Film Dune: Part Two

@sniper80 De boekenreeks heeft 6 boeken. Het eerste boek is in twee filmdelen (part 1 and part 2) uitgekomen. Het tweede boek zou in een derde film kunnen komen. Dat zal nog een aantal jaren duren.

Het is geen bevredigend antwoord want het is zowel afgerond (voor het boek) als niet (voor de reeks).
 
in één woord intens.

Ook net terug en wederom omvergeblazen. Villeneuves adaptie is er één van monumentaal overweldigende epische proporties. De eerste film zette reeds de toon, deze gaat daar volledig op verder. De grootorde van bombast valt misschien het hardst op in de schepen, gebouwen, de grootschalige setpieces en natuurlijk de wormen maar Villeneuve weet deze ook te injecteren in de karakters en hun leefwereld. Je voelt het gewicht van eonen aan culturele geschiedenis en achterliggende drijfveren doorsijpelen in bijna elk gesprek. Fenomenaal hoe men met niet veel meer dan muziek, gewaden en gebruiken zo'n alienaanvoelende sfeer weet neer te zetten. Voor sommigen waarschijnlijk een gemis dat zijn karakters wat van het menselijke inruilen om bijna te fungeren als primordiale standins voor een multitude aan lot sturende krachten. Maar ik denk dat het voor een filmadaptatie het juiste pad is. De gesprekken tussen personages werken voor wat ze zijn aan de oppervlakte maar Villeneuve slaagt erin de accenten zodanig te leggen dat de ondergrond waaruit ze voortkomen het voortouw neemt. Zelfs de meest ogenschijnlijk banale gesprekken slaan in aan emotie x10 omdat ze zo uitdrukkelijk overkomen als een uiting van achterliggende krachten. De krachten van bloed, familie, religie, politiek, economie, cultuur, loyaliteit, leiderschap, manipulatie, liefde, ... de individuen zelf verdwijnen bij momenten onder de praktisch onafwendbare voorspelde symptomen van die krachten hun samenspel. Het zijn die krachten die het ritme bepalen en het individu kan slechts proberen de dans zo goed mogelijk te volgen. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn.


Villeneuve. :bow:
 
Dus jij vindt de verhaallijn na Dune Messiah/Children of Dune nog even interessant/spannend als de eerste 2 boeken? Proficiat, je bent de uitzondering.
Ik zou Dune Messiah onder God Emperor rangschikken ja. Heretics en Chapterhouse vond ik nog altijd interessant om lezen. Zo'n speciale mening is dat overigens niet, het is gewoon de jouwe niet. Proficiat.
 
Ik heb de film nog niet gezien, maar is dit het laatste deel of komt er nog een Part Three?

Wrs niet, want buiten de jihad/genocide van het universum gebeurt er niet veel meer. Na de eerste 2 boeken is het ook maar saaie kak.

Zeer zeker wel. Het einde van dit deel is een opzet naar "Duin:Messias", het tweede boek. Op die manier volgen we verder het verhaal van Paul 'Muad'Dib' Artreides. En kan het ook met die persoon eindigen. Een moeilijk boek om te verfilmen maar Villeneuve heeft nu al een aantal verhaallijnen aangepast opdat er een eenvoudige en eenduidige spanningsboog alvast klaar staat.

Minder factueel maar zeker interessant (uit interviews) is dat Villeneuve de films wil blijven doen zolang hij er de passie voor heeft.

Kinderen van Duin is nog steeds één van mijn favoriete stukjes uit het duin-universum. Maar dat is zeker door de mini-serie (op Prime) . God Keizer is magistraal in hoeverre dat het doordacht is en de filosofische ondertoon ervan. Maar dat maakt het een moeilijk te verteren boek, zoals hierboven al platvloers en respectloos is geschreven.
De laatste twee boeken zijn wat meer verhalend en avontuurlijk, maar daarom ook iets minder uitdagend en revolutionair. Maar de lat ligt zo hoog dat het nog altijd bovenaan mijn lijst staat van sci-fi boeken.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren gaan kijken.
Christopher walken viel tegen.
Geen guild navigator gezien. :(

Alia is nog niet geboren. Paul en Chani hebben geen kind. Wat de laatste scenes in de film wat minder maakt.

Al bij al weer sterke film.

Ah edit. In de filmen wordt niet uitgelegd als je met een las gun op een Holtzman shield zou schieten. (Nuclear explosion) of ik zou het moeten gemist hebben? Vrienden die mee waren vonden het raar dat er zoveel zwaard en mesgevechten waren terwijl er wel wat andere effectievere afstandswapens getoond werden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die rol had gewoon Walken niet nodig denk ik. Niet "slecht" geacteerd, maar gewoon, "hey, tis fuckin Walken!".
Voor de rest volledig akkoord met de lofzang die @DaFreak hier al zo mooi heeft neergepend. Met gemak mijn favoriete cinemabezoek sinds Fury Road.
 
Update:

Ik weet nu hoe mensen die Oppenheimer niet goed vonden zich voelde.

In mijn opzicht is dit gewoon totaal geen goede film? Pacing is raar. Verhaallijn is vaak "meh". Audio-visueel gezien is het top, maar daar stopt het dan ook.

Zelfde gevoel hier: audio-visueel sterk (wel te luid) maar sommige stukken kwamen bij mij langdradig over terwijl er tegelijk ook behoorlijk wat geschrapt wordt t.o.v. het boek (wat ergens wel logisch is, maar de balans was voor mij niet ideaal) en een hoop elementen in de verhaallijn toch serieus aangepast zijn wat voor een veel simpeler verhaal zorgde, niet in positieve zin.
 
Vond je hem slecht acteren?
Niet echt maar ik had zijn rol en eerlijk gezegd heel het laatste stuk van de film (en het boek) wat meer uitgesponnen willen zien. Nu was het maar kort in mijn ogen. Ik kwam niet met een voldaan gevoel uit de cinema :)

allez er zijn nog zo zaken die in de boek ook beter uitgelegd worden en nu toch wel wat ontbreekt om de storybuilding te vervolledigen.
Dan denk ik aan de aversie voor computers na de AI oorlogen (gemiste kans zeker in dit tijdperk :p)
 
Laatst bewerkt:
Ah edit. In de filmen wordt niet uitgelegd als je met een las gun op een Holtzman shield zou schieten. (Nuclear explosion) of ik zou het moeten gemist hebben? Vrienden die mee waren vonden het raar dat er zoveel zwaard en mesgevechten waren terwijl er wel wat andere effectievere afstandswapens getoond werden.
Terechte reactie van je vrienden. Een van m’n vrienden die mee was gaf dezelfde opmerking, en da’s normaal dat ze het niet volledig snappen zonder achtergrond / kennis van de boeken, want de film gaat er heel snel over. Ik denk dat er maar 1 heel korte scene was in de eerste film die er info over gaf, maar onvolledig om heel de logica te snappen zoals in de boeken beschreven. Antwoord is: lange afstandswapens zijn minder effectief op het schild dan zwaard/messen.
 
Lasgun + bodyshield = NUKE
--> men gebruikt zwaarden en dartguns

bodyshield op zand => Alle zandwormen in een straal van 50km komen recht op u af (they go berserk)
--> ze durven op open zand WEL lasguns gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan