Film Dune: Part Two

Heel logisch. Maar van sommige aanpassingen (zonder hier met spoilers te gooien), vond ik dat ze die beter gewoon weggelaten hadden omdat ze niet essentieel waren, of dat ze niet geleid hebben tot een eenvoudiger verhaal maar gewoon een ander verhaal.

Zeker geen voorstander om de Dune films nog langer te maken, zelfs als liefhebber van de boeken :p
Wat zijn die punten die variëren?
(Ik vraag het enkel uit interesse, niet om te discussiëren. Ik heb de boeken nooit gelezen.)
 
Wat zijn die punten die variëren?
(Ik vraag het enkel uit interesse, niet om te discussiëren. Ik heb de boeken nooit gelezen.)
-Paul en Chani hebben een kind dat vermoord wordt.

- Alia Atreides (zus van Paul, hier in Anya Taylor Joy cameo) wordt geboren en is een soort wonderkind dat haar grootvader, baron Harkonnen, vermoord.

- Thufir Hawat, personage uit eerste film, is volledig geknipt

Dat zijn zowat de grootste verschillen
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Wat zijn die punten die variëren?
(Ik vraag het enkel uit interesse, niet om te discussiëren. Ik heb de boeken nooit gelezen.)

Nog een paar verschillen naast wat @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield (langste username ooit? :p ) al zei, ik ben er misschien nog wat vergeten maar deze bleven me het meest bij:

- In de film dreigt Paul ermee om de spice velden met atoomwapens te vernietigen, in principe iets dat elk van de "great houses" zou kunnen doen omdat ze allemaal zo'n wapens hebben. In het boek is zijn dreiging dat hij de hele spice cyclus kan doorbreken door een kettingreactie in gang te zetten door het "water of life" van de fremen, wat zou leiden tot massale sterfte onder de zandwormen en daarmee het einde van de spice productie = iets dat tot nu toe niemand anders zich gerealiseerd had, wat het gewoon een meer geloofwaardige dreiging maakt dan "ik kan de hele boel opblazen" (terwijl er nog andere houses dat even goed zouden kunnen)
- Villeneuve maakt er nogal een liefdesverhaal van waarbij Chani zich verraden voelt wanneer Paul voorstelt om met de dochter van de keizer te trouwen. Dat is in het boek veel genuanceerder, waarbij Paul duidelijk uitlegt dat het een politieke zet is maar dat Chani de enige is die zijn liefde krijgt. Op zich geen dramatische plotwending maar ik vond dat er in de film wel veel tijd leek te gaan naar die scène die van Paul nog meer de anti-held maakt, wat in het boek niet de bedoeling leek
- Rabban wordt in de film tijdens de scène met de keizer gedood door Gurney Halleck. In het book meen ik me te herinneren dat hij ergens door Fremen gedood wordt in een ander gevecht en dat zijn lijk pas achteraf gevonden wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik denk dat de reden waarom het laatste stuk van de film een beetje snel aan voelt tegen over de rest van de film, en waarom Paul ook zo koud wordt neer gezet (zeker tegenover Chani) op het einde is om de kijker te proberen te distantiëren van Paul en de Fremen.

Voor andere halve film volgen we voornamelijk Paul en wordt onze sympathie voor hem opgewekt.

Keer op keer verzet hij zich tegen de plannen die voor hem gemaakt zijn en uiteindelijk geeft hij toe... En hij veranderd in het monster dat hij niet wilde worden. Paul is alles behalve een held.

Uiteindelijk is Dune een soort waarschuwing tegen zogenaamde Messiah en toestanden.
 
Ik denk dat de reden waarom het laatste stuk van de film een beetje snel aan voelt tegen over de rest van de film, en waarom Paul ook zo koud wordt neer gezet (zeker tegenover Chani) op het einde is om de kijker te proberen te distantiëren van Paul en de Fremen.

Voor andere halve film volgen we voornamelijk Paul en wordt onze sympathie voor hem opgewekt.

Keer op keer verzet hij zich tegen de plannen die voor hem gemaakt zijn en uiteindelijk geeft hij toe... En hij veranderd in het monster dat hij niet wilde worden. Paul is alles behalve een held.

Uiteindelijk is Dune een soort waarschuwing tegen zogenaamde Messiah en toestanden.
Mja maar dat zorgt wel voor een grote wijziging in Pauls karakter. Chani is een van de grote redenen waarom hij doet wat hij doet, zeker in Messiah. Die liefde tussen hen is een belangrijk deel van hem ( en boek Chani aanvaardt dat ook gewoon).

Het antiheld stuk komt vooral in Dune Messiah tot uiting.
 
Met gaan zien en ik was vrij teleurgesteld eigenlijk. Ik had een spectaculaire oorlog in het vooruitzicht (vooral hoe de eerste dan eindigde, was ook al de hele film opbouw naar een oorlog) maar heb 2u30 minuten gebabbel en gerek gezien met nu en dan eens 5 minuten spektakel ertussen.
Einde van de film waarvoor ik hem dus wou zien was dan na 10 minuten al gedaan en niet echt veel te zien.

Beetje een jammerlijke gewoonte aan het komen in de meeste films en series. Blijven rekken en ongelofelijk veel personages erin steken om uren verhaal te kunnen maken. Als ik dat wil dan lees ik liever het boek. Een film mogen ze gerust een uur inkorten zonder al die dialogen erin.

De volgende ga ik wss gewoon skippen want ik voorspel meer van hetzelfde.
 
Ik denk niet dat je met de juiste instelling naar zo'n film gaat kijken. En verkeerde vefwachtingen is erg vaak een oorzaak van een film daarna "slecht" te vinden.

"ik heb 2u30 naar gebabbel gezien", Oppenheimer gezien?
 
Met gaan zien en ik was vrij teleurgesteld eigenlijk. Ik had een spectaculaire oorlog in het vooruitzicht (vooral hoe de eerste dan eindigde, was ook al de hele film opbouw naar een oorlog) maar heb 2u30 minuten gebabbel en gerek gezien met nu en dan eens 5 minuten spektakel ertussen.
Einde van de film waarvoor ik hem dus wou zien was dan na 10 minuten al gedaan en niet echt veel te zien.

Dune is nooit geadverteerd geweest als een oorlogsfilm dus ik begrijp niet echt waar je het idee haalt dat het tweede deel vol oorlogs actie ging zijn 🤔

Bovendien was het in het einde van de eerste film al vrij duidelijk dat de Fremen niet allemaal overtuigd waren dat Paul wel een plaats tussen hen heeft. En in de eerste film werd ook al getoond hoe Paul niet wilde toegeven aan de Messiah mantel die zijn moeder hem wil geven.
Tzou vreemd zijn als dit allemaal in een half uurtje is opgelost en ze dan de rest van de film oorlog gaan voeren.

Dune is meer een character focus verhaal dan een plot / actie focus. Villeneuve is ook niet gekend voor films met veel actie (denk ik, ik heb ze niet allemaal gezien).
 
Dune is nooit geadverteerd geweest als een oorlogsfilm dus ik begrijp niet echt waar je het idee haalt dat het tweede deel vol oorlogs actie ging zijn 🤔

Bovendien was het in het einde van de eerste film al vrij duidelijk dat de Fremen niet allemaal overtuigd waren dat Paul wel een plaats tussen hen heeft. En in de eerste film werd ook al getoond hoe Paul niet wilde toegeven aan de Messiah mantel die zijn moeder hem wil geven.
Tzou vreemd zijn als dit allemaal in een half uurtje is opgelost en ze dan de rest van de film oorlog gaan voeren.

Dune is meer een character focus verhaal dan een plot / actie focus. Villeneuve is ook niet gekend voor films met veel actie (denk ik, ik heb ze niet allemaal gezien).
En daar wringt voor mij het schoentje, (bijna) alle personages zijn zo dun uitgewerkt in deze versie. Het audio visueel spektakel schiet dan nog over, en als dat je niet ligt (persoonlijk), is het geen film voor jou.

Voor mij bleef het visueel spektakel wat hangen, en verder weinig of niks.

Ik zag de streaming versie thuis, ja die schreeuwde naar groot scherm... en als mensen er een kick van krijgen, okay hé.
Ik verwachte adaptatie gewijs gewoon wat meer met de personages en uitwerking.
 
Laatst bewerkt:
En daar wringt voor mij het schoentje, (bijna) alle personages zijn zo dun uitgewerkt in deze versie. Het audio visueel spektakel schiet dan nog over, en als dat je niet ligt (persoonlijk), is het geen film voor jou.

Voor mij bleef het visueel spektakel wat hangen, en verder weinig of niks.

Ik zag de streaming versie thuis, ja die schreeuwde naar groot scherm... en als mensen er een kick van krijgen, okay hé.
Ik verwachte adaptatie gewijs gewoon wat meer met de personages en uitwerking.
Ik volg uw mening wel wat. Het is absoluut een knap gemaakte film, maar na een tijd had ik ook wel genoeg zand en geel en bruin gezien.
En het echt intrigerende van de personages en achtergrond details moet ge toch vooral uit uw kennis van de lore halen, en niet de film zelf.
 
Eigenlijk hadden ze Dune Part 2 moeten opsplitsen in 2 films, want ook al duurde de film bijna 3 uur, het was veel te gerusht bij momenten. Je kan onmogelijk honderden pagina's genuanceerd in beeld brengen (en kon je gerust personages als Thufir Hawat achterwege laten), maar imo waren veel personages maar heel bwah en ongenuanceerd in beeld gebracht (de enige echte uitzondering was Irulan). De film begon héél goed, maar sprong tegen het einde hoe langer hoe meer van de hak op de tak. Ik kan me voorstellen dat mensen die de boeken/eerste boek niet hebben gelezen amper snappen waar het allemaal over gaat.

Wat mij vooral stoorde is dat er nergens in de film aandacht wordt besteed aan hoe de Fremen leren vechten in de "weirding way". Nu werd dat zo voorgesteld alsof ze geboren zijn als supermannen die met quasi geen verliezen een heel leger aan Sardaukar kunnen verslaan.
En ook dat einde trok op niks. De Great House accepteren de troonsbestijging van Paul niet -> zonder boe of ba vertrekt één seconde erna iedereen op hun jihad (en dan zonder uit te leggen waarom). En Chani gaat precies op survival tocht omdat ze boos is dat Paul met een ander trouwt.
 
Wat mij vooral stoorde is dat er nergens in de film aandacht wordt besteed aan hoe de Fremen leren vechten in de "weirding way". Nu werd dat zo voorgesteld alsof ze geboren zijn als supermannen die met quasi geen verliezen een heel leger aan Sardaukar kunnen verslaan.

Dat konden ze eigenlijk van zichzelf al:

"It was a good fight", the Fremen said. "We only lost two men and spilled the water from more than a hundred of theirs." There were Sardaukar at every gun, Hawat thought. This desert madman speaks casually of losing only two men against Sardaukar!
In het boek is dit van tijdens de aanval van Harkonnen op Atreides (einde eerste film).
 
nog mensen die met hoofdpijn en oorpijn zijn buiten gewandeld?
het mag daar luider staan, maar er zijn limieten. ik snap dat de film zeer veel chestpumping bass bevat, maar dan moeten ze de hogere tonen wat dempen als ze die willen misbruiken.
volgende keren neem ik mijn oordoppen mee
voor de rest zeer goede film, die ik hier in mijn homecinema nog eens ga kijken b2b dune 1 op een beter volume (nog steeds luid, maar niet zo luid)
 
nog mensen die met hoofdpijn en oorpijn zijn buiten gewandeld?
het mag daar luider staan, maar er zijn limieten. ik snap dat de film zeer veel chestpumping bass bevat, maar dan moeten ze de hogere tonen wat dempen als ze die willen misbruiken.
volgende keren neem ik mijn oordoppen mee
voor de rest zeer goede film, die ik hier in mijn homecinema nog eens ga kijken b2b dune 1 op een beter volume (nog steeds luid, maar niet zo luid)
Ik had dat bij de nieuwe Godzilla, in Kinepolis 2 weken geleden. Enorm luid (vriendin zei het ook)
Toen een vriendelijke mail gestuurd, kreeg antwoord dat ik oordoppen moest meedoen. Omdat de meerderheid vd klanten het wél goed vind zo

Wrs staat dat op zoveel decibel maar voor mijn persoonlijke voorkeur te luid
 
Met gaan zien en ik was vrij teleurgesteld eigenlijk. Ik had een spectaculaire oorlog in het vooruitzicht (vooral hoe de eerste dan eindigde, was ook al de hele film opbouw naar een oorlog) maar heb 2u30 minuten gebabbel en gerek gezien met nu en dan eens 5 minuten spektakel ertussen.
Einde van de film waarvoor ik hem dus wou zien was dan na 10 minuten al gedaan en niet echt veel te zien.

Beetje een jammerlijke gewoonte aan het komen in de meeste films en series. Blijven rekken en ongelofelijk veel personages erin steken om uren verhaal te kunnen maken. Als ik dat wil dan lees ik liever het boek. Een film mogen ze gerust een uur inkorten zonder al die dialogen erin.

De volgende ga ik wss gewoon skippen want ik voorspel meer van hetzelfde.
Ik ben toch niet de enige die vind dat ze serieus wat mogen filteren als ze boeken verfilmen.

Als ik een boek wil lezen/het hele verhaal wil kennen, lees ik wel een boek. Films mogen van mij gerust serieus wat beperkter zijn.
Ook redelijk teleurgesteld in Dune2. Ik vond, blijkbaar als uitzondering, de 1ste film beter.


Ik denk niet dat je met de juiste instelling naar zo'n film gaat kijken. En verkeerde vefwachtingen is erg vaak een oorzaak van een film daarna "slecht" te vinden.

"ik heb 2u30 naar gebabbel gezien", Oppenheimer gezien?
Oppenheimer gezien ja. Prachtige film.


En daar wringt voor mij het schoentje, (bijna) alle personages zijn zo dun uitgewerkt in deze versie. Het audio visueel spektakel schiet dan nog over, en als dat je niet ligt (persoonlijk), is het geen film voor jou.

Voor mij bleef het visueel spektakel wat hangen, en verder weinig of niks.

Ik zag de streaming versie thuis, ja die schreeuwde naar groot scherm... en als mensen er een kick van krijgen, okay hé.
Ik verwachte adaptatie gewijs gewoon wat meer met de personages en uitwerking.
De 2de op groot scherm gezien.
De 1ste op klein scherm.

Voor de 3de ga ik zeker niet terug naar de cinema.
 
Ik had dat bij de nieuwe Godzilla, in Kinepolis 2 weken geleden. Enorm luid (vriendin zei het ook)
Toen een vriendelijke mail gestuurd, kreeg antwoord dat ik oordoppen moest meedoen. Omdat de meerderheid vd klanten het wél goed vind zo
Haha, ze zouden eens een echt onderzoek moeten doen. Wij waren met 5 gaan kijken en alle 5 vonden we het te luid. En wij hebben meerdere dancings bezocht in het verleden 🫢

Het is er echt over
 
Waren er destijds geen limieten vastgelegd door Joke Schauvliege qua decibels in cinema's? Toen vond ik dat alle films te stil stonden naar mijn goesting, maar de laatste tijd staan ze inderdaad terug goed luid :]
 
Ik heb al een tijdje last van tinnitus en ga ook niet meer naar de bioscoop zonder mijn oordoppen in.
Ik snap niet waarom het zo luid moet staan, moet serieus strenger gereglementeerd worden en meer controle.
 
Boeken nooit gelezen. Dune 2 net gezien in Kinepolis.

De eerste vond ik niet zo overtuigend, maar had ik ook niet in de cinema gezien. Vond hem wat te traag en ik had geen connectie met Paul

Deel 2 heeft me daarentegen wel vanaf het begin geboeid tot op het laatste moment. Ik heb me op geen enkel moment verveeld. Ik kijk uit naar het vervolg maar ben tevreden dat deel 2 een afgerond deel waardoor het wachten op 3 niet zo erg is.
Zelfde mening hier. Voor de 2e Dune zijn we naar de IMAX geweest in Antwerpen en dat was vrij imposant.
 
Terug
Bovenaan