Domicilie van collega op mijn adres

Multiboxer

Well-known member
Een collega van mij huurt een appartement in BE en betaalt hiervoor een goede som iedere maand.
Zo heeft hij een domicilie in BE en betaalt hij hier belastingen.
Echter door de aard van ons werk gebruikt hij dat appartement NOOIT om te overnachten en overnacht hij op een plaats waar alles voorzien is door de werkgever (een schip in de Belgische Noordzee).
Na het werk neemt hij ONMIDDELIJK het vliegtuig naar het zuiden om daar zijn periode van vrije tijd bij zijn familie door te brengen.
Hij betaalt dus jaarlijks een grote som voor iets waar hij geen gebruik van maakt en zou dit liever anders zien.

Wat als hij zijn domicilie laat zetten op mijn adres, een huis in BE die mijn eigendom is.
Welke gevolgen heeft dit zoal voor mij? Welke extra kosten komen erbij? Belastingen? Risico's?
 
welk voordeel zou hem dat opbrengen? dan betaalt hij nog steeds belastingen he.
hij kan beter zijn domicilie zetten bij zijn familie in het buitenland, want wat jij voorstelt is eigenlijk domiciliefraude.
 
welk voordeel zou hem dat opbrengen? dan betaalt hij nog steeds belastingen he.
hij kan beter zijn domicilie zetten bij zijn familie in het buitenland, want wat jij voorstelt is eigenlijk domiciliefraude.
Maar geen huur.
En wat hij nu doet, is volgens mij evengoed domiciliefraude?
 
welk voordeel zou hem dat opbrengen? dan betaalt hij nog steeds belastingen he.
hij kan beter zijn domicilie zetten bij zijn familie in het buitenland, want wat jij voorstelt is eigenlijk domiciliefraude.
Ik interpreteer het vooral alsof die collega zo de huur niet zou betalen die hij nu eigenlijk voor niets betaalt.

Het lijkt me dat je gewoon je domicilie bij iemand anders mag zetten? Maar dan staat die er op dat adres wel gewoon bij (is geen aparte wooneenheid), wat zover ik weet wel problemen kan geven van zodra er schulden en deurwaarders aan te pas komen.

Het al dan niet domiciliefraude zijn: https://www.tijd.be/netto/analyse/v...t-woont-waar-u-zegt-dat-u-woont/10245746.html
Lijkt me nu dan eigenlijk ook al verkeerd.
 
Maar geen huur.
En wat hij nu doet, is volgens mij evengoed domiciliefraude?
ja inderdaad
Ik interpreteer het vooral alsof die collega zo de huur niet zou betalen die hij nu eigenlijk voor niets betaalt.

Het lijkt me dat je gewoon je domicilie bij iemand anders mag zetten? Maar dan staat die er op dat adres wel gewoon bij (is geen aparte wooneenheid), wat zover ik weet wel problemen kan geven van zodra er schulden en deurwaarders aan te pas komen.
maar je moet er wel intrekken ook. toen ik in Everberg co-housing deed, twijfelden ze aan het aantal gedomiciliëerden, dus moesten we aantonen dat er genoeg slaapplaatsen waren, en van de "hoofd-bewoner" een getekende toestemming van samenwoonst binnen geven.

dus het is niet zo dat je zomaar bij iemand een domicilie kan zetten, en dan ergens anders gaan wonen. (omwille van de gemeente-belastingen, maar ook bvb uw domicile in de ardennen zetten, om dan effectief vlak naast uw werk aan de kust gaan wonen, en zo goed cashen op km-vergoeding)
 
maar je moet er wel intrekken ook. toen ik in Everberg co-housing deed, twijfelden ze aan het aantal gedomiciliëerden, dus moesten we aantonen dat er genoeg slaapplaatsen waren, en van de "hoofd-bewoner" een getekende toestemming van samenwoonst binnen geven.

dus het is niet zo dat je zomaar bij iemand een domicilie kan zetten, en dan ergens anders gaan wonen. (omwille van de gemeente-belastingen, maar ook bvb uw domicile in de ardennen zetten, om dan effectief vlak naast uw werk aan de kust gaan wonen, en zo goed cashen op km-vergoeding)
Ja, inderdaad, vandaar die laatste zinnen die niet in je citaat staan. Ik bedoel dat je wel gewoon bij iemand mag intrekken, maar je er uiteraard dan ook moet "wonen".
 
dus het is niet zo dat je zomaar bij iemand een domicilie kan zetten, en dan ergens anders gaan wonen. (omwille van de gemeente-belastingen, maar ook bvb uw domicile in de ardennen zetten, om dan effectief vlak naast uw werk aan de kust gaan wonen, en zo goed cashen op km-vergoeding)
Qua belastingen loopt de staat eigenlijk helemaal niets mis zo ver ik begrijp.
Hij zou in dezelfde stad wonen dus gemeente-belastingen blijven identiek.
Ook qua km-vergoeding blijft het quasi hetzelfde dus de werkgever is ook niet benadeeld.

De enige benadeelde zou de verhuurder zijn die een ander huurder moet gaan zoeken.
 
ik denk dat je verkeerd begrijpt.
als hij in België gedomicilieerd is, krijgt de federale staat altijd zijn belastingen. waar dat adres ook staat.
gemeente en gewest hangen wel meer af van die domicile. (maar dat zou hier niks uitmaken).

maar ook al lopen die niks mis, het blijft eigenlijk domicilie fraude: hij geeft aan de instanties aan dat hij ergens woont, terwijl hij er niet woont. (het gaat ook over veel meer dan de voorbeelden die ik geef he)

Hoe lang zit die eigenlijk aan 1 stuk op die boot? Het kan zijn dat dat lang genoeg is om domicilie-plicht te hebben in België. wat ook moeilijk is, want afaik kan dat niet op een boot, die niet als woonboot is ingericht.

eigenlijk is dat een lastige situatie...
Echter door de aard van ons werk gebruikt hij dat appartement NOOIT om te overnachten en overnacht hij op een plaats waar alles voorzien is door de werkgever (een schip in de Belgische Noordzee).
gebruikt hij dat appartement voor andere redenen? eten of zo? het feit dat zijn domicile daar geaccepteerd is, is toch teken dat hij er lang genoeg verbleven heeft voor een bezoek van de wijkagent?
Wat als hij zijn domicilie laat zetten op mijn adres, een huis in BE die mijn eigendom is.
Welke gevolgen heeft dit zoal voor mij? Welke extra kosten komen erbij? Belastingen? Risico's?

om eigenlijk op uw vraag te antwoorden: je kan gewoon cohousing doen. dan heb je geen extra belastingen, en qua kosten enkel verbruik (water, gas, ...) moest hij er effectief verblijven.

Risico's, buiten die mogelijke domicilie-fraude dan, is gewoon dat als blijkt dat hij schulden heeft, de gerechtsdeurwaarder gaat komen kijken op zijn officieel adres, bvb. (en ook dit is maar 1 voorbeeld)
maar goed, als je die persoon kent, kan je dat soort risico's zelf beter inschatten. ik denk niet dat je dit zou voorstellen moest je hem niet vertrouwen.
 
Waarom heeft hij in de eerste plaats een domicilie nodig in België?
Het is niet omdat je werkt in België dat je een domicilie nodig hebt in België.
 
We betalen hier dan wel veel belastingen, we hebben wel een heel goed sociaal vangnet/gezondheidszorg.
 
Het risico is dat als uw collega schulden heeft, men de boel zal komen aanslaan op zijn (en dus ook uw) adres
 
Er wordt ook vergeten dat uitkeringen op termijn lager zijn voor samenwonenden dan voor alleenstaanden.


Daarnaast is het gewoon moreel fout om actief mee te werken aan domiciliefraude.
Dat je een collega/vriend wil helpen, dat snap ik.
Dat je bewust een misdrijf wil plegen terwijl er absoluut geen noodzaak toe is, dat snap ik niet.
 
Hoe lang zit die eigenlijk aan 1 stuk op die boot? Het kan zijn dat dat lang genoeg is om domicilie-plicht te hebben in België. wat ook moeilijk is, want afaik kan dat niet op een boot, die niet als woonboot is ingericht.

gebruikt hij dat appartement voor andere redenen? eten of zo? het feit dat zijn domicile daar geaccepteerd is, is toch teken dat hij er lang genoeg verbleven heeft voor een bezoek van de wijkagent?
dikke 14 dagen aan één stuk zitten we offshore.

Het appartement dient om een brievenbus te hebben. De wijkagent is inderdaad langsgekomen.
 
gebruikt hij dat appartement voor andere redenen? eten of zo? het feit dat zijn domicile daar geaccepteerd is, is toch teken dat hij er lang genoeg verbleven heeft voor een bezoek van de wijkagent?
Nooit een wijkagent gezien op de adressen waar ik gedomicilierd was. Die controle gebeurd dus niet altijd.
 
Je kan toch gewoon een postbus openen?

Nee, een postbus telt niet als domicilie adres.
Voor daklozen kan je via het OCMW soms wel terecht voor een "referentieadres" omdat zij anders zelfs geen uitkeringen kunnen aanvragen. Dit kan blijkbaar ook bij iemand thuis zijn.

 
Nee, een postbus telt niet als domicilie adres.
Voor daklozen kan je via het OCMW soms wel terecht voor een "referentieadres" omdat zij anders zelfs geen uitkeringen kunnen aanvragen. Dit kan blijkbaar ook bij iemand thuis zijn.

Het ging hem erover dat het appartement dient om een brievenbus te hebben in BE. Natuurlijk werkt zo'n postbus niet als domicilie. Dat zou wel erg gek zijn.
 
Terug
Bovenaan