Film Dune: Part Two

Een haak aan een segmentrand en een touw tot op de grond. Frank Herbert kon veel, maar liet ook héél veel over aan het gezond verstand van de lezer. Een deugd die men tegenwoordig wat verleerd is, lijkt het wel. Alles moet met de paplepel ingegeven worden /old grumpy mcfart
 
Simpel. Op een gegeven moment zit de zandworm vol hé. Op dat momenten boarden ze. En om hem dan terug in gang te krijgen kietelen ze ongeveer een uur of 12 tot hij geleegd is.
 
Weer iemand hoe ze van een zandworm stappen na het ritje en hoe ze er met 50 man opruimen? Ergens uitgelegd in boeken?
In de boeken wordt ook wel benadrukt dat het gevaarlijk is om eraf te stappen. Meestal laat de ruiter de zandworm dan ook nog een eind verder kruipen nadat hij de passagiers afgezet heeft. Alternatief is de zandworm zolang te bereiden tot hij doodmoe is, dan kruipt hij vanzelf diep weg en is het minder gevaarlijk om nog in de buurt te blijven hangen. Dat wordt in het derde boek ergens aangehaald afaik.

Ik heb het mij trouwens altijd meer ingebeeld zoals in de miniserie, waarbij ze effectief ernaast lopen en dan met de haken erop klimmen door segmenten te exposen zodat de worm zich draait tot de ruiter redelijk automatisch bovenaan staat.

De draagstoel vond ik wel een top toegevoegd detail hier.
 
Boeken nooit gelezen. Dune 2 net gezien in Kinepolis.

De eerste vond ik niet zo overtuigend, maar had ik ook niet in de cinema gezien. Vond hem wat te traag en ik had geen connectie met Paul

Deel 2 heeft me daarentegen wel vanaf het begin geboeid tot op het laatste moment. Ik heb me op geen enkel moment verveeld. Ik kijk uit naar het vervolg maar ben tevreden dat deel 2 een afgerond deel waardoor het wachten op 3 niet zo erg is.
 
Een haak aan een segmentrand en een touw tot op de grond. Frank Herbert kon veel, maar liet ook héél veel over aan het gezond verstand van de lezer. Een deugd die men tegenwoordig wat verleerd is, lijkt het wel. Alles moet met de paplepel ingegeven worden /old grumpy mcfart

Wat valt er gezond verstand te gebruiken als het gaat over hoe op een gigantisch lange zandworm te kruipen? 😂
Dit is het soort scifi dat zo ver weg is van het gezond verstand dat je niet al te veel mag nadenken.
 
Dan had ik misschien beter verwoord "je verbeelding en vermogen om probleemoplossend te denken".

Ik herinner me ook dat het afstappen vaak aan de achterkant van het beest gebeurt (enkele honderden meters naar achter wandelen) en bij voorkeur wanneer hij zo moe is dat de vaart eruit is. Sowieso is het geen bus-achtig openbaar vervoer maar een manier van transsport dat geen ding is voor de zwakkeren. Maar zoals we zagen zijn de vrijmans een bijzonder sterk, getrained en gedisciplineerd volk.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Dan had ik misschien beter verwoord "je verbeelding en vermogen om probleemoplossend te denken".

Ik herinner me ook dat het afstappen vaak aan de achterkant van het beest gebeurt (enkele honderden meters naar achter wandelen) en bij voorkeur wanneer hij zo moe is dat de vaart eruit is. Sowieso is het geen bus-achtig openbaar vervoer maar een manier van transsport dat geen ding is voor de zwakkeren. Maar zoals we zagen zijn de vrijmans een bijzonder sterk, getrained en gedisciplineerd volk.

Ooit al eens op de bus/tram gezeten 's avonds in Antwerpen, Gent of Brussel? Ook dat is niet voor de zwakkeren.
 
Gisteren gaan kijken in Antwerpen.
Was precies beter dan deel 1. Soms een rush int verhaal, maar wel van genoten.

Oja, geen pauze en gratis wc. Was duidelijk al FF geleden dat ik geweest ben 🤣
 
Ik heb er wel van genoten - een vrij serieuze blockbuster met soms wat subtiele humor, een goed te volgen verhaal, indrukwekkende world building, ... Het boek zou ik nu echt wel eens moeten lezen, maar ik kan niet goed inschatten hoe getrouw dit is in vergelijking met het werk.

Ik had wel gehoopt op meer screen time van Florence Pugh. :unsure:
 
Ik heb er wel van genoten - een vrij serieuze blockbuster met soms wat subtiele humor, een goed te volgen verhaal, indrukwekkende world building, ... Het boek zou ik nu echt wel eens moeten lezen, maar ik kan niet goed inschatten hoe getrouw dit is in vergelijking met het werk.

Ik had wel gehoopt op meer screen time van Florence Pugh. :unsure:
Film vat vooral de grote lijnen van het boek. De eerste film is ook getrouwer aan het boek dan de tweede. In het tweede wordt er meer afgeweken naar iets wat bevatbaar is voor het grote scherm.
 
Gisteren gaan kijken in Antwerpen.
Was precies beter dan deel 1. Soms een rush int verhaal, maar wel van genoten.

Oja, geen pauze en gratis wc. Was duidelijk al FF geleden dat ik geweest ben 🤣
Hier ook die voorstelling, in IMAX.

Soms met opem mond liggen kijken, zo episch!
 
lap, ik dacht kga de eerste film op Netflix kijken, is die eraf (stond er paar maand geleden nog op)
De dag dat de tweede in de cinema kwam is de eerste van Netflix verwijdert.

Ik vond dat ook nogal onnozel eigenlijk... Ook op een andere manier moeten kijken.
 
Het is gewoon economische opportuniteit, Dune staat ondertussen al enkele weken in de top 3 van iTunes en Google Play. Een collega heeft de DVD gekocht. Ik denk dat er via allerlei kanalen extra in het laatje komt om bij te zijn voor de tweede film.
 
Eindelijk kunnen gaan zien. Visueel en auditief natuurlijk weer fantastisch, zoals verwacht. Daardoor alleen kom je wel met een 'waw' gevoel uit de cinema.

Ik vond zeker de eerste 2u van de film sterk (genoeg) qua opbouw en verhaal. Bij het laatste deel heb ik misschien toch een iets ander gevoel. En als ik hem later nog eens terugzie op een kleiner scherm gaat dat gevoel mogelijk harder doorwegen, denk ik.

Fan van Josh Brolin, maar ik vond zijn passage in deze film eigenlijk geen meerwaarde. Ok, hij is diegene die Paul naar de nukes brengt (wat belangrijk is), maar verder paste het niet meer voor mij. Het vinden van de nukes hadden ze ook nog wel op andere manieren kunnen brengen.

De scene in het eindgevecht waar hij nog snel-snel achter Rabban gaat om hem op 1,5 sec dan neer te steken, voelde heel gehaast en er nog wat tussen gepropt. Kwam heel hard als een ah-ja-dat-moeten-we-ook-nog-even-afhandelen-scene.

Heel het eindgevecht voelde trouwens wat gehaast en wat te 'makkelijk' aan voor mij. Het grote gevecht in de eerste film, waarbij ze verrast werden door de aanval van de Harkonnens (en de Sardaukers) voelde voor mij veel beter aan en zat qua spanning en beleving ook veel beter.

Nu kwamen de Sardaukers heel naïef over en hebben ze zich laten wegzetten als een bende amateurs (en het waren nochtans de crème-de-la-crème van de galaxy, niet?). Het voelde een beetje makkelijk dat de Fremen zich daarrond op hun gemakje even konden organiseren en masse, terwijl de Sardaukers (en de Harkonnens) rustig op een hoopje gepropt stonden.

Wel nog leuke scene hoe Chani 'koud' werd weggezet door een Paul die zichzelf uithuwelijkt :tongue:
 
Het is nu ook officieel bevestigd: Duin pt3 Messiah gaat gemaakt worden.

fyi, dit youtube kanaal is fantastisch als het over duin lore aankomt. Zeer onderlegd, belezen en de gast heeft een aangename stem om naar te luisteren.
 
Eindelijk kunnen gaan zien. Visueel en auditief natuurlijk weer fantastisch, zoals verwacht. Daardoor alleen kom je wel met een 'waw' gevoel uit de cinema.

Ik vond zeker de eerste 2u van de film sterk (genoeg) qua opbouw en verhaal. Bij het laatste deel heb ik misschien toch een iets ander gevoel. En als ik hem later nog eens terugzie op een kleiner scherm gaat dat gevoel mogelijk harder doorwegen, denk ik.

...

De film (zeker de tweede) wijkt af en toe behoorlijk af van het boek ook al is de algemene verhaallijn wel gebleven; ik had ook bij een aantal scenes het gevoel dat die er nog tussen gepropt werden en af en toe kwam de film ook meer zwart-wit of versimpeld over dan het boek.
 
De film (zeker de tweede) wijkt af en toe behoorlijk af van het boek ook al is de algemene verhaallijn wel gebleven; ik had ook bij een aantal scenes het gevoel dat die er nog tussen gepropt werden en af en toe kwam de film ook meer zwart-wit of versimpeld over dan het boek.
In een boek kan je veel meer nuance leggen dan in een film, dat zichzelf ook nog veel meer moet verkopen aan het grote publiek om uit de kosten te geraken. Je kan het dus niet te moeilijk of complex maken. Dus dat is een toegeving dat je als liefhebber moet kunnen aanvaarden. De LOTR-trilogie kon ook véél uitgebreider worden gemaakt, maar dan zat je met 9 films en veel minder kijkers en dus minder inkomsten en dus een bodemloze put aan schulden voor de productiehuizen.
 
2JRTwHS.jpeg
 
In een boek kan je veel meer nuance leggen dan in een film, dat zichzelf ook nog veel meer moet verkopen aan het grote publiek om uit de kosten te geraken. Je kan het dus niet te moeilijk of complex maken. Dus dat is een toegeving dat je als liefhebber moet kunnen aanvaarden. De LOTR-trilogie kon ook véél uitgebreider worden gemaakt, maar dan zat je met 9 films en veel minder kijkers en dus minder inkomsten en dus een bodemloze put aan schulden voor de productiehuizen.

Heel logisch. Maar van sommige aanpassingen (zonder hier met spoilers te gooien), vond ik dat ze die beter gewoon weggelaten hadden omdat ze niet essentieel waren, of dat ze niet geleid hebben tot een eenvoudiger verhaal maar gewoon een ander verhaal.

Zeker geen voorstander om de Dune films nog langer te maken, zelfs als liefhebber van de boeken :p
 
Terug
Bovenaan