Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?

• Totaal aantal stemmers
    221
Die bestaan ook legaal, Riese & Müller heeft deze bijvoorbeeld. Als je spreekt over bakfiets + volwassen persoon + 2 kinderen. Dan mag je toch gaan rekenen op +/-180kg, als de papa aan de dikke kant is 200kg. Eigenlijk wel zot dat zoiets toegelaten is in speedelec versie.
Ik zag er afgelopen week nog iemand zijn kinderen mee naar school brengen. Nummerplaat stond er achteraan op, vader noch kinderen een helm.

Ik ben er vorige week ook een tegen gekomen. 1 kind in de bak, papa aan het stuur, beiden geen helm maar de papa wel een grijze stijlvolle zomerhoed op. Dat hij een vrouw van 64 van het fietspad gereden heeft en toen hij achter mij zat begon te bellen om 2 sec later te beginnen roepen en brullen omdat ik niet snel genoeg de gracht inreed zullen we maar met de mantel der liefde bedekken. Hopelijk komt er ooit een dag dat flikken op de fiets zulke sujetten eens mooi aan de kant zetten.

Teveel cowboys op een HS op de baan..

Wettelijk gezien mag je trouwens maar 1 kind vervoeren op een speedelec cargobike en moet het kind ook verplicht een helm dragen.
Je mag ook geen kind onder de 3j vervoeren. Indien het kind jonger is dan 8, moet het in een beveiligd zitje zitten.

Wat is er onveilig aan? Dove mensen begeven zich ook onopgemerkt in het verkeer hé. Fietsen en autorijden doe je met je ogen, niet met je oren. Oortjes waardoor je het omgevingsgeluid niet meer hoort en die je dus verplichten om te kijken, zorgen dus impliciet voor veiliger gedrag!
Dat geloof je toch echt zelf niet?

Wat is er onveilig aan? Dove mensen begeven zich ook onopgemerkt in het verkeer hé. Fietsen en autorijden doe je met je ogen, niet met je oren. Oortjes waardoor je het omgevingsgeluid niet meer hoort en die je dus verplichten om te kijken, zorgen dus impliciet voor veiliger gedrag!
Het is altijd onveiliger wanneer je geen omgevingsgeluiden kan horen. Dat dove mensen zich in het verkeer begeven, verandert daar niets aan. Het is geen beperking die er voor zorgt dat je je niet in het verkeer kan begeven, maar onveiliger is het wel degelijk. En in tegenstelling tot mensen met gehoorproblemen, ben je wanneer je naar muziek of podcasts aan het luisteren bent niet alleen (al dan niet gedeeltelijk) afgesloten van omgevingsgeluid, maar heb je ook nog auditieve afleiding.

Wie naar muziek luistert op de fiets heeft tot 10 keer meer kans op een ongeval: https://www.demorgen.be/nieuws/kopt...risico-op-ongeval-is-10-keer-groter~b7d839fd/

Dove mensen begeven zich ook onopgemerkt in het verkeer hé.
Dove mensen zijn gewoon van met hun beperking om te gaan en hebben vaak beter ontwikkelde andere zintuigen om dit te compenseren.

Niks irritanter dan nummer zoveel die uw fietsbel niet hoort omdat ze niks horen door hun muziek. Er bestaan daar nochtans oplossingen voor zoals Shokz headphones, Sony Linkbuds open of de Livall helmen.

Heel erg vreemde kronkel dit. Even een zintuig wegnemen in het verkeer, want er zijn mensen die dat van nature niet hebben. Dat die mensen, zoals voorgaande poster al opmerkte, er mee zijn opgegroeid, geeft een enorm verschil.

Dove mensen zijn gewoon van met hun beperking om te gaan en hebben vaak beter ontwikkelde andere zintuigen om dit te compenseren.

Niks irritanter dan nummer zoveel die uw fietsbel niet hoort omdat ze niks horen door hun muziek. Er bestaan daar nochtans oplossingen voor zoals Shokz headphones, Sony Linkbuds open of de Livall helmen.
Wat is er zo irritant aan iemand die je bel niet hoort? Omdat er geen plaats is om de fietser in te halen? In de auto moet je dan toch ook gewoon accepteren dat je er achter blijft rijden.

Heel erg vreemde kronkel dit. Even een zintuig wegnemen in het verkeer, want er zijn mensen die dat van nature niet hebben. Dat die mensen, zoals voorgaande poster al opmerkte, er mee zijn opgegroeid, geeft een enorm verschil.
Ik vind het vooral een hele vreemde kronkel dat mensen blijven denken dat het belangrijk is om "omgevingsgeluid" te horen in een activiteit die zich quasi uitsluitend richt op "kijken". Je moet niet horen of er een auto komt, je moet het zien. Te veel mensen, zeker op de fiets, vertrouwen op hun gehoor. Even de straat op rijden want "ik hoorde geen auto".

Wat is er zo irritant aan iemand die je bel niet hoort? Omdat er geen plaats is om de fietser in te halen? In de auto moet je dan toch ook gewoon accepteren dat je er achter blijft rijden.

Ik vind het vooral een hele vreemde kronkel dat mensen blijven denken dat het belangrijk is om "omgevingsgeluid" te horen in een activiteit die zich quasi uitsluitend richt op "kijken". Je moet niet horen of er een auto komt, je moet het zien. Te veel mensen, zeker op de fiets, vertrouwen op hun gehoor. Even de straat op rijden want "ik hoorde geen auto".
Horen is heel belangrijk in het verkeer. Zien is natuurlijk wat belangrijker, maar dan nog. Je zegt zelf: te veel mensen vertrouwen op hun gehoor. Die bal is heel makkelijk terug te spelen door te zeggen dat te veel mensen vertrouwen op enkel hun zicht.
Iemand die ietwat ervaring op de baan heeft, gaat sowieso al situaties hebben meegemaakt waar geluid belangrijk was. Bijvoorbeeld met je fiets een blinde bocht nemen, je hoort een tractor afkomen, maar ziet hem niet. Dan weet je dat je potentieel in een gevaarlijke situatie terecht komt. Een dove fietser gaat elke blinde bocht zien als potentieel gevaarlijk. Iemand die niet doof is en met muziek in zijn oren aan het fietsen is, gaat teveel op enkel het zicht af gaan.

Dan moet je als fietser ook achter een voetganger met headset blijven die op een gecombineerd fiets/voetpad voor je wandelt. Topidee.

Thx voor de tip, de LIvall helmen lijken me wel interessant te zijn.

Terug
Bovenaan