Gewoon uit interesse. Wat kan je met een 5G netwerk waar een 4G connectie niet voor zou volstaan?
Bij Orange werkt de 5G meer niet dan wel, dus ben daar op hun eigen aanraden al terug naar 4G omgeschakeld op m'n toestel

ik merk het verschil niet, integendeel. Heel bizar.
Heb dat ook regelmatig voor dat ik niets doorkrijg wnneer mijn GSM 5G aangeeft (zit ook bij Orange).
Laatste tijd nochtans precies wel een stuk verbeterd.
Voor
@Avi , het is in regel een (héél) stuk sneller, maar die snelheid benut je eigenlijk quasi nooit wanneer "on the road" op je smartphone.
Gebruik je je GSM als hotspot en ben je op je laptop aan het surfen kan het wel (licht) merkbaar zijn, websites in een browser op laptop zijn meestal veel omvangrijker naar data grootte dan de mobiele versies, daar kan je wel wat vlotter laden ervaren via 5G.
Uiteraard ook wanneer je een grote file wil downloaden.
Het grooste verschil echter dat ik merk is latency (ping tijden, of hoeveel milliseconden het duurt om een stukje data ergens naar toe sturen en dan weer te ontvangen).
Wanneer ik via 5G met teamviewer een remote toestel overneem, gaat dat wel een stukje vlotter en responsiever over 5G.
Over 4G (zeker op "drukke" momenten) kan latency nogal stevig oplopen, en dan wordt zo een remote sessie wel lastig, wanneer je ergens klikt duurt het lang voordat er iets reageert, of de cursor die een half scherm achterna loopt ten opzichte van wat je met je muis doet.
In het kort, gebruik je mobiel internet als primaire bron van internet op een vaste PC (of laptop), dan gaat 5G wel regelmatig een stuk vlotter gaan.
En gebruik je toepassingen waar lage latency belangrijk is (gaming, remote desktop sessies, ...), dan gaat 5G je ook een betere ervaring geven.
Op bovenstaande kan je het verschil goed zien!
Belangrijk zijn uiteraard de ruwe snelheden, op 5G merkelijk sneller dan 4 G, maar nog belangrijker zijn de 3 ping tijden.
De eerste is telkens wanneer er geen data wordt verzonden (19ms op 5G en 29ms over 4G).
De tweede is de ping tijdens dat je data aan het downloaden bent, dan wordt het verschil snel groot (1111ms op 5G tegen bijna 3900ms op 4G).
De derde is dan hetzelfde maar tijdens het uploaden van data.
Uiteraard, hoe lager hoe beter (hoe responsiever).
Komt er eigenlijk op neer wanneer er data op en neer gaat, je bij 5G nog redelijk vlot iets anders erdoor krijgt, terwijl 4G héél traag gaat reageren terwijl je iets anders doet.
In mensenwoorden, 5G is veel beter in "multitasken" dan 4G
Op een laptop zou je dat snel merken, dat wanneer je via 4G een grote file aan het downloaden bent, dan tegelijkertijd ook een website wil openen, dit zéér traag zal beginnen te gaan, terwijl op 5G ga je dat ook merken, maar gaat nog "werkbaar" blijven.
En dan is 5G in België eigenlijk zéér traag, wanneer ik in Duitsland of Nederland ben (en zelfs in bijvoorbeeld Thailand), dan zie ik geregeld snelheden die nog makkelijk 5 keer hoger liggen.