geen 250 EUR/jaar.
En als ik daar eens iets moet hebben is het meestal een hoger bedrag in ene keer. Zoals toen ik mijn appartement moest verven zovele jaren terug.
En dan kom je niet toe met uw EC's, want ze zijn maar 2j geldig, dus je hebt telkens maximum 500 EUR.

Tijd dat ze die eco-check rommel gewoon afschaffen.
Tov 2015 zijn ze ook maar iets van een 190eur waard nu. Het zou ondertussen al 320eur moeten zijn met de inflatie.

Da's kind of hét probleem met die foefkes eh. I.t.t. een systeem waar men dit gewoon 'onbelast' zou kunnen uitkeren via de loonfiche & dat het officieel onderdeel zou zijn van uw loon.

Moest het gewoon onderdeel zijn van het loon, waarbij de eerste 250 EUR gewoon niet mee belast wordt, zou het gewoon automatisch mee indexeren.
Nu is dat zo'n rando randsysteem dat manueel zou moeten worden aangepast aan de index. En i.t.t. dienstencheques ... jah ... wordt dit blijkbaar totaal niet gedaan.

En indeed, 't is hetzelfde foefke met MC's dan met EC's. Je geraakt de MC's over 't algemeen gewoon gemakkelijker kwijt.
Iedereen moet eten & drinken eh.

Tijd dat ze die eco-check rommel gewoon afschaffen.
Tov 2015 zijn ze ook maar iets van een 190eur waard nu. Het zou ondertussen al 320eur moeten zijn met de inflatie.
€250 netto ecocheques is nog altijd meer dan nen €320 bruto bonus die kapot belast wordt en ge zelfs geen €150 netto van overhoudt.

Maar ja... I agree, al die cheques zijn eigenlijk schandalig. Ipv die cheques zouden zoals @ThekillingGoku al zegt gewoon beter een deel loon volledig belastingvrij maken. Voor de gebruikers is dat véél makkelijker want zij kunnen hun geld overal spenderen (ook in het buitenland natuurlijk maar w/e) maar het zou er ondertussen ook voor zorgen dat bedrijven als Edenred & Sodexo geen miljoenen euro meer uit de economie zuigen voor letterlijk 0 meerwaarde.

Denk dat er in politieke middens serieus "gesponsord" wordt door bovenstaande bedrijven want hoe ze niet alleen die Ecocheques (waar eigenlijk vooral veel over gezaagd wordt) niet alleen in stand houden maar over de jaren dan ook nog eens hebben aangevuld met oa consumptiecheques, cadeaucheques, sportcheques, cultuurcheques wat bestaat er allemaal wel niet is eigenlijk mindblowing.

€250 netto ecocheques is nog altijd meer dan nen €320 bruto bonus die kapot belast wordt en ge zelfs geen €150 netto van overhoudt.
Gohja, kind of besides the point eh.
Aangezien het altijd al 250 is geweest & andere types van die foefkes wel indexeren (zoals bv. de dienstencheques, als recente headline).

Dus de waarde van die EC's is al jaren niet aangepast aan de indexatie. Onafhankelijk van wat het bedrag moge zijn, betekent dit dat die dingen over de jaren sowieso in waarde zijn gedaald.

Gohja, kind of besides the point eh.
Aangezien het altijd al 250 is geweest & andere types van die foefkes wel indexeren (zoals bv. de dienstencheques, als recente headline).

Dus de waarde van die EC's is al jaren niet aangepast aan de indexatie. Onafhankelijk van wat het bedrag moge zijn, betekent dit dat die dingen over de jaren sowieso in waarde zijn gedaald.
Ze vallen dus buiten de index... is dat niet zo met bijna alle extralegale voordelen? Niet alleen maaltijd-/ecocheques maar bv ook nettovergoedingen zoals als representatie/thuiswerk/"noem-maar-op"-vergoeding vallen buiten de index. De tussenkomst van mijn werkgever in mijn internetfactuur wordt niet geïndexeerd. De TCO van onze bedrijfswagens is hier al járen bevroren ondanks de sterke stijgingen...

Feit is dat de ecocheque werd gelanceerd in 2010. Los van het feit dat het 'restricted money' is, waren die dingen bij lancering netto meer dan het dubbele waard van een bruto equivalent voor de werknemer. Zelfs vandaag 15 jaar later is die cheque nog steeds véél meer waard dan de hypothetisch geïndexeerde equivalente bruto uitkering.

Ik weet waar je naartoe wil: je zou graag gewoon €250 bruto krijgen die niet belast wordt maar wel jaarlijks mee geïndexeerd wordt. Je weet zelf ook wel dat dat nooit het alternatief is. Het enige realistische alternatief is dat ze die €250 aan cheques omzetten in een soort netto vergoeding maar die wordt dan evengoed niet geïndexeerd. Puur naar waarde toen blijft dat quasi dus hetzelfde. Het enige voordeel dat je daarmee hebt is dat je geld niet meer "vast" hangt aan een bepaalde groep producten bij een bepaalde groep winkels waardoor de intrinsieke waarde zéér marginaal stijgt met misschien paar procent maar ik daar verlies je dus jaar over jaar waarde op.

Ecocheques gaan eruit.
Uit het regeerakkoord :

• Hogere maaltijdcheques. Bedrijven kunnen maaltijdcheques voor hun werknemers met 2 euro per dag verhogen. Andere cheques, zoals ecocheques en cultuurcheques, zullen verdwijnen.

Ik dacht dat ze naar 12 euro zouden gaan maar het wordt dan 10 (met 1,09 werknemersbijdrage)?
Mega onduidelijk.
Op HLN zeggen ze 10€, op vtm nieuws 12€ (nochtans beiden dpg).
Maarja op vtm nieuws zeiden ze 6% btw op warmtepompen ipv 21%...en op beeld komt er dan "12%" te staan 😅.. we lezen veel tegenstrijdigheden momenteel.

Zalig dat die rotte ecocheques eruit gaan en de maaltijdcheques meer waard worden.
Zo blijft er veel minder geld plakken aan de vingers van nutteloze graaiers als edenred en sodexo.

Waarom doet iedereen alsof ze meer MC’s gaan krijgen? Als ik goed lees, wordt het max. limiet verhoogd, dat betekent niet dat je automatisch meer MC’s krijgt. Het is nu mogelijk, maar of je het krijgt is nog steeds een keuze van de werkgever en ze kunnen het gerust op 8 eur laten staan. Of niet?

Waarom doet iedereen alsof ze meer MC’s gaan krijgen? Als ik goed lees, wordt het max. limiet verhoogd, dat betekent niet dat je automatisch meer MC’s krijgt. Het is nu mogelijk, maar of je het krijgt is nog steeds een keuze van de werkgever en ze kunnen het gerust op 8 eur laten staan. Of niet?
Uiteraard, nu zat ook nog niet iedereen op 8 euro. Wij zaten bv nog maar op 6,5 werkgeversbijdrage (en werknemer 1.25)
Snap echt niet waarom maar bon, ga er wel vanuit dat verdwijnen ecocheques gecompenseerd wordt, alleen is de vraag hoe want ik heb meer verlof dan meeste collega's en (hele dag) verlof nemen is geen MC krijgen

Uiteraard, nu zat ook nog niet iedereen op 8 euro. Wij zaten bv nog maar op 6,5 werkgeversbijdrage (en werknemer 1.25)
Snap echt niet waarom maar bon, ga er wel vanuit dat verdwijnen ecocheques gecompenseerd wordt, alleen is de vraag hoe want ik heb meer verlof dan meeste collega's en (hele dag) verlof nemen is geen MC krijgen

Dat snap ik niet. Dan geef je een jaartje geen opslag in bruto en gewoon MCs meer. Is toch veel cheaper?

Dat snap ik niet. Dan geef je een jaartje geen opslag in bruto en gewoon MCs meer. Is toch veel cheaper?
Dit is exact wat ik volgend jaar zie gebeuren. Iedereen 4 EUR MC's als 'opslag' & de EC's weg zonder boe of ba. En geen bruto 'opslag'.
Als ze braaf zijn geven ze u mss 250 EUR 'bonus', waar geen 250 van over schiet, omdat je dit jaar uw EC's niet kreeg. Al denk ik dat de EC's van dit jaar er wel nog zullen door komen?

Gemiddeld per maand is €4/dag, mits een gemiddelde van 20d, 80 EUR 'opslag' bovenop den index. Uiteraard, reken dat uw verlof daar af gaat & dat dit een deel uit eigen zak komt. Mor soit, daar zal men niet over piepen.

80 EUR/mnd is nu niet echt een 'hoge' opslag, maar aangezien men den index meestal toch verkoopt als opslag is dat het scenario dat ik verwacht.
Reken daar dan nog 250 EUR af, dus de eerste 4 maand valt ook weg om die EC's te compenseren.

En da's er van uit gaande dat men dit überhaupt wil doen. Aangezien men hier niet selectief te werk kan gaan. Die MC verhoging is voor iedereen, je kan dat niet beperken tot een bepaalde groep binnen 't bedrijf.

Maar een bedrijf hoeft de MC's niet te verhogen... Ecocheques vallen weg, maar moeten die gecompenseerd worden?
Ik zie wel geen probleem omdat de doen, net zoals EC's pro-rata gegeven worden, is dat bij maaltijdcheques sowieso. Werk je 4/5de, krijg je 4/5de van EC's en ook maar 4 MC's per week.

Als je MC's met 4 euro omhoog gaan is dat wel netto. Aan 220 werkdagen gemiddeld is dat dus 880 euro, In de normale wereld (buiten BG dus) is dat voor velen een voelbare loonsverhoging, zeker voor arbeiders aan de band.
Maar om de EC's te compenseren is 1,5 euro omhoog ook genoeg, dus dat is ook een mogelijkheid.

Terug
Bovenaan