De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Er had nog niemand op gereageerd:

- Nieuwe bottombracket bestellen (kost 12-15 euro ofzo?)
- Alles eruit
- Draad kuisen + invetten, crankbuis bij uiteinden volledig kuisen en invetten
- Aandraaien op spanning met de plastieken spanbolt
- Vijzen aan linker crank arm vastzetten op juiste NM
Ben even naar de lokale fietsenwinkel gegaan en dat laatste was het. Linker crank was klein beetje losgekomen. Staat nu terug op 13 NM en weg geluid :).
Bedankt voor de andere tips!
 
Ja zie je geeft onnodig voorrang... Als ik achter u zou rijden had je het wel al geweten!
Dat bedoel ik dus. Wat ga je dan doen ? Helemaal niks.
Ik ga echt niet plots op de rem staan om onnodig mijn voorrang af te geven hoor. Maar indien ik toch heb moeten vertragen om welke reden dan ook, of indien ik toch zelf zit aan te schuiven, is het een kleine moeite om een auto waar ik eigenlijk voorrang op heb even voor te laten. Indien iedereen dat zou doen en gewoon een beetje hoffelijker zou zijn zouden we ons veel sneller kunnen verplaatsen. Maar goed. Niet iedereen is zo slim.

Verder vind ik het spijtig dat Dydimus verdrietig is door mijn post. Ik wil alleen maar even laten zien dat we tegenwoordig allemaal heel sterk zijn in de schuld bij de andere te schuiven. Maar verplaats u eens in de andere en kijk eens naar uw eigen. Ligt de schuld echt niet een beetje bij onszelf ?
Ik rij bijna nooit op de weg. En nog veel minder in groep. Maar een tijdje geleden was het toch van dat. Een groepje van een kleine 20 man, op een zondagvoormiddag. We rijden daar op een nagelnieuw stuk weg. Op het rijvak voor de auto's, wat wettelijk toegelaten is. En dan kijk ik naar rechts en zie daar achter een haagje een nagelnieuw betonnen fietspad liggen van 2.5 meter breed. En ik vraag mezelf dan ook oprecht af waarom we dat niet gebruiken. Ik weet dat we wettelijk gezien op de openbare weg mogen rijden, maar kun je het de automobilisten nu echt kwalijk nemen dat ze gefrustreerd raken van ons rijgedrag ? Ik vind heel vaak van niet. En ik wil mezelf hier niet ophemelen hé. Ik doe als fietser ook heel vaak dingen waar ik als automobilist gefrustreerd van zou raken.
 
Haat zal er altijd zijn in het verkeer. Weinig aan te doen. Enkel op te lossen - volgens mij- als iedereen ongeveer even vaak de fiets als de auto neemt zodat ze respect/inzicht krijgen in de situatie van de andere.
Maar je hebt ook gewoon veel haat tussen autorijders onderling. 9/10 trek ik mij niks aan van andere hun frustraties of onkunde, maar ik zou er eigenlijk 10/10 van moeten maken. Niemand is perfect.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: _Pe_
Heel de week het weer voor zondag in het oog gehouden, goed zag dat er niet uit. Blijkt de Hagelandse chrono van morgen gewoon afgelast te zijn 😥.
Te weinig inschrijvingen. Maar voor de rest is hun site niet meer geupdate sinds de editie van 2019, daar kon je vroeger altijd inschrijven. En ze doen geen moeite om een topic te openen op het mountainbike forum. Op Facebook ook niks over te vinden.
Dat is al de zoveelste organisatie die dit jaar (om de één of andere reden) niet door gaat.
 
.... speedpedelec .... Op een jaagpad langs een kanaal geldt bijvoorbeeld een snelheidslimiet van 30 km/h.
Speedelecs mogen gewoon niet op het jaagpad.
Ook niet als ze zich aan de limiet houden.

Tenzij expliciet aangegeven.


In het dorp waar ge woont mogen die bijvoorbeeld ook niet op het dreefke komen.

Zijn bromfietsen klasse b ongeveer.
 
Speedelecs mogen gewoon niet op het jaagpad.
Ook niet als ze zich aan de limiet houden.

Tenzij expliciet aangegeven.


In het dorp waar ge woont mogen die bijvoorbeeld ook niet op het dreefke komen.

Zijn bromfietsen klasse b ongeveer.
En als dat een fietsostrade is?
 
En als dat een fietsostrade is?
Soms....


Momenteel zijn speedpedelecs toegelaten op bepaalde stukken jaagpad die onderdeel zijn van een fietssnelweg (bijv. de F20, F1, F5 en F72).
 
Vraag van een loper (meerdere marathons aan 12km/h) die 1x per week eens fietst: wat zijn goede training om je vermogen/snelheid te verbeteren?
(Gemiddelde snelheid ligt nu rond de 25km/h)

Het specifieke probleem is (rij meestal op zeer golvend terrein) dat mijn hartslag relatief laag is en als ik “sneller” wil rijden mijn benen snel protesteren, maar mijn ademhaling zit nog goed. Op een lage trapfrequentie geraak ik het beste vooruit naar mijn gevoel; maar als ik deze verhoog (en dus kleiner rijdt) voelen mijn benen hetzelfde.

Tips?
 
Vraag van een loper (meerdere marathons aan 12km/h) die 1x per week eens fietst: wat zijn goede training om je vermogen/snelheid te verbeteren?
(Gemiddelde snelheid ligt nu rond de 25km/h)

Het specifieke probleem is (rij meestal op zeer golvend terrein) dat mijn hartslag relatief laag is en als ik “sneller” wil rijden mijn benen snel protesteren, maar mijn ademhaling zit nog goed. Op een lage trapfrequentie geraak ik het beste vooruit naar mijn gevoel; maar als ik deze verhoog (en dus kleiner rijdt) voelen mijn benen hetzelfde.

Tips?
Een goeie training is een training op omslag.
Hieronder een goed voorbeeld, dit is wat ze noemen sweet spot training.
 
Vraag van een loper (meerdere marathons aan 12km/h) die 1x per week eens fietst: wat zijn goede training om je vermogen/snelheid te verbeteren?
(Gemiddelde snelheid ligt nu rond de 25km/h)

Het specifieke probleem is (rij meestal op zeer golvend terrein) dat mijn hartslag relatief laag is en als ik “sneller” wil rijden mijn benen snel protesteren, maar mijn ademhaling zit nog goed. Op een lage trapfrequentie geraak ik het beste vooruit naar mijn gevoel; maar als ik deze verhoog (en dus kleiner rijdt) voelen mijn benen hetzelfde.

Tips?
Had ik ook in het begin dat ik fietste. Zal beter worden naargelang je meer fietst. Is van mij enorm beter geworden door lange ritten van rond de 100km te doen.
 
Gans de week gevreesd voor het weer voor vandaag in de Vogezen, er was veel onweer voorspeld maar buiten wat spetters deze ochtend prachtig weer gehad tijdens Les 3 Ballons 😁

Planche des belles filles is toch pijnlijk na zo’n rit 😅

Waren er eigenlijk nog mensen van BG die meededen?

Fan van een BG gravelrit alleszins!
 
Had ik ook in het begin dat ik fietste. Zal beter worden naargelang je meer fietst. Is van mij enorm beter geworden door lange ritten van rond de 100km te doen.
Ik ben ook overtuigd dat het inderdaad met de tijd beter zal gaan, maar ik zoek een efficiënte manier om dit te doen. Deed je die 100km dan op HS/vermogen/snelheid of gradueel opgebouwd van het rondje dat je fietste tegen die snelheid?
 
Ik ben ook overtuigd dat het inderdaad met de tijd beter zal gaan, maar ik zoek een efficiënte manier om dit te doen. Deed je die 100km dan op HS/vermogen/snelheid of gradueel opgebouwd van het rondje dat je fietste tegen die snelheid?
Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je hebt, maar ik doe 4 trainingen per week. Een kortere van 1,5u gas geven, de dag erop weer 1,5u-2u los. 1 of 2 dagen rust. Dan 2u, 2u30 een matige training en de volgende keer een duurtraining in lage hartslag. Die afwisseling lijkt me goed te werken voor mij.

Combinatie vermogen en hs is altijd het beste, maar ik heb ook geen powermeter dus doe ik het op hartslag. Je zal zien dat je altijd maar rapper gaat fietsen op dezelfde hartslag.
 
Hey, ik heb een paar vraagjes waar het antwoord me niet helemaal duidelijk van is:

Ik zou graag met de speed pedelec richting werk willen rijden over het jaagpad. Volgens de eene bron is het verboden en volgens de andere is dat stuk onderdeel van een fietssnelweg en mag ik er wel over met mij pedelec. Kan ik ergens duidelijkheid hierover krijgen of weet iemand hoe het nu precies hiermee zit want ik vind het allemaal te onduidelijk.

Ivm kledij: Wat raden jullie mij aan qua kledij? Ik heb al verschillende zaken gezien ondertss maar ook hier weer meer vragen dan antwoorden. Is een waterdichte jas en handschoenen voldoende of moet ik mss ook beter achter een waterdichte broek/schoenen kijken? En mss een stomme vraag van mij maar wat dragen jullie onder die waterdichte jas? Ook rennerskledij of gewone kledij?
 
Gisteren heeft Knarf dit gepost.

Speedpedelecs mogen op sommige stukken op het jaagpad, zoals waar het een fietsostrade is. Het moet wel duidelijk aangegeven staan. Hoe staat blijkbaar niet echt duidelijk in dat artikel. Of er nog andere stukken zijn jaagpad zijn waar speedpedelecs mogen komen is mij niet echt duidelijk.
Wel dient de gebruiker van een speedpedelec zich te houden aan de 30 km/h regel.
 
Of net trainingen die je moet mijden, SST is de grijze zone en past niet in polarized
Kging net zeggen, trainen op omslag is, en daar zijn de meesten het nu toch echt wel over een, het slechtste dat je kan doen.

Alles of niets. Niets ertussen.

Helaas zit je bij de meeste sportives wel automatisch op omslag te rijden. Beetje tempo, kop trekken, brugje naar boven knallen en niet afgeven nadien,… maar het is slecht. Beter 2x2u aan 22km/u en 1x40min aan 32km/u
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan