De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gisteren heeft Knarf dit gepost.

Speedpedelecs mogen op sommige stukken op het jaagpad, zoals waar het een fietsostrade is. Het moet wel duidelijk aangegeven staan. Hoe staat blijkbaar niet echt duidelijk in dat artikel. Of er nog andere stukken zijn jaagpad zijn waar speedpedelecs mogen komen is mij niet echt duidelijk.
Wel dient de gebruiker van een speedpedelec zich te houden aan de 30 km/h regel.
Mss dat ze die 30 eens moeten aanpassen.
Alleen met tegenwind is dat houdbaar maar anders rij je rap te snel met koersfiets :p

Wie zorgt voor een wetswijziging?
 
Omslag ken ik niet, overslag wordt meestal anaerobe drempel mee bedoeld. Een training op sweet spot is tussen aerobe en anaerobe drempel en dus 88 tot 94% van uw FTP. Dit is idd ideaal als je 1x per week fietst maar is wel niet gemakkelijk uit te voeren zonder powermeter. Twee intervallen doen van 15 en na een paar weken 20 minuten waarbij je 2x hetzelfde tempo kan volhouden, dan moet je een beetje in de buurt komen.
 
Kging net zeggen, trainen op omslag is, en daar zijn de meesten het nu toch echt wel over een, het slechtste dat je kan doen.

Alles of niets. Niets ertussen.
Als je maar 1x per week rijdt zou ik dat niet doen. Je gaat meer resultaat halen met Sweet spot. Ik haal trouwens dramatische resultaten met polarized training. De beste Noorse/wereldwijde triatleten trainen ook niet polarized maar constant op overslag.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet werkt :)
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me dat @Verdansk als loper vooral de power mist die een fietser meer nodig heeft. Low cadence drills of sprintjes waarbij je vanaf stilstand op een groot verzet de boel in gang trekt zijn wel manieren om sneller wat meer spieren te kweken. Of gewoon op Zwift rijden natuurlijk 😛.
 
Kging net zeggen, trainen op omslag is, en daar zijn de meesten het nu toch echt wel over een, het slechtste dat je kan doen.

Alles of niets. Niets ertussen.

Helaas zit je bij de meeste sportives wel automatisch op omslag te rijden. Beetje tempo, kop trekken, brugje naar boven knallen en niet afgeven nadien,… maar het is slecht. Beter 2x2u aan 22km/u en 1x40min aan 32km/u

Het slechtste wat je kan doen, oké dan :p

Er is een verschil tussen het past niet in een bepaalde trainingsstrategie, en het is het slechtste wat je kan doen.

Het idee achter polarized is vooral dat rustig echt rustig moet zijn. Net doordat je daardoor energie hebt om zware trainingen te doen. En bij polarized training gaat men er ook van uit dat je op zijn minst 8u traint, en effectief traint.
Train je minder dan is threshold en SST work net wel HEEL belangrijk.

Trouwens trainen op snelheid? Dat is dan iets nieuw, vermogen of hartslag dat zijn de metrics die je gebruikt tijdens het trainen.

Maar goed je mag altijd een training linken die volgens u wel goed is voor iemand die 1x per week fietst.
 
Het idee achter polarized is vooral dat rustig echt rustig moet zijn. Net doordat je daardoor energie hebt om zware trainingen te doen. En bij polarized training gaat men er ook van uit dat je op zijn minst 8u traint, en effectief traint.
Wrong.
En hij fietst 1x per week als loper, voor hetzelfde geld loopt hij 4x per week en pakt hij er zondag 1 rit met de fiets bij. Hij sport niet 1x per week hé.

"Hammer it 3 days a week and hope for the best" is vermoedelijk wel een vrij acurate omschrijving van sst. Als je in de winter geen lange uren wil maken is het een goede manier om enkele keren per week op de rollen te kruipen en je conditie op peil te houden. Niks mis mee, maar met sst zit je veel sneller aan je plafond.
 
"Hammer it 3 days a week and hope for the best" is vermoedelijk wel een vrij acurate omschrijving van sst.
Bwa, hammer it en SST is toch iets totaal anders hoor. Ik gebruik ook heel veel SST training en haal er veel betere resultaten mee dan polarized. Bij polarized training heb ik in mijn testen een lage anaerobe drempel, een heel hoog max wattage en hoge verzuring. Zelf als ik veel SST/treshold train krijg ik na een test altijd de commentaar "je mag toch iets meer grijs trainen", "tijd om wat wedstrijd specifieke blokken te doen".. Als je kijkt naar de schema's die Dylan Johnson maakt gaat hij ook meestal 1x vo2max (int of tabata) training en 1x wedstrijd specifiek, wat voor veel van ons 'grijze zone' is.

En als de beste triatleten ter wereld constant treshold training doen moet het toch ook iets opleveren.

Goed, met heel onze discussie weet onze loper nog minder wa gedaan :rofl:
 
Laatst bewerkt:
Hey, ik heb een paar vraagjes waar het antwoord me niet helemaal duidelijk van is:

Ik zou graag met de speed pedelec richting werk willen rijden over het jaagpad. Volgens de eene bron is het verboden en volgens de andere is dat stuk onderdeel van een fietssnelweg en mag ik er wel over met mij pedelec. Kan ik ergens duidelijkheid hierover krijgen of weet iemand hoe het nu precies hiermee zit want ik vind het allemaal te onduidelijk.

Ivm kledij: Wat raden jullie mij aan qua kledij? Ik heb al verschillende zaken gezien ondertss maar ook hier weer meer vragen dan antwoorden. Is een waterdichte jas en handschoenen voldoende of moet ik mss ook beter achter een waterdichte broek/schoenen kijken? En mss een stomme vraag van mij maar wat dragen jullie onder die waterdichte jas? Ook rennerskledij of gewone kledij?
Qua kledijtips krijg je hier misschien beter advies van de mede-speed-pedelecers:
 
Wrong.
En hij fietst 1x per week als loper, voor hetzelfde geld loopt hij 4x per week en pakt hij er zondag 1 rit met de fiets bij. Hij sport niet 1x per week hé.

"Hammer it 3 days a week and hope for the best" is vermoedelijk wel een vrij acurate omschrijving van sst. Als je in de winter geen lange uren wil maken is het een goede manier om enkele keren per week op de rollen te kruipen en je conditie op peil te houden. Niks mis mee, maar met sst zit je veel sneller aan je plafond.
Voor alle duidelijkheid, dit is inderdaad het geval, met leeuwendeel doe ik looptrainingen. Er is dus zeker in de zomer wel opportuniteit om extra te fietsen; vandaar de vraag.

Ik ken mijn omslagpunt (aeroob/anaeroob) en bij het fietsen (behalve stevig bergop) het ik het gewoon al lastig dit punt te bereiken omdat mijn benen blokkeren alvorens mijn ademhaling (if it makes sense)

Het internet heeft net als hier een diverse meningen en ik moet geen prof worden maar zou toch graag snelheid verhogen :)
 
Voor alle duidelijkheid, dit is inderdaad het geval, met leeuwendeel doe ik looptrainingen. Er is dus zeker in de zomer wel opportuniteit om extra te fietsen; vandaar de vraag.

Ik ken mijn omslagpunt (aeroob/anaeroob) en bij het fietsen (behalve stevig bergop) het ik het gewoon al lastig dit punt te bereiken omdat mijn benen blokkeren alvorens mijn ademhaling (if it makes sense)

Het internet heeft net als hier een diverse meningen en ik moet geen prof worden maar zou toch graag snelheid verhogen :)
Intervallekes doen, op heuvels gaat dat het eenvoudigste.
 
Wrong.
En hij fietst 1x per week als loper, voor hetzelfde geld loopt hij 4x per week en pakt hij er zondag 1 rit met de fiets bij. Hij sport niet 1x per week hé.

"Hammer it 3 days a week and hope for the best" is vermoedelijk wel een vrij acurate omschrijving van sst. Als je in de winter geen lange uren wil maken is het een goede manier om enkele keren per week op de rollen te kruipen en je conditie op peil te houden. Niks mis mee, maar met sst zit je veel sneller aan je plafond.

Je moet dat lopen en fietsen ook los van elkaar kunnen trekken.
Hij zal niet al zijn looptrainingen in zone 1 doen waardoor hij kan exclusief in zone 3. En lopen en fietsen kan je niet vergelijken. Je kan niet uw fietstrainingen al lopend doen.

En je moet uw filmpje eens goed besluisteren. Hij zegt daar letterlijk dat als je heel time crunched bent polarized niet perse het beste is. Maar dat het ook niet is zoals gedacht dat polarized enkel werkt als je 20u en meer traint, maar dat het ook loont vanaf 6u en meer.

SST is ook niet hammer it, integendeel zelfs het is zelfs totaal niet hammer it.

Dit is wat JOIN er van zegt.
The big "but" arises when you don't have the ability to train a lot of hours per week. The answer lies in what is explained in the polarized training model as the energy flux. Ultimately, training causes your body to produce triggers that prompt it to react and improve. The size of this energy flux depends on the training intensity and ultimately determines the degree of adaptation. In addition, most polarized training studies assume that you can afford to train at least 6 to 8 hours per week and often much more. Many amateur cyclists, however, can only manage less than that and therefore it is actually quite logical for this group to also do a threshold or sweet spot training session from time to time. And you guessed it, that's exactly what JOIN does and maybe you have already come across it. Now you know the reasoning behind it, too!

Ik zeg ook niet doe enkel maar SST en niks anders. Integendeel ga vooral ook heel lang en traag rijden. Maar varieer met trainingen die prikkels geven zoals een SST. Er zijn nog andere trainingen, maar SST is wel een goeie om mee te beginnen.
Maar goed ja je mag altijd dan wel een goeie workout posten die volgens u dan wel nuttig zou zijn.
 
Vraag van een loper (meerdere marathons aan 12km/h) die 1x per week eens fietst: wat zijn goede training om je vermogen/snelheid te verbeteren?
(Gemiddelde snelheid ligt nu rond de 25km/h)

Het specifieke probleem is (rij meestal op zeer golvend terrein) dat mijn hartslag relatief laag is en als ik “sneller” wil rijden mijn benen snel protesteren, maar mijn ademhaling zit nog goed. Op een lage trapfrequentie geraak ik het beste vooruit naar mijn gevoel; maar als ik deze verhoog (en dus kleiner rijdt) voelen mijn benen hetzelfde.

Tips?

Wat is jouw doelstelling?
Ook verbeteren in het lopen?
Wil je een beter gevoel op de fiets krijgen, dan moet je gewoon frequenter gaan fietsen en variatie in de training hebben.

Met 1x per week te fietsen stagneer je redelijk snel op een bepaald niveau waarboven je niet verder zal uitstijgen…
Maakt niet uit welk type training je op de fiets dan doet.
 
En je moet uw filmpje eens goed besluisteren. Hij zegt daar letterlijk dat als je heel time crunched bent polarized niet perse het beste is. Maar dat het ook niet is zoals gedacht dat polarized enkel werkt als je 20u en meer traint, maar dat het ook loont vanaf 6u en meer.
Het gaat hier over iemand die veel loopt en er ook het fietsen bij pakt. Je maakt daar iemand time crunched van om de voordelen van sst boven te halen.

Op trainerroad heb het een medium sst programma waar je 5x per week op u fiets zit voor in totaal +/- 6u. Ik geef u op een blaadje dat de meesten na enkele weken totaal uitgewrongen van hun fiets kruipen.
 
Het gaat hier over iemand die veel loopt en er ook het fietsen bij pakt. Je maakt daar iemand time crunched van om de voordelen van sst boven te halen.

Op trainerroad heb het een medium sst programma waar je 5x per week op u fiets zit voor in totaal +/- 6u. Ik geef u op een blaadje dat de meesten na enkele weken totaal uitgewrongen van hun fiets kruipen.

Ja maar ik zei toch dat beide sporten buiten duursporten (ook te zien natuurlijk, een 400m loper is bezwaarlijk een duuratleet) weinig met elkaar te zien hebben.
Als je 1x per week op uw fiets kruipt ga je weinig trainingsarbeid op de fiets hebben. Ja uw duurvermogen zal al degelijk zijn door het lopen, maar 4-5u op uw fiets zitten is nog wel iets anders, net zoals een ritje in de Vlaamse Ardennen met 800hm, en daar moet je specifiek op trainen met de fiets.

Als je maar 1x per week fietst dan train je weinig specifiek op de fiets en ben je time crunched.
Je gaat tijdens het lopen ook wisselende belastingen doen en je kruipt één keer op uw fiets, dus hoe rijm je dat dan met polarized trainen?
Polarized is vooral als counter op mensen die 2u gaan fietsen in de blauwe en groene zone. Dan trap je goed door, maar train je in feite niet maar maak je enkel uwzelf moe.
Nee polarized trainen is 80-20, je moet me eens uitleggen hoe je dat concreet doet als maar 1x fietst. Vooral omdat dat trage bedoeld is om uren in het zadel te hebben en lichte spanning op de rekker te houden. Ja je kan zeggen ga nu heel traag fietsen voor 2u, maar dat gaat zodanig traag zijn dat het gewoon saai is en je voorbijgestoken wordt door mensen op een 25km/u elektrische fiets. En dan de volgende week ga je vo2max blokken doen waar je tong tussen uw kader hangt. Dat is gewoon suboptimaal en daar ga je weinig plezier of gains uithalen. Zeker dat hele trage gaat gewoon zeer saai zijn, en omdat er een week tussen zit ga je er ook weinig aanhebben.

Nee beter kies je dan voor een goeie opwarming met daarna wat threshold werk waar je de rekker goed op spanning brengt, een goeie, leuke en gevarieerde training. En de week daarna doe je eens een langere rit op laag vermogen

Maar ik zal de vraag nog eens stellen. Wat stel jij dan concreet voor als training om te doen?
 
Laatst bewerkt:
Ja maar ik zei toch dat beide sporten buiten duursporten (ook te zien natuurlijk, een 400m loper is bezwaarlijk een duuratleet) weinig met elkaar te zien hebben.
Als je 1x per week op uw fiets kruipt ga je weinig trainingsarbeid op de fiets hebben. Ja uw duurvermogen zal al degelijk zijn door het lopen, maar 4-5u op uw fiets zitten is nog wel iets anders, net zoals een ritje in de Vlaamse Ardennen met 800hm, en daar moet je specifiek op trainen met de fiets.

Als je maar 1x per week fietst dan train je weinig specifiek op de fiets en ben je time crunched.
Je gaat tijdens het lopen ook wisselende belastingen doen en je kruipt één keer op uw fiets, dus hoe rijm je dat dan met polarized trainen?
Polarized is vooral als counter op mensen die 2u gaan fietsen in de blauwe en groene zone. Dan trap je goed door, maar train je in feite niet maar maak je enkel uwzelf moe.
Nee polarized trainen is 80-20, je moet me eens uitleggen hoe je dat concreet doet als maar 1x fietst. Vooral omdat dat trage bedoeld is om uren in het zadel te hebben en lichte spanning op de rekker te houden. Ja je kan zeggen ga nu heel traag fietsen voor 2u, maar dat gaat zodanig traag zijn dat het gewoon saai is en je voorbijgestoken wordt door mensen op een 25km/u elektrische fiets. En dan de volgende week ga je vo2max blokken doen waar je tong tussen uw kader hangt. Dat is gewoon suboptimaal en daar ga je weinig plezier of gains uithalen. Zeker dat hele trage gaat gewoon zeer saai zijn, en omdat er een week tussen zit ga je er ook weinig aanhebben.

Nee beter kies je dan voor een goeie opwarming met daarna wat threshold werk waar je de rekker goed op spanning brengt, een goeie, leuke en gevarieerde training. En de week daarna doe je eens een langere rit op laag vermogen

Maar ik zal de vraag nog eens stellen. Wat stel jij dan concreet voor als training om te doen?
Je kan ook 80-20 in 1 training doen he ;)

sweet spot is voor pussie's: u beetje moe maken maar je wilt niet teveel pijn hebben. Tenzij je 2/3 trainingen per dag doet zoals die triatleten is dat mss praktisch om niet te vermoeid te zijn

En ik heb 400m gelopen na!
 
Ik snap niet waarom je zo'n onderscheid maakt tussen lopen en fietsen. Met jou benadering is alsof het lopen niks doet qua conditie omdat het niet fietsen.
Ik heb een kameraad die ook geregeld marathons loopt, dat is gewoon wekelijks loopjes van 2u a 2u30 hoor. Als je 2u loopt aan hartslag 135 of 2u fietst, dat is voor u hart en longen hetzelfde hoor. En ook als loper doe je intervaltrainingen.

Zoals ik al zei, het grootste verschil is dat je om te fietsen meer power nodig hebt. In de week ben ik rond Overijse een toer gaan doen. Smeysberg, Holtsheide, Hagaard etc. Power daar eens keer op keer omhoog, je benen zullen het wel geweten hebben.
Het lijkt me dat @Verdansk als loper vooral de power mist die een fietser meer nodig heeft. Low cadence drills of sprintjes waarbij je vanaf stilstand op een groot verzet de boel in gang trekt zijn wel manieren om sneller wat meer spieren te kweken. Of gewoon op Zwift rijden natuurlijk 😛.
 
Ik snap niet waarom je zo'n onderscheid maakt tussen lopen en fietsen. Met jou benadering is alsof het lopen niks doet qua conditie omdat het niet fietsen.
Ik heb een kameraad die ook geregeld marathons loopt, dat is gewoon wekelijks loopjes van 2u a 2u30 hoor. Als je 2u loopt aan hartslag 135 of 2u fietst, dat is voor u hart en longen hetzelfde hoor. En ook als loper doe je intervaltrainingen.

Het gaat hier over sportspecificiteit.
Door te fietsen word je een betere fietser.
Door te lopen word je een betere loper.
Fietsen is voornamelijk een concentrische spieractiviteit waar lopen veel excentrisch werkt.
Je gebruikt het spiersysteem op een heel andere manier.
Loopconditie is niet gelijk aan fietsconditie.

Wat wel verbetert is het vermogen om te herstellen van een sportactivitiet en de basisuithouding.
Iemand die fit is door om het even welke sport te doen, zal beter herstellen van een andere sportactiviteit dan iemand die geen sporten doet.
Maar door veel te lopen word je geen betere fietser en vice versa...
 
Wat is jouw doelstelling?
Ook verbeteren in het lopen?
Wil je een beter gevoel op de fiets krijgen, dan moet je gewoon frequenter gaan fietsen en variatie in de training hebben.

Met 1x per week te fietsen stagneer je redelijk snel op een bepaald niveau waarboven je niet verder zal uitstijgen…
Maakt niet uit welk type training je op de fiets dan doet.
Mijn doelstelling is in de eerste plaats (gestart met fietsen door blessures) om mijn conditie op punt te houden en fietsen is een goed alternatief voor LSD trainingen. Mijn specifieke fietsambitie is om mee te kunnen met zondagsrijders van mijn leeftijd.

Ik denk dat ik nog relatief ver van mijn potentieel/stagnering zit; vandaar dat ik advies zoek. Misschien iets concreter: ik heb altijd gefietst zoals ik liep; een tempo dat ik net genoeg kan volhouden voor de afstand dat ik wil doen. Om sneller te gaan fietsen moet ik intervallen doen tot mijn benen ontploffen of langer (en dus iets rustiger rijden).
@Airjinx: alvast bedankt voor het advies.
 
Misschien iets concreter: ik heb altijd gefietst zoals ik liep; een tempo dat ik net genoeg kan volhouden voor de afstand dat ik wil doen.
Met andere woorden: veel te hard voor een duurtraining maar ook niet zo hard dat het pijn doet :unsure: classic... :tongue:
 
Terug
Bovenaan