De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Koop u gewoon zo'n gillet (sleeveless dus).
Ik heb nen hot pack van Sportful, werkt perfect: je blijft droog op de plaats waar het belangrijk is (torso) zonder irritatie van flapperende mouwen en ge wordt niet gekookt in u eigen zweet zoals in die volledige regenjacks vaak wel het geval is. Én is vrij klein in te pakken om weg te steken.

Het is ook al vaak mijn go to oplossing geweest voor lente/najaar ritten waar die temperatuur bij vertrek vaak sub 10° is maar overdag toch nog naar de 20° kan klimmen. Op die manier kan je moet een paar armstukken erbij toch gewoon een shirt met korte mouwen aandoen en stukken uit doen als de temperatuur het toe laat.

Zo een gillet heb ik uiteraard en gaat ook gewoon mee. Voor de wind tegen te houden is dat een no-brainer.

Maar dat houdt ook weinig tot geen regen tegen. Spatten kan je daarmee buiten houden, maar bij de eerste bui loopt het er langs alle kanten in en laat de enkele laag direct water door :p Een echt goed jasje dat ademt ook, en houdt terwijl de regen tegen. Maar goed die jasjes waar ik het zeker van weet kosten ook 300, ik zoek goedkopere alternatieven :p
 
Zo een gillet heb ik uiteraard en gaat ook gewoon mee. Voor de wind tegen te houden is dat een no-brainer.

Maar dat houdt ook weinig tot geen regen tegen. Spatten kan je daarmee buiten houden, maar bij de eerste bui loopt het er langs alle kanten in en laat de enkele laag direct water door :p Een echt goed jasje dat ademt ook, en houdt terwijl de regen tegen. Maar goed die jasjes waar ik het zeker van weet kosten ook 300, ik zoek goedkopere alternatieven :p
Waterdicht (of zeer hoge resistentie) in combinatie met goeie verluchting is dan ook grotendeels verkoopspraatje.

Ik vind zo'n gillet alleszins een groot verschil maken. Door u positie op de fiets wordt u borst sowieso eerder nat van opspattend vocht ipv rechtstreeks van de regen en daar helpt het was tegen.

Ik heb daar een aantal jaar geleden Les Trois Ballons mee gereden. We hadden toen echt hondenweer bij de start tot helemaal over de Servance. Het vervelendste was daar veruit dat mijn broek nat was en vooral dat het vocht op den duur via u benen onder u overschoenen tóch u schoenen in loopt. Als het écht zo slecht is dat een gillet niet voldoende helpt dan ga je last hebben van al de rest ook :p
 
Vraagje aan de kenners.

Aangezien ik tegenwoordig alleen maar bikeparken rij heeft mijn MTB stil gestaan van eind september. Ik dacht hem nu terug bikepark klaar te maken en nieuwe melk in de banden te steken. Maar die zien nu zo uit:

20240505_112238.jpg

Links is voor en zat nog melk in. Rechts is achter en zat waterachtig doorschijnend spul in.
Kan dat kwaad? Nieuwe melk en juu? Of moet ik dat wat af kretsen of miet ik nieuwe banden halen?
 
Vraagje aan de kenners.

Aangezien ik tegenwoordig alleen maar bikeparken rij heeft mijn MTB stil gestaan van eind september. Ik dacht hem nu terug bikepark klaar te maken en nieuwe melk in de banden te steken. Maar die zien nu zo uit:

Bekijk bijlage 29135

Links is voor en zat nog melk in. Rechts is achter en zat waterachtig doorschijnend spul in.
Kan dat kwaad? Nieuwe melk en juu? Of moet ik dat wat af kretsen of miet ik nieuwe banden halen?
Moet er volgens mij niet af, maar ik zou de rand toch wel proper maken of je zal miserie hebben om de band op zijn plek te "seaten".
 
Vraagje aan de kenners.

Aangezien ik tegenwoordig alleen maar bikeparken rij heeft mijn MTB stil gestaan van eind september. Ik dacht hem nu terug bikepark klaar te maken en nieuwe melk in de banden te steken. Maar die zien nu zo uit:

Bekijk bijlage 29135

Links is voor en zat nog melk in. Rechts is achter en zat waterachtig doorschijnend spul in.
Kan dat kwaad? Nieuwe melk en juu? Of moet ik dat wat af kretsen of miet ik nieuwe banden halen?
Ik laat het gewoon hangen.

Je kan het er ook afdoen met speciale producten. Voor als gewicht super belangrijk is voor u.
 
Juist een 3 daags fietsweekend richting Frankrijk achter de rug. Het weer had geen zin om mee te werken.

Dag 1: eerste 2 uur "zware" regen om dan nog 100km zware tegenwind te hebben. Aan km10 had de achterband ook al geen zin meer, melk heeft het nog kunnen redden na wat druk bij te steken.

Dag 2: het laatste uur ook niet droog kunnen houden ondanks het vroege vertrekken om de regen voor te proberen zijn.

Dag 3: zon en meewind naar huis, toch een mooie afsluiter dus.
 
Qua horloges ben ik een Garmin fanboy, maar qua headunit is vooral voor navigatie de Wahoo Elemnt Roam echt de beste optie inderdaad.
Heb me ook net een Elemnt Roam aangeschaft. Het koppelen loopt wel niet van een leien dakje moet ik zeggen, de bluetooth verbinding met de gsm lijkt telkens maar een seconde of 30 stand te houden, vrij frustrerend.

Toevallig iemand hetzelfde probleem al gehad? Anders zal het een instant retour worden.
 
Laatst bewerkt:
Vuil of toleranties die ietwat buiten de marges liggen en op termijn slijtage veroorzaken. Bij veel DT Swiss wielen is schoonmaken doodsimpel trouwens.

Eerste keer bij FM: ah ik zal het eens opnieuw invetten. Ik kom thuis en nog gepiep. Maandag nog eens terug geweest en ze hebben er nieuwe lagers ingestopt. De oude hebben ze terug mee gegeven want er was niks mis mee. Ik stel vast dat het nu wel niet meer piept. Nu vraag ik mij af of ze het niet goedkoper konden oplossen. Nu ben ik 65eur kwijt aan oa nieuwe lagers die volgens hun niet versleten zijn. (wiel is nog geen jaar oud en zoveel km's heeft het niet gebold). Soit blij zijn dat ik van dat gepiep vanaf ben zeker. :unsure:
 
Eerste keer bij FM: ah ik zal het eens opnieuw invetten. Ik kom thuis en nog gepiep. Maandag nog eens terug geweest en ze hebben er nieuwe lagers ingestopt. De oude hebben ze terug mee gegeven want er was niks mis mee. Ik stel vast dat het nu wel niet meer piept. Nu vraag ik mij af of ze het niet goedkoper konden oplossen. Nu ben ik 65eur kwijt aan oa nieuwe lagers die volgens hun niet versleten zijn. (wiel is nog geen jaar oud en zoveel km's heeft het niet gebold). Soit blij zijn dat ik van dat gepiep vanaf ben zeker. :unsure:
Moeilijk te zeggen, hoewel het in dit geval de schuldige gevonden is, is de exacte oorzaak bepalen niet altijd even voor de hand liggend. Om daar achter te komen zou alles volledig geïnspecteerd moeten worden op mogelijk subtiele slijtage, inclusief de lagers die opgehaald moeten worden en alle toleranties die moeten worden uitgemeten. Daar kruipt al meteen wat tijd en moeite in die ook zouden moeten worden doorgerekend, en uiteindelijk gaan er dan waarschijnlijk vooralsnog nieuwe lagers in moeten.

Standaard zou ik persoonlijk ook eerst opkuisen en smeren, dan testen en vervolgens ook gewoon meteen de lagers vervangen: degelijke lagers zijn niet duur, en de werkuren wegen meer door (als ik moet gokken zeg ik dat het in dit geval zeer ruwweg 40-60 is qua kostenverdeling op die €65). Kortom, uw FM heeft hoogstwaarschijnlijk wel voor de meest voor de hand liggende en goedkoopste oplossing gekozen. Als het probleem dan op korte termijn terugkeert wordt het wel lastiger. Piepjes en krakjes zijn de nagel aan de doodskist der fietsenmaker.
 
Ik blijf een beetje steken rond 33/u op mijn soloritten. Ik vraag mij af hoe ik er meer kan uithalen. Of moet je dan echt Aero gaan rijden?
En geniet je ook?

Snelheid is toch niet alles? Afstand, hoogteverschil, weersomstandigheden, gevoel van de dag .. Zo veel parameters die het kunnen beïnvloeden.
 
Ik blijf een beetje steken rond 33/u op mijn soloritten. Ik vraag mij af hoe ik er meer kan uithalen. Of moet je dan echt Aero gaan rijden?
En hoeveel wattage trap je dan?
Want snelheid zegt weinig. Aero rijden helpt altijd natuurlijk.
Is uw kledij aero?
 
En over hoeveel kilometer?

Ik rij gemiddeld tegen de 30 op weg naar t werk, op een gravelfiets en met een rugzak. Maar dat gaat over net geen 11km…
 
Eindelijk nog eens in Henegouwen geraakt voor een mtb rit, Bon-Secour (Péruwelz). Wel weer veel te veel slijk gezien, maar de gigantische pain saucisse en Waalse ambiance achteraf maken veel goed. Wat is dat toch een leuke regio :love:.

En sebiet weer een uurtje kuisen en schade aan de fiets opmeten (die er hopelijk niet is 🤞).
 
Terug
Bovenaan