Wielersport De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb regelmatig last van de buitenkant van mijn knieën tijdens en na mijn ritten. Wat ik erover lees (yey Dr. Google) is dat het vooral zou te maken hebben met een overbelasting van een pees, maar dat je het best kan remediëren door te meutelen aan de positie van je schoenplaatjes - wat zéér beperkt helpt (centraler, méér naar binnen of buiten toe, wat schuin). Toevallig nog iemand hier die hetzelfde heeft voorgehad in het verleden en een oplossing heeft?
 
Ik heb regelmatig last van de buitenkant van mijn knieën tijdens en na mijn ritten. Wat ik erover lees (yey Dr. Google) is dat het vooral zou te maken hebben met een overbelasting van een pees, maar dat je het best kan remediëren door te meutelen aan de positie van je schoenplaatjes - wat zéér beperkt helpt (centraler, méér naar binnen of buiten toe, wat schuin). Toevallig nog iemand hier die hetzelfde heeft voorgehad in het verleden en een oplossing heeft?

Probeer eens je schoenplaatjes af te stellen met de tenen iets naar buiten en/of zorgen dat je voet meer naar buiten komt = schoenplaatjes meer naar de binnenkant van de schoen.

Als ik zoiets heb doe ik een ritje met een inbussleutel mee en pas ik ze aan tijdens de rit tot het goed aanvoelt.

Van mijn linkerknie moet ik net het tegenovergestelde doen of ik krijg last van de binnenkant van een pees. En dat heb ik ook als mijn zadel te laag staat. Dus bekijk je zadelhoogte ook eens.
 
Vandaag nog eens in perfect weer de mtb-lussen van het grenspark Kalmthoutse Heide gereden.
Superleuk aangelegd parcours.

Ik heb zo weinig mogelijk van de verbindingslus gereden. Begonnen aan de sporthal in Stabroek, wijzersin begonnen op de gele lus tot aan de rode lus (de verste), die gereden en dan tegenwijzersin terug naar de auto en de andere lusjes meegenomen.

Tegenwoordig heb je een vignet nodig trouwens. 5€ voor een dag, 12€ voor een jaar.

Da's nog eens een idee voor een BG meet-up.
Het hoeft niet altijd eentonige gravel te zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb regelmatig last van de buitenkant van mijn knieën tijdens en na mijn ritten. Wat ik erover lees (yey Dr. Google) is dat het vooral zou te maken hebben met een overbelasting van een pees, maar dat je het best kan remediëren door te meutelen aan de positie van je schoenplaatjes - wat zéér beperkt helpt (centraler, méér naar binnen of buiten toe, wat schuin). Toevallig nog iemand hier die hetzelfde heeft voorgehad in het verleden en een oplossing heeft?
De schoenplaatje horen onder de bal van je voet te zitten. Wanneer je inklikt zijn je voeten naar voren gericht en kan je naar beide kanten nog enkele graden draaien.

Ik heb het laten doen bij een complete fietsopmeting, en ze stonden achteraf een pak anders dan ik het zelf had ingeschat of aangevoeld... Ook al wist ik natuurlijk wel gewoon waar ze moesten staan. Goed voelen is vaak niet hetzelfde als correct staan en alles went (goede én slechte afstelling)

Volgens mij doe je dit beter thuis waar je kan leunen tegen een muur. De ene is ook gevoeliger voor ontsteking dan de andere natuurlijk.

Zorg dat je zadel ook niet te hoog staat. Ook dit kan voor ongemak / pijn / ontsteking zorgen.
 
De schoenplaatje horen onder de bal van je voet te zitten. Wanneer je inklikt zijn je voeten naar voren gericht en kan je naar beide kanten nog enkele graden draaien.

Ik heb het laten doen bij een complete fietsopmeting, en ze stonden achteraf een pak anders dan ik het zelf had ingeschat of aangevoeld... Ook al wist ik natuurlijk wel gewoon waar ze moesten staan. Goed voelen is vaak niet hetzelfde als correct staan en alles went (goede én slechte afstelling)

Volgens mij doe je dit beter thuis waar je kan leunen tegen een muur. De ene is ook gevoeliger voor ontsteking dan de andere natuurlijk.

Zorg dat je zadel ook niet te hoog staat. Ook dit kan voor ongemak / pijn / ontsteking zorgen.

Mja ik heb 3 bikefits laten doen en iedere keer mijn plaatjes toch zelf terug anders gezet omdat ik last kreeg van mijn pezen. Is toch nog allemaal vrij persoonlijk.
 
Vandaag nog eens in perfect weer de mtb-lussen van het grenspark Kalmthoutse Heide gereden.
Superleuk aangelegd parcours.

Ik heb zo weinig mogelijk van de verbindingslus gereden. Begonnen aan de sporthal in Stabroek, wijzersin begonnen op de gele lus tot aan de rode lus (de verste), die gereden en dan tegenwijzersin terug naar de auto en de andere lusjes meegenomen.

Tegenwoordig heb je een vignet nodig trouwens. 5€ voor een dag, 12€ voor een jaar.

Da's nog eens een idee voor een BG meet-up.
Het hoeft niet altijd eentonige gravel te zijn. ;)
Dan zijn we elkaar net niet tegen gekomen.
Lussen lagen er super bij vandaag dankzij de regenval. Deze zomer op veel plekken veel te droog en veel te veel los zand.
En ik kan je wel wat toffere verbindingsweggetjes tonen ipv de gele. Die is echt mtb onwaardig.
Ken het gebied helemaal vanbuiten.
 
Dan zijn we elkaar net niet tegen gekomen.
Lussen lagen er super bij vandaag dankzij de regenval. Deze zomer op veel plekken veel te droog en veel te veel los zand.
En ik kan je wel wat toffere verbindingsweggetjes tonen ipv de gele. Die is echt mtb onwaardig.
Ken het gebied helemaal vanbuiten.
ik dacht lang dat ik moederziel alleen op de route zat!
Op het einde nog 3 bikers gezien, maar voor de rest niemand.

Dit is de ideale plek voor een group ride. De lussen zijn leuk voor de gevorderde bikers, en nergens gevaarlijk voor mensen met weinig ervaring. Ook quasi geen hoogtemeters, en toch een stevige rit die wel goed te verteren is.
 
Ik heb regelmatig last van de buitenkant van mijn knieën tijdens en na mijn ritten. Wat ik erover lees (yey Dr. Google) is dat het vooral zou te maken hebben met een overbelasting van een pees, maar dat je het best kan remediëren door te meutelen aan de positie van je schoenplaatjes - wat zéér beperkt helpt (centraler, méér naar binnen of buiten toe, wat schuin). Toevallig nog iemand hier die hetzelfde heeft voorgehad in het verleden en een oplossing heeft?
Ik had exact hetzelfde. Ben naar mijn bikefitter gegaan die ook osteopaat is.

Is inderdaad overbelasting van een pees die tot ontsteking leidt. Belangrijk om niet verder te fietsen bij klachten, want zo wordt het steeds erger en kan er onherstelbare schade ontstaan.

Bij mij was het opgelost door de schoenplaatjes zo aan te passen dat mijn hiel iets meer naar binnen staat (aanpassing is miniem, gaat over een paar graden) en de schoen ook zo dicht mogelijk tegen de cranck. Indien nodig kan het zadel ook nog 5mm verlaagd worden.
 
Serieuze off-day in de koers vandaag in Aalter bij de LWU :(

Het is niet dat ik anders met twee vingers in de neus uitrijd, maar met de huidige vorm dacht ik dat ik de 12 ronden (62,5km) wel ging kunnen afhaspelen. Zeker omdat twee weken geleden de koers in Lede (40km) zo vlot ging.

Helaas ging het dus niet zoals verwacht: ketting vliegt eraf in ronde 2 bij het iets te enthousiast overvlammen van een verkeersdrempel. Omdat ik nog geen zin had om te vertrekken, heb ik aan de kant gewacht en terug ingepikt bij de volgende passage, Dan meteen aan de rekker beland en nul kunnen opschuiven, benen voelden waardeloos aan. Nog drie rondjes kunnen trekken, maar kreeg op den duur de gaten niet meer toe en dus moeten laten lopen.

Ga het proberen van me afschuiven, want ik rij zaterdag normaal mijn seizoensaflsluiter bij WAOD en hoop daar wel te kunnen finishen, of op zijn minst tevreden moeten afstappen. Morgen na het werk losrijden met vrienden en dan alles op alles om zaterdag een mooie koers te kunnen rijden :)
 
Dit is de ideale plek voor een group ride. De lussen zijn leuk voor de gevorderde bikers, en nergens gevaarlijk voor mensen met weinig ervaring. Ook quasi geen hoogtemeters, en toch een stevige rit die wel goed te verteren is.
Ik wil best wel eens een keer lokale gids spelen.
Maar voor echte beginners kunnen de lussen qua interval er toch stevig inhakken.
 
Als je het over de gele verbindings lus hebt, akkoord.
De groen, paarse, rode en blauwe lus zijn toch echt wel ontworpen als mtb lus.
Ja, je kan erover rijden met je gravelbike. Als ik wil kan ik er ook over met de speed pedelec van mijn vrouw, zal ook wel lukken.
Maar rij ze toch maar gewoon met een mtb, zal je meer plezier aan beleven.
 
Vroeger, toen een gravelbike nog een cyclocrosser was 😉, zag je dus bij ons op de toertochten ook wel wat cyclocrossers.
Deze kwamen u dan op rechte stukken voorbij gevlamd maar bij elke bocht of technisch stuk gingen die zwaar in de remmen en kon je aanschuiven achter die mannen.
Maar bon, als ik tegenwoordig zie wat de evolutie is van de gravelbike is dat al bijna een mtb van 10-15 jaar geleden. Enkel recht stuur ontbreekt nog soms😁.
 
Terug
Bovenaan