De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Waarom geen alternatief zoals rotor? Eventueel cranks en tandwielen apart?
En waarom 52/36? Rij je enkel op het vlakke land?
Heb er nog gebruikte van rotor liggen anders die ik toch niet meer nodig heb :unsure:
Rij je nu met een 50/34 misschien?

Vooral vlak ja, bij gebrek aan bergen in de buurt, behalve de Bosstraat. :unsure: Maar ik heb ook in de Vlaamse Ardennen, de Belgische Ardennen en de Vogezen eigenlijk altijd genoeg gehad met 36-30 als kleinste verzet. Echt hooggebergte is er voorlopig nog niet van gekomen. En ik vind dat 36 binnenblad op het vlakke bij rustige ritjes / tegenwind ook wel aangenaam. Ik geef wel toe dat bij m'n 52 buitenblad de buitenste kransjes van de cassette amper gebruikt worden hoor, da's vooral voor bijtrapafdalingen (die er dus niet zijn op het vlakke :tongue:).

Ik ben nu net de 30.000km gepasseerd met m'n huidige 52/36 crankset en ik heb niet het idee dat ik wil veranderen. Een jaar geleden heb ik op een andere fiets wel eens twee maanden met 50/34 gereden, maar dat heeft me niet overtuigd.
 
Wat bergop is te zien wat en hoe natuurlijk.
In de Vlaamse Ardennen en kortere klims in de Waalse dan ga je wel ermee weg geraken zonder problemen.

En als 99% van uw ritten vlak of glooiend zijn dan zou ik eerder een grotere casette steken en deze wisselen als je naar de stelvio trekt dan sowieso gaan voor een 50/34.

Alles hangt ook af van uw conditie en uw morfologie natuurlijk.
Voor grotere cassette heb je al vaak andere derailleur nodig (of iets dat dat opvangt) en zit je met nadeel van grotere sprongen.

Ik had initiëel 52/36 en heb daar RvV mee gedaan maar dat was op de limiet.
In Ardennen was dat al teveel voor LBL (tenzij je graag aan 50 RPM rijdt)

50/34 met 11-28 is voor meeste perfect, ook voor lange cols (tenzij die ook Supersteil zijn maar dat doe ik niet)
 
Vooral vlak ja, bij gebrek aan bergen in de buurt, behalve de Bosstraat. :unsure: Maar ik heb ook in de Vlaamse Ardennen, de Belgische Ardennen en de Vogezen eigenlijk altijd genoeg gehad met 36-30 als kleinste verzet. Echt hooggebergte is er voorlopig nog niet van gekomen. En ik vind dat 36 binnenblad op het vlakke bij rustige ritjes / tegenwind ook wel aangenaam. Ik geef wel toe dat bij m'n 52 buitenblad de buitenste kransjes van de cassette amper gebruikt worden hoor, da's vooral voor bijtrapafdalingen (die er dus niet zijn op het vlakke :tongue:).

Ik ben nu net de 30.000km gepasseerd met m'n huidige 52/36 crankset en ik heb niet het idee dat ik wil veranderen. Een jaar geleden heb ik op een andere fiets wel eens twee maanden met 50/34 gereden, maar dat heeft me niet overtuigd.
Maar je hebt nog crankarmen?
Dan heb je gewoon kettingbladen nodig en geen crankset eh.
 
Maar je hebt nog crankarmen?
Dan heb je gewoon kettingbladen nodig en geen crankset eh.
Ola, ik ging er zomaar vanuit dat ik ineens alles moest vervangen. Zoveel ken ik er dus van. :laugh: Dat gaat me hier nog geld besparen.
Mijn huidige crankset is wel nog vorige generatie 105 (5800), kan ik daar zomaar R7000 op monteren of beter eens rondzien of ik nog de oude kettingbladen kan vinden?
 
Ola, ik ging er zomaar vanuit dat ik ineens alles moest vervangen. Zoveel ken ik er dus van. :laugh: Dat gaat me hier nog geld besparen.
Mijn huidige crankset is wel nog vorige generatie 105 (5800), kan ik daar zomaar R7000 op monteren of beter eens rondzien of ik nog de oude kettingbladen kan vinden?
Gewoon deze kopen ;)
 
Ik gebruik mijn racefiets meer en meer voor woon-werkverkeer en sporadisch voor wat ritten met de lokale fietsclub. Iemand tips voor een goede, lekbestendige band die niet teveel rolweerstand heeft (hoewel lekbestendigheid > rolweerstand). Zijn 25mm banden, 28mm gaat niet passen.
Ik kwam toevallig dit tegen vandaag.

 
Ola, ik ging er zomaar vanuit dat ik ineens alles moest vervangen. Zoveel ken ik er dus van. :laugh: Dat gaat me hier nog geld besparen.
Mijn huidige crankset is wel nog vorige generatie 105 (5800), kan ik daar zomaar R7000 op monteren of beter eens rondzien of ik nog de oude kettingbladen kan vinden?
Moet zelfs niet van Shimano zijn
Alleen zien dat het voor zelfde aantal tandjes is en dat de bevestigingspunten overeenkomen
 
Pffff, daarstraks overkop gegaan voor een bestuurder die het blijkbaar niet nodig vond om in hare spiegel te kijken, of toch niet tegoei.
Vol in de ankers en deze keer kreeg ik het niet voor elkaar om tijdig stil te staan. Als gevolg ben ik over mijn stuur gevlogen en met mijn heup tegen de achterste band van de auto gegaan. Héél veel geluk gehad dat er daar niet onder zat.

Na het ongelukje had ik wat last van een stramme voet en elleboog en een schaafwondje aan mijn hand. Niks erg dus en ben gewoon door kunnen rijden..

Maar nu: zeer pijnlijke pols. Bij de minste beweging schiet er een pijnscheut in. Vreemd dat dat tijdens de rest van mijn fietsrit (toch nog 2u+ gefietst na het incident) helemaal niks aan voelde.
Hopelijk is het morgen beter.

PS: bestuurder heeft geen sorry gezegd: enkel "is er schade?", "ik had in mijn spiegels gekeken".

Ze deed een heel onverwacht maneuver. "Parkeerde" eerst tussen rijbaan en fietsbaan, om vervolgens toch nog het fietspad te kruisen om ergens anders te gaan staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook schrammen, leve de MTB en #maaimijnooit paden :unsure:

En dacht even dat mijn fiets ging gestolen worden. Op weg tussen de velden kwam er ene van andere kant (was 4m brede veldweg met 2 sporen) en vlak voor we kruisen stopt die, stapt af en zet zijn fiets op zijn spoor en gaat dan op mijn spoor staan met zijn gezicht naar mij.
Kon er nog langs in de graskant maar :wtf: was die van plan echt geen idee
 
Pffff, daarstraks overkop gegaan voor een bestuurder die het blijkbaar niet nodig vond om in hare spiegel te kijken, of toch niet tegoei.
Vol in de ankers en deze keer kreeg ik het niet voor elkaar om tijdig stil te staan. Als gevolg ben ik over mijn stuur gevlogen en met mijn heup tegen de achterste band van de auto gegaan. Héél veel geluk gehad dat er daar niet onder zat.

Na het ongelukje had ik wat last van een stramme voet en elleboog en een schaafwondje aan mijn hand. Niks erg dus en ben gewoon door kunnen rijden..

Maar nu: zeer pijnlijke pols. Bij de minste beweging schiet er een pijnscheut in. Vreemd dat dat tijdens de rest van mijn fietsrit (toch nog 2u+ gefietst na het incident) helemaal niks aan voelde.
Hopelijk is het morgen beter.

PS: bestuurder heeft geen sorry gezegd: enkel "is er schade?", "ik had in mijn spiegels gekeken".

Ze deed een heel onverwacht maneuver. "Parkeerde" eerst tussen rijbaan en fietsbaan, om vervolgens toch nog het fietspad te kruisen om ergens anders te gaan staan.
Verzekeringspapieren ingevuld en/ of politie ter plaatsen?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Al overwogen om tubeless te gaan?
Ik rij al 3 jaar tubeless voor woon-werkverkeer en nog geen enkele keer moeten stoppen om een binnenband te steken. Wel een aantal keer een gatje erin maar genoeg druk behouden om thuis te geraken waar dat je dan op uw gemak die band kan plakken.
Continental GP5000 TL was ik tevreden van, maar nu overgeschakeld op schwalbe pro one tle omdat de gp5000 nergens meer te vinden was en de nieuwe GP5000 STR toch net iets te duur is.
Ja, had TL Schwalbe One’s, maar ik kreeg die amper op de velg en in voorband bleef echt een ’bobbel’ zitten.
Had de GP 4s nog liggen, heb die er terug opgelegd :)
 
Toevallig iemand hier de de xt left side wattmeter heeft van stages?

Ik zou willen weten hoeveel ruimte die nodig heeft maar vind die info niet direct. De info op de website van stages is algemeen voor al hun wattmeters en lijkt mij nogal ruim genomen.
 
Verzekeringspapieren ingevuld en/ of politie ter plaatsen?
Nee, buiten een schaafwondje op mijn hand was er toen op die moment niks aan de hand.
Gelukkig is de pijnlijke pols na een nachtje slaap al een pak beter.

Edit: de volgende keer als zo iets gebeurd ga ik wel papieren invullen. Dit is wel een goede les geweest..
 
Laatst bewerkt:
Na het ongelukje had ik wat last van een stramme voet en elleboog en een schaafwondje aan mijn hand. Niks erg dus en ben gewoon door kunnen rijden..
Heb ik vroeger op weg naar de voetbaltraining ook eens gehad. Heel onverwacht van het fietspad gemaaid.
Puur op adrenaline en in shock verder gereden en training gedaan.
De dag erna heel mijn voet dik en amper kunnen stappen…
 
Vrienden van het wiel..


Nieuwe 105 komt uit hé, ik zie dat futurum hun prijzen goed zakte op R7000 powermeters. Zal op = op zijn..
Met de code "vermogen" nog eens 10% eraf en een trainingsgids erbij ..
224 euro voor een powermeter .. tis een batje gelijk we zeggen. :biglaugh:
 
Standert is misschien ook een optie (kennis van me heeft een Standert Erdgeschoss), maar ook niet goedkoop.
How ‘bout de nieuwe natte droom van elke neoretro fietsliefhebber (ook als is het aluminium).

De nieuwe Standert Kreissage RS
Standert-Kreissage-RS-Team-Edition-2022_1296x.jpg


Classic tubing
Disc
T47 bb
30mm clearance
Fully integrated

En met 1599 voor een beschikbare frameset niet eens duur.

https://standert.de/collections/kreissage-rs

€4999 voor een Rival AXS met heel goeie klimwielen. Tegenwoordig cava :)
 
Laatst bewerkt:
Vrienden van het wiel..


Nieuwe 105 komt uit hé, ik zie dat futurum hun prijzen goed zakte op R7000 powermeters. Zal op = op zijn..
Met de code "vermogen" nog eens 10% eraf en een trainingsgids erbij ..
224 euro voor een powermeter .. tis een batje gelijk we zeggen. :biglaugh:
Is wel nog de oude 4iii.
Er is nu al een precision 3 uit. En de nieuwe 105 is nog even wachten hoor. :p
 
5000 voor een fiets met rival is aan de prijzige kant voor een alu fiets, zelfs met goede wielen. Carbon fietsen met rival beginnen al aan 3000€ (maar dan heb je wel een cube natuurlijk)
 
Standart is nu wel een beetje een premium-merk, en ik denk dat die Kreissage (schitterende naam overigens) eerder bedoeld is als crit-racer (dewelke traditiegetrouw doorgaans van aluminium zijn).
 
Terug
Bovenaan