Film Dune: Part Two

Je kan het niet goed vinden, maar je aangehaalde punten zijn feitelijk onjuist. Al wil ik daar niet op ingaan omdat het over smaken gaat.

"teveel" willen vertellen op te korte tijd? Er wordt véél te weinig verteld! De eerste film is een slow burner, maar toch voelt het rushed omdat ze na aankomst op Arrakis al bijna onmiddellijk op verkenning gaan in de diepe woestijn, onmiddellijk gevolgd door de "twist" (die nooit twist bedoeld is maar oa in het boek vanaf bladzijde 10 reeds gekend)

Duin is zowat dé architypische sci-fi, met enkele elementen van Foundation. Met als grote belangrijke boodschap dat je charismatische leiders niet moet volgen/geloven.
 
Je kan het niet goed vinden, maar je aangehaalde punten zijn feitelijk onjuist. Al wil ik daar niet op ingaan omdat het over smaken gaat.

"teveel" willen vertellen op te korte tijd? Er wordt véél te weinig verteld! De eerste film is een slow burner, maar toch voelt het rushed omdat ze na aankomst op Arrakis al bijna onmiddellijk op verkenning gaan in de diepe woestijn, onmiddellijk gevolgd door de "twist" (die nooit twist bedoeld is maar oa in het boek vanaf bladzijde 10 reeds gekend)

Duin is zowat dé architypische sci-fi, met enkele elementen van Foundation. Met als grote belangrijke boodschap dat je charismatische leiders niet moet volgen/geloven.
Ofwel gaat het over smaak, ofwel gaat het over feitelijke onjuistheden hé.

Te veel willen vertellen en toch te weinig vertellen is oorzaak - gevolg. Er gebeurt te veel, dat daardoor niet genoeg uitgediept kan worden. Dat is iets waar we het blijkbaar wel eens over kunnen zijn. Waardoor het voor mij ongeloofwaardig wordt en mij uit de immersie van de film haalt. Voor jou niet. Dat is dan weer kwestie van smaak.

Ik gun jullie allemaal jullie plezier hoor, maar jij vroeg naar de redenen waarom niet iedereen mee is met de hype.
 
ik snap nog altijd niet dat zo weinig mensen vallen over hoe de film je eerst toont dat het huis Atreides het militair meest machtige huis is van het bekende universum, om dan blijkbaar compleet verrast en verkracht te worden door een (in de film) nobody met 2 minuten screentime die op 1 of andere niet-getoonde en niet-uitgelegde reden in staat was het hele defensiesysteem uit te schakelen. Zeer geloofwaardig allemaal. En dan zie je wat later twee man en een paardenkop van dat machtige Atreidesleger met zwaarden landende en schietende ruimteschepen chargeren, enfin. Slapstick vond ik dat.
De aanval op Arrakeen vond ik persoonlijk het zwakste punt van de eerste film, maar mij haalde het alvast niet uit de immersie. Wat Baron Harkonnen betreft, geen idee waarom een archetypal villain in een outer space epic als deze als problematisch aanzien wordt. Ik beschouw het gebrek aan ontwikkeling van dat personage als een teaser voor het tweede deel, waarin ik wel wat meer Harkonnentime verwacht.
 
Te veel willen vertellen en toch te weinig vertellen is oorzaak - gevolg. Er gebeurt te veel, dat daardoor niet genoeg uitgediept kan worden. Dat is iets waar we het blijkbaar wel eens over kunnen zijn.
Geen idee waarom we het eens moeten zijn daarover. Ik ben het alvast niet want ik vind dat de film precies de diepgang heeft die nodig is om de plot uit de doeken te doen en de thema's toe te lichten. Niet meer en niet minder.

Ik gun jullie allemaal jullie plezier hoor, maar jij vroeg naar de redenen waarom niet iedereen mee is met de hype.
Dune loves you.
 
Wat Baron Harkonnen betreft, geen idee waarom een archetypal villain in een outer space epic als deze als problematisch aanzien wordt. Ik beschouw het gebrek aan ontwikkeling van dat personage als een teaser voor het tweede deel, waarin ik wel wat meer Harkonnentime verwacht.
Dat is een beetje een pet peeve van mij, ik stoor mij daar in veel films aan. En van de film die overal en door iedereen de hemel werd ingeprezen, verwachtte ik wel iets meer ja.

Geen idee waarom we het eens moeten zijn daarover. Ik ben het alvast niet want ik vind dat de film precies de diepgang heeft die nodig is om de plot uit de doeken te doen en de thema's toe te lichten. Niet meer en niet minder.
Ben jij een dubbelaccount van Vishnu dan?


Soit, ik wou gewoon uitleggen waarom ik niet mee ben met de hype, gezien daarnaar gevraagd werd. Aan een welles-nietesdiscussie heeft niemand iets.
 
Ik moet zeggen dat ik bij de eerste film ook wel wat op mijn honger bleef zitten qua politieke achtergrond en de impact van spice op die guild navigators/mentats (zelfs helemaal niets over gezegd).
Enige andere achtergrond die ik miste is waarom die sardaukar zo'n gevreesd leger zijn. Nu, het is een uitgebreid boek, en je kan natuurlijk niet alles uitleggen, maar sommige dingen voelden voor mij wel aan als een gemis. Ik wil eerst wel deel twee afwachten voor ik een definitief oordeel heb over wat er ontbreekt.

Morgen dus eens checken en dan kan ik een eindoordeel vellen :p
 
Gisteren part 2 gaan zien. Wat een geweldige film. Mijn verwachtingen lagen hoog (boeken gelezen en lichte fanboy) maar zijn absoluut ingelost. Weinig op aan te merken. Zeker gezien het toch geen simpele boeken zijn om naar het scherm te brengen.
 
Dat is een beetje een pet peeve van mij, ik stoor mij daar in veel films aan.
Fair enough. Er zijn zeker voorbeelden van films waarin ik me ook stoor aan onderontwikkelde slechteriken, maar Dune is daar niet een van.

Ben jij een dubbelaccount van Vishnu dan?
Huh?

Soit, ik wou gewoon uitleggen waarom ik niet mee ben met de hype, gezien daarnaar gevraagd werd. Aan een welles-nietesdiscussie heeft niemand iets.
Dat is duidelijk hoor, en ik begrijp waarom. Het is enkel dat jij deed alsof je argumenten niet te betwisten zijn. Ik vind van wel, maar eens moeten we het daarover toch niet zijn? Want wat doen we hier anders in hemelsnaam op een forum?
 
Je kan het niet goed vinden, maar je aangehaalde punten zijn feitelijk onjuist. Al wil ik daar niet op ingaan omdat het over smaken gaat.

"teveel" willen vertellen op te korte tijd? Er wordt véél te weinig verteld! De eerste film is een slow burner, maar toch voelt het rushed omdat ze na aankomst op Arrakis al bijna onmiddellijk op verkenning gaan in de diepe woestijn, onmiddellijk gevolgd door de "twist" (die nooit twist bedoeld is maar oa in het boek vanaf bladzijde 10 reeds gekend)

Duin is zowat dé architypische sci-fi, met enkele elementen van Foundation. Met als grote belangrijke boodschap dat je charismatische leiders niet moet volgen/geloven.

Bah ja en nee.

Als lezer weet je al heel snel dat Yueh de verrader is ("Yueh, Yueh, a thousand death were not enough for Yueh"), maar in het boek weten de personages dat niet en dat is wel redelijk belangrijk voor de sfeer van wantrouwen die door het eerste deel van het boek waart (en ook later met Gurney bv.) Dat werd in de miniserie wel redelijk goed naar voren gebracht en ontbrak volledig in de eerste film. Ik miste het wel een beetje, maar het werd meer dan goedgemaakt met bepaalde (visuele) trucjes die echte details uit het boek soms naar voor brachten :love:
 
Ik maakte de verwijzing naar het boek alleen maar omdat in een vorige discussie ik voor de voeten geworpen kreeg dat de personages daarin ook zwart-wit en stereotiep zijn. Het is meer dan 15 jaar geleden dat ik het boek gelezen heb, zoals ik al zei, en Dune is voor mij geen Wheel of Time of LOTR waarvan ik de verhalen en werelden praktisch geïnterneerd heb. Los van de vergelijking met de boeken blijft het gewoon een feit dat een Duke Harkonnen in de film een compleet eendimensionaal stereotiepe antagonist is, en
snap ik nog altijd niet dat zo weinig mensen vallen over hoe de film je eerst toont dat het huis Atreides het militair meest machtige huis is van het bekende universum, om dan blijkbaar compleet verrast en verkracht te worden door een (in de film) nobody met 2 minuten screentime die op 1 of andere niet-getoonde en niet-uitgelegde reden in staat was het hele defensiesysteem uit te schakelen. Zeer geloofwaardig allemaal. En dan zie je wat later twee man en een paardenkop van dat machtige Atreidesleger met zwaarden landende en schietende ruimteschepen chargeren, enfin. Slapstick vond ik dat.
Jullie goed recht om dat niet erg te vinden, integendeel om het goed te vinden. Maar mij sleurden die dingen mij totaal uit de immersie. En dat staat los van het boek (waarvan ik mij een personage als Duncan Idaho niet eens meer kon herinneren), of de film van Lynch die ik nooit gezien heb.

Wat dat militair machtige betreft wordt in het boek goed geduid.

Alle huizen van de Landsraad samen worden geacht ongeveer even sterk te zijn als Huis Corrino met zijn Sardaukar (wat ongeveer neerkomt op één Sardaukar is 20 Landsraadstrijders waard ofzo). Een aantal strijders van Huis Atreides (Halleck en Idaho bv) zijn er echter ingeslaagd om hun mannen te trainen tot quasi het niveau van Sardaukars, wat de hele balance of power omver zou kunnen werpen, ware het niet dat Atreides natuurlijk één van de kleinere huizen is. Maar het is een dreiging op lange termijn. Hence de samenwerking tussen Harkonnen en Corrino.

Natuurlijk zijn ze centraal geleid, dus als je het hoofd afkapt, is het lastiger voor de rest.
 
En dat staat los van het boek (waarvan ik mij een personage als Duncan Idaho niet eens meer kon herinneren), of de film van Lynch die ik nooit gezien heb.
Dat is het personage dat in elk van de vervolgboeken (door Frank Herbert) werd gereïncarneerd wel, terzijde.

Anyway, ik vond de eerste film visueel sterk, maar ik had ook wel de indruk enerzijds naar een (lange) intro te kijken, en anderzijds dat zonder de boeken te lezen bepaalde zaken nogal vreemd/onlogisch zouden overkomen. Ik kijk wel uit naar deel 2. Uiteindelijk denk ik niet dat je ooit elke nuance uit zo'n boek op het scherm krijgt.
 
Gisteravond de film gaan zien. Wat een ervaring. Ook al ben ik niet onverdeeld positief, het is toch een prachtig stuk cinema. Ik kan me prima vinden in de accenten die de regisseur heeft gelegd, MOETEN leggen, om het enigszins verkocht te krijgen. Voor mij is hij wonderwel geslaagd in zijn opzet. Het is wel een "slow" film, dat moet je absoluut kunnen verdragen.

Dit is zonder twijfel de beste duin verfilming aller tijden. Ook de manier waarop het afsluit is dé perfecte setup voor komende film (boek Duin Messias). Als liefhebber van alles duin in de pop culture sinds de jaren '90 en liefhebber van de lore ben ik wel tevreden.

Ik heb genoten van hoe het keizer in beeld is gebracht; met minimale dialiogen maar toch oud en moe, berekend, egoïstisch en meedogenloos. De meest accurate setting dat ik ook gezien heb. Ook hoe de bergketen "the shield wall" en de achterliggende worm-vrije vlakte erin past is een detail dat ik nooit eerder heb mogen opmerken. De meest accurate setting dat ik ook gezien heb. Het worm-rijden is niet zoals op de bus stappen, het is een brutale ervaring die echt niet voor de zwakkeren is, schitterend! Ik was ook fan van het keizerlijk gevolg en van de styling van de Harkonnen. H.R.Giger heeft hier toch inspiratie geleverd. Ook de eerste keer dat we zien dat de Bene Gesserit een machtige organisatie zijn met een vinger in élke honingpot.


Klein dingetje dat ikzelf bijzonder flauw vind, maar door de woke tijden wsl nodig zijn, is de belachelijke temper tantrum van Chani. Bitch, de Paul heeft de vrouw (Harah) en kinderen van Jamis al als officiele vrijmanse vrouw, ge zijt de 2de OF de derde. Wat kan dat nephuwelijk van die omhooggevallen trees (Irulan) u nu één fluit schelen?!? Beetje karaktermoord van de film, maar mogelijk nodig voor deze tijden én als brug naar de komende film... vermoed ik?
 
Laatst bewerkt:
Dat is het personage dat in elk van de vervolgboeken (door Frank Herbert) werd gereïncarneerd wel, terzijde.

Anyway, ik vond de eerste film visueel sterk, maar ik had ook wel de indruk enerzijds naar een (lange) intro te kijken, en anderzijds dat zonder de boeken te lezen bepaalde zaken nogal vreemd/onlogisch zouden overkomen. Ik kijk wel uit naar deel 2. Uiteindelijk denk ik niet dat je ooit elke nuance uit zo'n boek op het scherm krijgt.
Maar zijn rol in het eerste boek is inderdaad beperkt. Daarna is het zowat het hoofdpersonage, zeker vanaf boek 4
 
Ik maakte de verwijzing naar het boek alleen maar omdat in een vorige discussie ik voor de voeten geworpen kreeg dat de personages daarin ook zwart-wit en stereotiep zijn. Het is meer dan 15 jaar geleden dat ik het boek gelezen heb, zoals ik al zei, en Dune is voor mij geen Wheel of Time of LOTR waarvan ik de verhalen en werelden praktisch geïnterneerd heb. Los van de vergelijking met de boeken blijft het gewoon een feit dat een Duke Harkonnen in de film een compleet eendimensionaal stereotiepe antagonist is, en
snap ik nog altijd niet dat zo weinig mensen vallen over hoe de film je eerst toont dat het huis Atreides het militair meest machtige huis is van het bekende universum, om dan blijkbaar compleet verrast en verkracht te worden door een (in de film) nobody met 2 minuten screentime die op 1 of andere niet-getoonde en niet-uitgelegde reden in staat was het hele defensiesysteem uit te schakelen. Zeer geloofwaardig allemaal. En dan zie je wat later twee man en een paardenkop van dat machtige Atreidesleger met zwaarden landende en schietende ruimteschepen chargeren, enfin. Slapstick vond ik dat.
Jullie goed recht om dat niet erg te vinden, integendeel om het goed te vinden. Maar mij sleurden die dingen mij totaal uit de immersie. En dat staat los van het boek (waarvan ik mij een personage als Duncan Idaho niet eens meer kon herinneren), of de film van Lynch die ik nooit gezien heb.
Over die spoiler. (dnno in hoeverre het spoiler is). Maar Atreides zitten daar met hun kleine maar bijzonder krachtige leger op die planeet. En ze worden daar aangevallen door een veelvoud aan volk. Hoeveel bataljons waren het? 10 Harkonnen waarvan 3 sardaukar? In combinatie met artillery vanuit de woestijn (niet in film). Ze zijn compleet overrompeld omdat ze zich hebben vergist in de schaal van het verraad. Zelf zaten er daar met een leger van 5 bataljons gelijk aan de Harkonnen, maar nog niet paraat/klaar om een invasie tegen te gaan.

"We don't have much time, as you well know. They'll be here with Sardaukar disguised as Harkonnens at the first opportunity. How many do you think they'll ship in, Thufir?"
"Four or five battalions all told, Sire. No more. Guild troop-transport costs being what they are."
"Then five battalions of Fremen plus our own forces ought to do it. Let us have a few captive Sardaukar to parade in front of the Landsraad Council and matters will be much different—profits or no profits."
Maar twas dus dubbel zoveel van de invasiekrachten en nog voordat ze 1 fremen aan hun zijde hadden.

Wat de zwaarden betreft, dat is voor jou slapstick omdat je ook weer een héél belangrijk maar basic element mist. Wapens werken niet tegen schilden. Laswapens op schilden = nucleaire explosie. Schiet over: pijltjeswapens en zwaarden. Basic stuff.


Soit, ik wou gewoon uitleggen waarom ik niet mee ben met de hype, gezien daarnaar gevraagd werd. Aan een welles-nietesdiscussie heeft niemand iets.
Bwaa, eigenlijk vroeg ik daar helemaal niet om. Ik begrijp het gewoon niet. Als je niet mee bent, ben je niet mee.
 
Serieuze twijfels hier. Ik vond de eerste film zowat over de hele lijn bijzonder matig en begrijp nog altijd niet waarom die zo de hemel wordt ingeprezen. De reviews zijn nu weer laaiend, dus ergens wel benieuwd of ik dit keer wel mee zal zijn met de hype, maar tegelijk geen zin om weer naar buiten te stappen met het gevoel van "was dit het nu?".

Iedereen zijne 'meug' eh. Quasi iedereen vond Oppenheimer ook zalig, ik vond die maar heel matig.
Maar Dune part 1 vond ik daarentegen dan weer één van de beste films ooit in z'n genre.

Ik ga nog een tweetal weken wachten om de film te gaan zien. Cinema moet een beleving zijn, en in een bomvolle zaal gevuld met smakkers en slurpers zitten maakt het allemaal wat minder leuk. Halflege zalen zijn het beste.
 
Bwaa, eigenlijk vroeg ik daar helemaal niet om. Ik begrijp het gewoon niet. Als je niet mee bent, ben je niet mee.
En voor mij is dit qua verhaal en acteerprestaties een dertien-in-een-dozijn film, die meer draait rond bombastiek dan wat anders. Ik begrijp ook oprecht niet wat de fuzz en de hype is rond de eerste film. Maar dat hoeft ook niet. Als anderen er wel van genieten, zoveel te beter.
 
En voor mij is dit qua verhaal en acteerprestaties een dertien-in-een-dozijn film, die meer draait rond bombastiek dan wat anders. Ik begrijp ook oprecht niet wat de fuzz en de hype is rond de eerste film. Maar dat hoeft ook niet. Als anderen er wel van genieten, zoveel te beter.

Tgoh, kan je dat niet zeggen van quasi elke film? Films zijn altijd subjectief. Ik heb zelfs een wederhelft die the Lord of the Rings, The Godfather en Harry Potter niets vind. 😂
Ik snap dan weer niet wat je aan Dune P1 niet goed kan vinden. Goede acteurs, veel bam bam en special effects, een spannend verhaal in een speciale setting, extreem goede muziek, etc. Die film vinkt objectief alle hokjes aan die een blockbuster nodig heeft om het te worden.
 
Films zijn altijd subjectief.
Die film vinkt objectief alle hokjes aan
seinfeld-jerry-seinfeld.gif
 
Net buiten, wel van genoten moet ik zeggen. Visueel en qua audio echt top, ongelofelijk mooie shots. Het feit dat er ook (veel) tijd genomen wordt om het verhaal te vertellen is ook positief. De politieke achtergrond miste ik nog steeds een beetje, maar er wordt hier wel moeite gedaan om er toch wat duiding bij te geven.

Twee punten van kritiek bij mij als boeklezer:
1) je krijgt nooit écht het gevoel van hoe dodelijk de woestijn wel is zoals het in de boeken staat. Dat je geen full facemasks kan doen snap ik nog, maar het vrolijk rondwandelen overdag was ook wat meh.

2) de sardaukar worden vreselijk onderbelicht. Het is hét ultieme leger in de boeken, met een relatief gedetailleerd achtergrondverhaal. In de films krijg je niet echt die impact mee.

Algemeen wel een goede verfilming moet ik zeggen, ik snap de meeste keuzes wel, maar links en rechts toch wat op mijn honger blijven zitten.
 
Terug
Bovenaan